Toon posts:

Wie heeft er ervaring met een gel-mousepad?

Pagina: 1
Acties:
  • 356 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb gisteren zo'n gel-mousepad gekocht met een pols steun en ik ben er nog niet helemaal over uit of ik het nou fijner vind of niet? De laatste tijd had ik wat last van m'n pols dus heb ik maar zo'n ding aangeschaft. Ik vroeg me af wat jullie ervaringen zijn.

Ik weet niet zeker of dit Hardware is, maar anders moet iemand hem maar even verplaatsen.

• Oscar the Grouch
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 20-08 22:46

Oscar the Grouch

Ex-Admin

Question everything

Ik laat hem voorlopig wel ff staan.

Ik heb zelf ook zn gelpad.
De ene keer gebruik ik hem wel, de andere keer juist niet.
Maar in principe vind ik hem wel fijn. :)

 I don't know half of you half as well as I should like; and I like less than half of you half as well as you deserve

• DeX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-01 09:52

DeX

Ik gebruik hem ook regelmatig...
Alleen je gaat er zo van zweten.

• Ropniko
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 31-03-2021
ik gebruik hem altijd.. 1 probleem bij mij is dat het vuil er aan blijft kleven.. en aangezien ik nog effies geen optical muis heb..

NL: 18 19 31 32 34 37 39 47 57 60 66 67 68 70 72 73 77 79 80 82 83 85 90 94 95 96 98 02 04 11 12 | KB: 17 43 61 67 70 71 72 79 83 86 87 93 98 99 02 06 07 10 | SC: 93 94 95 | JCS: 02 05 06 | EC1: 71 72 73 95 | EC2: 87 | UC: 92 | WB: 72 95 | ESC: 72 73 95

Verwijderd

Ik zelf heb ook zo'n gel-mousepad, maar heb 'em gedraaid zodat mijn pols niet op de steun ligt. Ik kreeg hier namelijk ontzettend veel last van (trillende vingers en pijn in de pols).

Ik was laatsts op een RSI-lezing en daar vertelde die meneer dat hij mensen afraadde zo'n mousepas te gebruiken. Het is namelijk slecht om je pols te laten steunen tijdens het bewegen van de muis. Hij zei dat het beter was om geen gel-steun te hebben, zodat je meer op de muis zelf steunt.

Ik gebruik em dus niet....

• AwesomE
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 29-05-2025
Tja je hebt zoveel theorieen , ik heb een heerlijke gel pad van fellowes en werkt echt prettiger dan zonder.

Laatst beweerde een arbo persoon ook dat de roller mouse ook niet goed was omdat je je arm niet beweegt

...

• kieskes
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 12:14
ik heb hier zon muismat met een verhoogd gedeelte voor de pols, die dingen zijn wel fijn :9

• veldmuis
  • Registratie: Mei 2001
  • Niet online
ik heb ook zo een ding, je moet dr op rekenen dat je (was bij mij teminste) de eerste paar dagen/2 weken meer last van je pols zult hebben, daarna wordt het minder
enne dat zweten heb ik geen last van trouwens

• Locutes
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22-03-2023

Locutes

Serve the Borg Collective

Heb ook zo'n ding gekocht voor mijn ma die klaagde over pijn in d'r pols, is sinds ik heb uitgelegd hoe je moet internetten behoorlijk verslaafd geworden :) .
Maar over mijn ervaringen kan ik kort zijn, ik vond het de eerste paar dagen een raar gevoel, maar daarna wen je er wel aan.

We are the Borg,
The existence as you know it is over,
We will add your biological and technological distinctiveness to our own

• Muffinboy
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16-02 17:05

Muffinboy

Da's goed fout!

geloof me, als je denkt dat je last van RSI begint te krijgen, ga er meteen mee naar een dokter en/of ergo/physiotherapeut! van RSI kun je dus echt in no-time arbeidsongeschikt raken en er misschien wel voor de rest van je leven last van blijven houden. tintelingen, pijn, gevoelloosheid in vingers, hand, pols, arm, schouder, nek, etc. zijn allemaal indicatoren.

iedereen zit anders in elkaar en iedereen maakt bij het zitten/muizen/computeren andere bewegingen en belast spieren en pezen dus anders/verkeerd. een deskundige kan zien wat je verkeerd doet en gericht advies geven wat je wel/niet moet doen, welke ergonomische aanpassingen wel/niet goed zijn voor jou.

ik heb een hele tijd met een pols-brace rondgelopen, heb linkshandig moeten leren muizen in die tijd en ik gebruik nu een muismat met polssteun. niet zo een met een gel-bobbel, maar met een soort platte gel-plank ervoor (van 3M). ik was er op tijd bij en als ik het in de gaten hou, dan heb ik er tegenwoordig geen last meer van, maar ik ken helaas een aantal mensen die voor lange tijd de ziektewet in zijn gegaan of er nog in zitten.

