SAPPHIRE TRI-X R9 290 black screens

Pagina: 1
Acties:

• Flex
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12:57
Sinds een week heb ik bovenstaande videokaart in mijn systeem zitten.
Elke dag heb ik wel een moment dat de monitor op zwart gaat, het geluid blijft dan wel doorlopen op de achtergrond.

Het enige wat dan nog volstaat om beeld te krijgen is de pc resetten. Eerst dacht ik dat het de AMD catalyst drivers konden zijn, dus heb ik meerdere drivers geprobeerd. Na 4 versies geprobeerd te hebben heb ik toch twijfels aan de videokaart. (DDU en CCleaner gebruikt om elke keer nieuwe drivers te laden)

Op internet gaan veel verhalen rond over dit probleem, de een zegt dat het de drivers zijn en de ander zegt dat de videokaart gewoon RMA moet.

Ik heb vandaag mijn systeem als volgt getest....

Test 1 : Furmark op 1920x1080 8x MSAA en Prime95 (CPU geklokt op 4.2GHz) voor 20 minuten
Test 2: Furmark op 1920x1080 8x MSAA en Prime95 (CPU geklokt op 4.2GHz) en power limiet naar 30% voor 20 minuten.

Tijdens deze test is de monitor niet 1 keer op zwart gegaan.

Afbeeldingslocatie: http://aogphotos.com/tweakers/various/Clipboard02_klein.jpg

De monitor gaat altijd op zwart tijdens normaal pc gebruik en nooit tijdens games. Mocht het de videokaart of de CPU zijn dan had ik waarschijnlijk nooit de test 40 minuten kunnen laten lopen. Als het de voeding had geweest dan had deze er al uit geklapt.

Zijn het nu de drivers of is het echt een videokaart probleem?

Mijn systeem:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 3570K Boxed€ 193,50€ 193,50
1ASRock Z77 Extreme4€ 92,-€ 92,-
1Sapphire R9 290 4GB GDDR5 OC TRI-X Battlefield 4 Edition€ 386,-€ 386,-
2Samsung Spinpoint F3 HD103SJ, 1TB€ 0,-€ 0,-
1Fractal Design Define R4 Pearl Black€ 84,04€ 84,04
1Samsung Syncmaster P2370 Zwart€ 0,-€ 0,-
1Microsoft Windows 7 Professional (UK Retail)€ 242,03€ 242,03
1Scythe Mugen 2 Rev. B€ 0,-€ 0,-
3Fractal Design Silent R2, 140mm€ 12,80€ 38,40
1Logitech G710+ Mechanical Gaming Keyboard€ 144,95€ 144,95
1Logitech G500s Gaming Mouse€ 57,90€ 57,90
1Corsair Vengeance LP CML8GX3M2A1600C9€ 72,99€ 72,99
1Seasonic M12II 620W€ 65,20€ 65,20
1Samsung 840 EVO 250GB€ 140,97€ 140,97
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.517,98

• KBDE
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 31-01 11:17
Voeding heeft één mooie dikke 12v rail, dus dit zou het probleem niet mogen zijn.

Ik durf te wedden dat je R9 290 elpida memory heeft.

Fff dit tooltje downloaden
http://www.mediafire.com/...ucfz4/MemoryInfo+1005.rar

• Flex
KBDE schreef op donderdag 23 januari 2014 @ 23:17:
Voeding heeft één mooie dikke 12v rail, dus dit zou het probleem niet mogen zijn.

Ik durf te wedden dat je R9 290 elpida memory heeft.

Fff dit tooltje downloaden
http://www.mediafire.com/...ucfz4/MemoryInfo+1005.rar
Nope..deze heeft Hynix aan boord. Dat was het eerste wat ik na heb gekeken toen ik de kaart kocht :)

• Frozen
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-02 10:05

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

dit is wel vreemd. Het is nog het aller vreemdst dat de monitor op zwart gaat als de videokaart eigenlijk naar idle modus gaat. Misschien kan de videokaart als hij naar idle modus gaat op de een of andere manier niet meer genoeg stroom krijgen waardoor hij zich uitschakelt.

