Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

+Bedrijfsomgeving oplossing gezocht

Pagina: 1
Acties:

• InFamous
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 13:42

InFamous

excommunicado

Topicstarter
Allereerst, ik kan prima uit de voeten met een normale computer, consumenten router en dergelijke, maar van servers en netwerking heb ik totaal geen verstand.

Momenteel werk ik bij een webshop die binnenkort gaat verhuizen naar een ander bedrijfspand.

Op de nieuwe locatie moeten uiteraard nieuwe computers komen, nu kunnen wij de keuze maken voor losse computers of één degelijke server.

Het pand is 25 meter lang en grofweg 15 meter breed met een verdieping.

Wat de bedoeling moet worden:
  • Wij hebben aan de voorzijde van het pand twee computers nodig, deze zullen lichte programma's draaien (ERP software, Internet Explorer).
  • Daarnaast komen er twee computer aan de achterzijde van het pand, deze zullen lichte programma's draaien (PostNL Parcelware, Internet Explorer).
  • En als laatst komt er één computer op de bovenverdieping te staan, deze zal wat zwaardere programma's draaien (Adobe Photoshop, administratie en dergelijke). Daarnaast word deze voorzien van twee 24" 1920x1200 schermen.
  • Netwerk printer aan de achterzijde van het pand.
  • Netwerk printer op kantoor
  • Netwerk printer aan de voorzijde van het pand.
Wij draaien programma's die alleen gemaakt zijn voor Windows en dat zal dan ook het OS moeten gaan worden.

Het probleem is dat wij niet zonder één van de computers kunnen, als er één uitvalt op een drukke dag dan hebben wij direct een probleem (wat ik uiteraard weer mag gaan oplossen binnen een paar uur).
Aangezien ik in het nieuwe pand hier geen tijd meer voor zal hebben zocht ik een betere oplossing.

Daarnaast willen wij een minimaal ruimte verlies, waarop ik bedacht dat we ook voor een degelijke redundante server konden kiezen waarop vijf systemen draaien.

Wij hebben de meterkast over en deze is behoorlijk groot, passen minimaal zes 19" racks in.
Daarnaast is deze goed geventileerd door een aanwezig afzuigsysteem.

De redenen dat ik een server bedacht had:
  • Makkelijker te laten onderhouden.(geen computers die uit hoeven)
  • Redundante oplossing. (misschien mogelijk met een tweede server?)
  • Makkelijk uit te breiden voor meer systemen. (inplaats van alles opnieuw te installeren en aanleggen alleen een cat5 kabel.)
  • Alles in één rack. (centrale locatie, waar personeel niet bij kan.)
  • Direct aangesloten op de glasvezelverbinding. (geen problemen met latency of kabel breuk)
  • Het 24/7 aan laten staan. (server zijn immers gebouwd voor stabiliteit)
  • Betere en snellere support vanuit de fabrikant.
Aangezien ik totaal geen weet heb van de server tak beroep ik mij nu op jullie expertise.

Is mijn idee juist om één degelijke server in de meterkast te plaatsen en vanuit daar alles te laten lopen of is het toch een beter idee om vijf losse systemen neer te zetten en met elkaar te verbinden doormiddel van een degelijke router?

Daarnaast nog het kosten plaatje, aangezien we degelijke support willen gaan wij alles bestellen bij de grotere jongens. (Dell, HP, Etc.) Aangezien deze meestal 24/7 support hebben met next bussines day on site garanties.

Ik heb momenteel al een offerte van Dell voor vier basis systemen incl. schermen, één workstation inclusief schermen en twee printers, wat uit kwam op een kleine €5000 excl. BTW.
Is het €7000 excl. BTW is het ook goed, kosten zijn niet heel strikt.

Formerly known as Ragdoll

• KnoxNL
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 09:32
Niet zelf doen als je er geen kaas van hebt gegeten, sorry dat ik het zeg.

