Dual-WAN i.c.m. sateliet en telefoonlijn

Pagina: 1
Acties:

• ThinClientQ
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 13-11 19:16
Heren,

Graag uw advies.

Huidige situatie:

- XS4ALL verbinding, circa +/- 8 Mbit
- Tooway satelliet verbinding, circa +/- 20 Mbit (let op, hoge ping)

Bij de huidige situatie gebruik ik een DrayTek 2820, deze doet load balancing i.c.m. beide WAN's.
Helaas komen we wat obstakels tegen, de DrayTek kan 1 bestand niet load balancen, meerdere bestanden wel.
Het is 'te' onstabiel, al contact opgenomen met DrayTek support, deze krijgen het ook niet voor elkaar.
Ook niet meerdere resets, rules op de WAN verbindingen, et cetera.

Normaal internet verkeer is XS4ALL gewenst, indien 'groot' downloaden Tooway.
Gescheiden netwerken is helaas niet mogenlijk in deze situatie.

Is er een Cisco product of dergelijke die dit goed kan afhandelen?

De DrayTek functioneert nu ook als modem voor de XS4ALL verbinding, de Fritz!Box kan niet als bridge ingesteld worden.
Voorkeur is uiteraard voor een bridge of modem verbinding, geen DHCP op DHCP.

Ik heb ook al het e.e.a. gevonden over pfSense, maar dan moet ik mijn Fritz!Box verbinden, gevolg is DHCP op DHCP.

Op Google kan ik geen informatie vinden op mijn situatie.

Iemand advies? Hartelijk dank.

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Lijkt me ook niet te kunnen, het andere eind moet dan in één keer een bestand van/naar twee ip adressen ontvangen/versturen dat gaat gewoon niet goed. (tenzij je torrents gebruikt)

Ik neem zomaar even aan dat je de bestanden over ftp verstuurt trouwens, maar daar mag je nog wel wat duidelijker over zijn

Iperf

• ThinClientQ
fish schreef op zondag 26 januari 2014 @ 14:41:
Lijkt me ook niet te kunnen, het andere eind moet dan in één keer een bestand van/naar twee ip adressen ontvangen/versturen dat gaat gewoon niet goed. (tenzij je torrents gebruikt)

Ik neem zomaar even aan dat je de bestanden over ftp verstuurt trouwens, maar daar mag je nog wel wat duidelijker over zijn
Merendeels http, gewoon dagelijks internetverkeer in een bedrijfssituatie. :-)
Zo niet dan zoek ik een leuke, stabiele dual wan router op mijn situatie.

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Kijk eens naar dit soort oplossingen mischien

http://www.draytek.com/in...d=2021&Itemid=293&lang=en

Afbeeldingslocatie: http://gotfish.nl.eu.org/dualwan.png

Met een random endpoint zal het niet lukken, maar als op de zaak ook wat erbij kan opzetten kun je de verbinding met je zaak iig wat opkrikken. en als daar een dikke pijp ligt mischien wel gewoon zo houden en gebruiken voor je internet ?

[ Voor 6% gewijzigd door Fish op 26-01-2014 15:06 ]

Iperf

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 28-11 09:35

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Ik vermoed dat er geen kant en klaar prdukt voor is. Je zult ze gewoon moeten tunen.

Wellicht kan een proxy in je netwerk nog wat intelligentie hebben via welke links bepaalde dingen gaan. Of kun je dingen in applicaties zelf gaan regeln (download manager...)

/Edit:
@fish... dat is als je 2 vestigingen met elkaar wil verbinden via VPN. Dat is een ander scenario. En dan nog zie ik daar geen oplossing voor wat te doen met 1 hoge ping verbinding. Dan moet je gewoon wat meer weten van het soort verkeer voordat je QoS kunt doen.

[ Voor 34% gewijzigd door leuk_he op 26-01-2014 15:24 ]

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

• Balance
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 30-11 22:16
Mijn voorstel zou zijn een PC om te bouwen tot router, en er Connectify Dispatch en Connectify Hotspot op te installeren. Dispatch bundelt alle internet connecties, en Hotspot maakt vervolgens een router van je PC. Het is een creatieve oplossing, maar ik denk dat hij in jouw geval wel goed werkt. Dispatch is er in ieder geval voor gemaakt om verschillende soorten netwerken te bundelen, dus het kan rekening houden met de hoge ping en een eventueel datalimiet van je satalietverbinding.

Kosten? $55 voor een life-time licentie voor Dispatch + Hotspot.

Als je nog een stapje verder wilt gaan, neem je er een Switchboard abbo bij. Deze splitst op een dedicated server individuele packets en stuurt ze individueel door via alle beschikbare internet verbindingen. Dispatch kan dat alleen met losse files. Kost paar tientjes per jaar, en ik denk dat dit, samen met Dispatch & Hotspot is wat je wilt hebben.

PC kan gewoon een simpel dingetje zijn, met twee goede PCIe netwerkkaarten. Eventueel kan je hem gelijk als NAS gebruiken. Of je kan gewoon een PC gebruiken die je nu al gebruikt, zo zwaar is die software niet.

• ThinClientQ
Heren,

Ik ben liever op zoek naar een kant-en-klaar product in de vorm van dual WAN router voor mijn verbindingen.
Alleen wil ik dan het liefst goede apparatuur, niet storingsgevoelig, geen router achter router.

• Balance
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 30-11 22:16
Definieer 'te onstabiel' dan en hoe stabiel je het wilt hebben. Ik vrees namelijk dat je anders naar enterprise oplossingen van 4 of meer cijfers toegaat. Geef ook in het algemeen wat meer informatie, bijvoorbeeld over hoeveel apparaten er aan worden gehangen, of er andere opties zijn qua internet abbonement dan XS4ALL en wat nu eigenlijk precies het probleem is met de huidige set-up. Het is allemaal een beetje vaag, bij dit soort complexe vraagstukken wil je zo veel mogelijk informatie.

• ThinClientQ
Balance schreef op zondag 26 januari 2014 @ 20:24:
Definieer 'te onstabiel' dan en hoe stabiel je het wilt hebben. Ik vrees namelijk dat je anders naar enterprise oplossingen van 4 of meer cijfers toegaat. Geef ook in het algemeen wat meer informatie, bijvoorbeeld over hoeveel apparaten er aan worden gehangen, of er andere opties zijn qua internet abbonement dan XS4ALL en wat nu eigenlijk precies het probleem is met de huidige set-up. Het is allemaal een beetje vaag, bij dit soort complexe vraagstukken wil je zo veel mogelijk informatie.
Probleem is dat bij downloads, 100mb+ de router slecht of weinig overgaat naar WAN 2.

WAN 1 = XS4ALL
WAN 2 = Satelliet

Dit krijgen we niet voor elkaar met load-balancing policy's, DrayTek ook niet, geen oplossing.

Nu wil ik graag met een ander, Dual-WAN product dit proberen.

10 computers aanwezig in het netwerk.

Geen andere internetverbindingen mogelijk, geen Coax, geen glasvezel, geen 3G/4G i.v.m. datalimieten.

[ Voor 16% gewijzigd door ThinClientQ op 26-01-2014 21:16 ]

• ThinClientQ
Ik ga morgen het e.e.a. bellen met leveranciers, maar ik heb onderstaande gevonden.

http://azerty.nl/producte...t-en.html?channel_code=40
Hiermee kan de XS4ALL verbinding als Bridge.

http://azerty.nl/producte...-lan.html?channel_code=40
Dual-WAN Router
Pagina: 1