Fans besturen met moederbord

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tobitronics
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 16:33
Hallo allemaal,

Ik bezit een watergekoelde PC met 5 fans in totaal en een Z87 moederbord. 3 van de fans zitten op de radiator, 1 aan de achterkant van de case (800D) en 1 bij de harde schijven. Deze zijn allemaal aangesloten op de voor elke fan dichtstbijzijnde header van het moederbord. Nu vind ik dat ze aardig hard blazen en wel een tikkie zachter mogen, alleen is er een probleem. Het moederbord (althans de software ervan) staat mij toe om alleen de CPU fans op 10% te laten draaien, de rest moet verplicht op minimaal 50% draaien. Ik heb echter maar 2 CPU headers op mijn moederbord. Ik heb eigenlijk meerdere vragen over deze situatie:

- Is er een ander programma waarmee ik de fans wel allemaal lager kan zetten dan 50%?
- Kan ik in ieder geval de radiatorfans (3 in totaal) op de CPU headers aansluiten zodat in ieder geval deze synchroon lopen (en relatief aan de temps van de CPU en GPU)?

Voor alle duidelijkheid, het gaat hier om corsair sp120 fans (4 stuks) en een 140mm stock fan van corsair (1 stuk).

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frozen
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 25-08 16:09

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

Al eens speedfan geprobeeerd?

Voeg me gewoon toe op LinkedIn, iedereen is welkom!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_12oach
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 11-02-2019

The_12oach

Teveel in te weinig ruimte

Speedfan is wel een lastige om in te stellen. Op mijn Asrock kon ik al me fans ermee besturen maar op me huidige Gigabyte niet. En al die tutorials helpte mij totaal niet.

Het makkelijkste om te doen is een Fancontroller. Heb hier een Scythe Kaze master en het werkt perfect. Kan eventueel nog temperatuursensoren erbij leggen als je het zou willen.

AMD FX-8350 4.6 GHz | Gigabyte GA990FXA-UD3 | Crucial Ballistix Tactical 8GB 1866MHz | Samsung Evo SSD 250 Gb | Corsair AX760M | Noctua NH-U9B SE2 | MSI R9 280x OC Crossfire | iiyama Prolite GB2773HS | Gepropt in een Fractal Design Node 605 |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tobitronics
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 16:33
Speedfan wil hier niet samenwerken met de intel raid driver, die optie valt dus af... . Kan ik niet een fan header splitter gebruiken zodat ik 3 fans op 2 cpu fan headers kan zetten? Of blaas ik dan mijn moederbord op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Axon
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 27-09 19:38

Axon

Dikke tetten

Je kan prima meerdere fans aansturen met 1 aansluiting met zo'n splitter :) 3 fans kan ook nog mits deze niet veel stroom vereisen (dus geen 2000+ rpm fans! )

Tetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Voor niet zoveel geld kan je ook deze kopen Scythe Kaze Master Pro 5.25
alles in eigen hand en ziet er goed uit er de werking is prima

heb er een gekocht vorige week ben er content mee

Succes
Pagina: 1