Vreemde praktijken met mijn Harde schijf

Pagina: 1
Acties:

• Roberto538
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 02-09-2025
ik heb me nu toch iets vaags, heb dit nog nooit meegemaakt.
En hoop dat een van jullie het ook heeft meegemaakt of de oplossing misschien weet.

ik heb de laatste tijd regelmatig dat ik ineens dat geluidje hoort , wat je normaal hoort bij windows als die iets nieuws ontdekt of dat je er iets in geplugd heb.
En wat blijkt dan, dat ie ineens me harde schijf weer vind.
Dacht eerst die schijf is stuk ofzo... heb er nu een nieuwe inzitten, die exact het zelfde euvel heeft.
Wat gebeurd er nou, heb standaard 6 partities verdeeld over 3 schijven. (1x ssd, 2x Hdd)
En ineens herkend ie er 1 of zelfs 2 schijven niet meer.. en soms komen ze spontaan terug.
Of moet me pc opnieuw opstarten , wil ik weer op die schijf komen.
Vreemd genoeg blijft de C ssd schijf het wel altijd doen....

Heb een clean install gedaan, dacht eerst van , zouden me Sata Drivers problemen geven, maar dit haalde niks uit.
Zou het me Mobo kennen zijn?

Wie heeft een idee ?

Draai een i7 2600K met W7 en een Gigabyte mobo

• EricJH
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 06:38
Het kan ook een kabel issue zijn. Wissel de SATA kabel van de SSD eens om met die van één van de andere schijven. Of probeer eens andere SATA kabels op de twee HD's (even lenen bij iemand of als je nog hebt liggen).

• jastas
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 23-01 09:08
check je power options eens?
Daar kun je een hard disk idle time invoeren, waarna schijven afgekoppeld worden (normaal geldt dit enkel voor laptops, maar bij mij koppelt ie soms ook ingebouwde schijven af in m'n desktop)

• analogworm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 23:22
jastas schreef op vrijdag 24 januari 2014 @ 11:59:
check je power options eens?
Daar kun je een hard disk idle time invoeren, waarna schijven afgekoppeld worden (normaal geldt dit enkel voor laptops, maar bij mij koppelt ie soms ook ingebouwde schijven af in m'n desktop)
Koppelt de schijven af? Je bedoelt dat tie gewoon in idle modus gaat (ofwel de kop gaat in parkeerstand en de schijven stoppen met draaien), de schijven blijven wel standby en zouden niet moeten verdwijnen.

Verder is het bij problemen altijd wenselijk dat er volledige specificaties aangegeven worden. Ook is het wenselijk dat er voor de HDD's de smartwaarden gepost worden (bijvoorbeeld met Crystaldisk info, met de raw-waarden op decimalen) Al lijkt het eerder op een probleem met de Sata controller.

Ik zie dat je een 2600k processor hebt, wellicht dat je last hebt van de Sata bug die aanwezig was bij introductie van de P67 en H67 chipsets. Zitten je HDD's toevallig op de Sata II poorts aangesloten? Wellicht kan je er eentje naast de SSD op de SATA III poort plaatsen (de andere afgekoppelt laten) en kijken of het probleem blijft bestaan.

• Roberto538
Maar het gekke is dat dit probleem zich spontaan de kop is doen opsteken.
had hardware matig helemaal niets veranderd aan me opstelling.

Zat eerst te denken misschien een windows update die roet in eten gooide ivm evt conflict.
Vandaar dat ikeen Celan install had gedaan, toen dacht ik kapotte schijf.
Maar eigenlijk stomme is, waarom had ik niet eerst de kabels vervangen(het goedkoopste)

Ik zat inderdaad aan het zelfde ook te denken @analogworm, had al de sata kabels op andere poorten geprikt.
nu even kijken of dit soelaas bied, anders overgaan tot - andere SATA kabeltjes of evt voeding split kabeltjes.

Blij dat ik weer even ideeen heb om mee te stoeien, zat eigenlijk al weer veelte moeilijk te denken, blijkt maar weer.
En worstcase scenario andere mobo, als ik het Sata bug verhaal lees. hmmm

Super bedankt heren

Excuus voor de incomplete gegevens , keep it in mind next time .:$

• Chrizzly
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 20-12-2025
Is de voeding nog goed genoeg?

• analogworm
Roberto538 schreef op vrijdag 24 januari 2014 @ 13:04:
....

