Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Don Quijote
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 14:55

Don Quijote

El Magnifico

Topicstarter
Al weer enige tijd geleden ben ik afgereisd naar Noorwegen om daar een serie foto's te schieten in de stijl van wijlen Ansel Adams. Hoog contrast, zwart/wit. Ik snap dat niet iedereen hier kapot van is, en de zwart/wit omzetting is verre van subtiel. Dit is echter wel een bewuste creatieve keuze geweest. Omdat ik nog weinig ervaring heb met zwart/wit fotografie, hoor ik natuurlijk graag waar ik het echt te gek heb gemaakt, waar ik winst zou kunnen pakken door de omzetting iets anders aan te pakken, maar natuurlijk ook wat er wel goed is gegaan :).

-1-
Afbeeldingslocatie: http://farm8.staticflickr.com/7350/12132326635_dcbd407070_o.jpg

-2-
Afbeeldingslocatie: http://farm3.staticflickr.com/2890/12132326495_20b544a2a5_b.jpg

-3-
Afbeeldingslocatie: http://farm8.staticflickr.com/7387/12132993336_9252b3eb33_o.jpg

-4-
Afbeeldingslocatie: http://farm6.staticflickr.com/5530/12132992936_76ebbbf426_o.jpg

-5-
Afbeeldingslocatie: http://farm3.staticflickr.com/2877/12132602583_9a74c3a7fb_o.jpg

-6-
Afbeeldingslocatie: http://farm8.staticflickr.com/7339/12132992826_e42b485694_o.jpg

-7-
Afbeeldingslocatie: http://farm3.staticflickr.com/2872/12132737954_3b7f633e4c_o.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10-09 19:15
Ik vind het een geslaagde serie, bedankt voor het posten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tobiasvs
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

tobiasvs

Tobias

Lekker dik contrast, mooie serie!

Canon | Fujifilm | www.tobiasvanstijn.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inquestos
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12:16
Prachtig, prachtig, volgens mij is het je gelukt hoor! Mooie verstilde landschappen, en erg aangename omzetting. Foto 2 en 4 vind ik er wel wat minder inpassen. Gewoon een showcase, je had het iets eerder mogen posten :)

Fotografie: | Flickr | Canon 5DII + 20mm + 35mm + 50mm + 100mm || Hardlopen: Strava PR 5km: 20:26 10km: 44:35 HM 1:39:58

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wauw! Erg mooie serie. Ik heb er niets op aan te merken. Ik vind 2 en 4 er eigenlijk ook gewoon bij passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19-09 20:21

Deathchant

Don't intend. Do!

Ik ben verder niet zo'n zwart-wit fan en ik vraag me dan ook af waarom je zo'n mooie landschappen in zwart wit zou doen. In feite zijn de keuzes van jouw foto's om in zwart-wit te doen niet verkeerd. Ondanks de hier en daar dichtgelopen stukken (vooral bij 6 en 7) zitten er wel mooie contrastverschillen in. Foto 1,2 en 5 vind ik de beste keuzes wat zwart-wit betreft.
Ik mis wel echt het reliëf en de diepte in bijna alle foto's.
Nummer 1, is dat die brug die begint aan the atlantic road vlakbij Alesund?

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evano
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 22-09 21:58
Deathchant schreef op zaterdag 25 januari 2014 @ 17:02:
ik vraag me dan ook af waarom je zo'n mooie landschappen in zwart wit zou doen.
Ik kan niet voor Ravnoss spreken, maar ik vind zwart-wit een goede keuze als het tonen van structuren een belangrijk doel is van een foto. Dat vind ik bij 6 goed gelukt; ik vind het ook de mooiste foto. Tevens heeft zwart-wit met flinke contrasten iets dramatisch vind ik, dat zie ik dan weer niet in 2 helaas. Die vind ik sowieso ook nogal leeg. Tweede/laatste kritiekpuntje vind ik het wel èrg harde licht in foto 5, doet bijna pijn aan de ogen. Voor de rest fijne serie, en geslaagde eerste poging om in Adams' voetsporen te treden, al zul je daarvoor nog flink moeten studeren op het zone systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polariteit
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 14:57

Polariteit

Fietsende fotografeur

Mooie landschappen. Nummer 1 is wel nice, evenals 3. Nummer 2 en 5 mis ik vooral dieptewerking.

