Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

• Xanland
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 14-11 17:15
Dames en heren,

Afgelopen oudjaarsdag is mijn abonnement verlopen en kan vanaf nu mijn abonnement bij KPN maandelijks opzeggen. Nu dus mooi de tijd om een andere provider te kiezen en te kijken wat mijn volgende dus wordt.
Inmiddels ben ik nu weer twee jaar verder sinds ik mijn KNP-abo heb aangeschaft en is er ook wat nieuwe technologie. Op dit moment ben ik dan ook eigenaar van een Google Nexus 5 met 4G-mogelijkheden op de Nederlandse frequenties.

Nu zit ik te zoeken naar een goede en fatsoenlijke provider met 4G in/tussen Apeldoorn (thuis) en Zwolle (werk/afstuderen). Reis tussen die twee plaatsen veel met de Syntus-bus met WiFI, maar die is er ook niet altijd (stabiel). Hoewel ik uiteraard niet zeker ben dat ik tussen deze twee plaatsen alleen nog maar voor een paar maanden of langere tijd reis, ben ik toch gaan twijfelen.
4G komt nu overal op, maar er is nog weinig keus tussen providers met betrekking tot dat straatje: KPN en Hi (dochter idd). Dat zijn de enige twee die het eigenlijk op dat stuk nu kunnen aanbieden.

Het komt er op neer dat ik mijzelf eigenlijk afvraag of ik 4G echt wel nodig heb. 3G is er uiteraard ook, databundel zal op z'n minst iets met 100 minuten/sms en 500MB(+) worden.
Wat is nu slim om te doen?

RobIII: Ik probeer als ik wil stoppen met mijn auto ook altijd de sigarettenaansteker, de airco, 3 radioknoppen en de binnenverlichting en dan de rem :P

• AndRo555
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 13-11 21:56
4G nodig? Niks is echt nodig, het is alleen een stuk fijner dan 3G om er mee te werken. Of je bereid bent om meer te betalen ligt aan jou.
Met als enige noot hier dat LTE op 800MHz werkt en dus uiteindelijk zo goed zou moeten dekken als 2G/edge. Op 3G wil het bereik nog wel eens wegvallen als je niet in de buurt van 3G op 900MHz zit.

Persoonlijk zou ik er een euro of twee drie extra er wel voor over hebben, maar geen 10 natuurlijk.

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 07:35
Ik internet behoorlijk veel op m'n smartphone, en sinds ik een Nexus 5 heb alleen maar meer. 4G is merkbaar sneller en ik vind het dan ook vervelend als het netwerk terugvalt op 3G (ik woon in het noorden van NL, dus dat is nog even zo bij KPN).
Persoonlijk zou ik er dat tientje wel voor over hebben, maar ik red het ook zeker niet met de 500MB die jij nu noemt, dus ik denk ook dat ik een wat actievere gebruiker ben.

Misschien dat je er nu nog geen behoefte aan hebt.. maar denk er ook aan dat je abonnement 2 jaar duurt (?) en dat je tegen die tijd misschien wel meer (4G) data nodig bent.

[ Voor 17% gewijzigd door Richh op 25-01-2014 01:45 ]

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

• AndRo555
Ik ben belg en gebruik Mobile Vikings en sinds ik 4G ben beginnen gebruiken (ook een Nexus 5) gebruik ik een pak meer data dan ervoor, met 2GB kom ik niet toe voor een maand, dus herlaad ik altijd wat vroeger dan het einde van de maand (het grote voordeel van prepaid). Ik ga echt geen 25 euro uitgeven voor 3GB als ik voor 15 euro 2GB heb...

Om het even te illustreren; (ping is een meetfout, als ik in de terminal ping naar tweakers of google zit het rond de 30 a 40 ms)
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/17832593/screenahots/Screenshot_2014-01-23-00-42-26%20(1).png

• lvdhoorn
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 08-11 22:35
Sinds ik 4g gebruik op mijn lumia 920 merk ik dat mijn accu duur ook bijna verdubbeld is. WiFi staat tegenwoordig altijd uit en gebruik zo'n 2.5 gb. per maand.

