alternatief voor filed based-backup (syncback)

Pagina: 1
Acties:

• Emcee
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22-01 18:31
Zit met het volgende probleem,
Ik heb in mijn desktop pc enkele 2TB schijven met data (geen raid o.i.d).
Van deze hdd's maak ik regelmatig een backup door met syncback de volledige hdd te backuppen naar de kopie hdd.
Het probleem is dat ik de bestanden op de bron hdd nog wel eens wil organiseren, waarbij een foldernaam verandert of de bestanden verplaatst worden. De bestanden zelf veranderen eigenlijk amper.
Maar als er dus maar 1 letter wijzigt in een foldernaam waar bijv 20GB in zit gaat syncback de complete 20GB opnieuw backuppen naar de kopie hdd terwijl de bestanden al wel op de kopie hdd staan.
Hierdoor duurt het backuppen vaak onnodig lang + onnodige belasting van de hdd.

Nu is mijn vraag of iemand een backop oplossing weet die hier iets intelligenter mee omgaat, zou een block-level oplossing sneller werken? Die gewoon kijkt naar de inhoud per block en als deze gelijk is deze overslaat, omdat de bestanden niet wijzigen is dat misschien de betere optie?

Mij lijkt het ideaal als een programma bijvoorbeeld van bron en doel hdd alle filehashes berekend en als een hash op beide voorkomt wordt deze niet opnieuw gekopieerd, maar zoiets bestaat niet dat weet ik redelijk zeker. (tenzij ik een dc++ server + client ga opzetten :+ )

• masaman
  • Niet online
Het klinkt als <Reclame> maar ik ben echt al jaren een enthousiaste gebruiker.
Crashplan voldoet hiervoor aan je wensen. Crashplan bekijkt je files op bloknivo en backupt alleen de echte wijzigingen. Een folder hernoemen is dan ook geen grote wijziging voor Crashplan. Met Crashplan kun je naar hun servers backuppen of naar een eigen target. Die kan op je eigen PC zijn of een andere PC in je netwerk of daarbuiten.
</Reclamer>

• Emcee
Crashplan ken ik (gebruik het niet, heb niet al te beste upload hier, 1Mbit als het meezit)
Maar er is vast ook wel backupsoftware die hetzelfde kan?

• masaman
  • Niet online
Crashplan *is* backupsoftware, het kan via je internetverbinding naar een andere PC of cloudstorage backupped maar het werkt ook prima op je eigen PC of binnen je netwerk.
Had ik al vertelt dat Crashplan ook aan data-deduplicatie doet? Hierdoor neemt mijn verzameling foto's en kopieen voor allerlei doelen geen extra ruimte in in de backup. Dit scheelt mij meer dan 100 GB aan backupruimte. Daarnaast bewaart Crashplan ook oudere versies (zelfs meer dan je zou willen wellicht).
Ik zou het echt eens proberen.

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:21

heuveltje

KoelkastFilosoof

Je zou bijna denken dat je er aandelen in had :)

Maar ff een brainfart
De enige manier voor een backup software is om eerst alle bestanden in te lezen op de bronschijf, dan alle bestanden te lezen op de doelschijf. en dan die 2 te vergelijken.
Dan heb je effectief toch evenveel data activiteit gehad, als dat je het gewoon overschrijft ?

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Verwijderd

Je zou een ander programma dan syncback kunnen gebruiken.

Als ik het goed begrijp doet Microsoft SyncToy hetzelfde als jouw syncback programma. En SyncToy is slim genoeg files te renamen wanneer een folder naam wijzigt, i.p.v. de files opnieuw te kopieren.

Ik heb het net nog even uitgeprobeerd. Folder in andere folder slepen, en hernoemen maakt allemaal niet uit, dat wordt allemaal als rename herkend.

• Jolke
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 25-01 12:54
Ik ben ook een fervent gebruiker van SyncBack. Het probleem dat je schets is een nadeel van synchronizeren. Wat ik vaak doe is handmatig op de backup locatie de folders ook veranderen. Met name als het een eenvoudige folder move is en zo GB aan kopiëren/verwijderen bespaart bij de volgende backup, wat zeker wenselijk is als je detination een FTP-server 500km verderop is :)

Ik heb in het verleden ook wel eens de SE (of full?) versie van SyncBack gebruikt en ik dacht dat die een database functie in zich had, die bij hield wat waar staat en zo slim kon kopiëren. De free versie doet alleen een scan van de source en destination en synct de verschillen.

