Oplichter? Account 'Timbakker'

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oscarw
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 27-09 15:52

oscarw

Better be a geek than an idiot

Topicstarter
Hallo allemaal,

Ik had een zoek advertentie geplaatst voor een Be Quiet! Shadow Rock Topflow cpu-koeler.
Ik kreeg een reactie van Timbakker (later heeft hij het laten veranderen naar:573845 om anoniem te blijven ofzo), waarvan ik hem kon overnemen. Dit heb ik gedaan, ik heb hem betaald met Ukash (hij wilde dat per se) en ik heb niks meer van hem gehoord. Pure oplichting dus. Dat is niet het enige rare wat hij heeft gedaan. Voor de aankoop heb ik namelijk om foto's gevraagd en die heeft hij mij ook gestuurd Ten eerste had hij de plaatjes gewoon rechtstreeks van internet geplukt, zonder het te zeggen.

Ten tweede, wat ik echt heel raar vind, heeft hij deze foto's gestuurd via een email-adres wat niet van hem was. Ik heb namelijk omdat hij het nog steeds niet opgestuurd had, hem gemaild voor uitleg. Ik kreeg een mailtje terug van de échte eigenaar van het adres, en die beweerde dat hij van niks wist. Ook zijn zoon had niks gedaan.

Heeft iemand een idee hoe hij (de oplichter) dit geflikt kan hebben met het email-adres?

Ik heb Ukash gemaild en zij zeggen dat de code al gebruikt is. Hij heeft dus de code al binnen gehad, én gebruikt om iets anders te kopen/betalen.

Heeft iemand een idee hoe ik dit aan kan pakken?
Volgens mij heeft aangifte geen zin, want hij heeft alles gefaked, dus ik heb geen echte info van hem, en tweakers mag vanwege de wet niks vrijgeven.

Alvast bedankt!

P.S Het liefste geen 'Jammer, geld weg, niks aan te doen' berichten. Voegt niks toe :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42dpi
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16:09

42dpi

ლ(ಠ益ಠლ)

Een email afzender spoofen is niet zo moeilijk ik denk dat die dat heeft gedaan.

Kan Ukash je geen gegeven geven waar het gebruikt is of met wat als die online aankoop heeft gedaan moeten die ook wel gegevens van hem hebben.

Si vis pacem, para bellum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oscarw

oscarw

Topicstarter
42dpi schreef op vrijdag 24 januari 2014 @ 17:38:
Een email afzender spoofen is niet zo moeilijk ik denk dat die dat heeft gedaan.

Kan Ukash je geen gegeven geven waar het gebruikt is of met wat als die online aankoop heeft gedaan moeten die ook wel gegevens van hem hebben.
Had ik ook al gevraagd, maar die gegevens mogen ze niet zomaar verstrekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Ukash Dat is dezelfde club die de mensen van het politie/gijzel virus oid gebruiken om geld binnen te hengelen. dus ik vemoed dat het toch pech en geld weg is

Met een baetje mazzel heb je wel zijn ip , hangt er vanaf hoe erg het allemaal is gespoofed in de mail

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevinp
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-10 15:54
Aangifte doen, en daarbij aangeven dat je bij Ukash hebt betaald.

Ik weet niet wat er bij uKash in de voorwaarde staat, maar bij CC betalingen en paypal krijg je je geld terug als er niet geleverd is. Mogelijk is dat nog een optie.

Verder heeft tweakers mogelijk een ip adres. Hoewel ze deze natuurlijk ook niet zomaar mogen verstrekken.

d'r is maar één ding in het leven wat moet, en dat is dood gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oscarw

oscarw

Topicstarter
fish schreef op vrijdag 24 januari 2014 @ 18:42:
Ukash Dat is dezelfde club die de mensen van het politie/gijzel virus oid gebruiken om geld binnen te hengelen. dus ik vemoed dat het toch pech en geld weg is

Met een baetje mazzel heb je wel zijn ip , hangt er vanaf hoe erg het allemaal is gespoofed in de mail
Ik had op internet iets gevonden over een email-header waar een IP in zou staan. Maar het enige IP-adres wat erin stond was van Microsoft (hotmail) zelf. Tweakers heeft sowieso zijn IP, maar ze mogen die info niet verstrekken. Alleen als de politie het vraagt, maar ik denk niet dat de politie dat gaat doen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

