P2P Protocollen blokkeren

Pagina: 1
Acties:

• Vayne
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 20-05 09:29
Hi Tweakers,

Binnenkort ga ik samenwonen met een aantal vrienden en gaan we een internetverbinding delen.

Zelf ben ik een enthousiaste gamer en heb ik er een schurfthekel aan als mensen torrents leechen als ik aan het gamen ben. Om dit te voorkomen zou ik uiteraard via mijn router P2P poorten kunnen blocken, maar dat is natuurlijk niet helemaal fair ten op zichte van de andere jongens.

Mijn vraag is dus of er een mogelijkheid is met bijv DD-WRT (of een specifiek model router) gedurende een bepaalde timeframe een aantal poorten te blocken of bandwith per ip adress te laten limiteren? Dit het liefst zonder bijv. netflix streaming af te knijpen. Het gaat me dus vooral om het tijdstip, gedurende de nacht kan iedereen wat mij betreft alles leegtrekken.

Het is overigens niet alleen voor het gamen (dat zou nogal egoïstisch zijn). Overdag werk ik vaker thuis en de verbinding wordt dan ook door mijn werkgever betaald, het zou belachelijk zijn als ik dan beperkte connectiviteit heb of elke keer mijn huisgenoten moet vragen om te stoppen met downloaden o.i.d..

Bij voorbaat dank voor jullie reacties!

• LnC
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 03-08 11:16

LnC

The offending line...

Voordat je allemaal regels gaat vastzetten voor het wel en wanneer gebruiken van P2P, zou ik eerst dit met je vrienden bespreken en kijken of jullie samen tot een goede compromie kunnen komen. Misschien een netlimiter op de pc's die torrents draaien zetten?

Mocht het dan alsnog niet werken, dan kan je alsnog kijken naar blocken van poorten / mac adress.

• EricJH
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23:00
Het beste is om afspraken te maken over hoe de p2p clients in te stellen. Hanteer als vuistregels:
  • De totale upload van de p2p clients is ten allen tijde nooit hoger dan 2/3 van de totale uploadcapacitieit van de verbinding
  • Stel de max gelijktijdige verbindingen (max concurrent connections) in op 50 voor iedere client (je kunt dit later altijd variëren afhankelijk van de max gelijktijdige verbindingen limiet van je router)
Succes verzekerd.

• Vayne
EricJH schreef op vrijdag 24 januari 2014 @ 15:28:
Het beste is om afspraken te maken over hoe de p2p clients in te stellen. Hanteer als vuistregels:
  • De totale upload van de p2p clients is ten allen tijde nooit hoger dan 2/3 van de totale uploadcapacitieit van de verbinding
  • Stel de max gelijktijdige verbindingen (max concurrent connections) in op 50 voor iedere client (je kunt dit later altijd variëren afhankelijk van de max gelijktijdige verbindingen limiet van je router)
Succes verzekerd.
Thanks voor de suggesties!
LnC schreef op vrijdag 24 januari 2014 @ 14:45:
Voordat je allemaal regels gaat vastzetten voor het wel en wanneer gebruiken van P2P, zou ik eerst dit met je vrienden bespreken en kijken of jullie samen tot een goede compromie kunnen komen. Misschien een netlimiter op de pc's die torrents draaien zetten?

Mocht het dan alsnog niet werken, dan kan je alsnog kijken naar blocken van poorten / mac adress.
Ik ben helemaal met je eens dat het bespreken een beter idee is, maar ik heb eerder samen gewoon met vrienden en het toentertijd ook besproken. Needless to say it didn't really work out.

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

DirtyDiaz schreef op vrijdag 24 januari 2014 @ 13:20:
Zelf ben ik een enthousiaste downloader en heb ik er een schurfthekel aan als mensen gamen als ik een filmpje wil kijken. Om dit te voorkomen zou ik uiteraard via mijn router gamepoorten kunnen blocken
:+
De klemtoon van samen wonen ligt op dat eerste woord. Praat met de mensen. Als het 'conflict' de volgende keer gaat over toiletschoonmaken dan is het daar vast geen optie om die overdag af te sluiten.
de verbinding wordt dan ook door mijn werkgever betaald
Dat is een belangrijk argument. Wordt die volledig door de werkgever betaald (en betaal jij niet "in ruil" iets anders minder dan je huisgenoten?) Dan kan je IMHO prima bespreken dat ze of op eigen kosten zelf een tweede lijn kunnen regelen, of dat overdag die lijn beschikbaar moet zijn voor werk. Behalve natuurlijk als je aan het gamen bent, dan kunnen zij gewoon bittorrent openzetten aangezien je niet aan het werk bent.