Als je alleen consumenten producten kent kun je niet zomaar even een zakelijk netwerk opzetten, hoe klein ook. Niet alleen hardware bestellen maar ook een gedegen ontwerp maken en iemand met kennis van zaken laten inrichten, oftewel uitbesteden :)

• InFamous

InFamous

excommunicado

Topicstarter
Het is ook niet de bedoeling om het zelf te gaan doen, we laten het uit besteden alleen krijg ik verschillende berichten terug en totaal geen duidelijke prijs opgaaf of een uitleg wat voor ons de beste/mooiste oplossing is.

[ Voor 14% gewijzigd door InFamous op 25-01-2014 20:08 ]

Verwijderd

Ok, ik ga je iets anders vertellen dan je wilde horen. Ik hoop dat je zit.

Het geld moet niet worden geïnvesteerd in een server, maar in een degelijke redundante verbinding. Stop je simpele taken in "de cloud". Of eigenlijk: zet op de werkplekken eenvoudige systemen of thin clients neer, en de printers. Neem de server(s) en eventueel virtuele werkplekken af bij een externe partij en zorg dat je goede garanties krijgt. Geen garanties in de zin van "als we de SLA niet halen hoef je die maand niet te betalen" maar garanties in de zin van "binnen 2 of 4 uur draait je hele spul weer als er wat crasht". Je internetverbinding wordt dan een SPOF, dus laat een glasvezel aanleggen of zorg dat je op een andere manier via twee wegen kunt verbinden met de remote systemen.

• InFamous

InFamous

excommunicado

Topicstarter
Het probleem daarvan is weer dat mocht er een internetstoring zijn bij de provider wij niks meer kunnen doen. Als de server of losse systemen geen internet hebben dan kunnen wij door en word het spul lokaal opgeslagen tot er weer verbinding is.

Er is helaas maar één internet mogelijkheid op dit pand beschikbaar.

Het is trouwens niet de bedoeling dat de webshop zelf op deze server komt te draaien!
Deze word gewoon bij een hoster geplaatst op een dedicated server.

[ Voor 32% gewijzigd door InFamous op 25-01-2014 20:32 ]

Verwijderd

Als je een stroomstoring hebt op je werk kun je ook niets doen. Als er een RAID controller de geest geeft kun je ook niets doen. Er is no way dat je als klein bedrijf kunt investeren in fatsoenlijke housing en infrastructuur.

En als webshop maar één internetverbinding en dan verwachten dat je wel je orders kunt verwerken etcetera als die verbinding eruit ligt? Volgens mij wordt er compleet verkeerd geïnvesteerd. Voor dat budget kun je geen fasoenlijke eigen infrastructuur bouwen. Sorry dat ik het zeg, maar als bedrijf dat afhankelijk is van internet is één verbinding niet acceptabel. Een simpel netwerk met router met twee uplinks via verschillende providers is het minimale dat je nodig hebt. Zelfs als je je hele infrastructuur voor de rest zelf en in-house gaat doen (wat ik je afraad).

Datzelfde geldt voor een dedicated server. Eén server. Really?

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Er is helaas maar één internet mogelijkheid op dit pand beschikbaar
Zelfs geen 3G mogelijkheid? Voor het binnenhalen van e-mail of orders kan dat vaak al voldoende zijn.

Ik ben altijd van mening dat het hebben van twee verschillende verbindingen over twee verschillende media veel beter is dan welke SLA dan ook. In het geval van een grote storing kan die toch niet nageleefd worden.Sta je leuk te zwaaien met je SLA.

Voor de rest, al ben ik vaak tegen te snel uitbesteden, sluit ik mij aan bij de rest

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Ga voor losse systemen. Je kan op elke werkplek met een haswell NUC uit de voeten, een random beeldscherm er aan + componenten in je NUC (RAM, SSD), Windows licentie etc. Maximaal gaat dat je 600 euro per werkplek incl. BTW kosten.