In dit soort gevallen waar het om kleine bedragen gaat is het het beste om hier je les uit te leren en snel verder gaan met andere zaken. Hoe ongelofelijk vervelend dit is. Het verleden heeft geleerd dat je kans dat je je geld terug krijgt zeer klein is. De bekende wegen heb je al geprobeerd. Ik zou het hierbij laten en een internetkoop voortaan op een andere manier doen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oscarw

oscarw

Topicstarter
brilsmurfffje schreef op zaterdag 25 januari 2014 @ 12:30:
In dit soort gevallen waar het om kleine bedragen gaat is het het beste om hier je les uit te leren en snel verder gaan met andere zaken. Hoe ongelofelijk vervelend dit is. Het verleden heeft geleerd dat je kans dat je je geld terug krijgt zeer klein is. De bekende wegen heb je al geprobeerd. Ik zou het hierbij laten en een internetkoop voortaan op een andere manier doen...
Ja ik snap wat je bedoelt, maar het gaat bij mij om het principe. Dus daarom ga ik zeker aangifte doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevinp
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-10 15:54
oscar2oktober schreef op zaterdag 25 januari 2014 @ 12:34:
[...]

Ja ik snap wat je bedoelt, maar het gaat bij mij om het principe. Dus daarom ga ik zeker aangifte doen.
Dat zou iedereen moeten doen, alleen dan wordt er misschien iets aan de kleinere zaken gedaan. Het zou wel een leuk onderzoek zijn van een journalist ofzo hoe vaak je iemand kan oplichten ( tot 20 euro ofzo) voordat de politie stappen onderneemt.

d'r is maar één ding in het leven wat moet, en dat is dood gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• General_Snuss
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 06-10 12:56
Kevinp schreef op zaterdag 25 januari 2014 @ 13:33:
[...]

Dat zou iedereen moeten doen, alleen dan wordt er misschien iets aan de kleinere zaken gedaan. Het zou wel een leuk onderzoek zijn van een journalist ofzo hoe vaak je iemand kan oplichten ( tot 20 euro ofzo) voordat de politie stappen onderneemt.
Zo vaak als je wilt, onder de 50E wordt er niet eens gekeken door de officier van justitie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oscarw

oscarw

Topicstarter
General_Snuss schreef op zaterdag 25 januari 2014 @ 14:02:
[...]

Zo vaak als je wilt, onder de 50E wordt er niet eens gekeken door de officier van justitie.
Zo iets dacht ik al, daarom heeft aangifte geen zin. Het frustreert me wel dat Tweakers gewoon zijn IP heeft, en daar niks mee kan doen :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

iig aangifte doen. Sowieso. Waarom niet?

Maar ehm... Wat wil je precies dat Tweakers doet dan? Je zegt het alsof een IP een magisch iets is; een naam, adres, telefoonnummer en actuele GPS-locatie inéén....

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oscarw

oscarw

Topicstarter
naitsoezn schreef op zaterdag 25 januari 2014 @ 17:23:
iig aangifte doen. Sowieso. Waarom niet?

Maar ehm... Wat wil je precies dat Tweakers doet dan? Je zegt het alsof een IP een magisch iets is; een naam, adres, telefoonnummer en actuele GPS-locatie inéén....
Haha, nee hij had een mailadres gespoofed, en met het IP-adres kunnen we zijn locatie zien en hem op een andere manier contacteren. (Bijvoorbeeld langs gaan.)

[ Voor 3% gewijzigd door oscarw op 25-01-2014 17:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

oscar2oktober schreef op zaterdag 25 januari 2014 @ 17:43:
[...]

Haha, nee hij had een mailadres gespoofed, en met het IP-adres kunnen we zijn locatie zien en hem op een andere manier contacteren. (Bijvoorbeeld langs gaan.)
O? R U Sure? ;) Zal ik je het IP-adres geven van mijn werkadres? Ondanks dat ik woon in Nld, werk in Nld, voor het laatst in het buitenland was geweest voor een niet-werkgerelateerde vakantie, zal het IP-adres toch echt op een buitenlands adres wijzen..... En dan heb ik het nog niet eens over de échte kwaadwillenden die zonder werk-internet tóch een willekeurig IP-adres weten te spoofen. Just sayin'....

[ Voor 40% gewijzigd door naitsoezn op 25-01-2014 18:10 ]

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oscarw

oscarw

Topicstarter
naitsoezn schreef op zaterdag 25 januari 2014 @ 18:05:
[...]