En stel inderdaad maxima in in de P2P-clients, in de client kan je prima een tijdschema instellen waar e.e.a. overdag langzamer gaat. Als zij niet weten hoe kan je dat natuurlijk voor ze doen. Maar alles dat niet in overleg gaat is een uitnodiging voor hen om het te gaan omzeilen.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• Jolke
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 16:46
QoS is hierbij essentieel. Als jij aan het gamen bent, wil je een stabiele en snelle internetverbinding, P2P mag dan een tandje langzamer dat geeft niet. Met andere woorden zet in je router de QoS met prioriteit 1 op protocollen als Skype, gaming, etc... torrents kunnen heel snel je verbinding voltrekken, van zowel up- als download.

• eddie4nl
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 27-11 21:17
Waarom leer je beste medebewoners niet nieuws groepen en sickbeard/couchpotato te gebruiken. Zal een hoop bittorrent verkeer schelen. Dat met QoS op de upload zal er voor zorgen dat je lekker kan gamen.

• Vayne
Ik bedacht me gisteren het volgende als oplossing, misschien dat jullie me inzicht kunnen geven over de mogelijkheden hierin:
  • Ik koop een NAS
  • Ik blok alle standaard torrent poorten
  • Ik geef iedereen toegang tot sickbeard/couchpotatoe
Nou is de vraag dus of ik die NAS zodanig kan instellen dat hij alleen download binnen een gesteld timeframe?

Thanks voor jullie hulp tot dusver!

Ik ben met de meeste van jullie eens dat ik het gewoon zou moeten bespreken, maar ik wil niet elke keer dat ik lagspikes heb mijn traffic moeten checken omdat ik achterdochtig ben (been there, done that). Dit is simpel af te vangen op deze manier denk ik?

• Miepermans
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

Miepermans

BIEM!

Je kan bijzonder veel instellen aan de opgegeven softwarepakketten ( sickbeard, sabnzb enz ) Echter draait dit allemaal op linux. Op Linux kun je natuurlijk vrij eenvoudig wat in elkaar hacken waarbij de services niet draaien gedurende uur XXX.

Een nettere oplossing is natuurlijk om een en ander op basis van QOS/Queueing te doen. Dit redt je waarschijnlijk alleen niet met een standaard routertje.

En dan mijn persoonlijke mening :d..... gamers... FUUUUUU !!! downloaden gaat voor! ;) just kidding, maar t is wel jammer dat functionele dingen vaak moeten wijken voor low latency stuff als gaming bijvoorbeeld. ( terwijl gaming maar minimale bandbreedte nodig heeft )

• Jolke
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 16:46
Waarom zou downloaden voorrang moeten hebben? Meestal heb je een queue aan downloads staan, dus duurt het toch wel even voordat het binnen is. Bovendien downloaden vaak 24/7, gamen niet.

Overigens, TS, standaard bittorrent poorten blokken is natuurlijk het probleem verplaatsen: zodra je huisgenoten hier verstand van hebben, gebruiken ze snel een andere poort. :)

Nogmaals, wat de grootste zekerheid geeft, is goede communicatie en QoS.

• Vayne
Jolke schreef op woensdag 29 januari 2014 @ 12:23:
Waarom zou downloaden voorrang moeten hebben? Meestal heb je een queue aan downloads staan, dus duurt het toch wel even voordat het binnen is. Bovendien downloaden vaak 24/7, gamen niet.

Overigens, TS, standaard bittorrent poorten blokken is natuurlijk het probleem verplaatsen: zodra je huisgenoten hier verstand van hebben, gebruiken ze snel een andere poort. :)

Nogmaals, wat de grootste zekerheid geeft, is goede communicatie en QoS.
Ik denk dat mijn huisgenoten over 15 jaar nog niet weten wat een poort is. Die zijn allang blij dat hun macbookje werkt op m'n wifi.

Dan ga ik denk ik toch maar voor QoS, ik neem aan dat DD-WRT daar genoeg mogelijkheden in bied? Kan ik langzaam op zoek gaan naar een passende router :)

Thanks!
Pagina: 1