Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[Wordpress] overzichtpagina van alle pages random neergezet

Pagina: 1
Acties:

• Alfa Novanta
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 00:34

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

Topicstarter
Op de Wordpress site die ik nu in elkaar aan het sleutelen ben wil ik een overzichtspagina maken waarop de bezoekers direct een snapshot zien van het aanbod, de diverse page's. Deze snapshot moet een thumbnail bevatten en een kort stukje tekst. En hiervan ca. 15 blokjes op 1 pagina maar dan op willekeurige volgorde of tenminste opschuivende volgorde (fifo).

bezoeker 1 10:03
01 - 02 - 03 - 04 - 05 - 06
07 - 08 - 09 - 10 - 11 - 12
13 - 14 - 15

bezoeker 2 10:08
02 - 03 - 04 - 05 - 06 - 07
08 - 09 - 10 - 11 - 12 - 13
14 - 15 - 01

bezoeker 3 10:13
03 - 04 - 05 - 06 - 07 - 08
09 - 10 - 11 - 12 - 13 - 14
15 - 01 - 02

etc..
het hoeft niet perfect, als het maar rouleert. Anders moet je het bijvoorbeeld koppelen aan iedere vertoning, maar dat hoeft dus niet.

Ik heb nu bijvoorbeeld 15 html bestanden (1.html t/m 15.html) gemaakt met een kleine table met een thumbnail erin en korte tekst eronder. In Wordpress heb ik een nieuwe page aangemaakt en daarin heb ik 15 iframes naast elkaar gezet. Het grootste voordeel van deze oplossing is dat het super responsive is .. de iframes worden als blokken gestapeld .. wordt je venster kleiner, dan schuiven de blokken door naar de volgende regel enz..

Als ik nu met een crontab de 15 html bestanden steeds hernoem dan kan ik ze steeds 1 laten opschuiven, bijvoorbeeld 1x per 5 minuten. Helaas moet ik voor de crontab functionaliteit mijn hostingpakket uitbreiden voor 100 euro per jaar.

Bovendien vind ik het een ouderwetse oplossing .. ik zou het graag met modernere middelen doen. Bovendien indexeert Google frames ook niet geweldig. De content moet ook direct op die pagina te vinden zijn en niet in een frame verstopt.

Voor mijn gevoel zou je met een stukje php of javascript ook wel heel wat moeten kunnen doen.

Nou zat ik aanvankelijk te denken aan een simpel stukje (fifo) script .. maar dat gaat natuurlijk niet zomaar werken want je moet de pagina er uren voor hebben staan waarbij je dan een prachtig scrollend overzicht krijgt maar wat dan ook nog eens iedere keer start bij 1, maar dat is niet de bedoeling.
Je zou het fifo script dan tijdsafhankelijk moeten maken .. want iedere 5 minuten moet gelijk bij de eerste keer dat je de pagina laadt de inhoud al anders zijn. Dus tijd afhankelijk.
Hierom leek een crontab mij wel wat.

Maar zijn er wellicht plugins die zoiets zouden kunnen?

Ik zag bijvoorbeeld de plugin shuffle maar die geeft slechts 1 snapshot weer. Nu kan ik misschien 15x deze shuffle op 1 pagina neerzetten maar dan loop je nog het risico dat hij toch geheel willekeurig een aantal dezelfden op de pagina neerzet en sommigen vrijwel nooit laat zien ... en wel moet atijd alle 15 weergegeven worden, dus ze moeten afhankelijk zijn en niet onafhankelijk shuffle'en.

iemand een idee hoe je zoiets éénvoudig zou kunnen doen? :?

ik hoop dat ik een beetje te snappen ben :P

My Youtube channel: Alfa Novanta
AMD Ryzen 7 5800X | ASRock X470 Taichi | 32GB Kingston HyperX Predator DDR4-3200 RGB | Gigabyte RTX3090 Gaming OC 24GB GDDR6 | Windows 10 x64 | HP Reverb G2

• FotW
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 24-10 13:17
Wat ben je in godsnaam aan het doen? :P

Als ik je tekst filter haal ik er uit dat je 15 pagina's hebt die je random op 1 pagina wil tonen:

PHP: php
1
2
3
4
5
6
$args = array(
  'posts_per_page'   => 15,
  'orderby' => 'rand'
);

$posts_array = get_posts( $args );

http://codex.wordpress.org/Template_Tags/get_posts

Dan is het vervolgens een kwestie van de Wordpress loop doorlopen en de afbeelding, titel en excerpt ophalen, eventueel kun je daar nog een custom post type voor maken. Dan gaan ze wel random door elkaar tenzij je in $args de 'offset' op een slimme manier zet en vervolgens de orderby er uit haalt.