Makkelijker gezegd dan gezwegen...

• Rowwan
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10:15
Je moet er idd geen gebruiken met "gel-bobbel" :?. Hierdoor ga je onbewust je beweging veranderen. Je beweegt nu vanuit je pol ipv je arm. Dit is nog veel slechter!!

• marteltor
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11:55
ik heb er een, werk er altijd mee, behalve als ik frag...

• Xandrios
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10:30
ik heb er ook 1, en ik vind het heel prettig werken :)

de 1e dag voelde het wat vreemd, maar daarna werkt het heel erg fijn :)

[nospam]
ps. die van mij is een ding van hfl 15 van de V&D
[/nospam]

Verwijderd

Topicstarter
Het gaat nu na een dag wat gemakkelijker. Ik had niet zo zeer last van mijn pols gewricht, maar meer van het schuren van mijn pols over de muismat. Nu ligt mijn pols op die gel-bobbel en werk ik inderdaad meer vanuit de pols ipv m'n arm.

De mat die ik heb gekocht koste maar 20,-, maar als hij halverwege de week niet bevalt breng ik hem toch terug. Ik heb de verpakking en de bon bewaard dus dat zal geen probleem zijn. Aan de andere kant moet ik misschien regelmatig wisselen tussen een mat met en zonder gel.

Bedankt voor jullie reacties. Als iemand nog iets toe te voegen heeft dan lees ik dat graag.

Verwijderd

Ik had ook een gel-mousepad, maar nu gebruik ik weer een gewone mousepad, reden:

Met een gelmousepad kun je nauwelijkt meer goed gamen. Ik heb een gelmousepad genomen omdat ik _vaak_ achter mn computer zit en dus preventief RSI wil voorkomen. Maar na logisch nadenken ben ik erachter gekomen dat je met een normale mousepad ook heel RSI-bewust kunt werken!

Zorg dat je pols op het begin van de mousepad rust, het handigst is als je je mousepad verticaal gebruikt. Je hand rust nu op de muis (mits deze groot genoeg is, ik gebruik de blauwe Logitech Mouseman Wheel - Optical). Zorg er verder voor dat je onderarm geheel horizontaal is en rust op je bureau. Ik heb mijn elleboog net niet op mn bureau, maar de rest van mn onderarm wel.

Als je het bovenstaande probeert, merk je dat je als je de muis 'beet hebt' je helemaal geen spieren gebruikt, en zo hoort het dus! Als je de muis beweegt, beweeg je alleen je pols heen en weer in een soepele beweging. Geen enkele spier blijft dus konstant belast, dus voorkom je RSI zo veel mogelijk!

N.B. Misschien moet je de hoogte van je bureaustoel wel bijstellen, totdat je je onderarm geheel horizontaal kan laten rusten. Hetzelfde geldt voor je toetsenbord eigenlijk, koop een toetsenbord met een polssteun. Geen zachte gel-stuff, gewoon een plastic dingetje, Mircrosoft Internet Keyboard (pro of normaal) ligt goed 'in de pols' en typt heerlijk. Misschien zouden ze meer randapparatuur moeten maken ipv software. :+

Verwijderd

Topicstarter
Ik denk dat je inderdaad nietzo goed kunt gamen met zo'n mouse pad dus dan pak ik gewoon mijn oude mat er bij. Verder heb ik helaas geen ruimte voor een toetsenbord met pols steun en kan ik mijn arm niet op het bureau blad laten liggen.
Ik heb met het oog op de beschikbare ruime zo'n klein computer bureautje waar je monitor net op past. Er is nog net wat ruimte is voor een muismat en wat papieren als je zit te werken.

