Processen zijn in 32-bit

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 311207

Topicstarter
Beste tweakers,

Zojuist keek ik bij task manager > processen.
Achter veel processen staat *32 bit, terwijl ik toch echt een 64-bit Windows 7 gebruik.
Het is hierop te zien: http://oi39.tinypic.com/2d9757a.jpg
Is dat normaal? Het zou toch het mooiste zijn als mijn applicaties gewoon in 64-bit draaien?

Nog 1 vraag, waarom gebruikt chrome zoveel van mijn werkgeheugen (skype ook bijvoorbeeld, gebruikt 121MB werkgeheugen) dit lijkt me een beetje strange... Kan iemand me meer vertellen over deze vragen zodat het mij wat duidelijker wordt?

Bij voorbaat dank!

Specs:
Mobo: MSI GF615M-P33 (MS-7597)
CPU: AMD Phenom II X4 955 Black Edition
Graphics: ATI Radeon HD6850
Geheugen: 4095MB

Gr. headsh0t

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qaatloz
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 13-07 20:05
Voor heel veel programma's bied het helemaal geen voordelen om in 64 bit te draaien. De belangrijkste reden is dat met 64 bit er meer geheugen geadresseerd kan worden. Windows 64 bit is dus in staat om meer dan 3,5 GB geheugen te adresseren en beschikbaar te maken voor programma's die binnen het besturingssysteem draaien. Een 64 bit programma kan dus ook over die bariere van 4 GB heen en voor sommige bewerking zoals fotobewerken of videobewerken is dat ook nuttig. Voor andere programma's is 64 niet nuttig en wordt het vaak ook door de programmeur niet gebruikt. Bijvoorbeeld notepad die tekstbestanden tot enkele MB's opent heeft helemaal geen 64 bit nodig en er ook geen voordeel bij.

Verder is het voor browsers vrij normaal om veel geheugen te gebruiken. Vaak houden browsers veel data (uit geschiedenis) in het geheugen voor het gebruik van de vorige knop. Skype vind ik persoonlijk een niet zo'n fijn programma omdat het vrij veel geheugen gebruikt naar mijn mening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• analogworm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 19:55
Ja dat is normaal.. Programma's zelf moeten een 64bits versie hebben om dat te ondersteunen.. Dus je kan zelf ff kijken of er voor de betreffende programma's ook een 64bits versie beschikbaar is.
(niet dat je er veel aan hebt want het betekent niet veel meer dan dat er meer dan 2GB (of toch 4?) ram geheugen aan gesproken kan worden door het programma zelf.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Anoniem: 311207 schreef op vrijdag 24 januari 2014 @ 12:33:
Beste tweakers,

Zojuist keek ik bij task manager > processen.
Achter veel processen staat *32 bit, terwijl ik toch echt een 64-bit Windows 7 gebruik.
Het is hierop te zien: http://oi39.tinypic.com/2d9757a.jpg
Is dat normaal? Het zou toch het mooiste zijn als mijn applicaties gewoon in 64-bit draaien?
Dan moet je even de source code van Chrome downloaden en die zelf voor 64-bits compileren
Nog 1 vraag, waarom gebruikt chrome zoveel van mijn werkgeheugen (skype ook bijvoorbeeld, gebruikt 121MB werkgeheugen) dit lijkt me een beetje strange... Kan iemand me meer vertellen over deze vragen zodat het mij wat duidelijker wordt?
Wat is nou het probleem? Je hebt 4 gieg memory; de zes chrome processen gebruiken daar 6 % van

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

de program files folder (x86) is vaak ook wel een redelijke hint of het 32 of 64 bits kan zijn

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 15758

Vanwege compatibility ook met plugins is Windows nog vooral 32-bit qua apps/browsers enzovoort. Op non-Windows heb je wel vaak native 64-bit binaries, zoals van Firefox enzo.

32-bit apps zijn doorgaans gelimiteerd tot 2GiB (niet 3.5 of 4) RAM-geheugen; alleen met speciale compileropties kan er tot 3GiB worden aangesproken.

32-bit apps kunnen iets trager zijn, omdat de AMD64-instructieset ook wijzigingen kent die performance kunnen verbeteren. Encryptie e.d. gaat bijvoorbeeld veel sneller, maar in de praktijk merk je daar vrijwel niets van.