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

AndRo555 schreef op zaterdag 25 januari 2014 @ 02:12:
Ik ben belg en gebruik Mobile Vikings en sinds ik 4G ben beginnen gebruiken (ook een Nexus 5) gebruik ik een pak meer data dan ervoor, met 2GB kom ik niet toe voor een maand, dus herlaad ik altijd wat vroeger dan het einde van de maand (het grote voordeel van prepaid). Ik ga echt geen 25 euro uitgeven voor 3GB als ik voor 15 euro 2GB heb...

Om het even te illustreren; (ping is een meetfout, als ik in de terminal ping naar tweakers of google zit het rond de 30 a 40 ms)
[afbeelding]
Ben je dan niet sneller door je datalimiet heen? Of is dat bij 4g afgeschaft daar?

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• davidov2008
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 12-09 11:59
Xanland schreef op zaterdag 25 januari 2014 @ 01:20:
(...) , ben ik toch gaan twijfelen.
4G komt nu overal op, maar er is nog weinig keus tussen providers met betrekking tot dat straatje: KPN en Hi (dochter idd). Dat zijn de enige twee die het eigenlijk op dat stuk nu kunnen aanbieden.

Het komt er op neer dat ik mijzelf eigenlijk afvraag of ik 4G echt wel nodig heb. 3G is er uiteraard ook, databundel zal op z'n minst iets met 100 minuten/sms en 500MB(+) worden.
Wat is nu slim om te doen?
KPN en Hi zijn niet de enige 2 providers die KPN 4G netwerk aanbieden! Vanaf half februari biedt Simyo 4G Flex aan (Google maar even ze hebben al een website, enige wat nog niet bekend is is de prijs). Dan kan je maandelijks 4G aan of uit zetten afhankelijk van je behoefte, een stuk fijner dan een jaar aan een duur(der) abonnement vastzitten. Waarschijnlijk is Simyo ook een stukje voordeliger dan 'native' KPN. Er loopt een 4 weken bèta test voor een groepje Simyo gebruikers die erg tevreden zijn over netwerk en prestaties (wederom via Google op Simyo forum te vinden) . De ontvangst loopt in veel gevallen vooruit op de dekking op www.coveragechecker.nl volgens de testers en ook met 1 of 2 streepjes zijn nog goede snelheden / stabiele verbindingen te behalen.

Tot slot : hoe goed is de 3G dekking op de stukken die je bereist? Als dat afdoende is om lekker te browsen dan zou ik het wellicht achterwege laten. Wil je streaming video kijken dan ben je echt aangewezen op 4G, en een forse databundel ;)

Theoretisch gebruik je natuurlijk helemaal niet meer data op 4G, maar door het gebruiksgemak wordt je wel verleid om het internet veel meer te gebruiken. Gelukkig is bij de meeste providers (en ook bij Simyo) je bundel bij te stellen tijdens de abo periode.

• AndRo555
Raven schreef op zaterdag 25 januari 2014 @ 11:03:
[...]

Ben je dan niet sneller door je datalimiet heen? Of is dat bij 4g afgeschaft daar?
Voor 4G kwam ik ruim toe met 2GB per maand, nu is dat niet echt het geval meer, eens ik op mijn gsm bezig ben ben ik veel meer geneigd dingen te doen dan op 3G. Theoretisch verbruik je niets meer natuurlijk maar in de praktijk blijkt dat dat echt wel het geval is.

• TMC
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 13-11 15:53

TMC

Niks is nodig, maar als je een 4G-toestel hebt moet je zeker 4G nemen aangezien 4G gewoon 100x beter werkt dan 3G.

Ik zou als ik jou was voor een sim-only gaan van Hi. Die zijn relatief goedkoop met 4G en de databundel van 4 GB is wel oké.

http://www.hi.nl/abonnementen/simonly-2.htm

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Dit lijkt me geen discussietopic. Dus een tikje door naar MAA.

• Royeboi
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 09-11 13:53
Het ligt er ook heel erg aan hoe vaak je buiten te vinden bent zonder verbinding met een wifi netwerk natuurlijk. Ik heb Vodafone 4G, op het begin overal 50Mbit/s, maar dat kakt nu al in (doordat iedereen langzaam maar zeker ook overgaat op 4G) naar zo'n 20Mbit/s.