Excuus voor de incomplete gegevens , keep it in mind next time .:$
Maar je doet er niks aan?

• Roberto538
Heb nu me Hdd geprikt op andere Sata poorten, kijken of dat wat uithaalt.
Dan maar nieuwe Sata kabeltjes halen en Stroom splitters.
De kast voeding (550Watt) heb ik nu 4 jaar ofzo(enige origineel nog), weet niet hoe lang normaliter zoiets hoort mee te gaan,

Specs nog evt :
I7 i2600K
Gigabyte GA-Z68X-UD3H-B3
Corsair Vengeance CML8GX3M2A1600C9
Club3D Radeon HD 6950 CoolStream Edition
1x Samsung 840 EVO 250GB (3 mnd oud)
1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 2TB (half jaar oud)
1x Seagate Barracuda 7200.14 3TB (Nieuw)

[ Voor 3% gewijzigd door Roberto538 op 24-01-2014 16:06 ]

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Een Z68 had iig geen last van die SATAbug, dus dat zal je probleem niet zijn.

• Roberto538
Heb anders Sata kabels geprobeerd, even de voeding vanaf andere plek gehaald.
mocht allemaal niets baten.
maar nu merkte ik het volgende op, heb de pc op bureau neer gezet, en waarschijnlijk niet eerder op merkte

De 2 normale hhd lijken telkens te worden opgeboot. hoor dan een pieptoontje en de hdd opspinnen en dan weer stoppen / uitdraaien zeg maar.
maar dat doet hij nu de hele tijd...

Ik tast hier compleet in duister, heb ook echt altijd dingen die niemand ooit heeft meegemaakt 8)7

iemand nog ideeën? :'(

• Speedy-J
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 31-07-2025

Speedy-J

AMD Enthusiast

Je kan een harde reset van je BIOS doen ,dus ff stroom eraf en bios batterij eruit en dan de + en - in de batterij socket even kortsluiten met een schaartje ofzo.

Ryzen 7 5800@4.7GHz|Asus prime X570 pro|16GB G-Skill trident z rgb|Gigabyte rtx 2070 super|Custom WC van EK|chietech dragon|Corsair 750w rm x

• analogworm
analogworm schreef op vrijdag 24 januari 2014 @ 12:23:
[...]
.....

Verder is het bij problemen altijd wenselijk dat er volledige specificaties aangegeven worden. Ook is het wenselijk dat er voor de HDD's de smartwaarden gepost worden (bijvoorbeeld met Crystaldisk info, met de raw-waarden op decimalen) Al lijkt het eerder op een probleem met de Sata controller.
...
dat dus..

• Roberto538
Bedoel je dit? @Analog

Zojuist 3 x poging gedaan een Test te willen draaien met HD tune .
maar telkens gedurende test stopt ie, omdat de harde schijf weer eens "uit"gaat en dan weer aan.
Zoals te zien op Screenshot
Kom bij een schijf van 3 TB niet eens voorbij de +- 160Gig ..of de schijf gooit roet in eten.
met een nieuwe spin up en dan weer te verschijnen.

HD Tune Pro: ST3000DM001-1CH166 Error Scan

Scanned data : 160 gB
Damaged Blocks : 94.8 %
Elapsed Time : 19:06

HD Tune Pro: ST3000DM001-1CH166 Error Scan poging 2

Scanned data : 168 gB
Damaged Blocks : 92.6 %
Elapsed Time : 14:48

Afbeeldingslocatie: http://i57.tinypic.com/xom8ti.jpg

Zou zoiets ook gebeuren door foute "Sata Controller" ???

[ Voor 89% gewijzigd door Roberto538 op 01-02-2014 19:22 ]

• analogworm
Waarom heb je het plaatje van crystaldisk info weggehaald? Wat mij opviel op dat plaatje was dat er een onwijs hoge seek error rate was. (al kan die intrepetatie ook komen door mijn slechte conversie van hex naar decimalen)

ik heb tevens even gevraagd om een kickje naar het opslagtechnologie subforum gevraagd. Cipher is bijvoorbeeld diegene die de smartwaarden juist weet te interpreteren.
Al zou je ook even kunnen Googlen op oorzaken voor seek errors. (ter referentie mijn inmiddels 8 jaar oude maxtor heeft wel een paar kabelfouten en pendingbbad sectors gehad maar seek error staat op nul)

[ Voor 7% gewijzigd door analogworm op 01-02-2014 09:52 ]

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23-01 18:25

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Heeft niks met Processoren, Moederborden en Geheugen te maken, maar juist met Opslagmedia.
Move PMG -> OT.