Je kunt hier een review/benchmark zien over hoe 32-bit versus 64-bit zich op Linux desktop verhoud tegenover elkaar:
http://www.phoronix.com/s...em=ubuntu_1310_3264&num=3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Brahiewahiewa schreef op vrijdag 24 januari 2014 @ 16:20:
[...]

Dan moet je even de source code van Chrome downloaden en die zelf voor 64-bits compileren
[...]

Wat is nou het probleem? Je hebt 4 gieg memory; de zes chrome processen gebruiken daar 6 % van
Bedankt voor de reacties,
Ik programmeer niet, dus dan maar 32-bit Chrome.
Mijn geheugen verbruikt 1,90gig van de 4095.Dat is bijna de helft. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Anoniem: 311207 schreef op vrijdag 24 januari 2014 @ 17:05:
Mijn geheugen verbruikt 1,90gig van de 4095.Dat is bijna de helft. ;)
Dus doet de andere helft niets. Als je er toch niets aan hebt, of wilt gebruiken, haal het dan uit je computer. 8)7

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• analogworm
Hero of Time schreef op vrijdag 24 januari 2014 @ 20:36:
[...]

Dus doet de andere helft niets. Als je er toch niets aan hebt, of wilt gebruiken, haal het dan uit je computer. 8)7
Dit vind ik maar een vaag advies :?

dat headsh0t op dit moment maar 2gb gebruikt wil toch niet zeggen dat er op een ander moment niet meer gebruikt wordt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

analogworm schreef op vrijdag 24 januari 2014 @ 21:27:
[...]

Dit vind ik maar een vaag advies :?

dat headsh0t op dit moment maar 2gb gebruikt wil toch niet zeggen dat er op een ander moment niet meer gebruikt wordt..
Ik heb het meer over z'n opmerking "maar dit gebruikt veel geheugen!!11". Als je daar bang voor bent, wil je 't dus niet gebruiken. Wil je 't niet gebruiken, haal het er dan uit.

Sarcasme, sommige mensen begrijpen het :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Nu online
analogworm schreef op vrijdag 24 januari 2014 @ 21:27:
[...] Dit vind ik maar een vaag advies :?

Waarop Windows waarschijnlijk doodleuk alsnog de helft vrij geeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• analogworm
Hero of Time schreef op vrijdag 24 januari 2014 @ 22:21:
[...]

.....
Sarcasme, sommige mensen begrijpen het :+
Ja ach he, blijft toch een beetje lastig zonder intonatie enzo. :9 Denk dat ik gewoon geen sarcastische opmerking van een mod had verwacht ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Nu online

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

analogworm schreef op vrijdag 24 januari 2014 @ 22:47:
[...]
Ja ach he, blijft toch een beetje lastig zonder intonatie enzo. :9 Denk dat ik gewoon geen sarcastische opmerking van een mod had verwacht ;)
Van wie wel dan? De Spaanse Inquisitie :?

Als je hier lang genoeg mod bent, wordt je vanzelf een beetje sarcastisch. Daarom ook dat de meeste mods na verloop van tijd ook weer afhaken.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Je hoeft echt niet lang mod te zijn om sarcastisch te worden. Sommige zijn het al. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Nu online

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Lang genoeg kan bij sommigen inderdaad ongeveer 2 seconden zijn ;)

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Hier zijn we ook nogal aan het afhaken. 8)7
Maar goed, niks vreemds dus aan het geheugenverbruik en de 32-bit modus.
Bedankt voor de reacties :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Anoniem: 311207 schreef op dinsdag 28 januari 2014 @ 09:19:
Hier zijn we ook nogal aan het afhaken. 8)7
...
Ik zie je in gedachte al je nickname werkelijkheid maken .

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 16:08

Umbrah

The Incredible MapMan

Firefox en Internet Explorer (geloof Chromium ook) hebben ook 64-bit Windows binaries beschikbaar, maar je loopt tegen het probleem aan dat plugins zoals Java, Flash; en in sommige gevallen: Extensions nog NIET 64-bit zijn, waardoor internet explorer in z'n 32-bit variant "default", hoewel dat bij de nieuwe versie wat beter geregeld is, IE11 start standaard in 64-bit modus. Tsja, apps als Spotify, lijkt me handig als je even de eigenaren aanspreekt...

Veel "framworked" apps draaien uiteraard in de versie waarin de runtime staat; een goed voorbeeld is Minecraft, als je dat start met een 64-bit JRE, dan heb je een gigantisch voordeel: meer textures, meer viewing distance, sneller chunks berekenen.

