Toon posts:

Beurs/trader/office computer

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Eerste keer dat ik een pc zelf wil samenstellen, dus ik kom om raad en goedkeuring vragen :) Ik zou dit eens graag zelf doen, nu de kans zich voordoet. Indien nodig kan ik steeds op een vriend rekenen bij het in elkaar zetten van het systeem. Vergeef me alvast mijn beginnersfoutjes indien ik ze zou maken. Ik doe mijn best om bij te leren ;) Op hardware vlak is mijn kennis (voorlopig) beperkt.

Ik wil voor mijn vader een computer samenstellen. Deze zal gebruikt worden voor het dagelijks opvolgen van beurstransacties en ingeven van beursorders. Daarnaast wordt er constant gebruik gemaakt van Excel om overzichten up to date te houden. Webbrowser wordt gebruikt voor het opvolgen van nieuws. Heel af en toe een Youtube filmpje of een foto bekijken, maar dat is bijzaak en niet belangrijk voor het samenstellen van de pc volgens mij.

Om een duidelijk beeld te geven, volgende programma’s draaien van 8u tot 23u:
6 webbrowservensters, waarvan 2 met Java.
1 traderprogramma dat werkt op Java
5 Excel werkbladen, zonder al te zware berekeningen.

Java zet ik erbij, omdat die altijd traag gaat momenteel.

Huidige systeem is een (antieke) Fujitsu Siemens Scaleo P
Intel Core 2 CPU 6300 @ 1,86GHz
Kloksnelheid: 2 GB
Besturingssysteem: Windows XP

Deze computer start heel traag op en de programma’s lopen heel traag. Op onderhoudsvlak van de software loopt alles up to date dus is het tijd voor een hardware update.

Op de nieuwe computer zou ik 8.1 willen draaien.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Er is in principe niet echt een budget. Goedkoper is natuurlijk altijd beter. Richtprijs = 600 euro, maar hier mag van afgeweken worden.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Neen

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Neen

Heb je nog bepaalde eisen/wensen? (grootte, geluidsniveau, energieverbruik etc.)
Snelheid is heel belangrijk. Het systeem moet betrouwbaar zijn, zodat ik hem zonder zorgen achter kan laten bij mijn vader.
De computer staat in de leefkamer, naast de zetel (stof) en dicht bij de tv. Hij zou dus zo stil mogelijk moeten zijn. Huidige computer maakt soms echt veel te veel lawaai.
Computer draait van 8u tot 23u bijna 7 op 7. Er mag dus zeker naar energiezuinigheid gekeken worden. Al blijft snelheid van reageren van het systeem wel het belangrijkste.
Er moeten 2 schermen aangesloten kunnen worden.
Grootte maakt niet uit.
De computer zou toch een tijdje moeten meegaan (+- 5 jaar).

Ga je overklokken?
Neen

Ik heb de topics nagelezen die van toepassing zouden kunnen zijn op dit systeem en de BBG van januari doorgenomen. Voorlopig zit ik met het volgende systeem in gedachten. Opmerkingen zijn zeker welkom.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 4570 Boxed€ 170,50€ 170,50
1ASRock 970 Extreme3 R2.0€ 63,04€ 63,04
1Asus GTX650TI-1GD5€ 112,99€ 112,99
1Corsair Carbide 200R Closed€ 48,-€ 48,-
1Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU€ 57,-€ 57,-
1Samsung SH-224DB Zwart€ 13,-€ 13,-
1XFX Pro 450W v2€ 43,15€ 43,15
1Crucial 2.5" M500 120GB€ 65,50€ 65,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 573,18

Processor: Ik heb schrik om hier een te trage te nemen, omdat snelheid belangrijk is. I5 lijkt ook voor de toekomst betrouwbaar.
Moederbord: Veel mogelijke aansluitingen voor in de toekomst.
Videokaart: 2 monitors (lijkt me wel een duur model dat veel vebruikt?)
Intern geheugen: Ook hier schrik om te weinig te nemen, geen idee wat de bottleneck in het systeem zou kunnen zijn.
Dvd-brander: Omdat het goedkoop is en altijd handig kan zijn.
Voeding: Met de videokaart voor deze versie gegaan. Kan misschien lager?
SSD: Omdat alles snel moet gaan en ik een stil systeem wil. Deze versie omdat er stroomverliesbescherming op zit. Er zal wel een Nas voorzien worden om back ups te nemen. Windows 8.1 zal op de SSD draaien + de bestanden waar constant in gewerkt wordt in Excel, aangezien deze niet groot van omvang zijn.

Ik ben er zeker van dat er nog verbeteringen in prijs/energieverbruik/geluidproductie/overkill onderdelen mogelijk zullen zijn. Vandaar dat ik hier aanwezig ben.

Ik zal zeker proberen mee actief te volgen en mijn bijdrage te leveren om tot een goed systeem te komen.

Alvast bedankt :)

• wagenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Nofi, maar als ik je lijstje zo zie zou ik toch eens kijken of je niet veel beter een simpele Dell kan scoren.
- gaat die CPU passen ;)
- waarom een game kaart?

• Firedragon
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 01-04 18:18
i3 of vergelijkbare amd cpu zou toch voldoende moeten zijn om de dingen te draaien die je opnoemd tenzij dat traderprogramma erg zware berekeningen doet.

Die intel CPU gaat inderdaad niet passen op dat moederbord met AMD socket.

Videokaart is waarschijnlijk ook niet nodig zolang er 2 video uitgangen op het moederbord zitten zou de cpu met geintegreerde graphics chip bijde schermen beeld kunnen geven.