• veldmuis
  • Niet online
Op vrijdag 08 juni 2001 12:56 schreef Rowwan het volgende:
Je moet er idd geen gebruiken met "gel-bobbel" :?. Hierdoor ga je onbewust je beweging veranderen. Je beweegt nu vanuit je pol ipv je arm. Dit is nog veel slechter!!
ik beweeg en bewoog altijd al vanuit me pols hoor
enne ja ik heb zo een gelbobbel...klinkt dat stom zeg..gelbobbel

Verwijderd

Op zaterdag 09 juni 2001 05:15 schreef CiPHER het volgende:
Ik had ook een gel-mousepad, maar nu gebruik ik weer een gewone mousepad, reden:

Met een gelmousepad kun je nauwelijkt meer goed gamen. Ik heb een gelmousepad genomen omdat ik _vaak_ achter mn computer zit en dus preventief RSI wil voorkomen. Maar na logisch nadenken ben ik erachter gekomen dat je met een normale mousepad ook heel RSI-bewust kunt werken!

Zorg dat je pols op het begin van de mousepad rust, het handigst is als je je mousepad verticaal gebruikt. Je hand rust nu op de muis (mits deze groot genoeg is, ik gebruik de blauwe Logitech Mouseman Wheel - Optical). Zorg er verder voor dat je onderarm geheel horizontaal is en rust op je bureau. Ik heb mijn elleboog net niet op mn bureau, maar de rest van mn onderarm wel.

Als je het bovenstaande probeert, merk je dat je als je de muis 'beet hebt' je helemaal geen spieren gebruikt, en zo hoort het dus! Als je de muis beweegt, beweeg je alleen je pols heen en weer in een soepele beweging. Geen enkele spier blijft dus konstant belast, dus voorkom je RSI zo veel mogelijk!

N.B. Misschien moet je de hoogte van je bureaustoel wel bijstellen, totdat je je onderarm geheel horizontaal kan laten rusten. Hetzelfde geldt voor je toetsenbord eigenlijk, koop een toetsenbord met een polssteun. Geen zachte gel-stuff, gewoon een plastic dingetje, Mircrosoft Internet Keyboard (pro of normaal) ligt goed 'in de pols' en typt heerlijk. Misschien zouden ze meer randapparatuur moeten maken ipv software. :+
zo werk ik ook, muismat verticaal.
M'n onderarm plat op buro, m'n pols beweeg ik vrijwel niet, als ik heel veel beweeg met de muis, til ik hem op.

• Chiron
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20-08 15:51

Chiron

Moderator Discord / TFV & AWM
die krengen hadden we hier ook, van die blauwe

kregen we van de 1 op de andere dag bij ieder werkstation hier (stuk of 40), ze waren binnen 3 weken allemaal stuk en/of ontdaan van hun stoffen bekleding en tegen het raam gesmeten waar ze bleven hangen :o

ideaal om mee te gooien dat siliconenspul :D

ik kreeg er alleen maar last van met mijn pols toen ik ermee werkte, imho beetje waardeloze dingen dus

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

• Timmert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Timmert

Dipstick

Op vrijdag 08 juni 2001 13:02 schreef Cutebritney het volgende:
ik heb er ook 1, en ik vind het heel prettig werken :)

de 1e dag voelde het wat vreemd, maar daarna werkt het heel erg fijn :)

[nospam]
ps. die van mij is een ding van hfl 15 van de V&D
[/nospam]
Die heb ik ook, ik heb er meerdere geprobeerd, ook dure, dit vond ik zelf de beste.

• veldmuis
  • Niet online
Op zaterdag 09 juni 2001 18:32 schreef tborgdorff het volgende:

[..]

Die heb ik ook, ik heb er meerdere geprobeerd, ook dure, dit vond ik zelf de beste.
v&d heb van die hardere, ik heb een zachtere...van eeuh...doos zoeken...aidata

• Timmert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Timmert

Dipstick

Hij is idd vrij zacht, doos heb ik niet meer, maar die we op m'n werk hebben zijn aanzienlijk harder.

• Leipo
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
ik heb er ook een omdat ik elke keer me pols openhaalde op mijn buro (een bureau met peipkleine ribbeltjes maar na een dag gamen lag mijn huid los op het buro :( ) dus maar zo'n ding aangeschaft en ik moet zeggen: het werkt echt heerlijk!
Pagina: 1