3G / 4G versus vroegere GPRS - sessie / meer straling?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eagle Creek
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20:14

Eagle Creek

Breathing security

Topicstarter
Hi,

Toen ik "vroeger" een Sony Ericsson T86I had beschikte die over GPRS. Als ik dit wilde gebruiken werd er een verbinding opgezet en ging er een tellertje lopen. Na het gebruik verbrak ik de verbinding. Dit leek feitelijk een beetje op een modemverbinding dus en er was echt sprake van een soort sessie.

Ik heb destijds begrepen dat in deze situatie ook sprake was van een extra signaal dat constant actief bleek - vergelijkbaar met met een telefoongesprek dat een sessie openhoudt met de mast en sluit na het gesprek.

Anno nu is 3G/4G visueel gezien meer een aan/uit. Een tellertje zie je nergens meer en een sessie wordt in ieder geval niet aan de gebruiker getoond. Ik vraag mij af of dit op de achtergrond nog wel zo is. M.a.w: op het moment dat je 3G/4G inschakelt, zet je dan een actieve sessie op met de mast die voor een bepaald constant actief signaal zorgt?

Kern van de vraag:
Het is bekend dat telefoonstraling niet bevorderlijk is voor de gezondheid. In hoeverre "niet bevorderlijk" gelijkstaat aan "mogelijk schadelijk", "enigszins schadelijk" en "zeer schadelijk" is al járen punt van discussie.

Desalniettemin is ook bekend dat het signaal een stuk sterker is tijdens een telefoongesprek dan wanneer het toestel stand-by is. Bottom question is dan ook: is een telefoon met ingeschakelde 3G/4G enigszins vergelijkbaar met een bellende telefoon (en daarmee een stuk sterkere stralingsbron) en dus meer "niet bevorderlijk" dan een telefoon die in stand-by staat zonder actieve connectie?

Los van de discussie of straling überhaupt gevaarlijk is ben ik voornamelijk benieuwd naar de "sessie" en al dan niet hoger stralingsniveau.

~ Information security professional & enthousiast ~ EC Twitter ~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miyamoto
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 18:57
Geen idee of ik snap wat je zegt, maar ongeacht de techniek (in deze) blijft er altijd een "actief signaal" op en neer gaan tussen mast en device. Ook als je je 3G uit zet. Je telefoon meldt zich immers periodiek aan de masten.

"constant actief signaal" Als je bedoeld: gedurende de dag worden er berichtjes/pakketjes/signalen op en neer verzonden: Ja. Als je bedoeld: continu uitzenden: nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:11

Sorcerer8472

Mens sana?

Ok, een post van mij met versimpelde weergave van hoe het werkt :P

Bij dataverbinding is er sprake van signalling: als de verbinding stil is dan valt de dataverbinding terug naar een soort stille idle-staat. Er wordt enkel nog wat gezonden als je van locatie wisselt, en periodiek om even te laten weten dat de sessie nog open is.

Er zijn verschillen tussen 2G en 3G/4G: bij 2G moet je bij elke verplaatsing bij GPRS weer aanmelden bij een andere mast. Bij 3G/4G heb je regio's waar de signalling overheen koepelt: zolang je binnen die regio blijft, hoeft je telefoon niet te zenden als de verbinding idle is. Zo'n dataregio is afhankelijk van je provider; deze te groot maken geeft problemen (heel veel signalling binnen één area), maar deze te klein maken ook (heel veel signalling vanwege verplaatsing tussen area's). Naast areagrootte kun je ook nog drempels instellen van signaalsterkteverschil die nodig is om naar een andere area te verspringen.

Echter, mijn Android-telefoon vindt het om eoa reden nodig om elke minuut wel een keer wat data heen en weer te sturen (als het scherm aan is), ook al doe ik niks. Dan wordt de verbinding weer actief, wordt er gezonden, stroom verbruikt etc.