• Sp3dy
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 12-04 18:03
Iemand?
reviews: Desktop Best Buy Guide: januari 2014

Is stil, zuinig, krachtig genoeg en compact

[ Voor 15% gewijzigd door Sp3dy op 26-01-2014 10:23 ]

Verwijderd

Topicstarter
Dank je wel iedereen voor de feedback tot nu toe. Ik was even een weekendje er tussenuit waardoor ik niet direct kon reageren.

Mijn eerste (n00b) leermomentje ondertussen al gehad. Ik ben terug verder gaan lezen en ben door de reacties en opzoeken (hopelijk) al wat wijzer geworden ;)

Nieuwe samenstelling met de reacties rekening gehouden. De backbone hou ik voor later in het achterhoofd, maar ik ga toch liever voor een “gewoon” systeem.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i3 4330 Boxed€ 110,-€ 110,-
1Gigabyte GA-H87-HD3€ 82,90€ 82,90
1XFX Pro 450W v2€ 42,92€ 42,92
1Crucial 2.5" M500 120GB€ 65,50€ 65,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 419,32

De Intel I3 in plaats van de Intel I5
Moederbord waar de CPU wel op past ;)
Videokaart heb ik er uit gehaald. Moederbord beschikt over DVI-D, HDMI waardoor ik 2 schermen kan aansluiten.

Feedback over samenstelling blijft welkom. Als ik weet waar het fout loopt, zoek ik verdere informatie wel op op het forum of het internet. Zelfstudie :)
Nog feedback over de behuizing en voeding?
Stil en energiezuinig zijn daarbij vooral belangrijk. De pc draait constant en niet altijd op full speed.
Huidige voeding is misschien overkill? Er is nog voldoende budget ( 200 euro ) over om verbeteringen aan te brengen.

Alvast bedankt en klaar om terug wat bij te leren :)

• Beroemdheid
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Een zuinigere voeding (gold ipv bronze): pricewatch: Seasonic G-Serie 360Watt. Ja, deze kan met gemak jouw systeem aan. Zal ook gewoon stil zijn.

Als het echt belangrijk is dat je systeem snel is, kan je wellicht beter pricewatch: Crucial 2.5" M500 240GB nemen dan de 120GB versie. Die heeft toch mindere prestaties (relatief gezien dan, nog steeds erg rap) én is betrouwbaar (vandaar niet de EVO voor lichtjes betere prestaties).

Voor een stiller systeem kan je ook nog denken aan een processorkoeler: pricewatch: Gelid Solutions Tranquillo Rev.2.

Moederbord kan wel goedkoper: pricewatch: ASRock B85 Pro4. Heeft alles wat je nodig hebt.

#ProductPrijsSubtotaal
1ASRock B85 Pro4€ 61,80€ 61,80
1Gelid Solutions Tranquillo Rev.2€ 22,95€ 22,95
1Seasonic G-Serie 360Watt€ 51,-€ 51,-
1Crucial 2.5" M500 240GB€ 117,04€ 117,04
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 480,79

[ Voor 62% gewijzigd door Beroemdheid op 28-01-2014 20:50 ]

Fractal Design Core 1100 review

• hidde212
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 18-04 03:19

hidde212

Free your mind...

Dan zou ik een pricewatch: Cooler Master Silencio 352 nemen, ongeveer even duur en helemaal dicht dus stiller en zuigt minder stof aan.
Daar moet je echter wel een micro-ATX bordje bij nemen omdat het anders niet past, dat is ook geen probleem want die zijn er ook voor redelijke prijzen (met meerdere monitor-outputs): pricewatch: ASRock Intel H81 H81M-HDS

...and your ass will follow

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Als je als TS niet weet wáár je bottleneck op het moment zit dan moet je (IMHO) niet als eerste vraag een compleet nieuw systeem ter samenstelling vragen/aanbieden.

Een E6300 Core2Duo kán gewoon goed werken voor wat TS wil en een budget van ~€600,- is nou ook niet écht iets om een compleet systeem opnieuw mee op te gaan bouwen als je er mee wil gaan doen wat er gevragen wordt.

P.S. Ik ken dat spel vanuit onder andere "Bloomberg" configuraties én 't is zelden/nooit een afhankelijkheid naar een tegenwoordige proccessor. Disk/Geheugen/bandbreedte is qua hoeveelheid en snelheid vaker een beperkende factor.

[ Voor 24% gewijzigd door Will_M op 28-01-2014 22:20 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt iedereen voor jullie bijdrage. Deel 1 van de zelfcursus is al gelukt. Het samenstellen van een systeem. Deel 2: het in elkaar zetten van het systeem volgt nu, eerst nog bestellen. Gelukkig kan ik rekenen op een vriend.

Het huidige systeem is echt wel aan vervanging toe en op deze manier heb ik een nieuw/betrouwbaar systeem en leer ik nog iets bij. Het huidige systeem zal in noodgeval als 2de computer zijn werk doen, wat hopelijk niet nodig is.

Bedankt voor jullie hulp.

Dit is het geworden:

#ProductPrijsSubtotaal
1ASRock Intel H81 H81M-HDS€ 39,49€ 39,49
1Cooler Master Silencio 352€ 50,-€ 50,-
1Gelid Solutions Tranquillo Rev.2€ 22,95€ 22,95
1Seasonic G-Serie 360Watt€ 51,-€ 51,-
1Crucial 2.5" M500 240GB€ 117,04€ 117,04
Bekijk collectie