Selectieve internetverbinding

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RnB
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 11:10
Ik heb in mijn ouderlijk huis een heel vervelend probleem met de internetverbinding. Ik noem het voor het gemak maar even een ''selectieve internetverbinding''.
Dit probleem loopt al zeker een jaar, maar omdat mijn moeder er zelf geen last van heeft en ik maar zelden hier te vinden ben, heb ik het maar zo gelaten. Maar nu erger me ik er in zo'n mate aan, dat ik wat advies erover wil.

De situatie:

- Huis met 3 verdiepingen
- Ziggo Alles-in-Een Plus (60/6)
- Cisco EPC3212 modem (in de meterkast)
- TP-Link WDR4300 router (op de eerste verdieping)

- iPad 2 (moeders)
- Samsung Mega (moeders)
- MacBook Pro (mijn)
- iPhone 5S (mijn)

Het probleem:

Ondanks een (naar het schijnt) goede verbinding met de router, wordt content op websites of binnen applicaties (op OS X en iOS) maar half of helemaal niet geladen. Het gekke is dat dit niet op alle websites of in alle applicaties voorkomt. Alle websites van de HvA en Tweakers worden bijvoorbeeld prima geladen. Maar neem ik een Facebook (plaatjes/video's missen, timeline verder wel te zien) of een 9To5Mac (website laad helemaal niet), dan werkt de verbinding dus niet naar behoren.
Ook in bijvoorbeeld Instagram op mijn iPhone, worden sommige foto's/video's wel geladen, andere weer niet. Reload ik mijn timeline, duurt het soms eeuwen voordat ie ook daadwerkelijk reload, maar soms reload ie gelijk. Schakel ik over naar mijn Vodafone dataverbinding, constateer ik geen problemen.
Dit zijn maar een aantal voorbeelden, want er zijn meerdere websites / applicaties waarin dit voorkomt.
Content lijkt dus selectief binnen gehaald te worden.

Oplossing gevonden?

Nope, helaas. Vandaar dit topic.
We hebben een hele tijd prima internet gehad met een simpele Sitecom router op de begane grond. We haalden niet de max snelheden van het abonnement, maar het internet werkte perfect.
Op een gegeven moment begaf de bekabeling van het modem naar de router het, waardoor de router naar de gang moest (voor de meterkast). Toen begonnen de problemen. Wegvallende verbindingen (met de router), traag internet, het was niet te doen.
Ik ben toen met simpele netwerkscanners gaan kijken of het zou kunnen komen door netwerken in de buurt. En inderdaad, het leek alsof heel de buurt ineens een wireless netwerk had geactiveerd.
Ik heb toen geadviseerd om een nieuwe router te halen met een dual band mogelijkheid, omdat iedereen in de buurt een netwerk op de 2,4GHz band had. Zo kunnen wij op de 5GHz ons ding doen, waardoor we minder tot geen last meer zouden hebben van de buurt.

Uiteindelijk de TP-Link gehaald en geïnstalleerd op dezelfde plek voor de meterkast. Dit gaf echter geen verbetering, ook niet op de 5GHz band. Ik heb toen de router naar de eerste verdieping gebracht, omdat ik dacht dat de meterkast misschien voor magneto-elektrische ruis zorgde en dit het makkelijkste was met kabels trekken.
Dit gaf resultaat! Geen wegvallende verbindingen met de router meer en we konden gebruik maken van de maximale snelheden van het abonnement. Maar... de internetverbinding was nog steeds niet zoals het hoort. Het is selectief geworden.

Het modem resetten is meerdere keren gebeurd, dit heeft geen baat gehad.
Ik heb naar mijn weten de router ook zo optimaal mogelijk ingesteld, misschien dat jullie nog wat kunnen zien:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/Bu8C3AHlrPAciGBOWJIIDfik/thumb.png

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/6PAC80mDcjOjV8rt6jDE1NAq/thumb.png

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/2xBj3NoWmVnE77ZOW1S3KVfG/thumb.png

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/3Hz5608sFfFJYfRVRIBeI7W5/thumb.png

Dit zijn alle netwerken in de buurt volgens Inssider en volgens OS X:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/2i7A648Tsq7gOSge6OaivQeD/thumb.png

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/ENfoqtcTCro5eh96Zcu6J1pb/thumb.png

En hierbij de waardes van de verbinding op zowel de 2,4GHz als op de 5GHz band:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/QuwsfzDHEjSLITiPYbNgqOHy/thumb.png

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/tvYwKIwdeLf5pso25JX86mJ3/thumb.png

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/4thrcxC5PAB5OIg874tmuKl7/thumb.png

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/XV44hul5FnWRZy7LwpA9XIoH/thumb.png

Ik zal de volgende x dat ik hier ben, een bedrade verbinding testen, ik heb op het moment even geen ethernet kabel en uitloop tot mijn beschikking.

