P.A Boxen met PA versterker (5.1 geluid? )

Pagina: 1
Acties:

• robertvanderlug
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 27-01-2023
Goedemiddag.

Een vraagje.

Zelf heb ik op internet al gezocht. Ik heb hier 2 PA Speakers en een PA Subwoofer. De PA front speakers gaat met jack naar gewoon speaker kabel naar de receiver (Yamaha RX V659) Subwoofer ook met een verloop naar de receiver.
Nu kan ik mij voorstellen dat de PA boxen veel beter tot hun recht zouden komen met een PA versterker. Deze wil ik wel aanschaffen... alleen vraag ik mij af hoe ik dit moet gaan doen om mijn 5.1 geluid te gaan behouden aangezien er 2 speakers op de PA versterker gaan. En achter heb ik gewoon normale boxen die met draad naar de versterker gaan.

Iemand een idee of ik 5.1 geluid kan behouden? Ik weet dat je de PA versterker kan aansluiten op het multichannel kanaal. Alleen als ik hem hier dan op ga zetten ga ik de achterspeakers niet meer horen.

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

verstekers aansluiten op de pre-out ?

Iperf

• robertvanderlug
fish schreef op vrijdag 24 januari 2014 @ 14:16:
verstekers aansluiten op de pre-out ?
Wat voor versterker?
Want ik vind dat er nu weinig bass uit de PA speakers komt.

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

die je wil aanschaffen toch :? je vraagt toch hoe je dat aan zou moeten sluiten ?
Want ik vind dat er nu weinig bass uit de PA speakers komt.
Ja ....

maar kan ook aan de instellingen van je versterker liggen. vaan kun je aangeven of dit zware of lichtere zijn waardoor de bass meer over de sub gegooid word

[ Voor 20% gewijzigd door Fish op 24-01-2014 14:24 ]

Iperf

• robertvanderlug
fish schreef op vrijdag 24 januari 2014 @ 14:22:
[...]

die je wil aanschaffen toch :? je vraagt toch hoe je dat aan zou moeten sluiten ?

[...]

Ja ....
Klopt,. Maar moet ik dan voor elke speaker een losse versterker hebben? Ik heb ze alleen nodig voor front. Achter speakers mogen gewoon op de Yamaha blijven. Maar schakelt hij die niet uit als ik er een versterker tussen zet?

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

tussen ? nee achter !

[ Voor 44% gewijzigd door Fish op 24-01-2014 14:25 ]

Iperf

• PatrickPR
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 27-01 09:39
Met een PA versterker ga je waarschijnlijk niet meer bas uit de luidsprekers krijgen, die doet niet veel anders dan jouw Yamaha, alleen de vermogens zijn hoger. Die Yamaha heeft volgens mij genoeg power. Ik zou het eerder zoeken in het toevoegen van een sub of het aanpassen van de equalizer instellingen.

• robertvanderlug
PatrickPR schreef op vrijdag 24 januari 2014 @ 14:25:
Met een PA versterker ga je waarschijnlijk niet meer bas uit de luidsprekers krijgen, die doet niet veel anders dan jouw Yamaha, alleen de vermogens zijn hoger. Die Yamaha heeft volgens mij genoeg power. Ik zou het eerder zoeken in het toevoegen van een sub of het aanpassen van de equalizer instellingen.
Het irritante bij deze receiver is dat je alleen bass en treble heb. Zit wel een eqlizer op maar deze is alleen voor de mid speaker.... :S

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

robertvanderlug schreef op vrijdag 24 januari 2014 @ 14:24:
[...]

Klopt,. Maar moet ik dan voor elke speaker een losse versterker hebben? Ik heb ze alleen nodig voor front. Achter speakers mogen gewoon op de Yamaha blijven. Maar schakelt hij die niet uit als ik er een versterker tussen zet?
los van of het nog wil doen.

Je hebt 2 speakers die je aan wil drijven. 2 kanalen. Dus 1 stereo versterker of 2 monoblokken

Iperf

• Sleepkever
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 12:47
Zoals fish al zegt, gebruik je pre-outs.

PA speakers lostrekken van je yamaha, aan PA versterker hangen en die PA versterker weer aan de l/r pre-outs van je yamaha hangen. Dan wordt alle speakers behalve links/rechts gewoon nog versterkt door die yamaha.

Mag ik vragen wat voor PA speakers je hebt staan? Grote kans dat je yamaha inderdaad niet het maximale er uit haalt, maar of het echt veel beter gaat klinken door alleen een zwaardere versterker heb ik zo mijn twijfels over.

• robertvanderlug
Sleepkever schreef op vrijdag 24 januari 2014 @ 14:29:
Zoals fish al zegt, gebruik je pre-outs.

PA speakers lostrekken van je yamaha, aan PA versterker hangen en die PA versterker weer aan de l/r pre-outs van je yamaha hangen. Dan wordt alle speakers behalve links/rechts gewoon nog versterkt door die yamaha.