Dat vind ik een bijbetaling van een tientje per maand niet waard. Ik betaal nu €2,50 extra voor 4G, maar je ziet nu al dat het drukker wordt. Laat staan dat er over een jaar tienduizenden over zijn gestapt. Daarnaast moet mijn telefoon (iPhone 5) erg vaak switchen naar 3G, wat ook weer een paar seconden duurt. Natuurlijk heb ik dan ook alleen voordeel bij 4G op de 800Mhz. Ik ben vaak genoeg in Amsterdam waarbij de verbinding gewoon overstapt op 3G. Daarbij heb ik thuis, op het werk, op de uni overal Wifi wat ook prima werkt voor mij. Ik reis overal per auto naartoe, dus onderweg heb ik er ook niet veel aan.

Dus uiteindelijk ligt het er allemaal aan of je zelf vaak in een 4G zone bent of niet, en aan de prijs die je ervoor moet neerleggen (of helemaal niks extra's zoals bij T-Mobile).

XBL: x0royx | PSN: XRoy_X | Raptr: x0royx

• TMC
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 13-11 15:53

TMC

Royeboi schreef op zaterdag 25 januari 2014 @ 11:58:
Het ligt er ook heel erg aan hoe vaak je buiten te vinden bent zonder verbinding met een wifi netwerk natuurlijk. Ik heb Vodafone 4G, op het begin overal 50Mbit/s, maar dat kakt nu al in (doordat iedereen langzaam maar zeker ook overgaat op 4G) naar zo'n 20Mbit/s.

Dat vind ik een bijbetaling van een tientje per maand niet waard. Ik betaal nu €2,50 extra voor 4G, maar je ziet nu al dat het drukker wordt. Laat staan dat er over een jaar tienduizenden over zijn gestapt. Daarnaast moet mijn telefoon (iPhone 5) erg vaak switchen naar 3G, wat ook weer een paar seconden duurt. Natuurlijk heb ik dan ook alleen voordeel bij 4G op de 800Mhz. Ik ben vaak genoeg in Amsterdam waarbij de verbinding gewoon overstapt op 3G. Daarbij heb ik thuis, op het werk, op de uni overal Wifi wat ook prima werkt voor mij. Ik reis overal per auto naartoe, dus onderweg heb ik er ook niet veel aan.

Dus uiteindelijk ligt het er allemaal aan of je zelf vaak in een 4G zone bent of niet, en aan de prijs die je ervoor moet neerleggen (of helemaal niks extra's zoals bij T-Mobile).
Verschil is wel dat bij KPN 4G over twee maanden landelijk dekkend is waardoor veel van jouw problemen verdwijen.

De snelheid die inkakt zal ongetwijfeld gebeuren, maar ook met een lagere bandbreedte is 4G superieur, met name omdat het op 800 MHz wordt uitgerold waardoor het bereik veel beter zal zijn dan 3G (bij Vodafone op 2100 MHz) waardoor je ook minder vaak van mast hoeft te switchen (wat weer beter is voor je batterij). Binnenshuis hebben lagere frequenties ook een beter bereik. Al met al is 4G dus gewoon win-win.

[ Voor 3% gewijzigd door TMC op 25-01-2014 12:53 ]

Verwijderd

De 4G snelheid lijkt me voor nu totaal overbodig.
Mocht het dekking bieden op plaatsen waar 3G geen dekking heeft, en dat schijnt wel zo te zijn vind ik het wel toegevoegde waarde hebben, ivm beschikbaarheid. De 3G snelheid is wel min of meer nodig om met enige snelheid te browsen e.d
Dat men wel 4G maar geen 3G op bepaalde locaties kan aanbieden slaat kant noch wal, het hele verhaal over frequenties, prima, maar onze reclameboer KPN bied geen 3G aan in heel Nederland, sterker nog er zijn locaties waar ik niet eens kan bellen of smsen, zo rond de duitse grens..(om maar iets te noemen)

Dan kun je wel 10 euro of iets in die geest vragen voor 4G maar regel eerst eens bestaande zaken,
-zodat ikzelf bijvoorbeeld dat tientje niet neer hoef te leggen, en gewoon bereik heb op 3G-

• Xanland
Toch wel interessant, hoewel het overgrote deel eigenlijk toch wel 4G aanraadt of een switch-abo by Simyo.