Je Photoshop PC kan ook prima op een NUC draaien, een i3 met Intel HD graphics van de 4xxx reeks draait prima met Creative Suite. Je moet geen After Effects o.i.d. verwachten, maar Illustrator, InDesign, Photoshop, werkt allemaal uitstekend zolang je onder de 16K blijft.

Ik heb een lijstje in m'n profiel staan dat SPC heet met zo'n basis config. Windows, Tobo en Muis er bij en je bent klaar. Kan je bij het uitbesteden gebruiken om specs/prijs te vergelijken. Het hoeft echt geen duizenden euro's te kosten.

Voor die 7000 ex. BTW kan ik prima 14 werkplekken installeren en dan strijk ik die 21% wel even op. ;)

Wat je SLA/SPOF problematiek betreft:

- Zorg voor een degelijke UPS voor tenminste je server, een werkplek en je netwerkapparatuur en misschien de labelprinter voor je postlabels.

- Zorg voor degelijke netwerk hardware, ook als je maar iets van 8 apparaten gaat aansluiten.

- Zorg voor een 2g of 3g backup. Een 2g backup is al voldoende voor de meeste text-based orders zodat je kan blijven draaien.

- Ga niet zelf je mail lokaal hosten! Genoeg kleine bedrijfjes die dat doen om dat het kon 'want exchange zat bij SBS ingebouwd'. Wordt nu waarschijnlijk ook niet gedaan, maar altijd relevant in een MKB setup.

- Zorg voor tenminste twee backups: een lokale backup die je snel kan terugzetten en een remote backup die in het geval van brand/diefstal niet verloren gaat (ook als je alles in je 'cloud' hebt, een image backup van alle werkstations en de server maakt het mogelijk om met vervangende hardware in een paar uurtjes up en running te zijn zonder dat je alles opnieuw moet instellen/installeren)

- Als je lokaal een server gaat draaien: installeer je server OS virtueel! Gebruik gewoon een bestaande gratis hypervisor zoals ESX, Xen, KVM enz. Het gaat er niet om dat je een berg losse OSsen gaat draaien op je server, maar om het feit dat je installatie opeens portable wordt tussen hardware, en dat het managen van je server opeens dubbel out-of-band is. Stel dat je server hardware defect is en je op z'n best 24 uur zonder zit om dat dat is wat je SLA dekt, dan kan je gewoon een willekeurige computer nemen, en daar je hypervisor je server OS laten hervatten.

Zijn allemaal dingen die je mee kan nemen als je gaat uitbesteden. Genoeg kleine clubjes die denken dat SBS2011 nog een goed idee is om te installeren, en dat een "Game PC" eigelijk ook een server is...

[ Voor 66% gewijzigd door johnkeates op 25-01-2014 21:02 ]

• InFamous

InFamous

excommunicado

Topicstarter
Verwijderd schreef op zaterdag 25 januari 2014 @ 20:44:
Als je een stroomstoring hebt op je werk kun je ook niets doen. Als er een RAID controller de geest geeft kun je ook niets doen. Er is no way dat je als klein bedrijf kunt investeren in fatsoenlijke housing en infrastructuur.

En als webshop maar één internetverbinding en dan verwachten dat je wel je orders kunt verwerken etcetera als die verbinding eruit ligt? Volgens mij wordt er compleet verkeerd geïnvesteerd. Voor dat budget kun je geen fasoenlijke eigen infrastructuur bouwen. Sorry dat ik het zeg, maar als bedrijf dat afhankelijk is van internet is één verbinding niet acceptabel. Een simpel netwerk met router met twee uplinks via verschillende providers is het minimale dat je nodig hebt. Zelfs als je je hele infrastructuur voor de rest zelf en in-house gaat doen (wat ik je afraad).