Z/w omzetting vind ik persoonlijk zonde van het landschap :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19-09 20:21

Deathchant

Don't intend. Do!

hmmm ik vond 5 (samen met de laaste foto) eigenlijk de 2 beste kandidaten voor de zwart-wit omzetting. Het "pijn aan mijn ogen"-gevoel wat jij omschrijft heb ik niet echt bij 5. Misschien dat de voorste witte stenen idd wat "fel" zijn, misschien staan de lights of whites wat te hoog... Maar goed, nou vind ikzelf als landschapsfotograaf, landschap in zwart-wit ook erg moeilijk, juist vanwege die enorme contrastverschillen, waardoor het wit idd vaak erg fel uitziet t.o.v. de zwarte delen. Moeilijk moeilijk...

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Don Quijote

Don Quijote

El Magnifico

Topicstarter
@allen. Bedankt voor de commentaren wordt gewaardeerd!

@Deathchant, marceltuit, blacktarantulaX. In de regel hou ik ook van kleur, en dat zie je meestal ook terug in mijn foto's. Maar soms moet je jezelf een beetje uit dagen :). Daarbij komt dat ik de eenvoud van zwart/wit zeker kan waarderen, en de beelden van Ansel Adams altijd erg sterk vind. Daarom de keus hiervoor.
Ik zal even kijken of ik eventueel foto 5 nog wat kan aanpassen in de omzetting zodat hij iets minder schreeuwerig wordt.

En Deathchant, dat is inderdaad de Atlantic Road :).

Uiteraard heb ik stiekem ook wel wat kleurenfoto's geschoten ;). Deze komt ook van deze reis:

Afbeeldingslocatie: http://farm7.staticflickr.com/6085/6147749342_f27e1899a0_b.jpg
Norway by Ravnoss, on Flickr

[ Voor 3% gewijzigd door Don Quijote op 25-01-2014 22:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scirocco
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02-04-2023
Dat is potverdrie dan ook een prachtplaat, naar mijn mening toch een stuk aansprekender dan je ZW-serie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mekkieboek
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 11:27
Daar ben ik het helemaal mee eens, prachtplaat die laatste! Het is uiteraard jouw keuze, zwart-wit maar geef mij liever de hele serie met kleur, zeker omdat je genoeg contrast lijkt te hebben.
Overigens staat hier en daar de horizon niet recht maar dat is detail.

|       |       |   ·  |     |  ·  |    |  · |    | · |   |   | : |  |  |·| |·| |·| |·|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prozac[NL]
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 08-02 20:05

Prozac[NL]

zucht.......

Ik vind de z/w serie heel erg fraai om naar te kijken geen opmerkingen van mijn kant, zeer geslaagd. Dank voor het delen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobB_W
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 23-09 23:04
Nummer 1 is voor mij de absolute favoriet. Die meeuw maakt 't helemaal af. 2 en 7 vind ik iets minder. Verder snap ik de opmerkingen over de dieptewerkingen wel. Maar, daar had ik zelf in Noorwegen ook moeite mee, veel hoogvlaktes. Schitterende landschappen, maar toch wel erg moeilijk om goede dieptewerkingen in je platen te krijgen omdat er weinig onderwerpen zijn die je op de voorgrond kan zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inquestos
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12:16
RobB_W schreef op zondag 26 januari 2014 @ 17:00:
Nummer 1 is voor mij de absolute favoriet. Die meeuw maakt 't helemaal af.
Grappig dat je dat zegt; bij mij trok die meeuw me juist weer terug naar de realiteit, terwijl het beeld verder wat surrealistisch aandoet.

Je laatste afbeelding is ook heel fraai; ik vind het zelf alleen altijd wat storend wanneer je een meer half afsnijdt; een panorama is dan wat aangenamer, mits het meer niet heel breed was.

Fotografie: | Flickr | Canon 5DII + 20mm + 35mm + 50mm + 100mm || Hardlopen: Strava PR 5km: 20:26 10km: 44:35 HM 1:39:58

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Don Quijote

Don Quijote

El Magnifico

Topicstarter
inquestos schreef op zondag 26 januari 2014 @ 20:06:
[...]

Grappig dat je dat zegt; bij mij trok die meeuw me juist weer terug naar de realiteit, terwijl het beeld verder wat surrealistisch aandoet.

