Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guoy
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23-04-2016
Ik hoop dat iemand me hier kan helpen, want ik heb op dit moment een waardeloze externe harde schijf...

Ik heb een 1TB My Passport van Western Digital die steeds door mijn PC wordt uitgestoten. Ik weet niet hoe ik het anders moet noemen. De harde schijf wordt herkend, maar op willekeurige momenten krijg ik pop-ups als "Wilt u My Passport controleren en herstellen?" De PC heeft de externe harde schijf dan blijkbaar uitgestoten en opnieuw herkend als een externe harde schijf.

Dit alles resulteert er in dat ik vrijwel geen bestanden van of naar de externe harde schijf kan kopiëren, omdat tijdens het kopiëren de harde schijf weer wordt uitgestoten en opnieuw wordt herkend en dat het kopiëren dan wordt gestopt. Ook kan ik de harde schijf niet meer gebruiken voor media player, omdat als de harde schijf wordt uitgestoten ook de film wordt gestopt.

Het helpt overigens niet om de schijf daadwerkelijk te controleren en te herstellen, omdat tijdens dit proces de schijf ook wordt uitgestoten. :-S

Ik hoop dat iemand weet wat ik moet doen. Dank! :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-01 12:49
Kabelbreuk USB? Slechte connecties of connectors?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 20:06
Andere data kabel?
Andere voeding proberen?
Powered usb hub gebruiken?
Wat gebeurd op andere pc's?
Voorkant pc en achterkant usb poorten proberen.

Als dit een externe hd is zonder voeding, dan gebeurd dit heel vaak bij veel mensen, dus nooit een zonder voeding kopen, behalve als het echt moet, per hardware kan het voorkomen dat er te weinig stroom wordt geleverd door de usb poort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Er is in feite maar 1 ding wat je moet doen om de oorzaak te achterhalen, en tot een mogelijke oplossing van het probleem te komen: de SMART gegevens uitlezen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guoy
Dank voor de reacties. Ironisch genoeg had ik gisterenochtend een tweede My Passport gekocht (Ultra, 2TB). Jammer nu te lezen dat je vrijwel altijd met voeding moet kopen. Ik snap dan niet waarom harde schijven zonder voeding überhaupt bestaan, als dit vaak gebeurt.

Anyway, het is geen kabelbreuk, want heb het ook met de kabel van mijn nieuwe My Passport geprobeerd: Ook met de nieuwe kabel heb ik het probleem. Heb het ook met de laptop van mijn vriendin geprobeerd: Ook hierbij krijg ik dezelfde problemen.

Overigens doet de My Passport het al drie jaar perfect, dus waarom er ineens te weinig voeding door de USB komt is me een raadsel. Hoe zou zoiets kunnen gebeuren?

Hoe kan ik overigens de SMART gegevens uitlezen van de harde schijf? En als ik dat heb gedaan, wat heb ik daar dan aan? (Ben een noob op dit gebied). Dank! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Hoe kan ik overigens de SMART gegevens uitlezen van de harde schijf? En als ik dat heb gedaan, wat heb ik daar dan aan? (Ben een noob op dit gebied). Dank! :)
Download CrystalDiskInfo en post een screenshot van de status.

Hiermee kan je zien wat de status van de schijf is en dus zien of er iets mis mee is. Aan de hand van het screenshot kunnen wij je wel vertellen of er iets mis is.

[ Voor 10% gewijzigd door PilatuS op 26-01-2014 18:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CuBras
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 18:16
Ik had eenzelfde probleem ook met een WD Elements 1TB 2,5"

Deze schijf was 7 maanden oud, maar heeft precies hetzelfde wat jij beschrijft, op het 'controleren' na dan. Het enige wat ik kon doen was omruilen voor een nieuwe.
Ik had bij SMART data meer dan 17% bad sectors, op ongeveer 60% van het scannen.(wel een full/slow scan doen, anders krijg je alleen maar goede sectors).
De nieuwe heeft het probleem niet.

[ Voor 24% gewijzigd door CuBras op 26-01-2014 18:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guoy
Hee, bedankt allemaal. Ik ga vanavond CrystalDiskInfo downloaden en kijken wat de status is. Ik kan het hier "veilig" downloaden?: http://crystalmark.info/s...stalDiskInfo/index-e.html

Kan ik trouwens zelf iets doen om te voorkomen dat m'n nieuwe externe harde schijf bad sectors zal krijgen, of heb je hier gewoon geluk of pech mee?

Ik vind het namelijk best wel link dat ik heel veel foto's op m'n externe harde schijf heb en dat van de een op de andere dag de harde schijf kuren gaat vertonen.