Datzelfde geldt voor een dedicated server. Eén server. Really?
Het betreft hiet niet de Wehkamp of Tweakers, wij zijn een kleine webshop.
Daarnaast bied ons ERP systeem de mogelijkheid tot offline werken, dus mocht er een storing zijn dan kunnen de reeds binnengekomen orders gewoon verwerkt worden. Dit word lokaal opgeslagen tot er weer een verbinding naar buiten is.

Daarnaast hebben wij wel zeker een 3G verbinding klaar staan mocht er echt nood zijn.

Ik denk dat mijn bedoelingen hier niet goed begrepen worden, waarschijnlijk door mijn onkunde.

Het verhaal online blijven is niet noodzakelijk in mijn vraag, het ging mij er meer om dat ik advies wil hebben over hoe de werkplekken in te delen.

De server wat ik bedoel hoeft niks meer te doen dan 5 systemen te draaien, die dan worden getoond op de schermen verdeeld over het pand. Enigste vereisten zijn internet explorer en het ERP programma.

Momenteel werken we ook met 2 internet verbindingen, éénmaal kabel en éénmaal adsl.

Daarnaast is je opmerking over één dedicated server nogal overtrokken zonder verdere info van mijn kant, ik heb kort op gereageerd aangezien dit verder niks met mijn vraag te maken had. Er is inderdaad wel wat meer geregeld dan één server.

• c0ne
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 19-03-2020

c0ne

It's m3!

Het lijkt me dat je met windows server en roaming profiles/apps prima kunt werken. De werkplekken beneden op thin clients, met 1 of 2 op voorraad voor calamiteiten, en misschien een zwaardere machine voor de werkplek boven.

--
johnkeates schreef op zaterdag 25 januari 2014 @ 21:51:
[...]
Waarom een thin client als je voor hetzelfde geld een NUC of iets vergelijkbaars kan krijgen?
Inderdaad een goed idee. Niet eens over nagedacht.

[ Voor 38% gewijzigd door c0ne op 25-01-2014 21:58 ]

Why is it when your wife or girlfriend gets pregnant, all her friends rub her belly and say "congratulations!", But nobody rubs your dick and says "Good Job"?

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
c0ne schreef op zaterdag 25 januari 2014 @ 21:49:
Het lijkt me dat je met windows server en roaming profiles/apps prima kunt werken. De werkplekken beneden op thin clients, met 1 of 2 op voorraad voor calamiteiten, en misschien een zwaardere machine voor de werkplek boven.
Waarom een thin client als je voor hetzelfde geld een NUC of iets vergelijkbaars kan krijgen?

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Waarom moet alles nieuw ??? Er zijn vele opties mogelijk.
Aanschaf is ook echt niet het probleem, de hogere kosten zitten in de maandelijkse fee's ..

Natuurlijk, word je nu allerlei advies gegeven waar je wel/niet op zit te wachten .. je kan wel erg redudant en virtualisatie en "cloud" meuk gaan doen .. maar denk eerst eens na wat handig is en nuttig ..

Als je erg afhankelijk bent van een internet verbinding is het handiger een laptop te nemen hiermee kan je desnoods bij de dicht bijzijnde McDonalds gratis wifi gebruiken. (of het internet van je gsm gebruiken) ..

Centrale opslag is handig maar server ?
denk dat je eerder onnodig kosten maakt dan er veel voor wint, als je bedrijf naar 10 man gaat heb je meer aan een centrale server. .. wat wel handig is een goeie backup oplossing maar daar heb je niet eens een server voor nodig. (spaart kosten uit)

PM me anders je locatie misschien dat ik iemand ken die je hiermee verder kan helpen (kan je ook wel wat prijzen en meer info verstrekken.)

[ Voor 14% gewijzigd door vso op 25-01-2014 22:02 ]

Tja vanalles

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 10:42

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Als er een computer uitvalt, is dat dan meestal een hardware probleem of een software probleem?

Kun je niet een reserve PC kopen en daar alle benodigde software op zetten? Als er iets stuk gaat dan haal je de reserve uit de kast en kun je weer verder. Vervolgens kun je op je gemak het probleem oplossen wanneer je daar tijd voor hebt.