Je laatste afbeelding is ook heel fraai; ik vind het zelf alleen altijd wat storend wanneer je een meer half afsnijdt; een panorama is dan wat aangenamer, mits het meer niet heel breed was.
In dit specifieke geval had ik in principe ook liever het gehele meer erop gehad. Maar daar voor kiezen ging wat mij betreft ten koste van de bergen, en de doorkijk naar achteren. Ondanks de prominente plek van het meer in de foto, is het onderwerp de bergen en de lucht :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MonkeySleeve
  • Laatst online: 09:53

MonkeySleeve

It's just Monkey business

En nu wil ik weer terug naar Noorwegen, prachtig land is het ook <3

Foto 1 en 6 zijn echt typerend Noorwegen :D

Did you bring the banana's? Steam-id: MonkeySleeve

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 23-09 13:55
Mooie foto's... Ben niet echt een expert que fotografie maar klikte hierop omdat Noorwegen in de topictitel stond.

Noorwegen.... _/-\o_ O+ <3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jolke
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 14:44
Erg mooie serie! Vooral #6, die springt eruit... letterlijk. Ik hoorde bijna het water tekeer gaan :)

Als je de kleurenfoto's ernaast zou houden, zou ik ws ook kleur de voorkeur geven. Dat is echter niets ten onrechte aan je z/w foto's! Maar gewoon meer informatie, meer om naar te kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijnvc
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 14-08 22:13
Mooie serie! Wel stoort de scheve horizon persoonlijk in de laatste (twee?) foto's, zou die nog recht zetten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Don Quijote

Don Quijote

El Magnifico

Topicstarter
Thanks. Scheve horizon is inderdaad iets waar ik me zelf niet snel aan stoor, en zodoende corrigeer ik dat niet altijd perfect. Ik merk wel dat ik er vaak commentaar op krijg :). Misschien toch maar eens een tikje minder eigenwijs zijn en gewoon zorgen dat het recht staat :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polariteit
  • Laatst online: 14:57

Polariteit

Fietsende fotografeur

Ravnoss schreef op zaterdag 25 januari 2014 @ 22:28:
@allen. Bedankt voor de commentaren wordt gewaardeerd!

@Deathchant, marceltuit, blacktarantulaX. In de regel hou ik ook van kleur, en dat zie je meestal ook terug in mijn foto's. Maar soms moet je jezelf een beetje uit dagen :). Daarbij komt dat ik de eenvoud van zwart/wit zeker kan waarderen, en de beelden van Ansel Adams altijd erg sterk vind. Daarom de keus hiervoor.
Ik zal even kijken of ik eventueel foto 5 nog wat kan aanpassen in de omzetting zodat hij iets minder schreeuwerig wordt.

En Deathchant, dat is inderdaad de Atlantic Road :).

Uiteraard heb ik stiekem ook wel wat kleurenfoto's geschoten ;). Deze komt ook van deze reis:

[afbeelding]
Norway by Ravnoss, on Flickr
Zo, die is heel erg nice! Heel mooi qua kleur, en ook qua compo een stuk sterker dan enkele van je eerdere platen uit de serie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mercapto
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 16-08 10:10
Jeetje.
Ik had meteen op je flickr moeten kijken.
Ik vond deze serie niet zo mooi als anderen hem lijken te vinden en hield maar beleefd m'n mond., maar op flickr ziet het er een stuk beter uit. :)
Heel veel scherper waardoor de contrasten veel beter werken. De grain is hier totaal weg waardoor het contrast maar troebel oogt.
Ik zou het er groot bij zetten in de begin post : KIJK OP FLICKR!!! :P
Mooi :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik weet niet wat jij ziet op Flickr, maar ik zie daar exact dezelfde afbeeldingen als hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

1. Ik vind het wel en vette plaat, maar ik vind hem niet in de serie passen. Deze past ook niet bij de Ansel Adams stijl imho. Hij probeerde juist de kracht van de ongerepte natuur te laten zien.

2 + 4. Twee erg mooie foto's. Mooie weidse landschappen met dramatische luchten en belichting.

3. Ik vind de lucht hier minder interessant en het boompje rechts onderin leidt af.

5. Op zich een mooie compositie, maar ik vind het contrast veel te heftig.

6. Dit is denk ik mijn favoriet uit je serie. Een mooie verbeelding van de kracht van het water. Ik vind hem alleen wel iets te donker, vooral de donkere rotsen, al komt hier het sterke contrast wel goed tot zijn recht.

7. Deze vind ik ook te donker, vooral in de donkere delen. Het was hier misschien leuker geweest om de camera wat lager te houden. Het hek zou dan denk ik een prominentere plek krijgen. Aan de andere kant verlies je dan wel een groot deel van het zicht op het meer.

kleurenplaat. Vet!

Al met al een interessante serie om naar de kijken met hele mooie platen ertussen.
Pagina: 1