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Verwijderd

Post je SMART data en kijk of je kabelproblemen hebt aan de hand van UDMA CRC Error Count.

CrystalDiskInfo kun je als Windows-gebruiker inzetten in de SMART uit te lezen.

• Roberto538
@Ultraman , Excuus en bedankt .. :$

@analogworm : Ja inderdaad, wist even niet meer wat ik nu wel of niet moest plaatsen haha 8)

Hierbij alsnog de Crystal Disk Smart info :

Afbeeldingslocatie: http://i59.tinypic.com/2vj8z2q.jpg

PS: Is het zo dat hoe meer info er staat hoe slechter?
Als ik kijk naar me ssd en Wd schijven veel minder regels .

[ Voor 19% gewijzigd door Roberto538 op 01-02-2014 19:14 ]

• analogworm
wie geeft er even een juiste interpretatie van deze smartwaarden?
@ TS je zou eventueel ook je plaatje van de smartwaarden kunnen updaten met een plaatje waarin er Decimalen ipv Heximalen gebruikt worden voor de raw values (Functie-> geavanceerde functies -> Raw-waarden -> 10DEC)

Verwijderd

De SMART ziet er netjes uit; geen bad sectors en geen kabelfouten.

Toch gaf de error test onleesbare sectoren aan. Dat kan eigenlijk alleen maar komen door kabelproblemen en bad sectors. Kabelproblemen zou je moeten kunnen zien bij UDMA CRC Error Count, maar die is 0 en gaat normaliter alleen maar stijgen en nooit meer dalen. Kortom, geen kabelproblemen.

Dan de bad sectors. Hoewel er nu geen bad sectors meer zijn, heb je die in het verleden waarschijnlijk wel gehad. Je hebt waarschijnlijk actieve utilities gebruikt en nu zijn alle bad sectors verdwenen en is tevens ieder bewijs ervan vernietigt. Dan kun je je ook niet meer beroepen op garantie; al is een bad sector nu en dan in principe heel normaal, zeker bij schijven met hoge datadichtheid. Dat soort 'uBER bad sectors' verdwijnen zodra je ze overschrijft en worden ook niet voor reservesectoren omgewisseld.

Ik denk dat bovenstaande de meest logische verklaring is. Bij toekomstige problemen met de schijf eerst de SMART data veiligstellen voordat je met actieve utilities zoals surface scans e.d. aan de slag gaat!

• analogworm
@CiPHER: En hoe zit het dan precies met die read en seek error rate?

Verwijderd

Alle mechanische schijven hebben read errors en seek errors. Seek error rate (SER) is vooral een indicatie van mechanische kwaliteit. Als je calibratieproblemen hebt en de leeskop de positie moeilijk kan vinden, zal de SER een slechtere (lagere) score geven. Bijvoorbeeld in kasten met veel vibraties kan je SER aanslaan, maar ook een schijf die mechanisch aan het aftakelen is kun je een slechte SER zien. In jouw geval is de SER 60 en is dat ook de slechtste score; hij is nooit beneden de 60 geweest. Onder de 30 geldt als gefaald.

Seek error Rate en Raw Read Error Rate houdt in dat het gaat om de verhouding tussen seeks/reads zonder errors en die met errors. De absolute hoogte van errors loopt in de miljoenen en is niet interessant; alleen de verhouding is interessant.

Bij Raw Read Error Rate (RRER) gaat over de mediumkwaliteit oftewel het platter oppervlakte. Dit is geen mechanische eigenschap maar een indicatie van de kwaliteit van de platter. Als er vaker dan normaal errors optreden, is er vaker dan normaal errorcorrectie (ECC) nodig. Dat verhoogt ook de kans dat het aantal bitfouten groter is dan de ECC errorcorrectie kan corrigeren. Als dat gebeurt, ontstaat er een 'uBER' bad sector. Een slechte RRER score betekent dus dat de schijf gevoeliger is voor het ontwikkelen van onleesbare sectoren.

Qua RRER is de huidige error rate genormaliseerd 114 en in het verleden is hij ooit tot 99 gezakt. Pas als hij onder de 6 zakt, geldt de schijf als gefaald.