Ik zit er ook wel over te denken om een NAS aan te schaffen i.v.m. handigheid en veiligheid, maar dit is vooralsnog een te vaag wereldje voor me. Ik kan m'n smart TV (Panasonic) en media player (Tizzbird) nog niet eens op internet aansluiten, laat staan dat ik een NAS de lucht in krijg. :-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dezejongeman
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13-06 16:32
het kan zijn dat dit komt doordat je deze op een frontpanel aansluit. deze willen wel eens iets minder stroom leveren waardoor het motertje in de hdd net niet genoeg prik krijgt geleverd. sluit hem eens rechtstreeks op het mobo aan. het probleem is dat usb2.0 maar ~500 milliampere hoeft te leveren. als het een schijf betreft die op 7200 rpm werkt dan loop al je snel tegen de grens aan. heb dit zelf ook gehad met wd-black schijfjes die ik in een externe behuizing had gestopt. deze schijf wou ongeveer 550 milliampere welke op het front panel van de kast niets anders deed dan opspinnen. rechtstreeks op het mobo werkte die wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guoy
dezejongeman schreef op maandag 27 januari 2014 @ 09:05:
het kan zijn dat dit komt doordat je deze op een frontpanel aansluit. deze willen wel eens iets minder stroom leveren waardoor het motertje in de hdd net niet genoeg prik krijgt geleverd. sluit hem eens rechtstreeks op het mobo aan. het probleem is dat usb2.0 maar ~500 milliampere hoeft te leveren. als het een schijf betreft die op 7200 rpm werkt dan loop al je snel tegen de grens aan. heb dit zelf ook gehad met wd-black schijfjes die ik in een externe behuizing had gestopt. deze schijf wou ongeveer 550 milliampere welke op het front panel van de kast niets anders deed dan opspinnen. rechtstreeks op het mobo werkte die wel.
Zou dit echt het geval kunnen zijn? Aangezien ik de My Passport 1TB al drie jaar heb en deze het altijd gedaan heeft op alle USB poorten die ik heb (2.0 en 3.0). Waarom zou de harde schijf na drie jaar ineens meer stroom nodig hebben?

Maar mocht dit het probleem zijn, dan zou een powered USB hub toch ook uitkomst kunnen bieden? En zou ik een powered USB hub ook kunnen aansluiten op een media player?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jolke
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 01-08 10:59
Ik begrijp de opmerkingen over externe voeding voor een 2.5" disk hier niet echt... sinds wanneer worden de 2.5" cases uitgevoerd met een ingang voor stroom? Enige wat je kan doen om meer stroom toe te voeren, is gebruik maken van een Y-kabeltje.
Een powered USB-hub is natuurlijk ook mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guoy
Ik heb crystaldiskinfo gedownload en de test gedaan. Bij zowel mijn interne harde schijf als de My Passport krijg ik waarschuwingen. Ik wil de screenshots graag toevoegen als bijlagen, maar ik kan niet vinden hoe ik een bijlage kan toevoegen. Iemand die dat zou willen vertellen? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Upload ergens op internet een plaatje en plaats de link tussen de volgende tekens: [img]...[/img]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jolke
Iets minder gewaardeerd, maar je kunt ook een linkje naar de bestanden op je Dropbox (oid) hier plaatsen.

Minder gewaardeerd, omdat je naar verloop van tijd de bestanden weg zult halen en dan heb je niets meer aan dit topic. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guoy
Ik heb de foto's van CrystalDiskInfo geüpload. Hierbij de link naar de C,D en F schijf. Het is volgens mij gewoon dezelfde harde schijf, maar in drieën gedeeld: http://www.freebits.nl/images/360cdf.png

En hier de link naar de My Passport externe harde schijf. De schijf dus waar het eigenlijk om draait: http://www.freebits.nl/images/130j.png

Ik hoop dat jullie weten wat ik moet doen! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23:44

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

doe eens een chkdsk [schijfletter] /r en maak er daarna 1 partitie van (beter in meerdere mappen werken dan op meerdere partities).

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guoy
Ik ga er vanuit dat je het over de C, D en F schijf hebt? Ik zal daar thuis eens naar kijken (ben nu op m'n werk). HP heeft er een C, D en F schijf van gemaakt. Ik heb daar nooit wat aan aangepast.

Maar ik ben deze thread begonnen i.v.m. problemen met mijn externe harde schijf (de J schijf). Zien jullie nog iets in de print van CrystalDiskInfo waar wat gedaan mee kan/moet worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jolke
Wat betreft het probleem dat je schetst in de OP, dus je externe 1TB disk: de 'current pending sector count' staat op geel, dat ziet er dus niet optimaal uit. En dat is dan ook de reden dat Windows de schijf wil controleren en/of herstellen. Zoals Damic zei, doe een chkdsk op de J-partitie.