Is er helemaal geen datasessie actief, dan is de regio waar je telefoon kan zijn zonder te zenden nog groter; bijvoorbeeld een hele provincie. Bij 2G is het vaak zo dat je telefoon maar 1x per uur (of per paar uur) heel kort even zegt dat hij nog leeft, als de provider erom vraagt: dit kost nog minder energie dan een kort sms'je. Bij 3G zal het soortgelijk zijn.

Komt erop neer dat het in principe wel meevalt: als je reist en je telefoon in je broekzak hebt dan zal hij regelmatig zenden. Daarnaast hangt het van het gedrag van je telefoon af hoeveel er gezonden wordt. Android is redelijk actief in z'n contact met allerlei services, dus kost het nog redelijk wat stroom allemaal.

Als mijn dataverbinding op 3G aan staat en idle is dan gebruik ik 4% accu per uur. Staat hij uit, dan gebruik ik iets van 0.4% per uur. Op wifi 2% per uur. Voor een deel komt dit door de energie die gebruikt wordt om te zenden. Kun je nagaan.

Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MensionXL
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

MensionXL

Optimaliseren!

Anno nu is 3G/4G visueel gezien meer een aan/uit. Een tellertje zie je nergens meer en een sessie wordt in ieder geval niet aan de gebruiker getoond. Ik vraag mij af of dit op de achtergrond nog wel zo is. M.a.w: op het moment dat je 3G/4G inschakelt, zet je dan een actieve sessie op met de mast die voor een bepaald constant actief signaal zorgt?
Enkel actief als er data-activiteit is, je gebeld wordt, als er een handover plaatsvindt of gewoon om even aan de mast te laten weten dat je telefoon nog leeft :) Het is niet zo dat er elke 10ms bijvoorbeeld wordt 'gestraald' door je telefoon om maar een sessie actief te houden, er moet een reden voor zijn zeg maar ;)
Desalniettemin is ook bekend dat het signaal een stuk sterker is tijdens een telefoongesprek dan wanneer het toestel stand-by is. Bottom question is dan ook: is een telefoon met ingeschakelde 3G/4G enigszins vergelijkbaar met een bellende telefoon (en daarmee een stuk sterkere stralingsbron) en dus meer "niet bevorderlijk" dan een telefoon die in stand-by staat zonder actieve connectie?

Los van de discussie of straling überhaupt gevaarlijk is ben ik voornamelijk benieuwd naar de "sessie" en al dan niet hoger stralingsniveau.
Een telefoon aan je oor zal harder moeten zenden omdat z'n antenne vaak gedeeltelijk wordt geblokkeerd door je hand, dit speelt ook mee natuurlijk. Het stralingsniveau is afhankelijk van hoe goed je telefoon zijn providermast kan bereiken, als ik ga internetten terwijl ik aangemeld ben op m'n Vodafone SignalPlus dan meet ik op z'n hoogst een waarde van 1V/m bij m'n telefoon. Zet ik de SignalPlus uit en meld ik me aan op de 3G macro-antenne van Vodafone dan haal ik zonder problemen >25V/m :)

Je telefoon kan voor internetten wel met lagere signaalsterktes overweg dan wanneer je belt dus ik ga er vanuit dat de straling iets minder is wanneer je de verbinding enkel voor internet gebruikt, maar heel veel minder zal het niet zijn (maximaal 10 tot 15%) ;)

Goedkoop bellen via VoIP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eagle Creek

Eagle Creek

Breathing security

Topicstarter
Bedankt voor de duidelijke uitleg.
Als mijn dataverbinding op 3G aan staat en idle is dan gebruik ik 4% accu per uur. Staat hij uit, dan gebruik ik iets van 0.4% per uur
Dit verschil is behoorlijk vind ik.
Het is niet zo dat er elke 10ms bijvoorbeeld wordt 'gestraald' door je telefoon om maar een sessie actief te houden, er moet een reden voor zijn zeg maar
En daar zit ook de kern van mijn vraag wel: bij mijn "ouderwetse" toestel ging echt een teller lopen en leek het er in ieder geval op of er - net als bij een normaal telefoongesprek - een constant actieve verbinding was. Volgens mij werd dit zelfs ook per minuut afgerekend, in ieder geval niet per mb.
Een telefoon aan je oor zal harder moeten zenden omdat z'n antenne vaak gedeeltelijk wordt geblokkeerd door je hand, dit speelt ook mee natuurlijk.
Klopt. Ik kan me een de discussie van een jaar of 10 geleden wel herinneren dat men adviseerde niet in de buurt van muren te bellen maar met je telefoon richting een zendmast (voor zover je dat weet).

