HD6870 dual screen, verschillende kleuren?

Pagina: 1
Acties:

• xPhantom
  • Registratie: December 2008
  • Niet online
Ik heb recentelijk 2 nieuwe monitoren aangeschaft (Samsung SyncMaster S22C300HS, HDMI/VGA versie). Deze aangesloten op mijn Sapphire HD6870 middels HDMI/HDMI en HDMI/DVI (kabel die ik bij mijn vorige monitor, Samsung SyncMaster BX2231 kreeg). Het werkt prima, beide schermen zijn scherp en vertonen geen dode / lui pixels.
Echter, er zit kleur/contrast verschil tussen beide monitoren. Het ene scherm (HDMI/HDMI) is veel donkerder en laat kleuren teveel knallen (kleuren zijn echt te fel).

Het ligt echter niet aan de schermen zelf, als ik de kabels aan de monitor zijdes omwissel, blijft die HDMI/HDMI kabel donkerder. Als ik de HDMI/HDMI kabel vervang voor een andere, heb ik hetzelfde probleem, wel minder erg. Het probleem blijft ook deels bestaan als ik een VGA kabel pak met DVI converter. De OSD instellingen en instellingen in AMD Catalyst zijn voor beide schermen identiek.
Ook met verschillende LCD test tools (zoals lagom LCD test images, PassMark MonitorTest en Monitor Calibration Wizard) aan de slag gegaan zonder het gewenste resultaat.

Ik wil binnenkort ook mijn TV aansluiten, dit zou dan middels een actieve DP converter moeten (TV hangt aan een 10 meter HDMI kabel). Mijn videokaart beschikt over 1x DVI-D SL, 1x DVI-I DL, 2x Mini DP en 1x HDMI.

Klik voor foto
Lijkt deels aan de kijkhoek te liggen, rechterscherm is iets minder fel, maar het verschil is wel duidelijk zichtbaar.

Zijn er mensen met vergelijkbare ervaringen/problemen die dit hebben opgelost? En hoe dan?

• analogworm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 21:22
Key word: colour management!
Zelfs het gelijk afstellen van highend monitoren is een gepriegel. En hoor je normaliter ook te doen met een colirimeter (ionedisplay bijv)
Maar wat jij kan doen is even softwarematig je monitoren instellen. Weet ff niet meer hoe dat heet of waar je het vinden kan. Misschien dat er in Windows zelf ook al zo'n optie zit.
Hoedan ook dan krijg je een aantal blokjes te zien van zwart-grijs-wit aan de hand daarvan kan je je contrast en brightness aan passen. En vergelijkbare dingen komen naar voren voor de kleuren e.d.
als je dat hebt gedaan bij beide monitoren dan zouden ze al dichter bij elkaar moeten zijn. Dan is het nog maar een kwestie van finetunen.
Echt een profiel aanmaken zal overbodig zijn, met de instellingen op je monitor kom je al een heel eind.

• xPhantom
  • Registratie: December 2008
  • Niet online
Thanks, ik heb gisteren in de middag nog eens geprobeerd met lagom LCD test images (dat zijn die blokjes wat je bedoeld denk ik), maar kom er nog niet echt mee in de buurt helaas.