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Het probleem met 1 zware server is de investering, wil je het goed doen dan komt die veel hoger dan 7000 uit (je hebt al minimaal 2 zware servers nodig voor redundantie etc).
Plus dat 1 zware server die TS of Citrix doet een discipline vereist waarvan ik me afvraag of die er is in een klein bedrijf (oh leuk demo-cd'tje even bekijken et voila. je server ligt plat omdat het niet demo-cd'tja niet uitgebreid getest is).

Waar ik met 5 losse computers voor zou gaan is een simpele imaging oplossing. met een lichte file server oplossing. Dus van elke workstation maak je een image op een usb-stick en je schaft nog 1 reserve mid-size workstation aan die je op de plank gooit.
Gaat er dan een workstation kapot dan pak je de mid-size pc van de plank, je pakt de usb-stick met de desbetreffende image van de plank en 30 minuten later kan die persoon weer verder (dat de persoon boven bij een defect tijdelijk een mindere computer krijgt is simpel kosten-baten verhaal)

Dan is enkel je file-server nog een grote SPOF, maar afhankelijk van de data-grootte zijn daar ook wel weer dingen voor te verzinnen (ik heb oplossingen gezien dat ze de mail in the cloud deden, alle bestanden werden (naast een externe backup die altijd noodzakelijk is) ook nog eens naar de grote WS gekopieerd (WS-storage is cheap) zodat als de file-server uitvalt er simpelweg gewezen kan worden naar de grote WS en iedereen kan weer verder)

Het is niet een oplossing die ik professioneel zou toepassen, maar met 5 workstations kan ik moeilijk een kosten-effectieve professionele bedenken

• InFamous

InFamous

excommunicado

Topicstarter
Oke, centrale server idee was een slecht idee duidelijk.

Wat dat betreft ga ik dan inderdaad voor de optie van losse computers, de pc's hoeven niks uit te voeren, alleen IE en wat simpele programma's. Dus dan is het inderdaad de moeite niet waard.

Back ups worden extern geregeld, in huis hebben we na genoeg geen administratie, facturen komen per mail binnen en die staan op onze mail server van onze webshop.

Alles wat op de pc's staat is verbonden met internet en haalt daar zijn gegevens vandaan, dus die opslag is er ook niet.
Enigste puntje waar we inderdaad naar gaan kijken is een back-up online oplossing. VZIW is er momenteel maar 1 aansluiting aanwezig in het pand en dat is glasvezel.

• bille
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20-11 16:38

bille

Don't call me Buff

Tbh Cheetah geeft mijn inziens de beste suggestie. Het punt is dat het onderhouden van een infrastructuur met domein server etc etc veel tijd, geld en expertise kost.

Kosten van een thin client zijn laag. Daar kan je er altijd wel een paar van achter de hand hebben mocht er 1 de geest geven. Zorg dat je een ghost cd hebt waarop je alle software kan slipstreamen die je nodig hebt. Je hebt geen centrale server in het pand nodig, alles staat "in the cloud" van je hosted virtual desktops.

Een alternatief voor hosted virtual desktop is natuurlijk een oplossing als Google Apps for Business. Heb je meteen mail en je office applicaties gedekt (gaat natuurlijk alleen als je niet noodzakelijkerwijs MS Word of Excel nodig hebt, maar die zou je parallel kunnen gebruiken evt). Voordeel van Google Apps is dat het een alles in 1 oplossing is voor backup (Google Drive) etc etc.

Verder is een dubbele internetverbinding zeker geen overbodige luxe. Wij hebben als klein bedrijf een zakelijke UPC verbinding met 2 zakelijke adsl verbinding als backup waarvan 1 we 1 gebruiken voor voip. UPC ligt er ongeveer 1 keer per maand een uurtje uit. De router (draytek 2960) schakelt naadloos over op de secundaire verbinding. Enige wat je merkt is een iets tragere verbinding.

