Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

MS Access: velden opzoeken/invullen vanuit 2e tabel

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Allen,

Ik ben bezig met het (leren) bouwen van een database. Nu heb ik inmiddels twee tabellen, genaamd:

tbl_klant
tbl_vertegenwoordiger

tbl_klant bevat de velden:
Klant ID (uniek)
...
...
Vertegenwoordiger ID
Vertegenwoordiger Naam

tbl_vertegenwoordiger bevat eveneens de velden:
Vertegenwoordiger ID (uniek)
Vertegenwoordiger Naam

Nu wil ik graag dat ik bij het aanmaken van een nieuw klantrecord in tbl_klant, bij zowel Vertegenwoordiger ID als Vertegenwoordiger Naam een dropdown krijg waardoor ik uitsluitend waarden kan kiezen zoals vermeld in tbl_vertegenwoordiger. Klik ik een Vertegenwoordiger ID aan, moet automatisch de Vertegenwoordiger Naam ingevuld worden en vice-versa.

Ik ben de database begonnen vanuit twee Excel tabellen waar deze velden voor sommige records al ingevuld zijn. Voor deze records wil ik tevens graag een check uitvoeren of er geen combinaties van Vertegenwoordiger ID en Vertegenwoordiger Naam in tbl_klant voorkomen die volgens tbl_vertegenwoordiger helemaal niet zouden moeten kunnen.

Ik heb inmiddels relaties gemaakt tussen de identieke velden binnen de twee tabellen maar het aanduiden van de relatie alleen lijkt niet het bovenstaande te doen. Het ziet er naar uit dat er meer/iets anders voor nodig is.

Hoe pak ik beide zaken aan? Waarschijnlijk krijg ik geen antwoorden Gegoogled omdat ik de verkeerde begrippen/zoektermen gebruik. Ik heb geen idee hoe dit in vaktermen zou moeten heten. Ik gebruik Access 2010.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 24-01-2014 14:52 ]

• Lustucru
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

Die tijdsdruk in juni viel dus nogal mee? :)

Anyway: Topics over msoffice horen niet in programming, noch in windows Servers (!) maar in client software. Ik verplaats je topic, maar let erop waar je je topic plaatst.

Verder hoort vertegenwoordiger naam niet in tbl_klant. Lees je in op primary key / foreign key en database normalisatie. Heb je meteen de juiste 'vaktermen'.

[ Voor 4% gewijzigd door Lustucru op 25-01-2014 12:41 ]

De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland

Verwijderd

Topicstarter
Nee, dat heb ik indertijd via Excel opgelost. Was praktischer en sneller.

Ik ga er mee aan de slag.

Verwijderd

Topicstarter
Het probleem zat in het feit dat een tabel meerdere velden bevatte die tevens ook in een andere tabel voorkwamen. Inmiddels zijn uitsluitend de velden die de relatie vormen overeenkomend tussen tabellen. De andere velden komen maar één keer voor in de hele database.