High-end game/multimedia systeem

Pagina: 1
Acties:

• Twan85
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 12-02-2025
Mijn nieuwe high-end game/multimedia pc
Beste tweakers,

Ik wil binnenkort mijn eerste zelfbouw pc gaan maken. Het assembleren verwacht ik niet te veel problemen mee, ik kan vast wel iemand vinden die daar ervaring mee heeft. Maar omdat ik nog nooit zelf een systeem samen heb gesteld kan ik wel wat hulp gebruiken met het uitzoeken van de onderdelen. Natuurlijk heb ik zelf zoveel mogelijk research gedaan, maar alle informatie is zo overweldigend (en regelmatig tegenstrijdig :P) dat ik bang ben dat ik dingen over het hoofd zie.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
- Gamen: grafisch zware games op 1080p. Ik wil qua prestaties niet (te veel) onder doen voor de next-gen consoles, zodat ik voorlopig ook nog mee kan met de games die er aan zitten te komen. Ik heb op dit moment 2 1080p schermen aangesloten. Heb vaak op 1 scherm een serie op staan terwijl ik op de andere zit te gamen. Ook speel ik moba's zoals League of Legends, die ik graag zonder latency wil kunnen spelen.
- Muziek: ik heb een dj console voor op de pc waarmee ik muziek mix. Dit wil ik mogelijk ook uitbreiden met het maken van tracks. Ik weet niet of daar hardware matig specifieke benodigdheden voor zijn, maar het zou handig zijn als er niet (te veel) beperkingen hier in waren. Het hoeft er niet meteen in te zitten, als de uitbreidingsmogelijkheden er maar zijn.
- Entertainment: the usual, films en series kijken (blu-ray en dvd), muziek luisteren, internetten.
Wat mag het nieuwe systeem kosten?
Mijn budget is €2500,- (max. €3000,-), maar voor dat bedrag verwacht ik wel optimale prestaties (voor de komende paar jaar op game gebied) en een hoop upgrade mogelijkheden met het oog op de toekomst. Ik wil dit systeem de komende 6 á 8 jaar niet meer hoeven vervangen, hoog uit af en toe een onderdeel.
Heb je componenten of randapparatuur die je mee wil nemen naar het nieuwe systeem?
Geen componenten, maar wel een hoop randapparatuur:
#ProductPrijsSubtotaal
1WD My Book Essential 3.0 3TB Zwart€ 109,90€ 109,90
1Samsung Syncmaster S27A550H Zwart€ 0,-€ 0,-
1Logitech Z-5500 Digital€ 0,-€ 0,-
1Logitech G510 Gaming Keyboard€ 119,-€ 119,-
1Logitech G500€ 59,-€ 59,-
1Steelseries Spectrum 5XB Gaming Headset€ 46,60€ 46,60
1Samsung UE32D6200€ 0,-€ 0,-
1Hercules DJ Console RMX2€ 265,-€ 265,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 599,50
(de Samsung UE32D6200 gebruik ik momenteel als eerste monitor)
Heb je bepaalde merk voorkeuren en waarom?
Ik heb een voorkeur voor Intel, Asus, Samsung en Western Digital. Alle 4 eigenlijk door goede ervaringen in het verleden. Mijn Intel voorkeur geld eigenlijk vooral op processor gebied. Ik sta wel open voor AMD op het gebied van grafische kaarten omdat ik in het verleden ook goede ervaringen heb gehad met Ati.
Heb je bepaalde eisen/wensen voor het nieuwe systeem?
- Snel, krachtig en stil;
- VEEL opslag capaciteit;
- Een snelle SSD met genoeg ruimte voor meerdere OS en meerdere games.
Ben je van plan om het systeem te gaan overklokken?
Jazeker, maar hier heb ik echt totaal geen verstand van. Het is vast mogelijk om in m'n omgeving iemand te vinden die me hier mee kan helpen, maar ik heb geen idee waar ik op moet letten qua koeling en zo. Ik wil mijn processor uiteindelijk graag op 4Ghz hebben draaien in plaats van de standaard 3,4Ghz. Als het moet wil ik ook de grafische kaarten klokken om een hogere fps te halen, maar aangezien ik voor 2 kaarten ga hoop ik dat dat niet nodig is.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Voor mijn inspiratie ben ik eens gaan kijken op de site van Alienware en een aantal andere sites waar je computers kan samenstellen. Ik heb van de meeste producten één of meerdere reviews gelezen en de meeste producten zijn volgens mij van goede kwaliteit. Na mijn research ben ik tot de volgende samenstelling gekomen:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7 4930K Boxed€ 498,30€ 498,30
1Asus Rampage IV Extreme€ 332,50€ 332,50
2Asus GeForce GTX 770 2GB DirectCU II OC€ 284,-€ 568,-
2WD Se, 3TB€ 166,-€ 332,-
1Cooler Master HAF X€ 131,50€ 131,50
1Corsair Hydro H80i€ 81,30€ 81,30
1Kingston HyperX Beast KHX24C11T3K4/16X€ 187,50€ 187,50
1LG BH16NS40 Retail Zwart€ 68,90€ 68,90
1be quiet! Dark Power Pro 10 850W€ 197,98€ 197,98
1Samsung 840 EVO 500GB€ 276,91€ 276,91
1Raidsonic IB-863-B€ 25,48€ 25,48
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.700,37
Heb je nog specifieke vragen over het systeem?
- Ik wil graag advies over de koeling (zowel CPU koeling als eventueel extra mee te bestellen casefans)
- Is het systeem naar jullie mening hoogwaardig en goed uitgebalanceerd?
- Zijn er naar jullie mening opvallende dingen waarop ik meer prestaties kan krijgen voor m'n geld, of de zelfde prestaties voor minder geld?
- Is de 850w voeding voldoende?
- Zijn er mogelijk dingen die ik over het hoofd heb gezien op het gebied van connectoren of slots o.i.d.?
- Levert het een probleem op om 3TB schijven te gebruiken als ik voor Windows 7 professional 64-bit ga? Ik las ergens dat niet alle besturingssystemen om kunnen gaan met schijven groter dan 2TB.

Iedereen alvast bedankt voor de moeite!

