Aansturing Siemens LOGO! over ethernet

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kayshin
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 09-03-2018

Kayshin

Bl@@T @@P!!!

Topicstarter
Ik weet niet in welk forum dit precies thuis hoort, in het programmeerforum of in dit forum, dus ik plaats het hier en zie wel wat ervan terecht komt ;)

Voor een project moeten we een Siemens LOGO! PLC aansturen. Nu heeft Siemens zelf een applicatie waarmee de LOGO! te programmeren is, echter wil ik hem gaarne uitlezen en aansturen in een .net applicatie over ethernet.

Hiervoor blijkt het S7 protocol te functioneren. Voor een .net implementatie is er een library beschikbaar, genaamd libnodave. In deze library zitten een aantal testprojecten om te kijken of het ook allemaal functioneert en hier heb ik enige vragen over. Om een connectie te leggen moet ik een aantal configuratieinstellingen hebben. Deze instellingen weet ik echter niet te achterhalen, buiten het IP dat ik gebruik.

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/bcEqV6n.png

Zover ik weet (please correct me if i am wrong!!!) moet ik als protocol ISO over TCP gebruiken, maar er wordt ook gevraagd naar een CPU-Rack en een CPU-Slot, waarvan ik niet weet waar ik ze vandaan moet halen.

Kan iemand me een zetje in de goede richting geven? ;)

My personal videoteek: -Clique-; -NMe- is een snol!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• houthakker
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 08-05 17:43

houthakker

Poehé

Weet je welke TCP/UDP poorten er open staan?

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Super_ik
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online

Super_ik

haklust!

Misschien bied wireshark meer inzicht?

8<------------------------------------------------------------------------------------
Als ik zo door ga haal ik m'n dood niet. | ik hou van goeie muziek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElMacaroni
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 07-05 18:51

ElMacaroni

Laat de zon maar komen!

SE2200+14xSF170S & SE1500M+4xTSM-375

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P91
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 07-05 07:01

P91

Ik citeer van http://www.ctiplcio.com/manual/step7.htm :

"[Rack=#] is an optional parameter, where # specifies the rack number where the CPU is located (racks are numbered starting from 0). If this option is used, then [Slot=#] must also be specified. If left unspecified, then rack 0 is assumed. This option can not be used on an S7-200 PLC.

[Slot=#] is an optional parameter, where # specifies the slot number of the CPU on the rack (slots are numbered starting from 1). If unspecified, racks 0 and 1 are scanned and the first CPU that is detected is used.Usually 300-series CPUs are located in slot 2 and 400-series CPUs are located in slot 3. This option can not be used on an S7-200 PLC."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Armageddon_2k
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 08-05 11:59

Armageddon_2k

Trotse eigenaar: Yamaha R6

De library van LibNoDave is ontwikkeld om via het S7 protocol te praten met een Siemens PLC.
Rack en Slot nummer is een instelling die uit je hardware configuratie komt.
Bijna altijd heb je maar 1 Rack. Dus je Racknummer is 0
Je slot wordt bepaald door de plaatsing van de CPU op de backplane.
Normaliter heb je eerst een voeding en dan een CPU, een voeding kan 1 of 2 slots breed zijn.
Je Voeding komt op slot 0 en de CPu op slot 1 of 2.
Gebruikelijk is een Rack 0 Slot 2 opstelling.

Maar daar zal jij weinig aan hebben want de LOGO ondersteunt het siemens protocol niet.
De logo ethernet kan gebruikt worden voor:
■■ programmeerinterface.
■■ voor de communicatie met andere LOGO! 0BA7 basis modules.
■■ en voor de communicatie met SIMATIC automati­seringscomponenten zoals SIMATIC S7 cpu‘s, HMI Panels, en pc‘s.

Zelfs Kepware (meest vooraanstaande leverancier van OPC drivers) heeft voor de logo geen driver.
Er is wel communicatie mogelijk met de Logo, maar dit gaat allemaal op basis van PUT en GET.

Als je wat meer info kan geven over wat je wilt met je project en wat de eisen zijn, kan ik je evt verder helpen.
Mocht het mogelijk zijn nog een andere CPU te kiezen, dan zou ik de S7-1200 aanraden. Dit is de opvolger van de siemens 200. Deze is net zo duur als een LOGO, maar heeft standaard veel meer opties aan boord.
Waaronder het S7 Protocol en Modbus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kayshin
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 09-03-2018

Kayshin

Bl@@T @@P!!!