Voeg me gewoon toe op LinkedIn, iedereen is welkom!

• KBDE
Ok, dan kunnen we die alvast uitsluiten...

Ik heb die blackscreens ook in idle, maar alleen wanneer ik de kaart te exteem undervolt.
Misschien dat die van jou op het randje zit? Als test eens een paar mv extra geprobeerd? (beste met msi afterburner)

Mocht het dan wel werken is het definitief de kaart en wordt het dus RMA time.

• Frozen

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

KBDE schreef op donderdag 23 januari 2014 @ 23:44:

Ik heb die blackscreens ook in idle, maar alleen wanneer ik de kaart te exteem undervolt.
Misschien dat die van jou op het randje zit? Als test eens een paar mv extra geprobeerd? (beste met msi afterburner)

ik zou gewoon kijken tot hoe ver je de kaart kan undervolten. Dan weet je gelijk of dat het probleem is, ik schat de kansen vrij hoog dat dit ook je probleem is.

• Flex
KBDE schreef op donderdag 23 januari 2014 @ 23:44:

Ik heb de power limiet op 15% gezet, en de kaart loopt gewoon op standaard clocks.
Hoeveel mv moet ik de kaart geven?

• KBDE
Ik zou alles op standaard zetten (gaat eff niet om game performance) en eens +25mv geven.

• Flex
KBDE schreef op vrijdag 24 januari 2014 @ 00:01:
Ik zo ff alles op standaard zetten (gaat eff niet om game performance) en eens +25mv geven.
Ok.... power limiet op 0 gezet en de kaart 25mv gegeven. Het rare is dat je geen peil kan trekken wanneer de kaart op zwart gaat.

Zit nu op de 13.30 BETA driver....maar deze update is dus ook geen oplossing voor de black screens.

Deze drivers heb ik geprobeerd:

13.11
13.11 beta 9.4
13.11 beta 9.5
13.12 WHQL
13.30 beta

Allen black screens.

• Frozen

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

Flex schreef op vrijdag 24 januari 2014 @ 00:06:
[...]

Ok.... power limiet op 0 gezet en de kaart 25mv gegeven. Het rare is dat je geen peil kan trekken wanneer de kaart op zwart gaat.

Zit nu op de 13.30 BETA driver....maar deze update is dus ook geen oplossing voor de black screens.

Deze drivers heb ik geprobeerd:

13.11
13.11 beta 9.4
13.11 beta 9.5
13.12 WHQL
13.30 beta

Allen black screens.
Als je nou gewoon eens een veel oudere driver pakt en die probeert?

• Flex
Stef602 schreef op vrijdag 24 januari 2014 @ 00:15:
[...]

Als je nou gewoon eens een veel oudere driver pakt en die probeert?
Dat heb ik geprobeerd, maar deze hebben geen R9 290 support :P

• UltimateB
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

UltimateB

Pomdiedom

Toen ik het probleem had met beeld op zwart was dat toch echt mijn voeding... Was toen ook niet echt een pijl op te trekken. Na vervangen van mijn voeding waren mijn problemen weg.

"True skill is when luck becomes a habit"
SWIS

• Flex
UltimateB schreef op vrijdag 24 januari 2014 @ 00:34:
Toen ik het probleem had met beeld op zwart was dat toch echt mijn voeding... Was toen ook niet echt een pijl op te trekken. Na vervangen van mijn voeding waren mijn problemen weg.
Als dat zo was had ik nooit de videokaart en cpu kunnen stressen voor 40 minuten lang, plus de voeding is 1 maand oud. Nogmaals..... in games en stress testen werkt het gewoon, alleen in idle desktop gebeurt het.

[ Voor 13% gewijzigd door Flex op 24-01-2014 00:40 ]

• Frozen

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

Waar komt je kaart vandaan, welke webshop?

• Flex
Stef602 schreef op vrijdag 24 januari 2014 @ 00:46:
Waar komt je kaart vandaan, welke webshop?
Alternate

• Frozen

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

terugsturen, die hebben er toch genoeg op voorraad.