Edit:
Geïnspireerd door de info die ik eerder kreeg in dit topic heb ik mijn wenslijst aangepast.
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 4670K Boxed€ 192,90€ 192,90
1Asus Z87-K€ 96,50€ 96,50
1Sapphire R9 290 4GB GDDR5 OC TRI-X Battlefield 4 Edition€ 391,94€ 391,94
2Seagate Barracuda 7200.14 ST3000DM001, 3TB€ 94,85€ 189,70
1Antec Performance One P280€ 105,-€ 105,-
1Thermalright HR-02 Macho Rev. A€ 33,50€ 33,50
1Crucial BLT2CP4G3D1869DT1TX0CEU€ 71,70€ 71,70
1Seasonic G-Serie 550Watt€ 79,95€ 79,95
1Crucial 2.5" M500 480GB€ 239,-€ 239,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.494,57

Vragen naar aanleiding van deze samenstelling:
- heb ik extra case fans nodig als ik voor deze setup ga in deze behuizing? ik heb weinig tot geen verstand van koeling/airflow, dus alle info hierover is welkom (ook al zijn fans misschien niet het meest spannende onderwerp)
- Windows 7 (professional of ultimate, 64-bit) of Windows 8.1, wat raden jullie aan? Mijn ouders hebben nog een originele win7 liggen ongebruikt, die ik vast voor een zacht prijsje over mag nemen, maar ik begreep dat 8.1 betere game prestaties levert. Is het de moeite om extra geld uit te geven aan 8.1 of is dat niet nodig? Ik stap eigenlijk liever niet over naar 8.1 tot ze eindelijk eens klaar zijn met ontwikkelen...
- de cardreader... door de externe bays van de behuizing ben ik toch weer terug bij de Raidsonic IB-863-B ipv de Eminent EM1078 USB 3.0 PCI-e kaart en interne USB 3.0 kaartlezer. Is dit een verstandige keuze en heb ik dan eventueel nog extra componenten nodig om de usb aansluitingen te kunnen benutten?

Verder blijven natuurlijk alle op en aanmerkingen over kwaliteit, prestaties, balancering etc. meer dan welkom!

Iedereen bedankt voor de moeite...

[ Voor 33% gewijzigd door Twan85 op 25-01-2014 17:38 ]

• Pietjebelll
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 18-04 12:50
Even zonder antwoord te geven op je vragen; waarom wil je de komende 6 á 8 jaar met dit systeem doen? Je betaalt nu 2x zoveel geld voor een systeem wat niet 2x zoveel prestaties heeft als een systeem van 1500 euro. Daarbij is dit systeem over 3 á 4 jaar net zo verouderd.
Mijn persoonlijk advies is dus; koop een pc van 1500-1800 euro en doe dat over 3-4 jaar nog een keer. Dan krijg je mijns inziens veel meer waar voor je geld.

Verder is het wel leuk natuurlijk, zo'n systeem... :9~

• Esumontere
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 07:27

Esumontere

Floep, banaan.

Ik dacht dat ik veel overkill-systemen had gezien, maar deze spant echt de kroon. Het grootste gedeelte van je systeem is voor jouw eisen echt overkill to the max. Ik sluit me ook aan bij Pietjebelll, het is een beetje zonde om zoveel geld uit te geven aan een computer, omdat die net zo verouderd is als een systeem van 1500 euro over 5 jaar. Ik zal het even per component bespreken:

Processor
Een pricewatch: Intel Core i5 4670K Boxed is in staat om alle games op ultra te draaien op 1080p, zonder enig probleem. Ook voor je DJ-systeem heb je denk ik echt geen 12 cores nodig. Verder doen de huidige games, BF4 daargelaten, helemaal niks met hyperthreading dus een i7 is onnodig.

GPU
Waarom kies je voor een GTX770 SLI, als je voor dat geld een GTX780 of een R9 290X, die beiden veel beter zijn dan de 770 die jij hebt gekozen, kan pakken? Je kunt met dit budget het beste 1 van die kaarten kopen, pricewatch: Sapphire R9 290 4GB GDDR5 OC TRI-X Battlefield 4 Edition bijvoorbeeld, en dan nog 200 euro minder uitgeven! Deze is namelijk in staat om alle huidige games op ultra te draaien, zonder stutter of wat dan ook. SLI of CF geeft meer problemen dan dat het oplost, en de scaling is niet bepaald goed. Het is echt aan te raden om nu een enkele kaart te kopen, en eventueel over een paar jaar een nieuwe enkele kaart te kopen.

Moederbord
Asus Rampage bordjes zijn leuk om mee te pochen, maar doen verder niet veel meer dan een normaal geprijsd moederbord. Als je voor een i5 4670K gaat ben je net zo goed af met bijvoorbeeld een pricewatch: MSI Z87-G41 PC Mate.

Voeding
Voor een SLI opstelling is die 850W voeding die jij hebt gekozen wel prima. Echter, pricewatch: Seasonic M12II Evo 850W is goedkoper en van betere kwaliteit, en ook nog 'ns modulair. Voor een systeem met 1 GPU is een goede kwaliteit 520W, 550W of 620W ruim voldoende. De pricewatch: Seasonic M12II 620W is goede kwaliteit en modulair, en een heel stuk goedkoper dan die jij nu hebt staan.

Geheugen
16GB is ontzettende overkill voor gamen. Ik weet niet wat het geheugengebruik van je DJ-programma is, maar voor gamen is 8GB ruim voldoende. Ook zijn die koelvinnen ontzettend onhandig in combinatie met je processorkoeler. pricewatch: Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU is dan een heel stuk handiger.

HDD
Ik had dit nog niet eerder gezien, maar ja, het is dus mogelijk om overkill HDDs te kiezen. Deze HDD is net zo goed en de helft van de prijs: pricewatch: Seagate Barracuda 7200.14 ST3000DM001, 3TB.

Koeling
Grappig, je kiest overal overkill componenten behalve voor je processorkoeling. De H80i van Corsair staat nou niet bepaald goed bekend wat betreft koelprestaties en prijs/kwaliteit. Verder maken de ventilatoren een pleurisherrie. In principe kan je met een goede luchtkoeler ook prima verder, bijvoorbeeld de pricewatch: Scythe Mugen 4 PCGH Edition of de pricewatch: Thermalright HR-02 Macho Rev. A. Als je echt graag waterkoeling wil dan kan ik je de pricewatch: NZXT Kraken X60 van harte aanraden.

Behuizing
De HAF kasten van CM zijn qua bouwkwaliteit maar matig. De pricewatch: Fractal Design Define R4 Pearl Black wordt hier heel vaak aangeraden als een goede, stille kast.

Tenslotte nog een laatste vraag; waarom wil je Windows 7? Windows 8.1 heeft betere prestaties en kost hetzelfde. Om die Metro-UI kan je prima heen werken.

[ Voor 6% gewijzigd door Esumontere op 25-01-2014 11:02 ]

• Twan85
Pietjebelll schreef op zaterdag 25 januari 2014 @ 09:36:
Even zonder antwoord te geven op je vragen; waarom wil je de komende 6 á 8 jaar met dit systeem doen? Je betaalt nu 2x zoveel geld voor een systeem wat niet 2x zoveel prestaties heeft als een systeem van 1500 euro. Daarbij is dit systeem over 3 á 4 jaar net zo verouderd.
Mijn persoonlijk advies is dus; koop een pc van 1500-1800 euro en doe dat over 3-4 jaar nog een keer. Dan krijg je mijns inziens veel meer waar voor je geld.