Als ik het goed begrijp kun je het dus wel vergelijken met de straling van een telefoongesprek en kun word je - indien je aardig wat achtergrondapps hebt - regelmatig blootgestaan aan extra straling met 3G ingeschakeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:11

Sorcerer8472

Mens sana?

Alleen een zeer ouderwetse HSCSD-verbinding had een continuë "zendverbinding" die vergelijkbaar was met een gewoon telefoongesprek. Bij GPRS is dat zeker niet het geval.

Je kunt het verder niet vergelijken met een telefoongesprek omdat je je telefoon bij app-gebruik meestal in je hand hebt en niet tegen je hoofd :P

Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eagle Creek

Eagle Creek

Breathing security

Topicstarter
omdat je je telefoon bij app-gebruik meestal in je hand hebt en niet tegen je hoofd :P
Dat klopt maar ik doel meer op broekzakgebruik. Als op de achtergrond facebook, whatsapp, updates, mail en "wat al niet meer" gaan synchroniseren.

Edit
Alleen een zeer ouderwetse HSCSD-verbinding had een continuë "zendverbinding" die vergelijkbaar was met een gewoon telefoongesprek.
Dat zou heel goed kunnen. Zojuist nagekeken en de T68i heeft HSCSD.

[ Voor 32% gewijzigd door Eagle Creek op 27-01-2014 10:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MensionXL
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

MensionXL

Optimaliseren!

Eagle Creek schreef op maandag 27 januari 2014 @ 09:33:
Bedankt voor de duidelijke uitleg.

[...]

Dit verschil is behoorlijk vind ik.

[...]

En daar zit ook de kern van mijn vraag wel: bij mijn "ouderwetse" toestel ging echt een teller lopen en leek het er in ieder geval op of er - net als bij een normaal telefoongesprek - een constant actieve verbinding was. Volgens mij werd dit zelfs ook per minuut afgerekend, in ieder geval niet per mb.

[...]

Klopt. Ik kan me een de discussie van een jaar of 10 geleden wel herinneren dat men adviseerde niet in de buurt van muren te bellen maar met je telefoon richting een zendmast (voor zover je dat weet).

Als ik het goed begrijp kun je het dus wel vergelijken met de straling van een telefoongesprek en kun word je - indien je aardig wat achtergrondapps hebt - regelmatig blootgestaan aan extra straling met 3G ingeschakeld.
In principe zendt 3G minder hard dan 2G wanneer ze op dezelfde frequentie opereren (een signaal op 2100MHz zal minder ver komen dan een signaal op 900MHz), naast dat de power control veel uitgebreider is (2G kan 2x per seconde z'n vermogen bijstellen, 3G doet dit véél vaker).

Daarnaast is het meer een race to idle heb ik het idee: GPRS gaat met ongeveer 4KB/s niet zo hard als HSDPA waardoor de dataverbinding ook langer actief zal blijven om dezelfde hoeveelheid data binnen te halen en je meer straling zal 'opvangen'.

Niet in de buurt van muren bellen lijkt me een beetje overdreven, je kan niet altijd weten op welke antenne je bent aangemeld natuurlijk ;) Het lijkt me wel logisch dat het zendvermogen naar beneden wordt bijgesteld zodra je bij een raam gaat staan, de mast zal je dan veel beter ontvangen en dit direct doorgeven aan je telefoon :)

Goedkoop bellen via VoIP

Pagina: 1