O? R U Sure? ;) Zal ik je het IP-adres geven van mijn werkadres? Ondanks dat ik woon in Nld, werk in Nld, voor het laatst in het buitenland was geweest voor een niet-werkgerelateerde vakantie, zal het IP-adres toch echt op een buitenlands adres wijzen..... En dan heb ik het nog niet eens over de échte kwaadwillenden die zonder werk-internet tóch een willekeurig IP-adres weten te spoofen. Just sayin'....
Ja dat kan zo zijn, maar het is in iedergeval te proberen. En de man van het mailadres zegt dat hij er iets ineteressants mee kan, meer weet ik niet. Als ik mijn IP-adres intyp op bijv. mijn-ip.net zie ik ook gewoon mijn woonplaats staan...

[ Voor 6% gewijzigd door oscarw op 25-01-2014 18:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlipFluitketel
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 06-10 20:10

FlipFluitketel

Frontpage Admin
Ik neem aan dat je wel eens van proxies gehoord hebt? Of mobiel internet? Of tor? Of onbeveiligde draadloze netwerken? enz..
Als ik mijn IP-adres bekijk via de door jou genoemde site kom ik een 100km uit de richting, niet bepaald betrouwbaar dus.

There are only 10 types of people in the world...those who understand binary and those who don't.
Jeremy Clarkson: It’s, um, a mobile phone holder, or as Richard Hammond calls it, a seat!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razr
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
oscar2oktober schreef op zaterdag 25 januari 2014 @ 18:52:
[...]

[...] En de man van het mailadres zegt dat hij er iets ineteressants mee kan, meer weet ik niet. [...]
Misschien is 'de echte eigenaar' van het e-mailadres toch wel de oplichter en is hij benieuwd of jij het IP-adres hebt o.i.d. (al betwijfel ik wat je daaraan hebt in dit geval).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Powrskin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
als je contact hebt gehad met de vader van een zoon (puber?) dan kan het best nog een bekende van de zoon zijn, of alsnog zoon"lief" zelf.
Ik zou me hier niet zo snel mee laten afschepen gewoon duidelijk uitleggen dat je aangifte gaat doen en een flinke investering in computerskills gaat doen om de dader te vinden :P

@razr idd waarom zou hij anders nog ff zijn gebruikersnaam veranderen.

[ Voor 10% gewijzigd door Powrskin op 25-01-2014 19:37 ]

Nukezone FTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oscarw

oscarw

Topicstarter
Precies, hij kan natuurlijk echt alles gefaked hebben. Maar niet iedereen heeft de kennis om een proxy te gebruiken. Ik ga inderdaad aangifte doen en proberen de dader te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDillinger
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 10:28
Met een IP-adres kom je hoogstens bij een woonplaats uit. Jij gaat daar niet het exacte huis mee vinden. Is dus nutteloos voor je.
Tweakers kan dus ook vrij weinig voor je betekenen, aangezien hij vast zijn echte naam en dergelijke niet heeft opgegeven. Bovendien kun je nog niks met zijn naam. Ga je dan alle "Jan Kuijpers" uit "Rotterdam" facebooken en bestoken met mails?

Enige longshot wat je hebt is blijkbaar de "echte" eigenaar achter het emailadres. Ook hier kun je echter niks mee; je weet niks van en hij kan er alles, of juist niets, mee te maken hebben.

Meer dan alle gegevens doorgeven aan de politie en de gegevens invoeren bij internetopgelicht.nl (of hoe die site ook heet) kun je denk ik niet.
Hiermee help je iig wel voorkomen dat andere mensen weer naar zijn UKash account versturen of dat ze dat emailadres opnieuw gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oscarw

oscarw

Topicstarter
WWAS schreef op zaterdag 25 januari 2014 @ 23:14:
Met een IP-adres kom je hoogstens bij een woonplaats uit. Jij gaat daar niet het exacte huis mee vinden. Is dus nutteloos voor je.
Tweakers kan dus ook vrij weinig voor je betekenen, aangezien hij vast zijn echte naam en dergelijke niet heeft opgegeven. Bovendien kun je nog niks met zijn naam. Ga je dan alle "Jan Kuijpers" uit "Rotterdam" facebooken en bestoken met mails?

Enige longshot wat je hebt is blijkbaar de "echte" eigenaar achter het emailadres. Ook hier kun je echter niks mee; je weet niks van en hij kan er alles, of juist niets, mee te maken hebben.