Verder is het wel leuk natuurlijk, zo'n systeem... :9~
Het enige eerlijke antwoord wat ik daar op kan geven is dat ik er niet genoeg verstand van heb :P Ik snap er genoeg van om te zien wat 'goed' is, maar heb niet de kennis om te weten wat 'goed genoeg' is. Daarom vraag ik hier ook advies voor ik in de wilde weg dingen aan ga schaffen. Als de algemene mening hier blijkt te zijn dat alles boven de 1800,- weggegooid geld is, dan hou ik die 1000,- natuurlijk liever in mijn zak, dus bedankt voor de tip!
Esumontere schreef op zaterdag 25 januari 2014 @ 10:55:
Ik dacht dat ik veel overkill-systemen had gezien, maar deze spant echt de kroon. Het grootste gedeelte van je systeem is voor jouw eisen echt overkill to the max. Ik sluit me ook aan bij Pietjebelll, het is een beetje zonde om zoveel geld uit te geven aan een computer, omdat die net zo verouderd is als een systeem van 1500 euro over 5 jaar. Ik zal het even per component bespreken:

Processor
Een pricewatch: Intel Core i5 4670K Boxed is in staat om alle games op ultra te draaien op 1080p, zonder enig probleem. Ook voor je DJ-systeem heb je denk ik echt geen 12 cores nodig. Verder doen de huidige games, BF4 daargelaten, helemaal niks met hyperthreading dus een i7 is onnodig.

GPU
Waarom kies je voor een GTX770 SLI, als je voor dat geld een GTX780 of een R9 290X, die beiden veel beter zijn dan de 770 die jij hebt gekozen, kan pakken? Je kunt met dit budget het beste 1 van die kaarten kopen, pricewatch: Sapphire R9 290 4GB GDDR5 OC TRI-X Battlefield 4 Edition bijvoorbeeld, en dan nog 200 euro minder uitgeven! Deze is namelijk in staat om alle huidige games op ultra te draaien, zonder stutter of wat dan ook. SLI of CF geeft meer problemen dan dat het oplost, en de scaling is niet bepaald goed. Het is echt aan te raden om nu een enkele kaart te kopen, en eventueel over een paar jaar een nieuwe enkele kaart te kopen.

Moederbord
Asus Rampage bordjes zijn leuk om mee te pochen, maar doen verder niet veel meer dan een normaal geprijsd moederbord. Als je voor een i5 4670K gaat ben je net zo goed af met bijvoorbeeld een pricewatch: MSI Z87-G41 PC Mate.

Voeding
Voor een SLI opstelling is die 850W voeding die jij hebt gekozen wel prima. Echter, pricewatch: Seasonic M12II Evo 850W is goedkoper en van betere kwaliteit, en ook nog 'ns modulair. Voor een systeem met 1 GPU is een goede kwaliteit 520W, 550W of 620W ruim voldoende. De pricewatch: Seasonic M12II 620W is goede kwaliteit en modulair, en een heel stuk goedkoper dan die jij nu hebt staan.

Geheugen
16GB is ontzettende overkill voor gamen. Ik weet niet wat het geheugengebruik van je DJ-programma is, maar voor gamen is 8GB ruim voldoende. Ook zijn die koelvinnen ontzettend onhandig in combinatie met je processorkoeler. pricewatch: Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU is dan een heel stuk handiger.

HDD
Ik had dit nog niet eerder gezien, maar ja, het is dus mogelijk om overkill HDDs te kiezen. Deze HDD is net zo goed en de helft van de prijs: pricewatch: Seagate Barracuda 7200.14 ST3000DM001, 3TB.

Koeling
Grappig, je kiest overal overkill componenten behalve voor je processorkoeling. De H80i van Corsair staat nou niet bepaald goed bekend wat betreft koelprestaties en prijs/kwaliteit. Verder maken de ventilatoren een pleurisherrie. In principe kan je met een goede luchtkoeler ook prima verder, bijvoorbeeld de pricewatch: Scythe Mugen 4 PCGH Edition of de pricewatch: Thermalright HR-02 Macho Rev. A. Als je echt graag waterkoeling wil dan kan ik je de pricewatch: NZXT Kraken X60 van harte aanraden.

Behuizing
De HAF kasten van CM zijn qua bouwkwaliteit maar matig. De pricewatch: Fractal Design Define R4 Pearl Black wordt hier heel vaak aangeraden als een goede, stille kast.

Tenslotte nog een laatste vraag; waarom wil je Windows 7? Windows 8.1 heeft betere prestaties en kost hetzelfde. Om die Metro-UI kan je prima heen werken.
Op het gebied van de Processor, de GPU, de voeding, het geheugen en de HDD's ben ik het met je eens aan de hand van je argumenten, waarvoor mijn dank. Met de HDD's in het bijzonder heb ik me mogelijk teveel blind gestaard op WD schijven omdat ik altijd zeer tevreden ben geweest over WD en nog NOOIT problemen heb gehad met een schijf van hen, zowel intern als extern.

Is er een vergelijkbaar moederbord van Asus dat je aan zou kunnen raden? Ik wil met mijn moederbord erg graag een Asus, omdat ik dit eigenlijk altijd heb gehad en ZEER tevreden over ben.

De enige reden dat ik bij mijn koeling dan weer niet voor 'overkill' heb gekozen is omdat ik hier erg weinig verstand van heb waarschijnlijk :P Mijn eerste specifieke vraag was dan ook advies over de (CPU-)fans ;) Op het gebied van koeling wil ik ook zeker meteen toegeven dat ik een n00b ben. De enige reden dat ik voor de Corsair H80i heb gekozen was dat ze die in een tweetal game-systemen die ik had bekeken voor research ook gebruikte, en dat het me makkelijker leek te passen met de high profile ram. Maar als uit de meningen hier blijkt dat low profile ram met een lucht koeler op de CPU een betere optie blijkt, dan maak ik die switch graag.

Je oordeel over de behuizing vind ik een beetje vreemd. Alle reviews die ik over deze kast heb gelezen waren zeer positief, en juist de bouwkwaliteit en stevigheid van de kast kwamen naar voren als positieve punten. Ook de review hier op tweakers (van de redactie) was (in mijn ogen, of ik moet op de verkeerde dingen hebben gelet) vrij positief: reviews: Drie keer is scheepsrecht: de HAF X-behuizing. Maar goed, voor ik überhaupt weer aan het zoeken van een kast kan gaan denken moeten we eerst maar weer eens kijken wat voor moederbord het word... Als ik de reacties tot dus ver zie rammelt er nog al wat aan mijn keuzes, dus ik denk dat de setup nog wel een keer omgegooid gaat worden ;)

Beiden bedankt voor jullie reacties! Er is me nu al een hoop duidelijker geworden en dat bespaart me mogelijk nog een hoop geld ook ;)

• Robbedem
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 11-03-2025
Op basis van waar je het systeem voor wilt gebruiken (voornamelijk gaming en muziek) heb je weinig aan de extra cores van een i7 4930K.
Ik raad je dus aan om een 1150 moederbord te nemen met een i7 4770K (of zelfs een i5 4670K).
Met het geld dat je daarmee uitspaart, kan je twee GTX 780 kaarten kopen en dan heb je nog steeds geld uitgespaard. ;)