• analogworm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 00:14
Ja die database functie heet Fast-backup en is beschikbaar bij bijv mirror en backup maar niet bij synchronisatie.
Maar bij een synchronisatie profiel kan je wel gewoon een vinkje zetten bij 'detect file renames' onder 'descisions files' dan doet Syncback wel keurig onder het mom renamen de files verplaatsen.

Dat heb ik net getest in een synchronisatie proefprofieltje door een nieuwe map aan te maken en daar gewoon een paar bestanden naar te knippen en plakken.

Ik gebruik overigens SyncbackSE V6.5 (was iets van €20 ofzo en ben al gratis geupgrade vanaf versie 4 of 5)

[ Voor 13% gewijzigd door analogworm op 24-01-2014 22:34 ]

• Emcee
Heb crashplan even geinstalleerd en ben een beetje aan het proberen, kunt inderdaad gewoon lokale backups maken :) , ga eens kijken wat hiervan de ins en outs zijn.
Nadeel vind ik al wel dat in de backup van crashplan de bestanden niet rechtstreeks toegankelijk zijn, maar dat je die eerst terug moet zetten(?) Misschien kan het wel dus ga er eens mee spelen komende tijd.

@heuveltje daar zit wel wat in, maar wil vooral onnodig kopieren zien te voorkomen, dit scheelt ook veel tijd met het maken van backups. Dus ook schijfactiviteit.

Synctoy ook maar eens gaan testen net als crashplan.

Heb zelf de SE versie van syncback toen vooral genomen omdat deze versie automatisch de harde schijf kan herkennen die je aansluit op basis van volume serial number, zodat ik niet steeds de profielen aan moest passen aan een veranderende schijfletter.
De database functie zou wel eens kunnen zijn wat ik zocht, ga maar eens een hddtje opofferen om mee te proefdraaien met de stopwatch ernaast ;)

• analogworm
Ik zou gewoon nog even de handleiding van syncback doorspitten, want volgens mij kan da programma wat jij wil prima..

• Emcee
Volgens dit lijstje:
Wikipedia: Comparison of file synchronization software

Ondersteunt syncback geen file rename en folder rename detection.
In ieder geval genoeg alternatieven om uit te kiezen.
Ga wel beginnen met kijken naar de mogelijkheden van syncback inderdaad wil niet te snel overstappen als het niet nodig is. Bittorrent sync iemand ervaring mee?

• analogworm
Zoals ik al eerder had gesteld doet syncbackSE v6.5 dat wel keurig in een synchronisatie profiel. Iig bij een simpele verplaatsing van folder naar folder..

• Jolke
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 25-01 12:54
Emcee schreef op zaterdag 25 januari 2014 @ 12:28:
Volgens dit lijstje:
Wikipedia: Comparison of file synchronization software

Ondersteunt syncback geen file rename en folder rename detection.

[...]
Interessant, je spreekt hier de eigen ervaring van analogworm tegen tov Wikipedia :X
Rara wie heeft er nou gelijk.... :)
Maar idd de SE versie van SyncBack kan weldegelijk een 'slimme' synchronizatie doen. Destijds vond ik het niet de moeite waard om daarvoor te betalen en zit nog met de free-version.

• Emcee
Verwacht dat het met syncback smartsync toch wel moet lukken aangezien dat met hashes werkt:
https://ns2.2brightsparks...topic.php?t=10643&p=41252

• analogworm
Jolke schreef op zaterdag 25 januari 2014 @ 12:38:
[...]

Interessant, je spreekt hier de eigen ervaring van analogworm tegen tov Wikipedia :X
Rara wie heeft er nou gelijk.... :)
..
:*)
Emcee schreef op zaterdag 25 januari 2014 @ 12:48:
Verwacht dat het met syncback smartsync toch wel moet lukken aangezien dat met hashes werkt:
https://ns2.2brightsparks...topic.php?t=10643&p=41252
Voila, daar staat idd je antwoord. Overigens hoef je niet per se met hashes (slower but more reliable) te werken.
Pagina: 1