Hallo Tweakers,
Voor een practicum van het vak 'Besturingssytemen' op de UT ben ik, als linux-leek, bezig met rechten op mappen.
De opdracht is eigenlijk om een shared folder te maken waarbinnen studenten van een docent elk een eigen map hebben. Studenten mogen alleen hun eigen map zien, de docent mag alle mappen zien en bewerken.
De docent moet een 'init'-scriptje hebben om dit 'systeem' op te zetten; daarin worden dus de gebruikers en mappen met toepasselijke rechten gecreëerd.
Ik dacht dat zo op te lossen, maar het lijkt niet te werken: Studenten zien nu namelijk nog wel de mappen van andere studenten (al mogen ze er niet in), en een student(bijv. student1) kan niet in zijn eigen mapje, (student1)..
Mijn gedachtegang was dat ik met chmod 770 de user (de student) en de groep (de teachers) rechten tot het mapje zou geven, maar dat blijkt niet zo te zijn..
Kunnen jullie me misschien helpen/de goede richting wijzen?
Voor een practicum van het vak 'Besturingssytemen' op de UT ben ik, als linux-leek, bezig met rechten op mappen.
De opdracht is eigenlijk om een shared folder te maken waarbinnen studenten van een docent elk een eigen map hebben. Studenten mogen alleen hun eigen map zien, de docent mag alle mappen zien en bewerken.
De docent moet een 'init'-scriptje hebben om dit 'systeem' op te zetten; daarin worden dus de gebruikers en mappen met toepasselijke rechten gecreëerd.
Ik dacht dat zo op te lossen, maar het lijkt niet te werken: Studenten zien nu namelijk nog wel de mappen van andere studenten (al mogen ze er niet in), en een student(bijv. student1) kan niet in zijn eigen mapje, (student1)..
Mijn gedachtegang was dat ik met chmod 770 de user (de student) en de groep (de teachers) rechten tot het mapje zou geven, maar dat blijkt niet zo te zijn..
Kunnen jullie me misschien helpen/de goede richting wijzen?
Bash:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
| #!/usr/bin/env bash #Maken van groepen en users groupadd students groupadd teachers useradd -g students student1 printf "student1\nstudent1\n" |sudo passwd student1 useradd -g students student2 printf "student2\nstudent2\n" |sudo passwd student2 useradd -g students student3 printf "student3\nstudent3\n" |sudo passwd student3 useradd -g teachers teacher printf "teacher\nteacher\n" |sudo passwd teacher #Aanmaken van mappen mkdir shared_folder mkdir shared_folder/student1 chown student1 shared_folder/student1 chgrp teachers shared_folder/student1 chmod 770 shared_folder/student1 mkdir shared_folder/student2 chown student2 shared_folder/student2 chgrp teachers shared_folder/student2 chmod 770 shared_folder/student2 mkdir shared_folder/student3 chown student3 shared_folder/student3 chgrp teachers shared_folder/student3 chmod 770 shared_folder/student3 |
[ Voor 23% gewijzigd door Torrentus op 24-01-2014 16:36 ]