Je moet het zo zien, in het verhaal "migratie naar 64-bit" heb je een voordeel: sommige Apps (Schlumberger software, sommige high-end games) ZIJN alleen maar in 64-bit versie beschikbaar, maar je kunt nog steeds 32-bit apps draaien. Het "duurt even" voordat alles over is, puur omdat men compatibiliteit wil houden. Chrome licht als browser inderdaad nog wat achter. Het duurde ook gigantisch lang voordat we helemaal op 32-bit waren, sterker, nog, ik zie helaas nog steeds wel eens een verdwaalde 16-bit library in het veld.

De praktijk is dat dit ook op mobieltjes gaat gebeuren, de huidige wave is 32-bit en hoewel de mobieltjes met meer dan 4GB geheugen (wat 64-bit rechtvaardigt, ARM zijn ze nou weer niet altijd sneller op 64-bit dan 32 in sommige taken) er nog niet echt zijn, zie je toch 64-bit CPU's verschijnen. Apple heeft dat gedaan bijvoorbeeld. Ik zie het nut er nog niet van in, maar de instructieset is mooi vernieuwd ernaast waardoor er een hogere IPC behaald wordt en het ding toch sneller is. Maar het feit is: 32- en 64-bit binaries zullen op Android en iOS toch wel even naast elkaar bestaan, en als de eerste 8GB+ mobieltjes komen is dat toch leuk om te hebben. Meeste frameworked (Dalvik e.d.) apps zullen al 64-bit draaien, maar de NDK-apps op Android nog niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Umbrah schreef op dinsdag 28 januari 2014 @ 09:35:
Firefox en Internet Explorer (geloof Chromium ook) hebben ook 64-bit Windows binaries beschikbaar, maar je loopt tegen het probleem aan dat plugins zoals Java, Flash; en in sommige gevallen: Extensions nog NIET 64-bit zijn, waardoor internet explorer in z'n 32-bit variant "default", hoewel dat bij de nieuwe versie wat beter geregeld is, IE11 start standaard in 64-bit modus. Tsja, apps als Spotify, lijkt me handig als je even de eigenaren aanspreekt...
Sterker nog. IE10 en IE11 installeren op x64 systemen geen x86 versie meer. Voorheen was dat nog wel het geval. Compatibiliteit is wel beter met de oudere plugins in IE10 en 11, maar nog niet geweldig. Ik heb voor werk een oudere Citrix plugin en die werkt maar half.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Nu online
CMD-Snake schreef op dinsdag 28 januari 2014 @ 15:06:
[...]
Sterker nog. IE10 en IE11 installeren op x64 systemen geen x86 versie meer. Voorheen was dat nog wel het geval. Compatibiliteit is wel beter met de oudere plugins in IE10 en 11, maar nog niet geweldig. Ik heb voor werk een oudere Citrix plugin en die werkt maar half.
Niet helemaal waar. Neem bijv. Windows 8.1 64bit. IE11 start daar inderdaad op met een 64bit proces, maar de processen die worden gecreëerd 'zijn' 32bits. IE11 is in feite hybride, wat meteen verklaart dat je het zowel in Program Files (x86) als in Program Files kan vinden (afgezien van backwards compatibility). Wil je echt 64bits IE11 zal je "Enhanced Protected Mode" moeten aanzetten. Grote kans alleen dat Adobe Flash het niet meer zal doen (of ze moeten een 64bits versie hebben gemaakt intussen).

*edit*
En zelfs dan spawned IE11 gewoon nog 32bits worker threads.
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/230931/tweakers.net/IE11_64_32.PNG

[ Voor 14% gewijzigd door Caelorum op 28-01-2014 15:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Adobe heeft al geruime tijd een 64 bit versie van z'n Flash plugin. sinds 11.0 al geloof ik. En IE is 32 en 64 bit beschikbaar, zelfs IE11! Juist vanwege gare plugins en andere meuk die je erin kan gooien heb je beide architecturen beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 16:08

Umbrah

The Incredible MapMan

Yup, kans is echter dat je gare citrix plugin uit het jaar 0 of een of andere antieke JAVA omdat je bedrijf het nog niet uitrolt er voor zorgt dat IE11 een 32-bit tab opent.
Pagina: 1