deel van mijn opslag is opeens verdwenen

Pagina: 1
Acties:

• Knamix
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 23-01 17:57
hallo,

Nadat ik windows heb geinstalleerd op me SSD heb ik twee partities gemaakt, C (windows) en D (bestanden).

Heb net me computer dus opnieuw opgestart en opeens is mijn D partitie compleet verdwenen?!

Heb me laptop al meerdere malen opnieuw opgestart maar hij komt gewoon niet tevoorschijn.

Is dit een defect van mijn SSD?

EDIT: ik zie nu dat mijn DVD lezer opeens de naam D heeft gekregen... Nu heb ik dus een SSD van 256GB waar ik maar 82GB van kan gebruiken (C partitie)

[ Voor 18% gewijzigd door Knamix op 23-01-2014 22:52 ]

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:44

Onbekend

...

Klik met de rechter muisknop op "Deze computer", en klik dan op "Beheren"
In het linker menu ga je naar "Opslag" en dan naar "Schijfbeheer".
Hier kan je je partitie terugvinden.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Verwijderd

Kijk eens in schijfbeheer of de partitie nog aanwezig is (rechts klikken op "computer" en dan "Beheren".

• Knamix
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 23-01 17:57
Hij staat er weer bij!

ik heb hem weer geformateerd (hij was niet meer toegewezen en stond in RAW...)

Moet ik me hier zorgen over maken? Ik werk namelijk met bestanden die met een deadline gemaakt moet worden.
Als mijn partitie dan weer op een mysterieuze manier verdwijnt heb ik wel een probleem

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22-01 10:28
Backupjes maken?

Verwijderd

Partities verdwijnen niet zomaar, voorzichtig zijn dus en backups maken.

• Jolke
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 25-01 12:54
Oy, dat klinkt niet goed... als de wiedeweerga een backup maken van je data! :)

Zou helpen als je je DVD speler een vaste letter (E) toewijst. Met welk bestandssysteem was de D-schijf geformatteerd?

• ResuCigam
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 23-01 14:16

ResuCigam

BOFH

Knamix schreef op donderdag 23 januari 2014 @ 22:51:
Nadat ik windows heb geinstalleerd op me SSD heb ik twee partities gemaakt, C (windows) en D (bestanden).
Had je de 2e partitie ook geformatteerd nadat je hem aangemaakt had? Anders is het logisch dat je dat achteraf nog moest doen.

We do what we must because we can.

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Maar .... waarom partities? op een SSD?

[ Voor 18% gewijzigd door redfoxert op 24-01-2014 09:16 ]

https://discord.com/invite/tweakers

• Ray
  • Laatst online: 24-11-2025

Ray

goede kans dat als je tijdens de installatie de manager hebt gebruikt dat je inderdaad nog geen format had gedaan.

Een partitie maken (zoals je hebt gedaan) is het toewijzen van een deel vd schijf. Daarna moet je voor dat deel nog bepalen hoe je de indeling wilt (formateren)

lijkt mij dus dat er niets aan de hand is behalve een cursus installeren volgen :)

en van belangrijke data heb je natuurlijk altijd een backup toch........

[ Voor 9% gewijzigd door Ray op 24-01-2014 09:20 ]

• Jolke
redfoxert schreef op vrijdag 24 januari 2014 @ 09:15:
Maar .... waarom partities? op een SSD?
Waarom niet? Geen idee hoe groot de SSD van TS is, maar als deze >100GB is zou ik deze ook in 2 partities verdelen. Ik zou nooit data op een OS disk plaatsen. :X

• redfoxert
  • Niet online
Jolke schreef op vrijdag 24 januari 2014 @ 09:38:
[...]

Waarom niet? Geen idee hoe groot de SSD van TS is, maar als deze >100GB is zou ik deze ook in 2 partities verdelen. Ik zou nooit data op een OS disk plaatsen. :X
Dan moet je de disk als geheel zien. Als je je data niet kwijt wilt raken kan je beter backups maken dan partitioneren. Bij een hardware failure ben je gewoon net zo goed je data kwijt.

https://discord.com/invite/tweakers

• Jack
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 24-01 14:50

Jack

MHz Matters

redfoxert schreef op vrijdag 24 januari 2014 @ 23:20:
[...]

Dan moet je de disk als geheel zien. Als je je data niet kwijt wilt raken kan je beter backups maken dan partitioneren. Bij een hardware failure ben je gewoon net zo goed je data kwijt.
Uiteraard.
Maar in een laptop past meestal maar 1 harde schijf. Dus je moet wat...

[Specs]

• analogworm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 00:14
[...]

Plus plus plus.. Als je een mooie scheiding hebt tussen data en OS kan je gewoon makkelijker je OS herinstalleren zonder dat je bang hoeft te zijn belangrijke data te overschrijven.

• Lothlórien
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 19:33
Hier ben ik het dus met analogworm eens: data liever niet in je windows partite, bij een bsod kun je als laatste redmiddel altijd nog een herinstallatie overwegen zonder dat je data partitie wordt gewist.
Backups zijn belangrijk, maar die zou ik niet op een hdd in dezelfde laptop zetten.

Partities hebben bij SSD's geen performance voordelen (i.t.t. Een HDD) maar zover ik weet ook geen nadelen.
Zolang partities geen nadelig effect hebben op de performance zou ik hier gewoon mee blijven werken.

• Jolke
[...]

Wat heeft partitioneren met backups maken te maken? :?
Tuurlijk zorg je voor een backup van je data, maar zoals Lothlorien67 ook zegt: bij herinstallatie kan je onbezorgd je OS partitie formateren en met een schoon systeem beginnen zonder je eerst over (de veiligheid van) je data te hoeven nadenken.
Pagina: 1