Liefst blijf ik eigenlijk weg bij virtuele providers, hoewel Simyo ook echt van KPN is, wegens vele problemen die ik heb gehoord. Zijn zij feitelijk ook geen tussenpersoon, lijkt me niet toch?

Simyo is overigens wel de goedkoopste. Onder de 10 euro, met 4G, 500MB en 100 belminuten/SMSjes. Is het toch aan te raden of...? Hoewel ik de 4G dan pas over 3 weekjes heb, maar dat kan ik wel overbruggen. :D

[ Voor 8% gewijzigd door Xanland op 30-01-2014 08:18 ]

RobIII: Ik probeer als ik wil stoppen met mijn auto ook altijd de sigarettenaansteker, de airco, 3 radioknoppen en de binnenverlichting en dan de rem :P

• swhnld
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 10:53
Ik denk dat het grootste voordeel van 4G op het KPN netwerk de betere dekking is op de lage bandbreedte vsn 800 Mhz waardoor het signaal ver doordringt, het spaart veel van je telefoon accu als het niet constant op zoek hoeft naar een nieuwe verbinding waar 3G op dit moment veel last van heeft.

Enige wat ik mij afvraag bij Simyo, gaat de 4G automatisch in voor iedereen of niet over 3 weken. Zo niet is het de moeite waard om even die 3 weken af te wachten en dan pas over te stappen.

• AquaSheep
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 12-11 19:16
Welke problemen heb je gehoord bij virtuele providers?

Ik zou voor Simyo gaan. Voor 4G moet je wel €5/maand extra bijbetalen, maar het voordeel is dat je het per maand 4G kunt aan- of uitzetten. Dan kun je zelf bepalen of 4G wel nuttig is voor jou.

• Xanland
Goede vraag eigenlijk die je stelt. :P

Denk dat het inderdaad toch het handigst is als ik voor Simyo ga, kost me 15 euro per maand incl. 4G, 100 belminuten/sms en 500MB internet. :)

• NeutraleTeun
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 10:24
Richh schreef op zaterdag 25 januari 2014 @ 01:43:
Misschien dat je er nu nog geen behoefte aan hebt.. maar denk er ook aan dat je abonnement 2 jaar duurt (?) en dat je tegen die tijd misschien wel meer (4G) data nodig bent.
Je kunt toch altijd upgraden zonder problemen?
Downgraden is een ander verhaal ...

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 14-11 07:50
Ik woon in het noorden van NL (Groningen).

4G werkt voor mij erg goed (HI -> KPN)
Mijn accu gaat lang mee, internet is gewoon snel en ik heb zelfs in huis 4G ;)

Zoek een goede aanbieding voor een abbo met 4G ipv 3G. Ik denk dat het prijsverschil er bijna niet meer is?

• Mizgala28
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 13-11 12:05
Of 4G noodzakelijk is, nee maar wel handig.

Ik merk vaak dat een kennis die wel 4G heeft vaak beter bereik heeft en daardoor verbruikt 4G nog minder stroom van je accu dan normaal (sowieso verbruikt 4G minder stroom dan 3G).

Ook werkt alles net soepeler, ik heb niks te klagen met mijn 3mbps internet maar qua bereik en stabiliteit wint 4G, verder door dat slechtere bereik van 3G gaat mijn accu nog sneller leeg.

Dus is 4G noodzakelijk? Nee naar zeker wel handig.

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 14-11 07:50
Ik denk dat je 4G momenteel mooi kan omschrijven als een "experience".
Alles wat 4G doe, doet 3G ook maar 4G is sneller/soepeler.

In combinatie met mijn Note3 is het bijvoorbeel het totaalplaatje wat met erg bevalt

• Eagle Creek
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09:23

Eagle Creek

Breathing security

AndRo555 schreef op zaterdag 25 januari 2014 @ 01:34:
4G nodig? Niks is echt nodig, het is alleen een stuk fijner dan 3G om er mee te werken. Of je bereid bent om meer te betalen ligt aan jouw.
Tja tja.. Ik heb nu sinds december 4G maar merk weinig verschil :). Of het "een stuk fijner" is ligt maar net aan wat je met je toestel doet.