• TheNephilim
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 21-11 15:31

TheNephilim

Wtfuzzle

Waarom iframes? Je kunt toch prima gebruik maken van een grid, dan heb je al snel een responsive versie te pakken.

Het rouleren van je blokjes wil je dus niet per bezoeker opslaan, maar op tijd?

• Alfa Novanta

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

Topicstarter
vergelijk het met Autotrack.nl bijvoorbeeld, een overzichtspagina met 15 auto's erop .. random, of fifo maakt me niet uit, als ze er maar wel altijd alle 15 op staan. En het zijn geen posts maar pages. En het overzicht moet klein en beknopt, liefst alle 15 op 1 pagina (beeldscherm) zonder teveel te moeten scrollen, dus geen lange lijst verticaal onder elkaar.

Het rouleren moet om alle 15 een keer bovenaan gehad te hebben, dus niet dat de één steeds bovenaan staat en alle aandacht krijgt en de onderste nooit worden aangeklikt. Dus random of fifo.

Grid klinkt goed, maar ik weet daar niets van helaas .. wel gebruik ik Visual Composer en die heeft een Grid element erin zitten. Dat zal wel een statisch iets zijn .. zal het eens bekijken.

En ik moet een manier vinden om de thumbnails aan te roepen en iedere pagina heeft een bulletlist waarvan ik de top 5 wil weergeven... het hoeft niet allemaal gescript, ik wil best 15 specifiek hiervoor gemaakte posts/pages aanmaken die je aanroept. Het worden er hooguit 20 ofzo maar nooit veel meer.

AMD Ryzen 7 5800X | ASRock X470 Taichi | 32GB Kingston HyperX Predator DDR4-3200 RGB | Gigabyte RTX3090 Gaming OC 24GB GDDR6 | Windows 10 x64 | HP Reverb G2

• FotW
Met get_posts kun je ook gewoon pages ophalen, maar dat had je ook kunnen weten als je uberhaupt wat termen die ik je op een presenteerblaadje aangegeven heb in Google had gegooid. Maar als een grid al te moeilijk voor je is zou ik iemand zoeken die het voor je kan maken.

• TheNephilim

TheNephilim

Wtfuzzle

ing._Buttje schreef op vrijdag 24 januari 2014 @ 21:24:
vergelijk het met Autotrack.nl bijvoorbeeld, een overzichtspagina met 15 auto's erop .. random, of fifo maakt me niet uit, als ze er maar wel altijd alle 15 op staan. En het zijn geen posts maar pages. En het overzicht moet klein en beknopt, liefst alle 15 op 1 pagina (beeldscherm) zonder teveel te moeten scrollen, dus geen lange lijst verticaal onder elkaar.

Het rouleren moet om alle 15 een keer bovenaan gehad te hebben, dus niet dat de één steeds bovenaan staat en alle aandacht krijgt en de onderste nooit worden aangeklikt. Dus random of fifo.

Grid klinkt goed, maar ik weet daar niets van helaas .. wel gebruik ik Visual Composer en die heeft een Grid element erin zitten. Dat zal wel een statisch iets zijn .. zal het eens bekijken.

En ik moet een manier vinden om de thumbnails aan te roepen en iedere pagina heeft een bulletlist waarvan ik de top 5 wil weergeven... het hoeft niet allemaal gescript, ik wil best 15 specifiek hiervoor gemaakte posts/pages aanmaken die je aanroept. Het worden er hooguit 20 ofzo maar nooit veel meer.
Nou ik weet niet precies wat je kennis van php/MySQL/Wordpress is, maar ik vraag me af of het genoeg is om dit (netjes) voor elkaar te krijgen. Je mist de juiste termen en 15 posts aanmaken betekend dat er toch steeds dezelfde posts op het overzicht staan? Alleen in een andere volgorde...

