Acties:
  • 0 Henk 'm!

• francoski
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Ik heb via Ebay deze LED's gekocht: http://www.ebay.com/itm/140461445631

Nu wil ik deze bedienen met mijn Raspberry Pi model B. Als ik ze op een 9v batterij zet (met 1.5, 3.0 en 4.5 doen ze niks..) dan is pootje 1 + en 2, 3 of 4 op - aangesloten om te laten branden. Dat gaat goed.

Als ik echter op m'n raspberry 'm wil laten branden, dan moet ik poot 2, 3 of 4 aansluiten op een GROUND, en pootje 1 op een GPIO poort. Ik zet deze dan aan het gpio write 7 1.

Afbeeldingslocatie: http://nsm04.casimages.com/img/2010/10/03//101003065909856756862823.jpg

Dit resulteert erin dat ik maar 1 kleur tegelijk aan kan hebben. Als ik alledrie de kleurenpootjes op een ground aansluit branden die allemaal, maar ik kan dan niet (ik weet niet hoe het moet) 1 kleur laten branden.

Wat doe ik fout?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• francoski
  • Niet online
Ik weet het al - ik heb transistors nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfightserv
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 07:42
je gebruikt toch wel weerstanden mag ik hopen?

30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Nu online
Ledje rechtstreeks op een batterij == dag dag ledje :) Met een beetje pech heb je er dus al één (of meerdere) gesloopt.

Op de ebay-pagina staat dat de spanningsval over de rode led 2 volt is en over de groene en blauwe led 3.3 volt. Daarnaast is de maximum stroom 20 mA. Met die getallen en de voedingsspanning moet je de weerstandjes sizen :) https://www.google.nl/search?q=led+weerstand+berekenen

Verder zet je pootje 1 op VCC, pootje 2, 3 en 4 aan een GPIO. Als de GPIO nu laag is (0) dan brandt de led, maak je deze hoog dan gaat hij uit. Zo kun je ze per stuk aansturen :) Tenzij de GPIO alleen 'niks' en hoog kan zijn maar dat lijkt me sterk.

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• francoski
  • Niet online
Paul schreef op vrijdag 24 januari 2014 @ 09:32:
Verder zet je pootje 1 op VCC, pootje 2, 3 en 4 aan een GPIO. Als de GPIO nu laag is (0) dan brandt de led, maak je deze hoog dan gaat hij uit. Zo kun je ze per stuk aansturen :) Tenzij de GPIO alleen 'niks' en hoog kan zijn maar dat lijkt me sterk.
Huh? Als de GPIO dan hoog is, dan heb je toch korstsluiting?

Edit: Ohnee, het is natuurlijk een diode. Het werkt!

[ Voor 6% gewijzigd door francoski op 25-01-2014 00:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• francoski
  • Niet online
Speedfightserv schreef op vrijdag 24 januari 2014 @ 09:20:
je gebruikt toch wel weerstanden mag ik hopen?
Ehh.. er is een set uit China onderweg.

Tot nu toe leven alle LEDs nog, en heb er 40 dus kan even vooruit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Nu online
hoog op hoog, diode of niet, geeft nooit kortsluiting ;) Pas bij een potentiaalverschil (hoog op laag of andersom) kan het zijn dat er teveel stroom gaat lopen wanneer de weerstand te laag is.

Dat is ook de reden dat ledjes doorbranden als je ze op een spanningsbron aansluit zonder weerstandje: De diode gaat in geleiding, (hele) lage weerstand dus hoge stroom, hoge stroom dus veel warmte :)

Vaak gaat het een (halve) seconde goed, e.e.a. ook afhankelijk van de spanning die je gebruikt, maar als ze al niet stuk gaan dan verkort je de levensduur behoorlijk :)

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfightserv
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 07:42
francoski schreef op vrijdag 24 januari 2014 @ 23:44:
[...]

Ehh.. er is een set uit China onderweg.

Tot nu toe leven alle LEDs nog, en heb er 40 dus kan even vooruit.
dan hoop ik ook dat je een stapel raspberry's heb liggen ;)

je belast nu de poorten van de raspberry. een diode is gewoon een gelijkrichter. je ben nu dus de gpio poorten aan het slopen

30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw

Pagina: 1