(en ja ik begeef me voornamelijk in randstedelijke gebieden)

De voornaamste reden dat ik 4G aan heb staan i.p.v. 3G is omdat ik hoop dat de batterij het er beter op doet en voor het geval ik eens wil tetheren (tot nu toe nog niet nodig gehad). Als je voor een KLEINE meerprijs 4G kunt krijgen (en dat was in mijn geval zo), zou ik het doen. Je wordt er niet slechter van.

Dat je door 4G automatisch veel sneller door je databundel heen gaat doe ik af als onzin. Ik reset mijn statistieken elke maand: ik zit deze maand op 2,83 GB WiFi en 18 MB mobiel netwerk. Ook daarvoor geldt dat je gebruikspatroon leidend is.

[ Voor 38% gewijzigd door Eagle Creek op 24-02-2014 15:07 ]

~ Information security professional & enthousiast ~ EC Twitter ~

• AndRo555
Eagle Creek schreef op maandag 24 februari 2014 @ 15:04:
Tja tja.. Ik heb nu sinds december 4G maar merk weinig verschil :). Of het "een stuk fijner" is ligt maar net aan wat je met je toestel doet.

(en ja ik begeef me voornamelijk in randstedelijke gebieden)
Ik vind het in elk geval toch veel sneller aanvoelen dan 3G in de steden. Bij 3G is er altijd wel een (kleine) delay, maar bij 4G zijn die paginas er bijna direct. En zeker als je wat tethered is het dag en nacht verschil. Houdt er wel rekening dat ik hier op Mobistar 4G zit, met gemiddelde snelheden tussen de 60 en de 90Mbit.

Mijn verbruik is wel wat meer dan vroeger, de voorbije maand 51,3GB over mobiel data verstookt en 27,2GB over wifi. 8)

Verwijderd

AndRo555 schreef op maandag 24 februari 2014 @ 21:06:
[...]

Ik vind het in elk geval toch veel sneller aanvoelen dan 3G in de steden. Bij 3G is er altijd wel een (kleine) delay, maar bij 4G zijn die paginas er bijna direct. En zeker als je wat tethered is het dag en nacht verschil. Houdt er wel rekening dat ik hier op Mobistar 4G zit, met gemiddelde snelheden tussen de 60 en de 90Mbit.

Mijn verbruik is wel wat meer dan vroeger, de voorbije maand 51,3GB over mobiel data verstookt en 27,2GB over wifi. 8)
Wat kost dat grapje wel niet in de maand? :O If heeft mobistar ook onbeperkte abonnementen met 4G? Hier in Nederland krijgen de ouderwetse onbeperkte abonnementen geen 4G voor zo ver ik weet namelijk. :P

• AndRo555
Verwijderd schreef op maandag 24 februari 2014 @ 21:10:
[...]

Wat kost dat grapje wel niet in de maand? :O If heeft mobistar ook onbeperkte abonnementen met 4G? Hier in Nederland krijgen de ouderwetse onbeperkte abonnementen geen 4G voor zo ver ik weet namelijk. :P
15 euro de maand.... Jammer genoeg wel tijdelijk.

Verwijderd

AndRo555 schreef op maandag 24 februari 2014 @ 21:38:
[...]

15 euro de maand.... Jammer genoeg wel tijdelijk.
Ah tijdelijk. Dacht al. :P als dat permanent was verhuisde ik naar België. :P

• Predje
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 03-03 11:55
Ik zit altijd op WIFI (thuis, werk, ouders) en verbruik mobiel (whatsapp tijdens een avond stappen, route navigatie) gemiddeld rond de 300mb per maand. Natuurlijk zou het ooit een keer makkelijk zijn om een filmpje wat sneller binnen te hebben. Maar ik kan echt wel een minuutje langer wachten.
Verder heb ik overal waar ik kom prima 3g ontvangst.
Ik kan me op dit moment echt geen reden bedenken waarom ik €5,- zou betalen voor de internet versneller van Telfort...

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Aub geen oude topics kicken.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.