Ik ga twee systemen geven, een overkill systeem, maar dan beter uitgebalanceerd voor uw eisen en een systeem dat voor nu ruim voldoende is, maar door zijn goedkopere prijs toelaat om sneller te upgraden (wat altijd voordeliger is op termijn dan nu heel veel geld betalen)
Beide systemen bevatten:
  • Twee 3TB HDD's die je ook in RAID (0 of 1) kan gebruiken*.
  • Bluray/DVD/CD brander/lezer
  • Een 480GB SSD met bescherming tegen datacorruptie (= kapotte SSD) voor als de stroom moest uitvallen tijdens een schrijfactie.
  • Een kaartlezer met extra PCIE USB 3.0 kaart. Zo kan je de voorste USB 3.0 poorten van de kast gebruiken in combinatie met de kaartlezer. (Z87 moederborden hebben maar één USB3.0 header)
Bij beide systemen zal je vermoedelijk extra SATA kabeltjes moeten bijhalen, maar ik weet niet hoeveel er met het moederbord worden meegeleverd. Zo'n kabeltjes kosten niet meer dan 5€ per stuk.
*Als je de HDD's in RAID gaat gebruiken, kan je eventueel kiezen voor de WD Red schijven. Die zijn wat duurder, maar zouden langer moeten meegaan: WD Red SATA 6 Gb/s WD30EFRX, 3TB

Overkill systeem:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7 4770K Boxed€ 279,90€ 279,90
1MSI Z87-G55€ 112,90€ 112,90
2MSI GeForce GTX 780 Gaming€ 429,94€ 859,88
1Fractal Design Define R4 Pearl Black€ 84,04€ 84,04
1Corsair Hydro H100i€ 92,-€ 92,-
1Fractal Design Silent R2, 140mm€ 12,80€ 12,80
1Crucial Ballistix Tactical BLT2CP8G3D1608DT1TX0CEU€ 122,50€ 122,50
1Cooler Master V Series V850€ 139,-€ 139,-
1Crucial 2.5" M500 480GB€ 236,21€ 236,21
1Eminent EM1078 USB 3.0 PCI-e kaart en interne USB 3.0 kaartlezer€ 34,99€ 34,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.232,82
  • beste Haswell CPU van het moment
  • moederbord dat SLI ondersteunt en een S/PDIF audio uitgang heeft.
  • Twee goede GTX 780 kaarten voor zeer hoge grafische prestaties
  • Stille kast met mogelijkheid voor een extra fan op het zijpaneel om de GPU's goed koel te houden
  • Goede prefilled CPU koeler
  • extra fan voor op het zijpaneel
  • 16 GB ram
  • uitstekende, stille en efficiënte (>88%) voeding
Opmerking voor medetweakers, weet iemand van jullie of een extra fan ook zou passen met een Noctua NH-U14S als koeler? Want dat zou ook al wel overkill genoeg zijn voor iemand die nog nooit overklokt heeft ;) )

Goedkoper alternatief:
#ProductPrijsSubtotaal
1MSI Z87-G43€ 91,40€ 91,40
1MSI GeForce GTX 780 Gaming€ 429,94€ 429,94
1Corsair Carbide 330R€ 72,90€ 72,90
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU€ 62,90€ 62,90
1Seasonic S12G 550W€ 71,10€ 71,10
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.484,44

Je kan ook een mix maken van beide systemen.
De volgende onderdelen kan je zonder problemen wisselen:
  • CPU
  • ram geheugen
De andere onderdelen (moederbord, GPU's, CPU koeler, kast, fan, voeding) kan je niet zomaar verwisselen. Je kan wel zonder problemen het goedkoper moederbord wisselen met het duurdere als je gebruik wilt maken van de optische audio-uitgang.

[ Voor 5% gewijzigd door Robbedem op 25-01-2014 12:37 ]

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Een GTX 780 in SLI voor 1080p gaming? Is dat niet wat overkill? :? Daarnaast, als de topic starter niet gaat overclocken, is een K-variant van de CPU en een Z87 moederbord niet nodig. Pak dan dus de non K-variant en een H87 of B85 chip op het moederbord en klaar ben je. Een after market koeler is dan ook niet heel erg nodig, de stock koeler voldoet prima.

Een i7 is in 99,99% van de gevallen voor een consumenten PC altijd overkill. Er is bijna nooit een reden om een flinke smak geld extra neer te leggen voor hyperthreading in een consumenten PC. Het is een leuke feature, maar consumenten PC's hebben daar bijna geen profijt van en in games lever je zelfs performance in. Als je met je DJ console nu al goed en snel kan werken, dan kan je met een nieuwere PC - ook al zou je een i5 nemen - toch ook prima uit de voeten moeten kunnen?

[ Voor 40% gewijzigd door CH4OS op 25-01-2014 12:27 ]

• Robbedem
Hij zegt dat hij wel wilt overklokken. En met die MSI borden, kan je ook automatisch overklokken. (natuurlijk minder goed dan een goede manuele overklok, maar het is wel een overklok ;) )

Je kan overigens ook deze Asus borden nemen:
Het MSI Z87 G55 bord kan je wisselen met Asus Z87-A
Het MSI Z87 G43 bord kan je wisselen met Asus Z87-K

[ Voor 44% gewijzigd door Robbedem op 25-01-2014 12:33 ]

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Ik zie het nu inderdaad, ik zocht op de Engelse vertaling in het topic, lol. :)
Keep in mind though: met overclocken gaat de performance in-game tegenwoordig wel wat minder omhoog dan vroeger altijd was, of dat nou een CPU of GPU overclock is. Maar hey, we blijven tweakers, hahaha! :)

[ Voor 61% gewijzigd door CH4OS op 25-01-2014 12:29 ]

• Twan85
Robbedem schreef op zaterdag 25 januari 2014 @ 12:14:
Op basis van waar je het systeem voor wilt gebruiken (voornamelijk gaming en muziek) heb je weinig aan de extra cores van een i7 4930K.
Ik raad je dus aan om een 1150 moederbord te nemen met een i7 4770K (of zelfs een i5 4670K).
Met het geld dat je daarmee uitspaart, kan je twee GTX 780 kaarten kopen en dan heb je nog steeds geld uitgespaard. ;)