Zou iemand mij een zet in de goede richting kunnen geven hoe ik dit probleem zou kunnen oplossen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18-07 15:00
Doen de avatars / usericons het hier op het forum wel gewoon (allemaal) goed?

9t05mac heb ik een minuut geleden geGoogled en geopend, die is nu nog bezig. En dat op gigabit glasvezel internet wat rock stable werkt. Dat lijkt dus meer aan die site zelf te liggen :P

Het klinkt een beetje als een DNS-probleem; timeline laadt wel maar plaatjes en video's niet, ene keer snel dan weer langzaam... Kun je eens 8.8.8.8 op je laptop instellen als DNS-server (die is van Google) om te testen?

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chickpoint
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 13-07 22:00
Op welke band maak je verbinding als deze problemen zich voordoen? 2,4GHz of 5GHz? Als de problemen zich voordoen op de 2,4 GHz kun je er voor kiezen om de kanaal bandbreedte van je router op 20 MHz te zetten ipv 40 MHz, dit kan een hoop stabiliteit opleveren. Maar als ik zo je apparaat lijst bekijk zal t allemaal wel op 5GHz werken?

Ik heb echt geen 9 tot 5 mentaliteit! Eerder 10 tot 3...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Heb je de TP-Link z'n WAN-port op één van de Cisco's LAN-ports aangesloten?

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RnB
Yes, de Cisco heeft 1 ethernet uitgang en 2 telefoonuitgangen. De TP-Link heb ik met een cat6 aangesloten van die ethernet uitgang naar de WAN ingang.
Paul schreef op vrijdag 24 januari 2014 @ 14:56:
Doen de avatars / usericons het hier op het forum wel gewoon (allemaal) goed?

9t05mac heb ik een minuut geleden geGoogled en geopend, die is nu nog bezig. En dat op gigabit glasvezel internet wat rock stable werkt. Dat lijkt dus meer aan die site zelf te liggen :P

Het klinkt een beetje als een DNS-probleem; timeline laadt wel maar plaatjes en video's niet, ene keer snel dan weer langzaam... Kun je eens 8.8.8.8 op je laptop instellen als DNS-server (die is van Google) om te testen?
Die avatars werken niet altijd, soms krijg ik ze niet te zien.

Oké, 9To5Mac was dus een slecht voorbeeld. :P

Bedoel je met die DNS server dat ik 8.8.8.8 hier in moet voeren:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/hYMtOglriaWrZr1yCAOtDTit/full.png
chickpoint schreef op vrijdag 24 januari 2014 @ 14:57:
Op welke band maak je verbinding als deze problemen zich voordoen? 2,4GHz of 5GHz? Als de problemen zich voordoen op de 2,4 GHz kun je er voor kiezen om de kanaal bandbreedte van je router op 20 MHz te zetten ipv 40 MHz, dit kan een hoop stabiliteit opleveren. Maar als ik zo je apparaat lijst bekijk zal t allemaal wel op 5GHz werken?
De problemen doen zich zowel op de 2,4GHz als op de 5GHz voor.
Ik zal de 2,4GHz bandbreedte weer op 20MHz zetten, die had ik naar de 40MHz opgeschroefd om te kijken of dat mijn problemen op zouden lossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
Yup, en dan die 192.168.0.1 weghalen :)

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

het klint een beetje als het AAAAAAAA probleem op de Packetfront modems
neh ziggo .. kan niet

[ Voor 13% gewijzigd door Fish op 24-01-2014 17:11 ]

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RnB
Paul schreef op vrijdag 24 januari 2014 @ 16:59:
Yup, en dan die 192.168.0.1 weghalen :)
Hm, het lijkt wel alsof het probleem als sneeuw voor de zon is verdwenen.
Wat betekend dit nou? Is de DNS server (heet dat zo?) van mijn router niet goed?

Kan ik de DNS van Google ook instellen op mijn iPhone? Ik ben benieuwd wat daar de uitkomst van is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

jup

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
Dan is inderdaad de DNS-server van je router niet lekker. Welk apparaat is die 192.168.0.1, is dat de TP-Link of de Cisco? Als het de TP-Link is, wat heeft die als upstream DNS-servers ingesteld? Helpt het als je daar de Cisco in zet (of rechtstreeks de DNS van Ziggo)?

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Wie weet helpt een firmware upgradeje van de router wel

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RnB
Ik heb al de meest up to date firmware erop staan fish, thanks.

De 192.168.0.1 is de TP-Link.
Ik zie dit staan bij de WAN tab van de router:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/lkZQpP39c8dhYHvdlIj1YUlU/thumb.jpg

Ik neem aan dat dat de DNS servers van de Cisco zijn?