Ultra Pilammo 6666Mhz AMD, 4251Mbit/s RAM, Gefors V6666 MegaTurbo, 43" TFS, Ultra 80Gig Firewire netwerkkaart en 5D geluid met 66 speakers in 5 dimensies

• Gomez12
InFamous schreef op zaterdag 25 januari 2014 @ 22:49:
Enigste puntje waar we inderdaad naar gaan kijken is een back-up online oplossing. VZIW is er momenteel maar 1 aansluiting aanwezig in het pand en dat is glasvezel.
Wellicht een raar idee en ik weet eigenlijk niet of het kan, maar zijn er geen 3/4G mobieltjes die je aan een netwerk kan hangen als backup (of modems die sim-kaarten accepteren)?

Dan heb je voor de kosten van 1 unlimited data-abbo je backup verbinding (ik ga ervanuit dat 3/4G wel genoeg is voor 5 computers als de glasvezel eruit ligt)

• 3DDude
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 12:57

3DDude

I void warranty's

InFamous schreef op zaterdag 25 januari 2014 @ 22:49:
Oke, centrale server idee was een slecht idee duidelijk.

Wat dat betreft ga ik dan inderdaad voor de optie van losse computers, de pc's hoeven niks uit te voeren, alleen IE en wat simpele programma's. Dus dan is het inderdaad de moeite niet waard.

Back ups worden extern geregeld, in huis hebben we na genoeg geen administratie, facturen komen per mail binnen en die staan op onze mail server van onze webshop.

Alles wat op de pc's staat is verbonden met internet en haalt daar zijn gegevens vandaan, dus die opslag is er ook niet.
Ik vond een centrale server nog niet eens zo'n slecht idee.

Vraag die ik vooral heb is wat heb je daadwerkelijk nodig.
- Je maakt gebruik van een ERP systeem (staat dat los op elk systeem geinstalleerd?)
- Wordt er dan een lokale database gebruikt en gesynchroniseerd tussen die twee pc's ?
Hoe moet ik dat zien dan? Het is toch niet handig als twee PC's dezelfde data inladen en orders wellicht dubbel verwerken?

Ik zou juist dat ERP spul centraal draaien. :O
Wil je investeren in een Windows RDS omgeving, kan je weer besparen op de pc's door er thinclients neer te zetten. Dit heeft als voordeel dat vanaf - elke thinclient gewerkt kan worden, maar ook vanaf de werkstations die je neer zet.
Gaat je thinclient plat, kan je op een van de andere verder.. (dat is wat je wilt lijkt me? ) dat bij client problemen je toch verder kan werken?
Veranderingsanalyse
Een belangrijk uitgangspunt is: Betrek de gebruiker intensief bij het veranderingstraject, omdat hij een goed beeld heeft van de mogelijkheden en onmogelijkheden van zijn eigen werksituatie. De veranderingsanalyse wil dan ook een kader bieden waarin de gebruiker zijn wensen kan overbrengen en waarin hij zich op tijd (en niet achteraf, als de veranderingen definitieve vorm hebben gekregen) realiseert wat hij wil. Dit vraagt van de veranderingsdeskundige een houding die gericht is op de gebruiker, op het ondersteunen van het definiëren van wensen en op een juiste wijze van communiceren.

De veranderingsanalyse staat in het teken van de verandering van 'ist' naar 'soll': van een huidige situatie met problemen en behoeften naar een gewenste situatie.
Oftewel doe eerst is een analyse van de problemen die bestaan.
Omschrijf: De huidige situatie (wat heb je nu, wat is er kut :P, wat zegt de gebruiker en ook waarom - (wel even kijken of het niet een - zeer overbodige/onrealistische wens van de gebruiker is..)
en maak een korte lijst van alle problemen die je hebt..