Meer dan alle gegevens doorgeven aan de politie en de gegevens invoeren bij internetopgelicht.nl (of hoe die site ook heet) kun je denk ik niet.
Hiermee help je iig wel voorkomen dat andere mensen weer naar zijn UKash account versturen of dat ze dat emailadres opnieuw gebruiken.
Eerst had hij veel meer in zijn profiel staan, maar later heeft hij het allemaal verwijderd en 'anonimiteit' aangevraagd bij Tweakers. Zo stond er in zijn profiel dat hij in Rijperkerk zou wonen en dat hij Tim Bakker heette. Maar de naam van het mailadres lijkt daar echt niet op...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

General_Snuss schreef op zaterdag 25 januari 2014 @ 14:02:
[...]

te druk met fietslampjes…
zou wel eens echt uitgezocht mogen worden. Bij 1 wazige tweet wordt je van je bed gelicht, en met oplichters doen ze niets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ook bij navraag door ons kwam een verhaal over account aangemaakt door zoon. Echter hebben we inmiddels dit geval kunnen koppelen aan enkele eerdere gevallen van account en dan vrij snel weer laten opheffen.

De intentie, maar ook het verhaal "per ongeluk account", lijken daarmee duidelijk. Dit is inmiddels ook gemaild naar de persoon (nog geen reactie), en ik zou willen aanraden je op http://www.opgeletopinternet.nl te melden door een topic aan te maken.
Zij hebben een stappenplan voor aangifte en waar mogelijk brieven naar de bank.

Wij werken altijd op eerste verzoek van politie mee als om gegevens gevraagd worden via het officiële formulier dat de politie daarvoor heeft, met vaak nog tips over de interpretatie van die gegevens. Dat we verder deze gegevens niet overhandigen, is gewoon bij wet geregeld (Wet Bescherming Persoonsgegevens).

Uiteraard blokkeren wij accounts bij meldingen, en bekijken we ook altijd de mogelijkheden voor verdere blokkade, of er andere zaken te koppelen zijn, en of we de werkelijke persoon kunnen contacteren om degene ermee te confronteren dat we weten wie het is.
Alleen ligt de uiteindelijke taak bij politie en justitie om actie te ondernemen. Wij kunnen slechts proberen het platform zo onaantrekkelijk mogelijk te maken voor oplichters - en doen daar dan ook veel aan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oscarw

oscarw

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 26 januari 2014 @ 23:07:
[...]

te druk met fietslampjes…
zou wel eens echt uitgezocht mogen worden. Bij 1 wazige tweet wordt je van je bed gelicht, en met oplichters doen ze niets?
Hier is het al raar, maar moet je nagaan hoe het in Amerika slecht in elkaar zit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oscarw

oscarw

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 27 januari 2014 @ 14:12:
Ook bij navraag door ons kwam een verhaal over account aangemaakt door zoon. Echter hebben we inmiddels dit geval kunnen koppelen aan enkele eerdere gevallen van account en dan vrij snel weer laten opheffen.

De intentie, maar ook het verhaal "per ongeluk account", lijken daarmee duidelijk. Dit is inmiddels ook gemaild naar de persoon (nog geen reactie), en ik zou willen aanraden je op http://www.opgeletopinternet.nl te melden door een topic aan te maken.
Zij hebben een stappenplan voor aangifte en waar mogelijk brieven naar de bank.

Wij werken altijd op eerste verzoek van politie mee als om gegevens gevraagd worden via het officiële formulier dat de politie daarvoor heeft, met vaak nog tips over de interpretatie van die gegevens. Dat we verder deze gegevens niet overhandigen, is gewoon bij wet geregeld (Wet Bescherming Persoonsgegevens).

Uiteraard blokkeren wij accounts bij meldingen, en bekijken we ook altijd de mogelijkheden voor verdere blokkade, of er andere zaken te koppelen zijn, en of we de werkelijke persoon kunnen contacteren om degene ermee te confronteren dat we weten wie het is.
Alleen ligt de uiteindelijke taak bij politie en justitie om actie te ondernemen. Wij kunnen slechts proberen het platform zo onaantrekkelijk mogelijk te maken voor oplichters - en doen daar dan ook veel aan :)
Hebben jullie contact gehad met de dader verder? En hoe zijn jullie er achter gekomen van een 'nepaccount'?
Hartelijk dank voor de moeite!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oscarw

oscarw

Topicstarter
Nu ik zijn profiel bekijk, staat er dat ik er 'Op dit item kan niet meer gereageerd worden.' Wat betekent dit? Heeft dit er iets mee te maken, dat hij opgeschort is of zoiets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nessuno
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 20-09 21:25

Nessuno

io sono nessuno

Dat betekend dat zijn account gebanned is.

Na rose e cient spin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IplugNplay
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 19-08 17:27
Als je heen en weer gemailed hebt dan moet je of zijn email adres hebben of hij onderschept de mail.
Pagina: 1