Ik ga twee systemen geven, een overkill systeem, maar dan beter uitgebalanceerd voor uw eisen en een systeem dat voor nu ruim voldoende is, maar door zijn goedkopere prijs toelaat om sneller te upgraden (wat altijd voordeliger is op termijn dan nu heel veel geld betalen)
Beide systemen bevatten:
  • Twee 3TB HDD's die je ook in RAID (0 of 1) kan gebruiken*.
  • Bluray/DVD/CD brander/lezer
  • Een 480GB SSD met bescherming tegen datacorruptie (= kapotte SSD) voor als de stroom moest uitvallen tijdens een schrijfactie.
  • Een kaartlezer met extra PCIE USB 3.0 kaart. Zo kan je de voorste USB 3.0 poorten van de kast gebruiken in combinatie met de kaartlezer. (Z87 moederborden hebben maar één USB3.0 header)
Bij beide systemen zal je vermoedelijk extra SATA kabeltjes moeten bijhalen, maar ik weet niet hoeveel er met het moederbord worden meegeleverd. Zo'n kabeltjes kosten niet meer dan 5€ per stuk.
*Als je de HDD's in RAID gaat gebruiken, kan je eventueel kiezen voor de WD Red schijven. Die zijn wat duurder, maar zouden langer moeten meegaan: WD Red SATA 6 Gb/s WD30EFRX, 3TB

Overkill systeem:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7 4770K Boxed€ 279,90€ 279,90
1MSI Z87-G55€ 112,90€ 112,90
2MSI GeForce GTX 780 Gaming€ 429,94€ 859,88
1Fractal Design Define R4 Pearl Black€ 84,04€ 84,04
1Corsair Hydro H100i€ 92,-€ 92,-
1Fractal Design Silent R2, 140mm€ 12,80€ 12,80
1Crucial Ballistix Tactical BLT2CP8G3D1608DT1TX0CEU€ 122,50€ 122,50
1Cooler Master V Series V850€ 139,-€ 139,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.232,82
  • beste Haswell CPU van het moment
  • moederbord dat SLI ondersteunt en een S/PDIF audio uitgang heeft.
  • Twee GTX 780 kaarten voor zeer hoge grafische prestaties
  • Stille kast met mogelijkheid voor een extra fan op het zijpaneel om de GPU's goed koel te houden
  • Goede prefilled CPU koeler
  • extra fan voor op het zijpaneel
  • 16 GB ram
  • uitstekende, stille en efficiënte (>88%) voeding
Opmerking voor medetweakers, weet iemand van jullie of een extra fan ook zou passen met een Noctua NH-U14S als koeler? Want dat zou ook al wel overkill genoeg zijn voor iemand die nog nooit overklokt heeft ;) )

Goedkoper alternatief:
#ProductPrijsSubtotaal
1MSI Z87-G43€ 91,40€ 91,40
1MSI GeForce GTX 780 Gaming€ 429,94€ 429,94
1Corsair Carbide 330R€ 72,90€ 72,90
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU€ 62,90€ 62,90
1Seasonic S12G 550W€ 71,10€ 71,10
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.484,44

Je kan ook een mix maken van beide systemen.
De volgende onderdelen kan je zonder problemen wisselen:
  • CPU
  • ram geheugen
De andere onderdelen (moederbord, GPU's, CPU koeler, kast, fan, voeding) kan je niet zomaar verwisselen.
Wauw! Allereerst bedankt voor de tijd en moeite die je in je reactie hebt gestoken! Daar ben ik erg dankbaar voor. Ik geloof dat de algemene mening hier is dat mijn systeem zwaar overkill is, dus ik denk dat ik misschien beter af ben met je goedkopere optie, en sta hier ook zeker voor open. Zoals ik in mijn eerdere reactie al aangaf heb ik wel genoeg inzicht om te zien wat goed is, maar niet genoeg kennis om te weten wat goed genoeg is, dus ik ben erg blij met het overzicht van deze 2 systemen naast elkaar.

Één vraagje (geld voor beide systemen eigenlijk die je voorstelt): zijn er vergelijkbare moederborden van Asus die de MSI zouden kunnen vervangen? Ik heb altijd goede ervaringen gehad met Asus, en zou graag weer een Asus moederbord hebben. Of denk je dat ik er met Asus op achteruit zou gaan qua kwaliteit? Ik heb zelf geen ervaring met MSI...
Robbedem schreef op zaterdag 25 januari 2014 @ 12:26:
Hij zegt dat hij wel wilt overklokken. En met die MSI borden, kan je ook automatisch overklokken. (natuurlijk minder goed dan een goede manuele overklok, maar het is wel een overklok ;) )

Thanx! Ik zie net dat je mijn vraag al beantwoord hebt terwijl ik nog bezig was met hem te stellen ;) Hulde! _/-\o_

[ Voor 5% gewijzigd door Twan85 op 25-01-2014 12:54 ]

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Op zich maakt het niet zo heel veel uit wat je neemt qua moederbord. Het is tegenwoordig vooral een kwestie van wat je eraan wilt uitgeven en bij welk merk je jezelf het beste bij voelt. Qua chipset en features scheelt het tegenwoordig zoveel niet meer als vroeger. Als je bij wijze van spreken een Z87 moederbord pakt, in ATX formaat, zit je 9/10 keer altijd wel goed.

• Esumontere

Esumontere

Floep, banaan.

Robbedem schreef op zaterdag 25 januari 2014 @ 12:26:

Dit zijn 2 Asus-bordjes die je kunt pakken in plaats van MSI. MSI is een prima merk voor moederborden, maar als je je beter voelt bij Asus dan hou ik je niet tegen :)

• Twan85
CptChaos schreef op zaterdag 25 januari 2014 @ 12:28:
Ik zie het nu inderdaad, ik zocht op de Engelse vertaling in het topic, lol. :)
Keep in mind though: met overclocken gaat de performance in-game tegenwoordig wel wat minder omhoog dan vroeger altijd was, of dat nou een CPU of GPU overclock is. Maar hey, we blijven tweakers, hahaha! :)
Haha ok, thanx voor de informatie... Ik wil ook niet echt tot de max overklokken of zo, dus ik verwacht er niet al te veel vooruitgang van in de games. Ik heb het nog niet eerder gedaan, maar 'ooit moet de eerste keer zijn' gaat ook op voor overklokken ;). Dus ik wil mijn systeem bescheiden overklokken, niet zo zeer voor prestatie win, maar meer voor de ervaring. Als ik een 3,4 of 3,6ghz processor op 4Ghz kan klokken ben ik al lang tevreden. Ik lees op internet allemaal dingen van mensen die hun CPU's op 5,5Ghz klokken en zo, en las zelfs ergens 6,2Ghz, maar dat risico vind ik veel te hoog navenant de beperkte winst die je er uit haalt.

• Robbedem
Kwam nog in mij op, als je Blurays enkel gaat lezen en niet schrijven, kan je ook deze nemen:
Lite-On iHES112-115 Zwart Je kan er nog steeds Dvd's en CD's mee schrijven.

• JDillinger
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 07:11
Ik ben het volledig eens met de twee voorgestelde systemen (de "niet-overkill varianten", that is).
Gewoon nu een pc van 1500 kopen en hem dan eerder vervangen levert je veel meer prestaties op dan nu een hele zware nemen van 3000.