Be nice, You Assholes :)

• Gomez12
3DDude schreef op zondag 26 januari 2014 @ 06:40:
[...]
Wil je investeren in een Windows RDS omgeving, kan je weer besparen op de pc's door er thinclients neer te zetten. Dit heeft als voordeel dat vanaf - elke thinclient gewerkt kan worden, maar ook vanaf de werkstations die je neer zet.
Het nadeel is dat thin clients in aanschaf duurder zijn, dat je voor RDS allerlei licenties nodig hebt en dat je dus veel hogere kosten hebt.
Normaliter haal je die kosten terug op lange termijn onderhoud, maar met 5 WS wordt dat wel een heel lange termijn (en valt het zeer waarschijnlijk niet binnen de afschrijvingstermijn)

En "het vanaf elke thin client kunnen werken" dat is betrekkelijk, als ik het zo lees werkt parcelware met een op de pc aangesloten printer, dus als iemand voor in de winkel parcelware wil gaan doen dan komen er geen stickers uit...
Of de desktop boven met 2 schermen, als je die naar beneden haalt (het kan wel) dan is een groot gedeelte van je instellingen weer weg.

Een RDS omgeving is een mooi ding, maar het is niet altijd het beste (zeker bij kleinere aantallen wordt het al heel snel kosteninefficient)

• Saab
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 06-10 16:59
Thin clients zijn natuurlijk niet duurder dan een gewone pc. En al sinds de vorige eeuw kun je onder Citrix je printer uitvoer lokaal doen naar een printer die aan je thin client staat aangesloten, of je maakt gebruik van het feit dat je printer een netwerkaansluiting heeft...

7k voor het hele gebeuren is wel wat karig schat ik zo in...in je OP is me niet duidelijk geworden wat je nu precies nodig hebt maar als een server, backup en netwerkapparatuur daar nog in moeten dan wordt dat lastig met je budget.

https://www.discogs.com/user/jurgen1973/collection

• InFamous

InFamous

excommunicado

Topicstarter
Zoals ik al zei gaat mijn server kennis tot een triest niveau.

Maar het is wel duidelijk geworden dat een centrale server niet kosten efficient is, dus dat plan is van de baan.

Hoe het er voorlopig uit ziet, gaan wij om ruimte te besparen voor simpele all in one's van Dell met één extra op de plank bij uitval. Verder komt er een back up internet lijn met een degelijke bedrijfsrouter van Cisco met dual wan mogelijkheden.

Intern gaat het geheel heel simpel worden, geen centrale locaties maar gewoon een klein bedrijfsnetwerk, elke PC zijn eigen software en taken gekoppeld aan de router, printers worden rechtstreeks op één van de PC's aangesloten die zal fungeren als toegang tot netwerk printen.

Daarnaast laten wij het installeren uitbesteden zodat alles vloeiend en foutloos werkt.

• Saab
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 06-10 16:59
En waar worden je documenten, databases e.d. dan opgeslagen? Ik mis in je verhaal nog het stuk backup..

https://www.discogs.com/user/jurgen1973/collection

• InFamous

InFamous

excommunicado

Topicstarter
De systemen draaien geen offline programma's alles word online geregeld vanaf onze webhoster, daar word elke avond om 21:00 een backup gemaakt. Daarnaast heeft mijn werkgever 2 manieren van back-ups, éénmaal met een externe hardeschijf waarbij elke dag om 18:00 een back-up word gemaakt ( deze gaat na sluitingstijd mee naar huis of de brandwerende kluis in) en éénmaal die om 0:00 een backup draait naar onze webhoster.