Btw het kan misschien ook je voeding zijn dacht ik net aan, of het het is weet ik niet maar het kan eraan liggen. Beter gepost dat het niets is, dan dat het niet gepost is:
Verwijderd schreef op maandag 20 januari 2014 @ 14:45:
Je doet er beter aan een voeding te gebruiken met DC-DC conversie voor de 5V en 3,3V. Voeding met group regulation zoals degene die jij nu aandraagt regelt de spanningswaarde van de 5V en 12V gelijktijdig. Ga je dus veel load op de 12V zetten en niks op de 5V en 3,3V in dit geval dan gaan de spanningen nogal afwijken van hun ideale waarde. Bij een voeding met DC-DC conversie wordt elke spanning los gereguleerd en is een belasting op de 5V en 3,3V ook niet perse nodig.

pricewatch: Cooler Master GM G450M is de goedkoopste voeding met DC-DC conversie en heeft ook twee 6 pins PEG connectors.

pricewatch: Seasonic S12G 450W is ook nog een goede optie, is wat efficienter dan de Cooler Master, minder verlies dus bij het omzetten van 230V AC naar 12V DC.

Na ongeveer een half jaar heeft de duurdere voeding van de twee zich terug verdiend door een hoger rendement te leveren, uitgaande van een normale energieprijs.

• Flex
Stef602 schreef op vrijdag 24 januari 2014 @ 00:49:
[...]

terugsturen, die hebben er toch genoeg op voorraad.

Btw het kan misschien ook je voeding zijn dacht ik net aan, of het het is weet ik niet maar het kan eraan liggen. Beter gepost dat het niets is, dan dat het niet gepost is:

[...]
Ik wil het eerst zeker weten....dus testen.

Maar de voeding geeft het volgende gemiddelde tijdens test:

+12v - 11.827v
+3.3v - 3.312v
+5v - 4.992

Mag aannemen dat met deze waarde de voeding wel oke is.

Verwijderd

Weet niet of je er iets aan hebt,maar hier mijn probleem met de R9 290 van sapphire. )is inmiddels trouwens wel opgelost'

Ik kocht deze kaart en ik had de meest onverklaarbare problemen,black screens,blue screens,random freezes,BSOD´s....you name it!

Veel mensen gaven als advies dat mijn voeding crap zou zijn. Maar ik kwam van een stroomzuipende 6870 CF opstelling af,dus de voeding leek mij zelf het probleem niet. Ik kreeg steeds meer vermoedens dat het in mijn moederbord zat.

Na heel wat gewisseld te hebben met kaarten,geheugen en voedingen,bleven de problemen terug komen zodra ik de R9 erin propte.Met de ouwe kaarten overigens geen probleem.

Dus de gok gewaagd en mijn ouwe Asrock 890GX Extreme 3 gewisseld voor een Asrock 970 Pro3 2.0...

En voila....Alle problemen als sneeuw voor de zon verdwenen.

Weet niet of je er iets aan hebt,maar dan heb je teminste weer wat info!

Gr Daniel

• Flex
Heb nu de pc al zo'n 7 uur draaien met een 25mv verhoging op de videokaart en nog geen black screen gehad.

Zou Sapphire dit met een BIOS update voor elkaar kunnen krijgen, of is het echt een mankement van de videokaart?

• Frozen

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

Flex schreef op vrijdag 24 januari 2014 @ 17:21:
Heb nu de pc al zo'n 7 uur draaien met een 25mv verhoging op de videokaart en nog geen black screen gehad.

Zou Sapphire dit met een BIOS update voor elkaar kunnen krijgen, of is het echt een mankement van de videokaart?
Videokaart. :) Je hebt gewoon een stroom vretende chip.

• Flex
Stef602 schreef op vrijdag 24 januari 2014 @ 17:28:
[...]

Videokaart. :) Je hebt gewoon een stroom vretende chip.
Dan laat ik het voor wat het is.....de Sapphire moet dan maar met wat extra voltage leven :P
Zal het nog een paar dagen aankijken en daarna elke dag de 25mv terugschroeven totdat ik het keerpunt heb gevonden.