Op het tweede lijstje van robbedem heb ik dan verder ook helemaal niks aan te merken, behalve dat de 480GB SSD me een beetje nutteloos lijkt. Hij zal zijn muziek en dergelijke toch op de grote HDD's zetten dus die extra 240GB op de SSD (in plaats van een 240GB SSD) voegen denk ik weinig toe.
Gewoon je OS op de SSD zetten en een zooi programma's. Met 240GB heb je dan echt wel voldoende.
Scheelt je weer 100 euro.

• Robbedem
Ik had er maar een 480GB SSD in gezet omdat de TS vertrokken is van 500GB.
Het hangt er natuurlijk maar vanaf hoeveel OS'en en hoeveel GB aan games hij gaat installeren.

Mss handige opmerking voor TS: niet alle games hebben nut bij een SSD.
Ik heb nog maar pas Dishonored en Civilization V gespeeld vanaf een HDD, en daar heb je helemaal geen last van. Het eerste spel laad zeer vlot, dus je zou met een SSD amper winst boeken. Het tweede spel laad enkel in het begin, dus je zou enkel daar een beetje tijdwinst hebben.

Andere games hebben dan weer veel nut bij SSD's.
Rome 2: Total War, Skyrim (zeker met texture mods), The Sims 3 (en in de toekomst nr 4), eventueel Battlefield 4 om sneller een map te laden en meer kans te hebben op een bepaald voertuig.

• Powrskin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
480GB ssd is de meerprijs wel waard imo, helemaal aangezien er duidelijk gewoon budget voor is.

sli/crossfire zou ik qua stroomverbruik en herrie niet aan beginnen, koop de gewoon de kaart die nu net niet het snelst is en prijstechnisch goed. Zoals een 290 ofzo (met andere koeler).

cpu koeler eentje met dik blok zoals mugen is prima. Perse waterkoeling neem dan minimaal een 240/280mm radiator en heeft alleen zin als je een stille videokaart neemt.
overklok mogelijkheid zou ik er lekker inhouden is de meerprijs ook niet.

voeding neem een gold voeding, modulair en goed merk zoals seasonic en bepaalde coolermaster types 500/600w

Kast: persoonlijk. Ik heb een Haf-x en het is echt slechte kast, al moet het design je gewoon aanspreken.
heb er zelf waterkoeling in en daar is hij ideaal voor. De 20cm fans zijn er wel uit, want die maakten me teveel herrie.

Nukezone FTW

• hidde212
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 18-04 03:19

hidde212

Free your mind...

Powrskin schreef op zaterdag 25 januari 2014 @ 13:37:
480GB ssd is de meerprijs wel waard imo, helemaal aangezien er duidelijk gewoon budget voor is.
Mee eens.
voeding neem een gold voeding, modulair en goed merk zoals seasonic en bepaalde coolermaster types 500/600w
Precies, een van deze twee is het beste voor een systeem met één R9 290:
pricewatch: Cooler Master VS V550S
pricewatch: Seasonic G-Serie 550Watt

Hierbij is de eerste wat stiller en zuiniger op lage loads (bij browsen/tekstverwerking e.d.) en de tweede van iets betere kwaliteit, zijn allebij prima keuzes overigens.

...and your ass will follow

• Twan85
Robbedem schreef op zaterdag 25 januari 2014 @ 13:04:
Kwam nog in mij op, als je Blurays enkel gaat lezen en niet schrijven, kan je ook deze nemen:
Lite-On iHES112-115 Zwart Je kan er nog steeds Dvd's en CD's mee schrijven.
Ik wil graag blurays kunnen branden. Dit omdat ik bij mijn tv een 3D bluray speler heb en de next-gen consoles ook bluray gebruiken. Het kan nooit kwaad om het hele ombouw gebeuren van de next gen consoles al vast voor te zijn en een bluray brander te hebben (al vrees ik dat bluray wellicht weer snel vervangen zal gaan worden door een beter 4k medium, maar de consoles hangen iig nog ff aan bluray vast, dus dat vind ik de moeite).
WWAS schreef op zaterdag 25 januari 2014 @ 13:13:
Ik ben het volledig eens met de twee voorgestelde systemen (de "niet-overkill varianten", that is).
Gewoon nu een pc van 1500 kopen en hem dan eerder vervangen levert je veel meer prestaties op dan nu een hele zware nemen van 3000.

Op het tweede lijstje van robbedem heb ik dan verder ook helemaal niks aan te merken, behalve dat de 480GB SSD me een beetje nutteloos lijkt. Hij zal zijn muziek en dergelijke toch op de grote HDD's zetten dus die extra 240GB op de SSD (in plaats van een 240GB SSD) voegen denk ik weinig toe.
Gewoon je OS op de SSD zetten en een zooi programma's. Met 240GB heb je dan echt wel voldoende.
Scheelt je weer 100 euro.
480GB lijkt me geen overkill. Zelf was ik liever zelfs voor de 750GB variant van Samsung gegaan, maar die 100,- was het me niet waard omdat ik al aan de 2700,- zat. Als ik voor een goedkopere setup ga, ga ik misschien als nog voor de 750GB. Ik weet niet of dat het bij SSD's ook zo is dat het fill lvl invloed heeft op de prestaties, maar bij een normale HDD is het altijd zo geweest dat je hem niet helemaal vol moet zetten voor de beste prestaties. Een 240GB variant heb je zo vol staan als je niet op past (ik noem bv. games als Sims 3 en BF4 met ZEER grote installs, maar in de toekomst ook Sims 4 en de nieuwe Elder Scrolls (ik las dat ze bezig zijn met het bij elkaar zoeken voor een team om een 'next gen RPG' te maken).
Robbedem schreef op zaterdag 25 januari 2014 @ 13:24:
Ik had er maar een 480GB SSD in gezet omdat de TS vertrokken is van 500GB.
Het hangt er natuurlijk maar vanaf hoeveel OS'en en hoeveel GB aan games hij gaat installeren.

Mss handige opmerking voor TS: niet alle games hebben nut bij een SSD.
Ik heb nog maar pas Dishonored en Civilization V gespeeld vanaf een HDD, en daar heb je helemaal geen last van. Het eerste spel laad zeer vlot, dus je zou met een SSD amper winst boeken. Het tweede spel laad enkel in het begin, dus je zou enkel daar een beetje tijdwinst hebben.