• _Thanatos_
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 05-09 14:39

_Thanatos_

Ja, en kaal

Volgens mij verschuift de vraag naar CSS. Orderen by random is iig triviaal.

Als je in je template ervoor zorgt dat alle (links naar) pages worden uitgespuugd in <li>'s, dan kun je die gewoon laten floaten, 33% of 25% breedte geven en klaar. Dan heb je toch een grid? De rest van de styling mag je dan zelf verzinnen ;)

[ Voor 16% gewijzigd door _Thanatos_ op 27-01-2014 17:08 ]

日本!🎌

• Alfa Novanta

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

Topicstarter
FotW schreef op vrijdag 24 januari 2014 @ 16:08:
Wat ben je in godsnaam aan het doen? :P
jullie vragen hoe ik mijn idee met old school middelen nu met moderne middelen zou kunnen doen :)

FotW schreef op zaterdag 25 januari 2014 @ 09:52:
Maar als een grid al te moeilijk voor je is zou ik iemand zoeken die het voor je kan maken.
Tot voor dit topic kende ik het fenomeen grid niet, dus kan er dan ook niet veel aan doen dat ik er nog niet bekend mee ben.

Zoals ik zei zit er in de Visual Composer een grid element en an sich is het een leuk idee als je niet te kieskeurig bent qua hetgeen wat hij weergeeft. Helaas wil mijn 'opdrachtgever' juist hele concrete informatie op het overzicht hebben. En het moet random zodat alles evenveel kans heeft gezien en aangeklikt te worden. Dat laatste doet Grid inderdaad prima, alleen heb je te weinig controle over de inhoud voor zover ik het nu gezien heb. Dan zou je in de post een aantal elementen moeten verwerken die je dan met een script in de grid weer aanroept .. zoiets?

TheNephilim schreef op maandag 27 januari 2014 @ 10:52:
Nou ik weet niet precies wat je kennis van php/MySQL/Wordpress is, maar ik vraag me af of het genoeg is om dit (netjes) voor elkaar te krijgen. Je mist de juiste termen
tjah daar zou je wel eens gelijk in kunnen hebben, maar als je niets probeert kom je ook nergens toch? :)
Ik heb nu in ieder geval een idee waar je het tegenwoordig in zou moeten zoeken vergeleken met hoe ik het 'vroeger' zou hebben opgelost. Dat is wel een beetje een nadeel met Wordpress dat je met de standaard interface/gui in een bepaald keurslijf gedwongen wordt en als je daarvan wilt afwijken moet je direct helemaal de code in duiken en die is onderhand al erg omvangrijk en complex geworden. 'vroeger' had iedere pagina een html file en wist je wat elk bestand deed, wat diens doel was.

en 15 posts aanmaken betekend dat er toch steeds dezelfde posts op het overzicht staan?
Klopt, dat is het hele idee. Er is ook maar een aanbod van 15 (vakantiebungalows) en dat zal hooguit tot 20 ofzo uitgebreid kunnen worden.
Alleen in een andere volgorde...
zodat iedere verhuurder evenveel kans heeft de boel te verhuren ;)

Maargoed, ik doe het eerst op mijn manier denk ik, anders komt de einddatum in de knoei en dan heb ik wel 100% controle over de output. En ik geef ze een modernere optie aan en waarom we dat dan misschien moeten uitbesteden. Als ik maar met argumenten komen kan :)

in elk geval bedankt voor de aanwijzingen tot nu toe! Dan heb ik in ieder geval de juiste termen mochten we besluiten dit elders neer te leggen :Y)

• FotW
ing._Buttje schreef op dinsdag 28 januari 2014 @ 12:32:Dat is wel een beetje een nadeel met Wordpress dat je met de standaard interface/gui in een bepaald keurslijf gedwongen wordt en als je daarvan wilt afwijken moet je direct helemaal de code in duiken en die is onderhand al erg omvangrijk en complex geworden. 'vroeger' had iedere pagina een html file en wist je wat elk bestand deed, wat diens doel was.
En dat doe je nu dus in je thema folder met een php pagina.