[ Voor 9% gewijzigd door InFamous op 27-01-2014 12:03 ]

• Gomez12
Saab schreef op maandag 27 januari 2014 @ 10:19:
Thin clients zijn natuurlijk niet duurder dan een gewone pc.
Tuurlijk niet... Hoeveel kost een thin client ook alweer exact? En hoeveel kost een redelijke WS bij de pc-boer op de hoek?
Het gaat hier niet over een professionele merk-opstelling waar er even 200 identieke pc's uitgeleverd moeten worden.
En al sinds de vorige eeuw kun je onder Citrix je printer uitvoer lokaal doen naar een printer die aan je thin client staat aangesloten, of je maakt gebruik van het feit dat je printer een netwerkaansluiting heeft...
En met optie 1 kan je dus enkel parcelware achter starten en met optie 2 moet je stickerprinter opeens ook vervangen worden.

Nogmaals, RDS heeft simpelweg een kostenplaatje dat enkel terug te verdienen valt door lagere supportkosten. Zeggen dat het geen hoger kostenplaatje heeft is simpelweg naief...

• Midas.e
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 08-11 13:27

Midas.e

Is handig met dinges

Waarom niet met VDI aan de slag? paar goedkope thinclients en rest via VDI, hyperv machine nodig waar je gelijk je software op kan draaien, mooiste is nog dat als iemand thuis nog door wilt werken hij gewoon verbinding kan maken met de VDI host en zn eigen werkplek voor zn neus krijgt.
Je oude systemen kan je dan herbruiken, wat weer scheelt in de aanschaf.

Hacktheplanet / PVOutput

• Haribo112
  • Registratie: Augustus 2010
  • Niet online
Gomez12 schreef op zondag 26 januari 2014 @ 00:44:
[...]

Wellicht een raar idee en ik weet eigenlijk niet of het kan, maar zijn er geen 3/4G mobieltjes die je aan een netwerk kan hangen als backup (of modems die sim-kaarten accepteren)?

Dan heb je voor de kosten van 1 unlimited data-abbo je backup verbinding (ik ga ervanuit dat 3/4G wel genoeg is voor 5 computers als de glasvezel eruit ligt)
Jazeker zijn die er. Veel professionele routers/firewalls van NetASQ en Cisco hebben daar een speciaal USB poortje voor. Daarin steek je dan je 3G/4G dongle.

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

InFamous schreef op maandag 27 januari 2014 @ 12:02:
De systemen draaien geen offline programma's alles word online geregeld vanaf onze webhoster, daar word elke avond om 21:00 een backup gemaakt. Daarnaast heeft mijn werkgever 2 manieren van back-ups, éénmaal met een externe hardeschijf waarbij elke dag om 18:00 een back-up word gemaakt ( deze gaat na sluitingstijd mee naar huis of de brandwerende kluis in) en éénmaal die om 0:00 een backup draait naar onze webhoster.
Worden die back-ups wel eens getest?

Je zal de eerste niet zijn die vertrouwt op de hoster om er dan achteraf achter te komen dat de back-ups niet gemaakt zijn of niet te restoren zijn. Zeker bij webhosters.

Zaken als back-ups houd ik altijd het liefst 100% in eigen beheer :) Zie hier wat statistieken over het risico van het verlies van veel data. Als het dan toch uitbesteed moet worden (want goedkoper) dan moet deze back-up regelmatig getest worden.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• InFamous

InFamous

excommunicado

Topicstarter
Glashelder schreef op maandag 27 januari 2014 @ 15:10:
[...]

Worden die back-ups wel eens getest?

Je zal de eerste niet zijn die vertrouwt op de hoster om er dan achteraf achter te komen dat de back-ups niet gemaakt zijn of niet te restoren zijn. Zeker bij webhosters.

Zaken als back-ups houd ik altijd het liefst 100% in eigen beheer :) Zie hier wat statistieken over het risico van het verlies van veel data. Als het dan toch uitbesteed moet worden (want goedkoper) dan moet deze back-up regelmatig getest worden.
Back-ups worden inderdaad goed getest, deze worden om de 2 maanden opgevraagd. Al een aantal keer gebruik van moeten maken en er waren hoogstens een aantal uur aan gegevens verloren, maar je kan niet elke minuut back-uppen.

Pagina: 1