Toon posts:

Mirror disk Windows 7

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers,

Ik heb een 1 TB schijf met daarop 3 volumes (1.5 GB, 912 GB, 17 GB)
Nu heb ik een additionele 1 TB schijf geplaatst en wil ik een mirror maken van mijn originele schijf.

Eerste maal dat ik dit uitvoer. Na wat opzoekingswerk heb ik gelezen dat eerst de originele schijf geconverteerd moet worden naar een dynamische schijf opdat de volumes gemirrored kunnen worden.

Wat ik niet gevonden heb, of het mogelijk is om een een complete mirror van de disk te maken (ipv de volumes, als iemand hierop zou kunnen antwoorden?)

Nu was de mirror van mijn 1e volume vrijwel direct afgelopen en ben ik momenteel bezig met het maken van de mirror van mijn volume van 912 GB.
Dit is nu een 30tal minuten bezig en zit nog altijd aan 3%, gaat niet echt vooruit.
Via schijfbeheer staat er ook een geel uitroepteken bij mijn nieuwe schijf.

Ben ik nu gewoon ongeduldig of is er iets misgelopen?
Bijkomende vraag, kan ik ondertussen werken op deze PC of wacht ik tot het volume volledig gesynced is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 09-10 22:47

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Waarom niet gewoon een disk naar disk kloon uitvoeren met een cloning pakket, zoals CloneZilla? Dan om ze in sync te houden maak je er een Software RAID1 van. De meeste SATA controllers kunnen dat zelf, maar is niet vereist. Dynamische schijven vind ik ranzig en rampzalig.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hero of Time schreef op vrijdag 24 januari 2014 @ 20:31:
Waarom niet gewoon een disk naar disk kloon uitvoeren met een cloning pakket, zoals CloneZilla? Dan om ze in sync te houden maak je er een Software RAID1 van. De meeste SATA controllers kunnen dat zelf, maar is niet vereist. Dynamische schijven vind ik ranzig en rampzalig.
Vanwaar precies ranzig en rampzalig?
Update, door te refreshen kon de procentuele voortgang weergegeven worden.
Nu is mijn 2e volume volledig gemirrored maar van het laatste kan ik geen mirror maken.

Afbeeldingslocatie: http://oi40.tinypic.com/30m8so3.jpg

Beide volumes zijn even groot dus begrijp niet waarom ik plots geen mirror kan aanmaken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Dynamische schijven zijn niet altijd even lief als je er wat mee moet recoveren. Weet niet hoe 't nu is, maar vroeger kon je dynamische schijven alleen in het OS bekijken waarmee 't gemaakt was. Omhangen in een ander systeem of na een herinstall kon je er niet veel mee of moest je veel capriolen uithalen om 't te laten werken.

Voor de laatste partitie, dat is een recovery. Die zijn altijd wat vreemd en het is prima mogelijk dat er geen kloon optie voor is door een bepaalde flag. Het is dan ook de vraag of je die partitie nog kan aanroepen in geval je OS verrot is en je moet herstellen.
Over herstellen gesproken, je hebt nu zelfs de kans dat dat niet meer mogelijk is omdat het een dynamische schijf is geworden (starten werkt misschien, maar herstellen niet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hero of Time schreef op maandag 27 januari 2014 @ 09:09:
Dynamische schijven zijn niet altijd even lief als je er wat mee moet recoveren. Weet niet hoe 't nu is, maar vroeger kon je dynamische schijven alleen in het OS bekijken waarmee 't gemaakt was. Omhangen in een ander systeem of na een herinstall kon je er niet veel mee of moest je veel capriolen uithalen om 't te laten werken.

Voor de laatste partitie, dat is een recovery. Die zijn altijd wat vreemd en het is prima mogelijk dat er geen kloon optie voor is door een bepaalde flag. Het is dan ook de vraag of je die partitie nog kan aanroepen in geval je OS verrot is en je moet herstellen.
Over herstellen gesproken, je hebt nu zelfs de kans dat dat niet meer mogelijk is omdat het een dynamische schijf is geworden (starten werkt misschien, maar herstellen niet).
Heb besloten om de software raid te laten varen en via BIOS hardware raid aan te maken.
Hoop nu inderdaad dat dit zonder gegevensverlies gaat lukken.

Heb al gelezen dat indien alle mirrors verwijderd worden en alle data op de 2e schijf verwijderd wordt, het mogelijk moet zijn om zonder gegevensverlies raid aan te maken.

Heb wel weinig vertrouwen in mede doordat mijn originele schijf nu een dynamische schijf is.
Ik kan deze niet converteren naar een basic disk zonder al mijn partities te verwijderen.

Ben momenteel een image aan het maken van mijn huidig OS, als deze genomen is probeer ik via BIOS mijn raid aan te maken en hopen dat mijn data niet verloren gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

En dat is waarom ik dynamische schijven zo vies vind. Je kan met een gewone schijf alles doen, maar zodra 't dynamisch wordt, ben je in principe fucked en zit je vast aan die troep totdat je de hele schijf nuked. Ik heb 1 keer zo'n fout gemaakt (dynamisch maken) en dat zorgde ervoor dat ik alle partities, inclusief de partitietabel zelf, moest herbouwen. Windows weigert namelijk te installeren op dynamische schijven.

Pagina: 1