Topicstarter
Ik kan niet in details gaan over het project, maar zou graag in C# een interface hebben met een LOGO!. Ik heb onder andere ook met het project dat hier staat: https://www.automation.si...7&language=en&PageIndex=1 geprobeerd een connectie te leggen, echter krijg ik een error bij het verkrijgen van values van de IO.

Ik heb ook met libnodave geprobeerd een connectie te leggen, maar blijkbaar gaat dit dus ook niet.

Het is pas een last-resort om over te gaan op een ander IO-block, en we hebben er een nodig die eenvoudig uitbreidbaar is en over ethernet uit te lezen is en ook io values te kunnen setten. We moeten dit in de eerste instantie met de LOGO voor elkaar krijgen.

My personal videoteek: -Clique-; -NMe- is een snol!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Armageddon_2k

Armageddon_2k

Ik ben niet erg bekend met de LOGO! communicatie, behalve dat ik weet dat het een draak van een ding is.
Wij gebruiken hem bijna nooit, juist omdat de communicatie een closed protocol is.

Je laat je project nu afhangen van een third party hobby implementatie van iemand anders, waarvan je geen flauw idee hebt hoe het werkt. Ik ben zelf nooit fan van zulke tooltjes.

De LOGO is even duur als een S7-1200. De 1200 is ook klein, makkelijker uit te breiden en heeft wel alle fatsoenlijke programmeer mogelijkheden die een S7-300 of S7-400 serie heeft. Heeft standaard ethernet aan boord, alswel Digitale en Analoge I/O. En ondersteunt het S7 en Modbus protocol. Waarvan de laatste een open protocol is, dus eenvoudiger te implementeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xiphalon
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11:20
Ik zit ook (bijna) in deze situatie.

Nu zag ik de Snap7 bibliotheek, die zou het ook moeten doen.

Kan iemand dat verifiëren voor ik definitief de keuze op de Logo van Siemens laat vallen? Is het TS uiteindelijk nog gelukt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Armageddon_2k

Armageddon_2k

Xiphalon schreef op woensdag 06 mei 2015 @ 13:24:
Ik zit ook (bijna) in deze situatie.

Nu zag ik de Snap7 bibliotheek, die zou het ook moeten doen.

Kan iemand dat verifiëren voor ik definitief de keuze op de Logo van Siemens laat vallen? Is het TS uiteindelijk nog gelukt?
Ik kan niet spreken voor de TS.
Maar ik zou niet weten waarom je in deze tijd nog voor een Logo zou gaan.
Als je er nog eentje op de plank heb liggen snap ik het.
Maar een logo is bijna net zo duur als een S7-1211c.
En die 1200 heeft alles aan boord wat je graag zou willen.
Het beestje heeft zelfs een webserver aan boord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xiphalon
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11:20
Tja, de Logo werd aangeraden. En sommige projecten vereisen nou eenmaal niet zoveel power :)

Past die S7-1200 ook in een gewone groepenkast? Hij lijkt mij te hoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireWood
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 08-05 23:54
Logo v8 ondersteunt uit zichzelf al het één en ander. Webserver is nu ook al standaard aanwezig.

Noobs don't use "F1", Pro's do, but they can't find the information they needed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 12:34

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Xiphalon schreef op woensdag 06 mei 2015 @ 14:10:
Tja, de Logo werd aangeraden. En sommige projecten vereisen nou eenmaal niet zoveel power :)

Past die S7-1200 ook in een gewone groepenkast? Hij lijkt mij te hoog.
Volgens http://www.conrad.com/ce/...-AI-30Kb-ProgramData-Memo is ie 10cm hoog en 75 breed

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jason2nl
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 12-02-2023

Jason2nl

Wie niet slim is moet ...

Armageddon_2k schreef op zaterdag 25 januari 2014 @ 21:53:
De library van LibNoDave is ontwikkeld om via het S7 protocol te praten met een Siemens PLC.
Rack en Slot nummer is een instelling die uit je hardware configuratie komt.
Bijna altijd heb je maar 1 Rack. Dus je Racknummer is 0
Je slot wordt bepaald door de plaatsing van de CPU op de backplane.
Normaliter heb je eerst een voeding en dan een CPU, een voeding kan 1 of 2 slots breed zijn.
Je Voeding komt op slot 0 en de CPu op slot 1 of 2.
Gebruikelijk is een Rack 0 Slot 2 opstelling.

