Desktop Upgrade: "Beste" Aankoopmoment?

Pagina: 1
Acties:

• marijnvonk
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 14-12-2024
Goedendag,

Nu mijn toch bijna 5 jaar oude pc onregelmatig kuren begint te vertonen vind ik dat het tijd wordt voor een upgrade, dan wel niet de overstap te maken naar een geheel nieuwe desktop. Echter, er zit wat mij betreft weinig haast achter, en als het me veel geld kan schelen wacht ik liever nog een paar maandjes.
Nu vraag ik mij af wat veelal wordt beschouwd als de periode van het jaar waar de prijs-kwaliteit verhouding voor een desktop-upgrade het hoogst ligt. Omdat ik verwacht dat actieve tweakers de markt voor pc onderdelen goed kennen, hoop ik dat ik een antwoord kan krijgen op onderstaande vraag:

"Gedurende welke periode van het jaar krijg je (over het algemeen) het meeste waar voor je geld i.v.m. de aankoop van een geheel nieuwe desktop en/of losse onderdelen?"

Is het bijvoorbeeld handig om te wachten tot de zomer, omdat er dan veel nieuwe onderdelen worden uitgebracht en de oude onderdelen voor een prik over de toonbank gaan? Of is het juist nu verstandig om inkopen te gaan doen, zo vlak na de kerstperiode?

Bij voorbaat dank.

Marijn

[ Voor 10% gewijzigd door marijnvonk op 24-01-2014 21:02 ]

• SirKartoffel
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 13-04 08:17
Tja, over twee jaar is de pc die je nu koopt misschien nog maar de helft waard, maar is dat een reden om twee jaar te wachten?
Het blijft altijd moeilijk in hardwareland. Vaak hebben seizoenen niet zoveel te maken met de prijs van producten. Releases van nieuwe producten zijn vaak wel een reden om massaal de prijzen te droppen.

Zelf denk ik dat de markt de komende maanden niet heel erg veel zal veranderen. Kaveri (de nieuwe cpu's van AMD) is net gereleased wat voor een pricedrop kan zorgen, maar de prijzen zijn al vrij laag en kaveri is prijs/performance geen gat in de markt. Intel zal eind van de zomer weer met nieuwe processors komen, maar dat duurt ook nog even en is meestal ook geen reden om de prijzen omlaag te gooien. Op cpu gebied zal er dus weinig veranderen. Moederborden hangen hier een beetje mee samen.

De prijzen van intern geheugen zijn ook al een hele tijd vrij stabiel, dus ik verwacht ook hier geen grote veranderingen.

De prijzen van ssd's halveren met het jaar, een ssd van 240 gb kostte een jaar geleden nog 200 euro en is nu al voor 110 te vinden. Hdd's zullen niet veel meer een prijs zakken, die zijn eigenlijk al vrij goedkoop.

Dan de videokaart markt, waar de prijzen natuurlijk wel erg variëren. Ik denk dat AMD en Nvidia het nog wel even rustig houden, er is net een gigantische prijzenoorlog gevoerd en de prijzen zijn nu weer stabiel te noemen. Binnenkort verwacht ik alleen in high end segment (+600 euro) nieuwe kaarten. Die zullen geen invloed hebben op de midrange kaarten.

Het lijkt mij nu dus een redelijke tijd om inkopen te doen.

• marijnvonk
Top, dank voor het uitgebreide antwoord. Dit geeft me toch weer een (grotendeels bevestigend) beeld van de hardware-markt. Dan ga ik zeer binnenkort maar eens een nieuwe verlanglijst samenstellen.

[ Voor 28% gewijzigd door marijnvonk op 24-01-2014 22:38 ]

• DoubleYouPee
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 19-04 09:41
In maart komt Nvidia met een nieuwe lijn.. Maxwell. Hierdoor zal de GTX 700 lijn waarschijnlijk wat goedkoper worden. Misschien dat AMD hier op reageert.
Maar ik denk niet dat het verschil veel zal zijn. De kaarten zijn al een stuk goedkoper geworden toen AMD met de R9 serie kwam.

Op SSDs na (die elk jaar 2x zo goedkoop worden) is het redelijk stabiel qua prijs/performance.
Componenten als moederbord, cpu, ram etc. zijn natuurlijk iets duurder als ze net gereleased zijn, maar zullen daarna snel stabiliseren.
Zo komt Intel's snelste i5 eigenlijk nooit onder de €190.

• marijnvonk
Oké, thanks voor de aanvulling. Dan ga ik even kijken wat die nieuwe nvidia lijn inhoudt en of ik daar op wacht.