Andere games hebben dan weer veel nut bij SSD's.
Rome 2: Total War, Skyrim (zeker met texture mods), The Sims 3 (en in de toekomst nr 4), eventueel Battlefield 4 om sneller een map te laden en meer kans te hebben op een bepaald voertuig.
Ik speel inderdaad Rome 2: Total War, Skyrim en Sims 3 ;) Dus 3 van de 4 spellen die je noemt heb ik op mijn huidige systeem draaien, word alleen gek van de laadtijden en matige prestaties. Als ik Sims 3 op start zit ik 5 minuten te wachten voor het menu geladen is, en een save game laden duurt nog eens 5 minuten of zo :P Verder heb je inderdaad bij Skyrim de loading screens die erg vervelend zijn omdat het je steeds uit je speel ritme haald. Zit steeds te wachten tot je eindelijk een huis uit mag, of een grot in :P Ook las ik dat de makers van Skyrim een team bij elkaar aan het zoeken zijn voor een 'next gen RPG', en hier wil ik dan ook graag klaar voor zijn.
Powrskin schreef op zaterdag 25 januari 2014 @ 13:37:

sli/crossfire zou ik qua stroomverbruik en herrie niet aan beginnen, koop de gewoon de kaart die nu net niet het snelst is en prijstechnisch goed. Zoals een 290 ofzo (met andere koeler).

cpu koeler eentje met dik blok zoals mugen is prima. Perse waterkoeling neem dan minimaal een 240/280mm radiator en heeft alleen zin als je een stille videokaart neemt.
overklok mogelijkheid zou ik er lekker inhouden is de meerprijs ook niet.

Kast: persoonlijk. Ik heb een Haf-x en het is echt slechte kast, al moet het design je gewoon aanspreken.
heb er zelf waterkoeling in en daar is hij ideaal voor. De 20cm fans zijn er wel uit, want die maakten me teveel herrie.
Ik hoef niet perse waterkoeling, ik had deze enkel geselecteerd omdat dit imo beter paste met de high profile ram die ik had. Sta dus zeker ook open voor een luchtkoeler op mijn CPU. Ben je bij je mening over de kast toevallig het woord 'geen' vergeten? Mijn gevoel zegt dat je eerste zin zou moeten zijn 'Ik heb een Haf-x en het is echt geen slechte kast, al moet het design je gewoon aanspreken.'. Nu lijkt het een beetje een tegenstrijdig verhaal of zo.

Een algemene vraag aan iedereen: hoe zit dat precies met een andere GPU koeler? Heb je dan een extra koeler nodig, of een vervangende? Moet je hem dan met een andere koeler bestellen of kan je dat zelf vervangen? Ik las inderdaad in reviews van de 290 dat een andere koeler aan te raden was, maar ik heb er totaal geen idee van hoe dat in z'n werk gaat. Sommige mensen hebben het er over alsof het de normaalste zaak van de wereld is, maar in sommige reviews zag ik dat mensen gingen wachten tot er een model uit kwam met een andere koeler, dus ik heb geen idee of het mogelijk is om dit zelf te vervangen...

Bedankt allemaal voor het reageren!

• Robbedem
GPU's worden eerst standaard uitgegeven door AMD en Nvidia zelf. Om deze te kunnen gebruiken zitten er dus ook standaard koelers op.
Vooral de koeler van AMD presteert ondermaats en daarom wachten mensen liever op de andere versies.
Zo zijn er onder andere Asus, Club3D, EVGA, Gainward, Gigabyte, MSI, Sapphire,... die allemaal een eigen koeler hebben en deze installeren op de kaart van AMD/Nvidia. (aftermarket versies genoemd)
Je kan die kaarten dus gewoon kopen met een andere koeler vooraf op geïnstalleerd.
Sommige mensen willen echter een nog betere koeler of willen niet wachten op de aftermarket versies en kopen bvb een aparte koeler zoals de Arctic Accelero Xtreme III en vervangen de koeler zelf.

• Twan85
Robbedem schreef op zaterdag 25 januari 2014 @ 14:13:
GPU's worden eerst standaard uitgegeven door AMD en Nvidia zelf. Om deze te kunnen gebruiken zitten er dus ook standaard koelers op.
Vooral de koeler van AMD presteert ondermaats en daarom wachten mensen liever op de andere versies.
Zo zijn er onder andere Asus, Club3D, EVGA, Gainward, Gigabyte, MSI, Sapphire,... die allemaal een eigen koeler hebben en deze installeren op de kaart van AMD/Nvidia. (aftermarket versies genoemd)
Je kan die kaarten dus gewoon kopen met een andere koeler vooraf op geïnstalleerd.
Sommige mensen willen echter een nog betere koeler of willen niet wachten op de aftermarket versies en kopen bvb een aparte koeler zoals de Arctic Accelero Xtreme III en vervangen de koeler zelf.
Dus als ik bijvoorbeeld voor de pricewatch: Sapphire R9 290 4GB GDDR5 OC TRI-X Battlefield 4 Edition zou gaan, dan heb ik geen 'andere koeler' meer nodig omdat die er al op zit? Ik zit nu even te kijken naar de verschillen tussen de GTX 780 en de R9 290 en vind het maar lastig. De één heeft een snellere videochip, de ander sneller geheugen. Bij de één is het geheugen trager, maar die heeft dan weer meer geheugen. Het is net appels en peren vergelijk af en toe :P

• Esumontere

Esumontere

Floep, banaan.

Twan85 schreef op zaterdag 25 januari 2014 @ 14:23:
[...]

Dus als ik bijvoorbeeld voor de pricewatch: Sapphire R9 290 4GB GDDR5 OC TRI-X Battlefield 4 Edition zou gaan, dan heb ik geen 'andere koeler' meer nodig omdat die er al op zit? Ik zit nu even te kijken naar de verschillen tussen de GTX 780 en de R9 290 en vind het maar lastig. De één heeft een snellere videochip, de ander sneller geheugen. Bij de één is het geheugen trager, maar die heeft dan weer meer geheugen. Het is net appels en peren vergelijk af en toe :P
Dat klopt :) De GTX780 en de R9 290(X) zijn beiden hele goede grafische kaarten. Echter, de R9 290 heeft vergelijkbare (of betere) prestaties dan de GTX780 voor minder geld, dus deze is het meest 'bang4buck'.

• Beroemdheid
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
http://www.anandtech.com/...first-custom-cooled-290/3

Zoals je ziet is de Sapphire de betere kaart. En je hoeft inderdaad geen koeler te installeren, hij is zelf al erg stil.

Fractal Design Core 1100 review

• Robbedem
Houd er bij de anandtech review wel rekening mee dat een OC R9 290 vergeleken wordt met een standaard GTX 780. Een GTX 780 OC versie (meeste aftermarket versies zijn licht overklokt) zou ongeveer 5% meer FPS halen.