• Flex
Even een update:

Ben afgelopen donderdag begonnen met 25mv toe te voegen aan de kaart. Vanaf donderdag tot vandaag heeft de pc bijna de gehele dag gedraaid.

Elke dag heb ik de mv wat aangepast en zit nu op de 6mv, waarschijnlijk heeft de kaart niet veel nodig maar toch iets om geen black screen te krijgen.

Tot zo ver bedankt :)

• Mipje
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 29-01 17:28
Ik heb elpdia memory, wat houd dit in?! @KBDE.
Want ik heb het zelfde en ook giga veel shit aan gedaan om het weg te krijgen, nu heb een underclock voor 90%
Maar ik ben er neit tevereden mee.

• Flex
De kaart bleef dus black screens houden, al was het wel minder met toevoeging van extra voltage en underclocken van de kaart.
Uiteindelijk is de kaart afgelopen maandag teruggegaan, de winkel waar ik deze kaart vandaan had heeft de kaart getest. Hier konden ze de black screens reproduceren.

Vandaag een nieuwe kaart opgehaald, gelukkig wel een kaart met Hynix geheugen. Dus mocht iemand black screens hebben in desktopmode (2D), aarzel niet want de kaart is dan niet oke.

• rikadoo
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
ging je fans ook heel hard draaien? heb 2 of 3 keer gehad, was toen even beneden en de pc stond idle aan deed niets kwam ik weer boven draaide de fans hard van de kaart en moest ik een hard reset geven. tijdens gamen nooit last gehad. maar sinds ik de arctic erop heb geen last meer gehad, alleen lichte artifacts in cod ghosts.

AMD Ryzen 7 5900x | Custom WC | ASUS ROG Strix X570-E Gaming | 32GB Corsair DDR4-3600MHz | Samsung 970 nvme 1TB | Samsung 860 EVO 2TB | AMD RX 6900XT 16GB | 1x Asus RoG XG27AQDMG | 1x LG UltraGear 27GL850

• Flex
rikadoo schreef op zaterdag 15 maart 2014 @ 11:04:
ging je fans ook heel hard draaien? heb 2 of 3 keer gehad, was toen even beneden en de pc stond idle aan deed niets kwam ik weer boven draaide de fans hard van de kaart en moest ik een hard reset geven. tijdens gamen nooit last gehad. maar sinds ik de arctic erop heb geen last meer gehad, alleen lichte artifacts in cod ghosts.
Ik had/heb de fans afgeregeld in MSI afterburner dus nee. Nooit artifacts gehad met de kaart alleen black screens in 2D mode, pc resetten was daarna de enige mogelijkheid.

• rikadoo
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
nu ook geen problemen, alleen lichte artifacts in ghosts verdere games geen problemen, zoals far cry walking dead nfs rivals dus denk dat dat gewoon aan ghostst ligt.

AMD Ryzen 7 5900x | Custom WC | ASUS ROG Strix X570-E Gaming | 32GB Corsair DDR4-3600MHz | Samsung 970 nvme 1TB | Samsung 860 EVO 2TB | AMD RX 6900XT 16GB | 1x Asus RoG XG27AQDMG | 1x LG UltraGear 27GL850

• vroqzy
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 30-06-2020
Flex schreef op zaterdag 15 maart 2014 @ 10:27:
De kaart bleef dus black screens houden, al was het wel minder met toevoeging van extra voltage en underclocken van de kaart.
Uiteindelijk is de kaart afgelopen maandag teruggegaan, de winkel waar ik deze kaart vandaan had heeft de kaart getest. Hier konden ze de black screens reproduceren.

Vandaag een nieuwe kaart opgehaald, gelukkig wel een kaart met Hynix geheugen. Dus mocht iemand black screens hebben in desktopmode (2D), aarzel niet want de kaart is dan niet oke.
Ik heb zelf ook een R9 290 Hynix geheugen maar ik krijg random blue screen over memory dump
Pagina: 1