Mag ik vragen wat voor PA speakers je hebt staan? Grote kans dat je yamaha inderdaad niet het maximale er uit haalt, maar of het echt veel beter gaat klinken door alleen een zwaardere versterker heb ik zo mijn twijfels over.
Merk weet ik zo snel even niet. Niet een heel bekent merk ofzo. Ja ik wil er wel een PA versterker tussen doen op de pre outs... maar ga ik de achter speakers dan ook nog horen? Want die zitten met gewoon normaal draad naar de receiver.

Kan een mengpaneel er tussen ook helpen? Omdat ik hier ook bass kan regelen etc.

• PatrickPR
robertvanderlug schreef op vrijdag 24 januari 2014 @ 14:31:
[...]
Kan een mengpaneel er tussen ook helpen? Omdat ik hier ook bass kan regelen etc.
De achterspeakers zullen het nog gewoon blijven doen.

Een mengpaneel heeft alleen links/rechts uitgangen, niet geschikt dus om 5.1 surround te maken. Tenzij je een mengpaneel zoekt met voldoende subgroepen.

Wat makkelijker is, is een equalizer (zoals deze) tussen de pre-outs van de receiver en de PA versterker plaatsen. Hierdoor kun je het geluid van de fronts regelen.

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Ja die ga je horen, andes zouden we dat wel zeggen.

Bass die er niet uitkomt kun je ook niet met een equalizer/mengpaneel opdraaien !

Als de yamaha moeite heeft om de speakers aan te drijven zal dat met een betere versterker mischien wel lukken. maar dat ligt dus ook aan het filter wat actief is in je versterker en het geluis naar de pre-out doorstuurd

[ Voor 8% gewijzigd door Fish op 24-01-2014 14:37 ]

Iperf

• robertvanderlug
PatrickPR schreef op vrijdag 24 januari 2014 @ 14:35:
[...]

De achterspeakers zullen het nog gewoon blijven doen.

Een mengpaneel heeft alleen links/rechts uitgangen, niet geschikt dus om 5.1 surround te maken. Tenzij je een mengpaneel zoekt met voldoende subgroepen.

Wat makkelijker is, is een equalizer (zoals deze) tussen de pre-outs van de receiver en de PA versterker plaatsen. Hierdoor kun je het geluid van de fronts regelen.
Oke dankje wel voor de tips. Of evt een andere receiver? Zoals de Pioneer LX70. Waar je frequenties apart kan instellen per speaker?

• PatrickPR
Om te voorkomen dat je veel geld uitgeeft en alsnog geen bas hebt, zou ik eerst een kijken naar de luidspreker plaatsing en de ruimte akoestiek. Zoals fish aangeeft, bas die er niet uit komt kun je er niet bij draaien. En die bas komt er niet voor niets niet uit. Het kan zijn dat jouw luidspreker plaatsing in combinatie met de akoestiek en luisterpositie er voor zorgt dat jouw bas "verdwijnt". Een zwaardere versterker of een equalizer gaan dan idd niets helpen.

• robertvanderlug
PatrickPR schreef op vrijdag 24 januari 2014 @ 14:43:
Om te voorkomen dat je veel geld uitgeeft en alsnog geen bas hebt, zou ik eerst een kijken naar de luidspreker plaatsing en de ruimte akoestiek. Zoals fish aangeeft, bas die er niet uit komt kun je er niet bij draaien. En die bas komt er niet voor niets niet uit. Het kan zijn dat jouw luidspreker plaatsing in combinatie met de akoestiek en luisterpositie er voor zorgt dat jouw bas "verdwijnt". Een zwaardere versterker of een equalizer gaan dan idd niets helpen.
Nou heb hier 1x de versterker van mijn maatje gehad. De LX 70. Toen had ik direct bass uit de fronts. (Niet uit deze maar andere)
Boxen staan 100% goed

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

robertvanderlug schreef op vrijdag 24 januari 2014 @ 14:37:
[...]

Oke dankje wel voor de tips. Of evt een andere receiver? Zoals de Pioneer LX70. Waar je frequenties apart kan instellen per speaker?
Volgens mij zei ik al iets over een "speaker size" instelling

[ Voor 15% gewijzigd door Fish op 24-01-2014 14:50 ]

Iperf

• robertvanderlug
fish schreef op vrijdag 24 januari 2014 @ 14:48:
[...]

Volgens mij zei ik al iets over een "speaker size" instelling
Klopt staan op large :)

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Als je de sub uitzet in de menu's. heeft dat effect op je fronts ....

--------------------------
Woei!!, 9000 ste topic waar ik me mee bemoei :P

Iperf

• robertvanderlug
fish schreef op vrijdag 24 januari 2014 @ 14:58:
Als je de sub uitzet in de menu's. heeft dat effect op je fronts ....