Maar daar zal jij weinig aan hebben want de LOGO ondersteunt het siemens protocol niet.
De logo ethernet kan gebruikt worden voor:
■■ programmeerinterface.
■■ voor de communicatie met andere LOGO! 0BA7 basis modules.
■■ en voor de communicatie met SIMATIC automati­seringscomponenten zoals SIMATIC S7 cpu‘s, HMI Panels, en pc‘s.

Zelfs Kepware (meest vooraanstaande leverancier van OPC drivers) heeft voor de logo geen driver.
Er is wel communicatie mogelijk met de Logo, maar dit gaat allemaal op basis van PUT en GET.

Als je wat meer info kan geven over wat je wilt met je project en wat de eisen zijn, kan ik je evt verder helpen.
Mocht het mogelijk zijn nog een andere CPU te kiezen, dan zou ik de S7-1200 aanraden. Dit is de opvolger van de siemens 200. Deze is net zo duur als een LOGO, maar heeft standaard veel meer opties aan boord.
Waaronder het S7 Protocol en Modbus.
Hoe kan het dat een S7-1200 net zo duur is als een LOGO ? LOGO (0BA8) kost ca. €140 en een S7-1200 kost ca. €275. Ik vind het nogal een verschil! Waar zijn de S7-1200's te koop voor ca. €140 ? Graag info.

Wie niet slim is moet ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MewBie
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 01:06
http://nl.rs-online.com/web/p/plc-cpus/8624455/
161 euro, in de wereld der automatisering is dat net zo duur. :P

[ Voor 26% gewijzigd door MewBie op 11-06-2017 16:29 ]

Please leave a message after the beep.
*beeeeep*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwvdst
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 05-05 16:44
MewBie schreef op zondag 11 juni 2017 @ 16:27:
http://nl.rs-online.com/web/p/plc-cpus/8624455/
161 euro, in de wereld der automatisering is dat net zo duur. :P
dit is dan wel de eenvoudigste uitvoering (1211) die je maar met 1 extra module uit kunt breiden.
De 1217 kun je met max 9 modules uitbreiden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 806553

S7-1200 is inderdaad interessant maar hou ook rekening met de programmeersoftware. Voor de S7-1200 heb je TIA Portal nodig en die kost ook $$$. Volgens mij krijg je bij LOGO de benodigde software meegeleverd, maar dubbelcheck dit even.

Ik raad snap7 aan boven libnodave. Betere documentatie en beter doorontwikkeld. Zie http://snap7.sourceforge.net/logo.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwvdst
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 05-05 16:44
Anoniem: 806553 schreef op zondag 30 juli 2017 @ 01:25:
S7-1200 is inderdaad interessant maar hou ook rekening met de programmeersoftware. Voor de S7-1200 heb je TIA Portal nodig en die kost ook $$$. Volgens mij krijg je bij LOGO de benodigde software meegeleverd, maar dubbelcheck dit even.

Ik raad snap7 aan boven libnodave. Betere documentatie en beter doorontwikkeld. Zie http://snap7.sourceforge.net/logo.html
je krijgt bij geen van bijde de software meegeleverd.
Van de logo en van de s1200 zijn bijde starterkits leverbaar bestaande uit sofware bediendisplay en plcbasismodule
voor de logo8 starter kit betaal je 250 euro
voor de s1200 starter kit betaal je rond de 500 euro
het prijsverschil komt vooral door de luxere bediendpanaal en programeersoftware.
bij de s1200 zou ik altijd voor een starterkit gaan omdat je dan de licentie voor de programeersoftware er gratis bij krijgt want als je de plc en de hmi los koopt ben je namelijk net zo duur uit.

[ Voor 4% gewijzigd door jwvdst op 30-07-2017 10:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 806553

@Kayshin probeer eens rack en slot beide 0.

Zal wel niet meer nodig zijn gezien topic in 2014 is gestart. :)

[ Voor 45% gewijzigd door Anoniem: 806553 op 30-07-2017 11:28 ]

Pagina: 1