[ Voor 10% gewijzigd door RnB op 24-01-2014 17:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chickpoint
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 13-07 22:00
Nee, dat zijn de DNS servers van ziggo

Ik heb echt geen 9 tot 5 mentaliteit! Eerder 10 tot 3...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

mm ik lees dat ze ziggo dns wel vaker problemen geeft
https://www.google.nl/sea...ei=IpTiUu_4COWM0AWhh4CoAQ

Zet gewoon de google dns, of opendns of een andere in je router ipv automatisch verkrijgen.

dan hoef je ook niet alle apparaten te vervangen

[ Voor 8% gewijzigd door Fish op 24-01-2014 17:28 ]

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RnB
Ik zie het ja.
Maar als ik de Google DNS of die OpenDNS gebruik, zitten daar nog haken of ogen aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Ze zijn over het algemeen sneller

google belooft iig anoniemiteit. maar niets is graties
ik zou gevoelsmatig open dns pakken, maar dat garandeert helemaal niets

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haribo112
  • Registratie: Augustus 2010
  • Niet online
Als 192.168.0.1 de TPLink is, wat is dan je Cisco? Ik vermoed hier dubbele NAT en dat is niet goed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

ziggo zit vaak op 192.168.178.x oid

Dubbel nat is idd nooit zo handig. maar dan moeten we eigenlijk weten wat er staat als het echt gewoon oud is en er een oud modem staat is er niets aan de hand

ow wacht cisco ... das niet oud

[ Voor 77% gewijzigd door Fish op 24-01-2014 18:11 ]

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haribo112
  • Niet online
-

[ Voor 100% gewijzigd door Haribo112 op 24-01-2014 18:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RnB
Haribo112 schreef op vrijdag 24 januari 2014 @ 18:04:
Als 192.168.0.1 de TPLink is, wat is dan je Cisco? Ik vermoed hier dubbele NAT en dat is niet goed
Ik heb werkelijk waar geen idee, kan ik inloggen op de Cisco zoals ik dat doe op de TP-Link?

In de WAN tab van de TP-Link zie ik een Default Gateway (84.26.130.1), maar wanneer ik deze invoer in Safari, krijg ik een couldn't connect terug.
Ik kan zeker alleen met een ethernet kabel van mijn MacBook direct naar de Cisco inloggen op de Cisco?

[ Voor 29% gewijzigd door RnB op 24-01-2014 18:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haribo112
  • Niet online
Uiteraard kan dit, maar ja, daar heb je dat IP dus voor nodig :D Ontkoppel de TPLink en verbind je laptop/pc met de Cisco. Open cmd.exe en typ ipconfig
het adres bij 'default gateway' of in het Nederlands 'standaard gateway' is het IP van de Cisco.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLKornolio
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 19-07 18:40

NLKornolio

BF3/BF4: NLKornolio

Ziggo vast meerdere DNS hosts dus gewooon een ander invullen.
Googledns tracked aa je internet dua ipv alleen je zoekresultaten al het verkeer wat naar buiten gaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

als (84.26.130.1) de default gateway is dan zit je niet op dubbel nat hoor

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haribo112
  • Niet online
fish schreef op vrijdag 24 januari 2014 @ 18:19:
als (84.26.130.1) de default gateway is dan zit je niet op dubbel nat hoor
nee inderdaad. zou kunnen dat hij zijn Cisco inderdaad correct als bridge heeft ingesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
Ziggo DNS heeft misschien af en toe kuren maar niet permanent, anders had ik dat wel geweten; ik heb zelf ook Ziggo :P

OpenDNS kan, maar dan krijg je wel slechte zoekresultaten terug als je een naam invult die het niet kent. Of Google dat ook doet weet ik eigenlijk niet.

Als een reboot van de TP-Link niet helpt dan misschien een keer een factory reset of (opnieuw) flashen (Als dat kan, veel apparaten laten niet toe dezelfde versie nogmaals te flashen)?

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RnB
Ik zal de volgende keer dat ik er weer ben, kijken of ik de router opnieuw kan flashen. Mocht dat nou geen baat hebben, is het dan een idee om Ziggo te bellen? Of hebben we het over de DNS server van mijn router wanneer er over Ziggo DNS wordt gepraat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Stel gewoon een andere dns in, als je googled zie je genoeg gezeur over die dnsserver

http://pcsupport.about.co...ee-public-dns-servers.htm

[ Voor 30% gewijzigd door Fish op 26-01-2014 15:17 ]

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RnB
Ik ben weer op locatie, dus even een update.

Ik kan nu bijna met 100% zekerheid zeggen dat er iets met de DNS server is. Maar, is het de DNS server van mijn router of van Ziggo? Of is er maar één DNS server, dus die van Ziggo?

Ik heb de Google DNS (8.8.8.8) in de router geconfigureerd:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/V2z7ifRqxvsMwg7WUo66XoNI/full.png

En alle apps op mijn iPhone die niet goed werkte (met name Instagram, Facebook, Whatsapp), werken nu instant!

Ik wil nu dus weten of het aan mijn router ligt of aan de verbinding bij Ziggo, want dan leg ik het gewoon bij hun.

Want fish, ik heb niet zoveel zin dat heel mijn surfgedrag wordt gemonitord. Google weet al genoeg van me.
Pagina: 1