Toch nog onzeker na SSD upgrade

Pagina: 1
Acties:

• TacticalRooster
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 03-01 12:10
Ik heb hier een tijd geleden ook al over gepost in het grote SSD-topic, alleen ik wil toch nog een apart topic zodat ik hier even goed hulp bij kan krijgen.

De situatie:
Ik heb een medion PC, en om de perfomance wat op te krikken had ik hier een SSD in geïnstalleerd. Installatie enzo verliep goed met behulp van verschillende how to guides. Er zat al een HDD in mijn systeem die toen de Bootschijf was, hier stond Windows 7 op. Ik heb er bewust voor gekozen, misschien was dit wel een domme keuze, om mijn HDD niet naar de SSD te clonen. Er stond buiten dat ook erg veel op mn HDD, zo'n 650GB. nu staat Windows 8 op mijn SSD, maar hier komen dus de problemen.

Bij het opstarten van de Pc wordt mij gevraagd welk besturingssysteem ik wil gebruiken. Windows 8 staat nu op mijn SSD maar blijkbaar staat Windows 7 nog op mijn HDD en ziet de pc dit ook als mogelijke Boot-optie.

Ik heb ook gewoon het gevoel dat mijn systeem onstabiel is geworden. Ik merk dit niet, maar ik heb gewoon een soort argwaan dat er iets is fout gegaan. Veel programma's werken niet, dat was te verwachten, maar toch heb ik nog steeds het gevoel dat er in het systeem nu dingen niet kloppen. Dit gevoel komt bijvoorbeeld door het feit dat wanneer ik een bestand vanaf de HDD wil laden, say een powerpoint, dan begint de HDD ineens enorm te brommen, alsof deze dan net pas aanslaat. Dit maakt mij onzeker omdat ik bang ben dat dit de HDD langzaam sloopt, en ik vind gewoon dat het niet zo hoort.

Sorry dat het relatief vaag is maar ik kan er zelf helaas ook niet meer van maken.
Ik hoop hiermee genoeg info gegeven te hebben.

• millman
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 05-09-2025

millman

6708Mhz @ -185c

Hoi,

Het dualboot scherm is normaal als je PC een andere windowsversie detecteert. Je kan dit uitzetten

Windows Key + X klik op: System
ga naar: Advanced System settings
ga daar naar: Advanced tab en onder 'Startup and Recovery' klik op: Settings
Select Windows 8 en uncheck 'Time to Display List of Operating Systems.

klaar

Omdat je je HDD niet gebruikt gaat deze in 'idle modus' om stroom te besparen. Uiteraard kan je dit uizetten (config->poweroptions->Advanced-> Hdd), maar is totaal niet nodig. Dat je HDD dus aanslaat als j m aanspreekt is normaal, ook dat t even duurt (ik ben net zo sloom als ik net wakker ben gemaakt ;)

Kortom, no worries

[ Voor 32% gewijzigd door millman op 24-01-2014 15:11 ]

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

• ItsValium
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 24-01 09:08
Hoezo je hebt het gevoel dat je systeem onstabiel is maar je merkt het niet? Mocht het onstabiel draaien zou je dat net wel merken, random drivers die vastlopen, BSOD's en wat allemaal nog ... Het voorbeeld dat je aanhaalt van je HDD die begint te brommen als je een bestand opvraagt is net de bedoeling van energiebesparende functies in Windows. Die kan je wel uitzetten in de settings via je configuratiescherm.

• Miyamoto
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 24-01 21:00
TacticalRooster schreef op vrijdag 24 januari 2014 @ 14:52:
Ik heb ook gewoon het gevoel dat mijn systeem onstabiel is geworden. Ik merk dit niet, maar ik heb gewoon een soort argwaan dat er iets is fout gegaan.
:?
TacticalRooster schreef op vrijdag 24 januari 2014 @ 14:52:
Dit gevoel komt bijvoorbeeld door het feit dat wanneer ik een bestand vanaf de HDD wil laden, say een powerpoint, dan begint de HDD ineens enorm te brommen, alsof deze dan net pas aanslaat.
Klopt toch. De HDD bevat enkel nog je bestanden en slaat dus pas aan als je deze aanraakt. Tot die tijd wordt alleen de SSD gebruikt. Je kunt je HDD eventueel altijd laten draaien, maar of dat zinnig is...

• Eagle Creek
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08:35

Eagle Creek

Breathing security

Van een dual boot op twee verschillende schijven wordt je systeem niet instabiel.

~ Information security professional & enthousiast ~ EC Twitter ~

• Spekkie88
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 18-01 19:21
Het is juist een hele goede zet geweest je hdd OS NIET te clonen naar de SSD aangezien windows bepaalde instellingen aanpast tijdens de installatie als het op een SSD wordt geïnstalleerd.

Daarnaast is het ook niet gek dat als je programma's probeert te openen van je windows 7 HDD install in windows 8 dat die dan niet werken...

FX8350 @4.8 GHz
i7 4930K @4.5 GHz

• TacticalRooster
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 03-01 12:10
Bedankt voor de reacties. Het is me veel duidelijker geworden.

• Ample Energy
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 10:01
Als de guide het al niet in behandeling heeft genomen, kan je dan nog even naar je geïnstalleerde stuurprogramma's kijken? Configuratiescherm -> Systeem -> Apparaatbeheer
Daar mogen namelijk geen uitroeptekens staan. Ook moet er bij Beeldschermadapters je GTX670 staan, in plaats van 'Windows standaard' o.i.d.

Als je drivers ook nog eens allemaal goed zijn en je ondervind geen rare problemen, is de installatie gewoon goed gelukt en hoef je je nergens zorgen over te maken ;)

Luister naar je onderbewustzijn. Er is een reden dat je niet wilt weten hoe je voedsel wordt geproduceerd.

Pagina: 1