• Twan85
Ik ben aan de hand van de info die ik tot dusver heb gehad even aan het puzzelen met een nieuwe samenstelling. Het lijkt er op dat ik m'n geld een beetje over de balk aan het gooien was door mijn enthousiasme. Ik ben super blij met alle reacties tot dusver! Jullie gaan me aardig wat geld besparen heb ik het gevoel ;) Heb natuurlijk nog wel wat vragen over de nieuwe samenstelling, en reacties zijn altijd zeer welkom, dus ik hoop dat jullie geduld met me hebben :P

• Twan85
Geïnspireerd door de info die ik eerder kreeg in dit topic heb ik mijn wenslijst aangepast. Ik zal hem ook ff in het topic editten bovenaan, maar wil hem ook ff hier onderaan zetten zodat jullie door hebben dat er een nieuwe post is ;)

#ProductPrijsSubtotaal
1Asus Z87-K€ 96,50€ 96,50
1Sapphire R9 290 4GB GDDR5 OC TRI-X Battlefield 4 Edition€ 391,94€ 391,94
1Antec Performance One P280€ 105,-€ 105,-
1Crucial BLT2CP4G3D1869DT1TX0CEU€ 71,70€ 71,70
1Seasonic G-Serie 550Watt€ 79,95€ 79,95
1Crucial 2.5" M500 480GB€ 239,-€ 239,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.494,57

Vragen naar aanleiding van deze samenstelling:
- heb ik extra case fans nodig als ik voor deze setup ga in deze behuizing? ik heb weinig tot geen verstand van koeling/airflow, dus alle info hierover is welkom (ook al zijn fans misschien niet het meest spannende onderwerp)
- Windows 7 (professional of ultimate, 64-bit) of Windows 8.1, wat raden jullie aan? Mijn ouders hebben nog een originele win7 liggen ongebruikt, die ik vast voor een zacht prijsje over mag nemen, maar ik begreep dat 8.1 betere game prestaties levert. Is het de moeite om extra geld uit te geven aan 8.1 of is dat niet nodig? Ik stap eigenlijk liever niet over naar 8.1 tot ze eindelijk eens klaar zijn met ontwikkelen...
- de cardreader... door de externe bays van de behuizing ben ik toch weer terug bij de Raidsonic IB-863-B ipv de Eminent EM1078 USB 3.0 PCI-e kaart en interne USB 3.0 kaartlezer. Is dit een verstandige keuze en heb ik dan eventueel nog extra componenten nodig om de usb aansluitingen te kunnen benutten?

Verder blijven natuurlijk alle op en aanmerkingen over kwaliteit, prestaties, balancering etc. meer dan welkom!

Iedereen bedankt voor de moeite...

• Powrskin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
@twan5,

je hebt mijn verhaal goed begrepen :) kast is idd smaak en functie, beide is belangrijk.
p280 is in elk geval ook een erg stille en degelijke kast, wordt het toch nog een stille pc.

>extra fans: in de p280 zitten 3 fans, je zou er nog 2 front kunnen inzetten, is ook direct hdd koeling, bevordert de airflow wel positief. iets als dit:
pricewatch: BitFenix Spectre All Black, 120mm
niet spannend ,wel goedkoop, waterlager, en stil.
>zou windows 7 doen.
>cardreader kan gewoon op je mb aangesloten.
http://raidsonic.de/data/...DE/datasheet_ib-863_d.pdf

Nukezone FTW

• Twan85
@Powrskin,

Thanks! Ik zou niet om advies vragen als ik toch niet van plan was om er naar te luisteren ;) Dus ik let op wat er verteld word :P Heb op jou aanraden ook de huidige voeding uitgezocht (een gold modulair voeding van een betrouwbaar merk).

• Robbedem
De Antec Performance One P280 is een goede kast, maar wel aan de grote kant: 526 mm (H) x 231 mm (W) x 562 mm (D)
tov van Fractal Design Define R4 Pearl Black: 464 x 232 x 523mm
en Corsair Carbide 330R: 495mm x 210mm x 484mm
Maar als je toch plaats genoeg hebt en je de kast zelden gaat verplaatsen maakt dat niet zoveel uit.

Als je de USB poorten van de kast wilt kunnen gebruiken in combinatie met de kaartlezer, heb je een USB 3.0 expansiekaart nodig. bvb: Delock 2 x external USB 3.0 + 1 x internal 19 pin USB 3.0
Je kan echter ook de USB 3.0 poorten van de kast onaangesloten laten.

Als je windows 7 veel goedkoper kunt krijgen, is dat waarschijnlijk interessanter.
Als het niet veel scheelt in prijs zou ik zeker wel windows 8.1 nemen.
(of mss de goedkope winows 7 nemen en dan een upgrade naar versie 8 als dat goedkoper uitkomt dan ineens windows 8 te kopen)

[ Voor 12% gewijzigd door Robbedem op 26-01-2014 04:50 ]

• Twan85
Thanks again! Ik was toevallig ook net bezig met het zoeken van een interne controller om USB 3.0 nummer 5 en 6 te laten werken. Ik kwam op deze uit: pricewatch: Delock Interne USB 3.0 PCI-e adapter

Maar die van jou heeft een betere beschikbaarheid (is bij meer winkels verkrijgbaar) dus zou liever die nemen. Enige waar ik over twijfel is of die 1x 19 pin connector makkelijker of moeilijker is dan de 2 losse connectors die op die andere zitten?

Was goeie timing iig :P Heb je nog meer suggesties? Zit zelf een beetje reviews te kijken en zo, ook van de kast. De kast is prima voor mij. Ik heb de kast toch onder mijn bureau staan, dus de grote merk ik niet veel van, en als alles éénmaal aangesloten zit zal ik hem niet vaak van zijn plaats halen (vooral gezien de los te verwijderen stof filters). Vind het juist wel fijn dat hij groot is. Veel ruimte voor een cpu koeler, de gpu kan er in met 2,5cm speling... Het word m'n eerste build he, dus dan is het wel fijn dat er voldoende ruimte is. En er is ook flink ruimte voor kabel management, dus dat moet ook goed gaan ook al is het de eerste keer.

[ Voor 14% gewijzigd door Twan85 op 26-01-2014 05:11 ]

• Robbedem
Je hebt een interne 19pin aansluiting nodig, anders ga je het niet kunnen aansluiten.
De controller die jij hebt gevonden, was voornamelijk voor de tijd dat moederborden standaard nog geen interne USB 3.0 header hadden. Kasten met vooraan een USB 3.0 gebruikten daarom een doorlusverbinding, waarbij je de USB 3.0 van de kast via USB 3.0 achteraan het moederbord aansloot (verlengkabel principe). Omdat dit er niet altijd even netjes uitzag, zijn er USB 3.0 kaarten gemaakt met interne USB 3.0 connectors zodat de kabel volledig in de kast kon blijven.

• Twan85
Dankje voor de uitleg Robbedem! Zonder die uitleg had ik vast de verkeerde aangeschaft. Ik zal voor de 19pin gaan in de configuratie, dan heb ik er gelijk weer 2 extra :P

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Over je vraag van je OS: Windows 8.1 geeft idd betere prestataties in games, met de komende update belooft dat alleen maar beter te worden las ik onlangs op de frontpage. Gaat het zin hebben om dus extra geld daaraan uit te geven: jazeker! Los van dat, Windows 8 wordt wel wat langer door MS ondersteund dan Windows 7 dat doet, die al op de markt is sinds september 2009, wat dus alweer de nodige jaren is. En uiteraard je eigen voorkeur. :)
Pagina: 1