Overigens zie ik niet in waarom je een 320GB disk in 3 partities zou verdelen, maar als TS daar geen moeite mee heeft, dan laten we dat maar gewoon :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guoy
OK, de chkdsk manier werkt niet. Zie foto: http://www.freebits.nl/images/215Fail.png

Er wordt een test gedaan die volgens mij exact dezelfde is als wat ik krijg als ik toegeef aan de 'controleren en herstellen' pop-up. Ook bij de chkdsk loopt hij vast rond de 212600. Dan blijft het heel lang stil en krijg ik weer de pop-up die je ook op de screenshot ziet: "Wilt u My Passport (J:) controleren en herstellen?" "Lieve Windows, wat de fuck denk je dat ik op dit moment aan het doen bent? Dank je wel dat je dit proces onderbreekt."

Iemand hier die weet wat ik moet doen nu chkdsk niet lukt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guoy
Oh, de scan is toch doorgegaan. Gaf toen fout in index $130 in voor bestand 68652 herstellen. Daarna de test opnieuw gedaan, maar weer hetzelfde: http://www.freebits.nl/images/255Door.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guoy
Even een bump. Is er hier iemand die enig idee heeft wat ik moet doen? Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jolke
Een bump binnen 12 uur? Gewaagd hoor :)

Het is niet dat we niet willen antwoorden, maar soms ook niet het antwoord weten. Dit soort reacties zal een (mogelijk) antwoord niet sneller doen komen... :w

Hint: iets met /F toevoegen aan chkdsk om de fouten daadwerkelijk te kunnen fixen

[ Voor 19% gewijzigd door Jolke op 30-01-2014 21:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat betreft je externe schijf: je hebt 83 actieve bad sectors.
Daarom dat je 1011 leesfouten hebt.
Verder sluit je je schijf niet goed af: 640 Power-off Retract Counts.

Oplossing: een lange format onder Windows.
Current Pending Sector Count wordt dan weer nul.
Na lange format de SMART in de gaten houden of de current pending niet opnieuw oploopt.
Is dit wel het geval: dan is de schijf niet langer betrouwbaar...

P.S. checkdisk en allerlei andere utilities zijn nutteloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guoy
Verwijderd schreef op vrijdag 31 januari 2014 @ 02:21:
Wat betreft je externe schijf: je hebt 83 actieve bad sectors.
Daarom dat je 1011 leesfouten hebt.
Verder sluit je je schijf niet goed af: 640 Power-off Retract Counts.

Oplossing: een lange format onder Windows.
Current Pending Sector Count wordt dan weer nul.
Na lange format de SMART in de gaten houden of de current pending niet opnieuw oploopt.
Is dit wel het geval: dan is de schijf niet langer betrouwbaar...

P.S. checkdisk en allerlei andere utilities zijn nutteloos.
Hee bedankt voor je hulp. Waar kan je trouwens zien dat ik 83 actieve bad sectors heb, 1011 leesfouten en 640 Power-off Retract Counts? Misschien kijk ik er overheen, maar ik zie het niet staan.

Zodra ik de harde schijf leeg heb doe ik dan een lange format.

Ik wil overigens ook mijn USB stick van 64gb formatteren. Hij staat vrijwel vol, maar Windows kan de bestanden niet lezen.

Ik vraag me wel af hoe ik de USB stick (en later de externe harde schijf) moet formatteren. Hierbij een screenshot: http://www.freebits.nl/images/435Kingston.png

Bij clustergrootte staat standaard op 128 kilobites. Ik kan kiezen uit waarden variërend van 4096 bytes tot 32768 kilobytes. Ik weet niet goed wat dit inhoudt. Is 128 kilobytes goed?

En als ik een lange format wil doen, dan is dat een kwestie van snelformatteren uitvinken?

Alvast bedankt weer. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thof
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 13:45

thof

FP ProMod
Ik heb een vergelijkbaar probleem gehad met het wegvallen van schijven. Dit speelde bij mij alleen op mijn USB3.0 poort en niet op mijn USB2.0 poorten. Lag aan de driver van de USB 3.0 poort. Was een FrescoLogic chip die de USB3.0 voorziening verzorgt. Nooit goed werkend gekregen op mijn Asus N73SV.

Server 1: Intel N305 | 48GB RAM | 5*4TB NVME | 4x 2.5GbE
Server 2: Intel N5105 | 64GB RAM | 1TB NVME | 4x 2.5GbE
Server 3: Intel Xeon E5-2670 | 128GB RAM | 512+750GB SATA SSD | 6x10TB HDD | 6x 1GbE [Buiten gebruik]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jolke
Waarom 128kb en exFAT? ik zou em op NTFS zetten en dan 4096 bytes zetten. Wellicht dat daar je problemen vandaan komen.
Inderdaad een lange format is snel format niet aanzetten ;)
Pagina: 1