Allereerst, ik kan prima uit de voeten met een normale computer, consumenten router en dergelijke, maar van servers en netwerking heb ik totaal geen verstand.
Momenteel werk ik bij een webshop die binnenkort gaat verhuizen naar een ander bedrijfspand.
Op de nieuwe locatie moeten uiteraard nieuwe computers komen, nu kunnen wij de keuze maken voor losse computers of één degelijke server.
Het pand is 25 meter lang en grofweg 15 meter breed met een verdieping.
Wat de bedoeling moet worden:
Het probleem is dat wij niet zonder één van de computers kunnen, als er één uitvalt op een drukke dag dan hebben wij direct een probleem (wat ik uiteraard weer mag gaan oplossen binnen een paar uur).
Aangezien ik in het nieuwe pand hier geen tijd meer voor zal hebben zocht ik een betere oplossing.
Daarnaast willen wij een minimaal ruimte verlies, waarop ik bedacht dat we ook voor een degelijke redundante server konden kiezen waarop vijf systemen draaien.
Wij hebben de meterkast over en deze is behoorlijk groot, passen minimaal zes 19" racks in.
Daarnaast is deze goed geventileerd door een aanwezig afzuigsysteem.
De redenen dat ik een server bedacht had:
Is mijn idee juist om één degelijke server in de meterkast te plaatsen en vanuit daar alles te laten lopen of is het toch een beter idee om vijf losse systemen neer te zetten en met elkaar te verbinden doormiddel van een degelijke router?
Daarnaast nog het kosten plaatje, aangezien we degelijke support willen gaan wij alles bestellen bij de grotere jongens. (Dell, HP, Etc.) Aangezien deze meestal 24/7 support hebben met next bussines day on site garanties.
Ik heb momenteel al een offerte van Dell voor vier basis systemen incl. schermen, één workstation inclusief schermen en twee printers, wat uit kwam op een kleine €5000 excl. BTW.
Is het €7000 excl. BTW is het ook goed, kosten zijn niet heel strikt.
Momenteel werk ik bij een webshop die binnenkort gaat verhuizen naar een ander bedrijfspand.
Op de nieuwe locatie moeten uiteraard nieuwe computers komen, nu kunnen wij de keuze maken voor losse computers of één degelijke server.
Het pand is 25 meter lang en grofweg 15 meter breed met een verdieping.
Wat de bedoeling moet worden:
- Wij hebben aan de voorzijde van het pand twee computers nodig, deze zullen lichte programma's draaien (ERP software, Internet Explorer).
- Daarnaast komen er twee computer aan de achterzijde van het pand, deze zullen lichte programma's draaien (PostNL Parcelware, Internet Explorer).
- En als laatst komt er één computer op de bovenverdieping te staan, deze zal wat zwaardere programma's draaien (Adobe Photoshop, administratie en dergelijke). Daarnaast word deze voorzien van twee 24" 1920x1200 schermen.
- Netwerk printer aan de achterzijde van het pand.
- Netwerk printer op kantoor
- Netwerk printer aan de voorzijde van het pand.
Het probleem is dat wij niet zonder één van de computers kunnen, als er één uitvalt op een drukke dag dan hebben wij direct een probleem (wat ik uiteraard weer mag gaan oplossen binnen een paar uur).
Aangezien ik in het nieuwe pand hier geen tijd meer voor zal hebben zocht ik een betere oplossing.
Daarnaast willen wij een minimaal ruimte verlies, waarop ik bedacht dat we ook voor een degelijke redundante server konden kiezen waarop vijf systemen draaien.
Wij hebben de meterkast over en deze is behoorlijk groot, passen minimaal zes 19" racks in.
Daarnaast is deze goed geventileerd door een aanwezig afzuigsysteem.
De redenen dat ik een server bedacht had:
- Makkelijker te laten onderhouden.(geen computers die uit hoeven)
- Redundante oplossing. (misschien mogelijk met een tweede server?)
- Makkelijk uit te breiden voor meer systemen. (inplaats van alles opnieuw te installeren en aanleggen alleen een cat5 kabel.)
- Alles in één rack. (centrale locatie, waar personeel niet bij kan.)
- Direct aangesloten op de glasvezelverbinding. (geen problemen met latency of kabel breuk)
- Het 24/7 aan laten staan. (server zijn immers gebouwd voor stabiliteit)
- Betere en snellere support vanuit de fabrikant.
Is mijn idee juist om één degelijke server in de meterkast te plaatsen en vanuit daar alles te laten lopen of is het toch een beter idee om vijf losse systemen neer te zetten en met elkaar te verbinden doormiddel van een degelijke router?
Daarnaast nog het kosten plaatje, aangezien we degelijke support willen gaan wij alles bestellen bij de grotere jongens. (Dell, HP, Etc.) Aangezien deze meestal 24/7 support hebben met next bussines day on site garanties.
Ik heb momenteel al een offerte van Dell voor vier basis systemen incl. schermen, één workstation inclusief schermen en twee printers, wat uit kwam op een kleine €5000 excl. BTW.
Is het €7000 excl. BTW is het ook goed, kosten zijn niet heel strikt.
Formerly known as Ragdoll