Kortom, de genormaliseerde waarden (Current/Worst/Threshold) gaan van 0 tot 255 en daarbij geldt: hoe lager hoe slechter. 100 of 200 is meestal de best mogelijke waarde. Kijk bijvoorbeeld bij AirFlow Temperature. 100 is de best mogelijke waarde; 75 is hij nu. Dat betekent dus 100-75 = 25 graden celcius. De worst waarde is 58, dus de schijf is 42 graden geworden maximaal in het verleden, hetgeen prima in orde is. Maar zo werken die genormaliseerde waarden dus. Veel mensen zien error en een getal erachter en denken dan dat hun schijf niet in orde is; maar SMART werkt anders dan veel mensen denken.

• Roberto538
Damn jij verstaat je 'vak' wel Cipher.

Maar het probleem is, deze schijf heb ik net 2 weken draaien
En heb nu al meerdere keren gehad dat ineens me schijf 'verdwijnt' van me pc.
hoor dan even later weer een pieptoon uit die schijf komen, en vervolgens hoor ik windows weer met de melding, 'er is nieuwe hardware gevonden'

of erger krijg dit.... Afbeeldingslocatie: http://i60.tinypic.com/11cgp6c.jpg

Kan dan de schijf partities(laatste 3 partities is de nieuwe schijf) niet benaderen, en moet dan eerst de pc rebooten wil ik er weer wat mee kunnen.

Daarbij komt nog eens kijken , dat ik met HDD tune de test niet eens kan doorlopen, telkens als die bij pak em beet160 gig is , zie je ineens dat ie vast slaat op een badsector, en stopt vervolgens.
En kwam in het log met 2369 Error's aan zetten. Dus na 3 x poging gewoon een test te doen, kwam die niet verder. als zoals de screenshot laat zien.

Ik schrok me de tandjes , had net al me foto's en muziek erop gezet. Dacht even dat me collectie weg was.
kon je vertellen ik trok even wit weg... staat veel materiaal dat niet meer te krijgen is. vanaf vinyl etc.

Eerste wat ik dacht , moet snel me spul veilig stellen, en ook tijdens simpelweg kopieeren plakken van ene schijf naar andere schijf. Ging schijf meerdere malen 'offline' en kon ik weer opnieuw beginne,.
omdat hij de schijf niet meer vond en het bestand logischerwijs niet kon vinden.

Ik had Alternate hier over al gecontact , maar deze wil ook zelf de schijf zien / testen of het idd aan de schijf ligt . of dat er niet een ander probleem gaande is. Vandaar dat ik alles zeker wou uitsluiten.
Wil niet voor joker staan en het is natuurlijk ook vervelend, als blijkt dat wat anders is .

[ Voor 12% gewijzigd door Roberto538 op 03-02-2014 17:31 ]

Verwijderd

Die meldingen krijg je allemaal omdat je bad sectors had. Had, want nu zijn die verdwenen. Bad sectors verdwijnen altijd als je ze overschrijft. Dan worden ze omgewisseld voor reservesectoren als het fysiek beschadigde sectoren waren. Maar veel vaker betreft het zogenaamde 'uBER bad sectors' wat betekent dat de informatie niet corruptievrij te lezen is. Overschrijf je zo'n sector dan wordt hij niet omgewisseld omdat hij na het overschreven weer prima functioneert.

In jouw SMART overzicht zijn alle bad sectors weg (Current Pending Sector; raw value = 0). Maar dit is de huidige waarde; in het verleden is deze waarde waarschijnlijk positief geweest en daar komen ook de meldingen van of je de schijf wilt formatteren e.d.

Retourneren naar Alternate zou nu niet lukken; er is geen enkel bewijs dat de schijf in het verleden problemen heeft gehad en op dit moment is de schijf foutvrij. Als je nu een HDTune Surface Scan doet, zou je geen fouten moeten tegenkomen. Mocht dat wel het geval zijn; kijk dan direct naar de Current Pending Sector waarde in de SMART output.

Het echte probleem is niet je hardeschijf maar de software die je gebruikt. Je gebruikt nog 'ouderwets' NTFS filesystem en die biedt geen bescherming tegen bad sectors zoals moderne 3e generatie filesystems dat wel doen. ZFS is het beste filesystem, maar draait niet onder Windows. Btrfs is de next-gen filesystem voor Linux en Microsoft werkt aan ReFS wat op dit moment nog ontwikkeld wordt, maar al wel met hacks werkend te krijgen is op consumentenversies van Windows.

