IDE schijf onder AHCI

Pagina: 1
Acties:

• tobitronics
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17:43
Hallo allen,

Hierbij een snelle vraag waar ik niet 123 een duidelijk antwoorrd op kan vinden. Zal het aankoppelen van een PATA Harde schijf als opslagschijf werken indien de PC (win7, ssd als bootschijf) draait in AHCI modus? Zo nee, kan ik dan gewoon tijdelijk (en veilig) de sata modus in het BIOS terugzetten naar IDE , mijn gegevens kopiëren, en dan weer terugzetten naar AHCI? Ik wil gewoon zeker weten dat ik niet mijn gloednieuwe ssd beschadig of dat ik bestanden corrupt maak ofzo :)

Alvast bedankt!

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Heb je wel een PATA poort op je moederbord? Die dingen gaan nog behoorlijk ver terug namelijk :)

Als dat zo is, dan gaat het waarschijnlijk via een losse add-on controller die apart aangestuurd zal worden. AHCI geldt dan enkel voor de onboard "native" controllers via de AMD of Intel chipset. Je kan dan je disk gewoon aansluiten zonder iets te wijzigen aan je SATA controllers.

https://discord.com/invite/tweakers

• tobitronics
redfoxert schreef op zondag 26 januari 2014 @ 00:33:
Heb je wel een PATA poort op je moederbord? Die dingen gaan nog behoorlijk ver terug namelijk :)

Als dat zo is, dan gaat het waarschijnlijk via een losse add-on controller die apart aangestuurd zal worden. AHCI geldt dan enkel voor de onboard "native" controllers via de AMD of Intel chipset. Je kan dan je disk gewoon aansluiten zonder iets te wijzigen aan je SATA controllers.
Het gaat hier om een PC met een AMD 770 chipset welke nu juist een upgrade krijgt van een oude pata hdd (er zit dus een pata poort op) naar een nieuwe ssd. Moet alleen nog alle bestanden overzetten.

Wat betreft losse controller: ik kan op de pagina van het moederbord (asrock a770de+) geen duidelijk info vinden of het hier een losse controller betreft. Kan ik aannemen dat deze in de 770 chipset (NB: 770 SB: 710) zit? het zit ingebakken in de southbridge

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Als ik zo de manual lees staat er SATA Operating Mode ... ergo, dit bepaald enkel hoe je SATA poorten werken. De IDE controller weet ik zo niet of die via de chipset gaat. Heb te weinig ervaring met AMD systemen :)

In any case, kapot zal je niks maken. Als je nu je Windows systeem hebt geinstalleerd met de controller in het BIOS op IDE mode dan zul je dat eerst moeten fixen in Windows, voordat je naar AHCI overschakeld. Genoeg topics voor te vinden hoe dat in zn werk gaat.

https://discord.com/invite/tweakers

• tobitronics
redfoxert schreef op zondag 26 januari 2014 @ 00:48:
Als ik zo de manual lees staat er SATA Operating Mode ... ergo, dit bepaald enkel hoe je SATA poorten werken. De IDE controller weet ik zo niet of die via de chipset gaat. Heb te weinig ervaring met AMD systemen :)

In any case, kapot zal je niks maken. Als je nu je Windows systeem hebt geinstalleerd met de controller in het BIOS op IDE mode dan zul je dat eerst moeten fixen in Windows, voordat je naar AHCI overschakeld. Genoeg topics voor te vinden hoe dat in zn werk gaat.
Het gaat hier juist nu om het tegenovergestelde: geïnstalleerd met ahci aan en terug naar IDE. Moet er dan ook nog wat gefixt worden?

• Swordlord
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 09-01 14:14

Swordlord

Act first, think never

Die oude schijf op de pata poort hangen en gaan met die banaan.

Niet kloten met de SATA modes, want de PATA controller werkt onafhankelijk van de SATA controller...

• tobitronics
Bedankt, precies een antwoord waar ik naar zocht. Werkt perfect!

• Jolke
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 16:55
Of - zonder in- en uitbouwen - aan een externe USB-(P)ATA adapter aansluiten, nog makkelijker :)
Pagina: 1