PHP:
1
2
3
4
5
6
7
query_posts(array('showposts' => 15, 'post_parent' => <ID of the parent page>, 'post_type' => 'page', 'orderby' => 'rand' ));

while (have_posts()) { the_post();
   the_post_thumbnail();
   the_title();
   the_excerpt();
}

Pak vervolgens een grid http://thisisdallas.github.io/Simple-Grid/ en klaar is kees, Wordpress is echt geen rocket science en dit kun je allemaal in de documentatie die ik eerder noemde terugvinden.

[ Voor 4% gewijzigd door FotW op 28-01-2014 12:51 ]

• Alfa Novanta

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

Topicstarter
Ik heb het voor elkaar! :) jeuj :P

Sneak preview grid (wip) :
Afbeeldingslocatie: http://www.alfa90.nl/overig/got/grid.PNG

Visual Composer plugin voor layout en die heeft een grid element ingebouwd zitten
Page Excerpt plugin om aan pages een eigen excerpt te kunnen knopen met de highlights erop
Post Tags and Categories for pages plugin om de page's aan een categorie te kunnen knopen

Met het Grid element in Visual Composer (aanrader!!) kan ik nu een filter aanleggen die alleen de pages pakt van de categorien die ik opgeef.
Visual Composer Grid heeft ook een ingebouwde optie voor random weergeven!
De thumbnail is de (standaard Wordpress) Featured Image.
En hij laat me de Excerpts onder de thumbnail plaatsen!

Perfect! En bovenaan kun je ook nog de verschillende categorieën aanklikken voor betere keuze (4 persoons, 6 persoons, 8 persoons bungalow)
En een mooi effect op de koop toe! Dit is helemaal perfect! :)

Wel geinig dat jullie (tweakers doh) meteen met allemaal stukjes script komen terwijl het nu met plugins ook snel te realiseren was!

Vanavond is de presentatie en ik heb het hele concept al werkend klaar! Super! :)

Heel erg bedankt voor de aanwijzingen!! d:)b

• _Thanatos_
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 05-09 14:39

_Thanatos_

Ja, en kaal

Wel geinig dat jullie (tweakers doh) meteen met allemaal stukjes script komen terwijl het nu met plugins ook snel te realiseren was!
Probleem van plugins is vaak dat het juist bakken met overbodige meuk in je site hakken, die de browser allemaal braaf gaat zitten downloaden. Als je het zelf maakt, dan weet je precies wat het is en wat het niet is. En je maakt vooral precies genoeg.

Met dit soort lompe plugins wordt het alsmaar lastiger om een respectabele score in YSlow te halen.

Leuk dat je het voor elkaar hebt, maar kijk in vredesnaam uit met "zomaar" plugins erbij gooien. Weet waar je mee bezig bent - wordpress plugins lijken oh zo makkelijk.

日本!🎌

• FotW
_Thanatos_ schreef op vrijdag 31 januari 2014 @ 01:57:
[...]

Probleem van plugins is vaak dat het juist bakken met overbodige meuk in je site hakken, die de browser allemaal braaf gaat zitten downloaden. Als je het zelf maakt, dan weet je precies wat het is en wat het niet is. En je maakt vooral precies genoeg.

Met dit soort lompe plugins wordt het alsmaar lastiger om een respectabele score in YSlow te halen.

Leuk dat je het voor elkaar hebt, maar kijk in vredesnaam uit met "zomaar" plugins erbij gooien. Weet waar je mee bezig bent - wordpress plugins lijken oh zo makkelijk.
Dit, wat je met pak em beet 30 regels aan code kunt doen heb je nu 4 plugins voor nodig die een hele sloot aan bestanden binnenharken. Geen nieuw topic aanmaken als je site ineens traag is ;w

• TheNephilim

TheNephilim

Wtfuzzle

Een grid knikker je gewoon in een foreach of while lusje, met wat css. Geen plugin voor nodig...

Pagina's hebben van zichzelf al een excerpt; samenvatting.

Tags en categorieën horen niet bij een pagina eigenlijk, maar dat kun je prima met add_post_type_support doen.

Eigenlijk had je jezelf 3 plugins kunnen besparen :+
Pagina: 1