--------------------------
Woei!!, 9000 ste topic waar ik me mee bemoei :P
Nee ook al geprobeerd... dus ben benieuwd wat het is.... waarschijnlijk versterker te zwak voor grote fronts?

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Ik zou eerst kijken of het er wel uitkomt. met iets waar je zeker weten lage tonen kan registreren ( en geen zware belasting)

[ Voor 12% gewijzigd door Fish op 24-01-2014 15:10 ]

Iperf

• robertvanderlug
fish schreef op vrijdag 24 januari 2014 @ 15:10:
Ik zou eerst kijken of het er wel uitkomt. met iets waar je zeker weten lage tonen kan registreren ( en geen zware belasting)
Ja zoals? hoe kan ik dat testen?

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 14:41

FeaR

In GoT we trust

PatrickPR schreef op vrijdag 24 januari 2014 @ 14:25:
Met een PA versterker ga je waarschijnlijk niet meer bas uit de luidsprekers krijgen, die doet niet veel anders dan jouw Yamaha, alleen de vermogens zijn hoger. Die Yamaha heeft volgens mij genoeg power.
PA is en blijft een lastig verhaal. Aan de ene kant hebben PA-speakers veelal een hoog rendement waardoor je niet al te veel vermogen nodig zou moeten hebben. Aan de andere kant hebben PA-speakers veelal relatief grote woofers die toch wel wat vermogen lusten. En dan heb je ook nog dat PA desondanks de grote units niet laag hoeven te gaan. Ik ken PA-speakers die met 2 x 15" net de 51 Hz halen op -10 dB.

Maar goed dat allemaal terzijde :P

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• PatrickPR
FeaR schreef op vrijdag 24 januari 2014 @ 15:58:
[...]

PA is en blijft een lastig verhaal. Aan de ene kant hebben PA-speakers veelal een hoog rendement waardoor je niet al te veel vermogen nodig zou moeten hebben. Aan de andere kant hebben PA-speakers veelal relatief grote woofers die toch wel wat vermogen lusten. En dan heb je ook nog dat PA desondanks de grote units niet laag hoeven te gaan. Ik ken PA-speakers die met 2 x 15" net de 51 Hz halen op -10 dB.

I totally agree. Maar aangezien TS niet heeft gemeld welke PA speakers hij heeft kunnen we hier vrij weinig over zeggen.

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 14:41

FeaR

In GoT we trust

PatrickPR schreef op vrijdag 24 januari 2014 @ 16:09:
[...]
Maar aangezien TS niet heeft gemeld welke PA speakers hij heeft kunnen we hier vrij weinig over zeggen.
Klopt, TS is daar al vaker op aangesproken.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• OMD
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 14:45

OMD

Vraag me ook af of het wel echte ''PA'' speakers zijn en niet gewoon ''disco'' speakers van bijvoorbeeld de kijkshop ala Marquant turbo power polyp met 8" wooferblasters.
Uiteraard niets mis mee maar ik heb gewerkt met degelijke PA systemen en ik kan je uit ervaring vertellen dat een Electrovoice Gladiator 15" ( G115 ) set op een Harman Kardon 2x 150 watt klinkt als lopend snot in de ochtendgloren.

Zonder het model van de speaker is er totaal geen advies over te geven.

Ik acht een Yamaha RX-V6** incapabel om PA speakers van power te voorzien.
Heb zelf de RX-V673 en die heeft al moeite met mijn Wharfedale Opus M2-1

R7 5800X3D // Dark Rock rock 4 // MSI B450 Tomahawk Max // 32Gb Corsair Vengeance // BeQuiet Pure Base 500FX // MSI RTX3080 Suprim X

• lutkeveld
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 25-01 15:01
FeaR schreef op vrijdag 24 januari 2014 @ 15:58:
[...]

Vaak voorkomend misverstand. PA-speakers -kunnen- meer vermogen aan, maar hebben dat niet nodig om hard te gaan. De hoge efficiëntie zorgt er voor dat je met weinig vermogen al een heel eind komt. Dat PA-speakers niet zo diep gaan is zo bedoeld. Uit de volgende mag je twee kiezen: efficiëntie, diepgang of een kleine behuizing (zie Hoffman's Iron Law).

druk en typefouten voorbehouden

• mentalmadnizz
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 14:54

mentalmadnizz

Deze nick was hip in de 90's.

robertvanderlug schreef op vrijdag 24 januari 2014 @ 14:31:
[...]

Merk weet ik zo snel even niet. Niet een heel bekent merk ofzo.
Denk dat hier je probleem ligt, misschien heb je wat te hoge verwachtingen van je speakers..

Je kunt enorme versterkers met enorme vermogens aan crapspeakers hangen maar dan komt er niet ineens fantastisch geluid uit, je geluid is zo goed als de zwakste schakel in de keten, en in dit geval zijn je speakers misschien wel de zwakke schakel :)

Turbo Turbo!! | www.analogaudio.nl

Pagina: 1