Pas zodra je een 3e generatie filesystem draait, kun je zonder problemen de hardeschijven van vandaag de dag gebruiken. Oudere filesystems zijn eigenlijk niet meer geschikt voor de schijven van nu. Dit heeft met uBER te maken.

Tot die tijd een simpel advies: maak regelmatig backups en houd de SMART van de hardeschijf regelmatig in de gaten.

UDMA CRC Error Count = kabelfouten
Current Pending Sector = Actieve bad sectors; zeer gevaarlijk
Reallocated Sector Count = Passieve bad sectors die zijn omgewisseld; na het omwisselen zijn ze ongevaarlijk omdat ze niet meer gebruikt worden.

Verwijderd

Quote:
Ik schrok me de tandjes , had net al me foto's en muziek erop gezet. Dacht even dat me collectie weg was.
kon je vertellen ik trok even wit weg... staat veel materiaal dat niet meer te krijgen is. vanaf vinyl etc.

Wat dacht je van backups?...
In plaats van je data op slechts 1 medium te hebben staan...
Misschien belangrijk genoeg om tot actie over te gaan?...
Nu het nog kan...

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 03-02-2014 23:31 ]

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19-01 16:25
Je kan wel de hd testen met software van de harde schijf fabrikant9speciaal om hd te testen), als hij hier niet door komt dan kun je hem wel retouneren.
Misschien ook in een andere pc testen, dan weet je zeker dat het niet aan je hardware ligt.

• Roberto538
Na aanleiding van je uitspraken @cipher, deed ik nogmaals de HDD tune test.
Die begon meteen weer te miepen op de welbekende 160 Gig grens.

had voor gemak ook even het geluid opgenomen, welke telkens uit me Hdd kwamen zodra ik de boel ging opstarten.

http://www1.zippyshare.com/v/27775563/file.html

En dit geluid hoorde ik ook ,als hij gek begon te doen met verdwijnen van me partities , alsof die weer door een gat in de weg reed ofzo .

Dus ik dacht wat @jan99999 zei, is niet eens zo gek idee, ik naar de seagate site om daar , test tool te downloaden en te zien wat hun eigen tool wel niet had te vertellen over de schijf.

Ik selecteer de schijf en deed maar meteen de "Long test " Die liep al meteen vast , ik denk nou dat gaat al goed.
Probeer anders maar eens de 'korte variant' en ook deze liep al vrij snel in de melding "Fail "

Afbeeldingslocatie: http://i57.tinypic.com/6f9j5s.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i58.tinypic.com/o0dtw3.jpg

Denk nou is dat even lekker, hun eigen Tools waren niet eens in staat deze schijf nog te testen zonder Faillures. Toen zag ik tussen de optie staan, "Fix all Long" ik zo hmm wat zou dat wezen .
dus ik klikte die maar aan, bleek dus een zelf diagnose tool te zijn en dingen te kunnen herstellen.
Wist niet eens dat dit mogelijk was bij een schijf, dacht altijd zodra die kuren geef moet ie weg.
Heb dus in verleden schijven voor niks weg gemiept, maar dat terzijde.

Deze test liet ik lopen, en duurde een aanzienlijke tijd, niet dat mij boeide, ik wou gewoon dat ie deed wat ie moest doen. ik laten lopen een nacht en dag. (was gewoon naar werk gegaan)
En toen ik terug kwam was die klaar.
Ik denk neem dan meteen proef op de som, door er meteen HDD tune over heen te gooien.
na 6½ uur was deze dan klaar en wat schetst me verbazing, al me "Bad Sectors" behoorden tot verleden. En de test is de schijf ditmaal wel helemaal doorlopen.
Heb nu de pc diverse malen opnieuw opgestart, telkens spiek ik weer of de partities er nog staan .
en jawel ze staan er nog(En die pieptoontjes uit schijf zijn verdwenen), kijk dit nog even aan . Durf nog niet aan om meteen weer me zooi terug te pompen :$

De eerste 2 partities
Afbeeldingslocatie: http://i57.tinypic.com/9pyfkn.jpg

de 'Extra partitie , aangezien mij Bios geen 3 TB schijf aan ken zonder een tool te moeten gebruiken.
En zo de laatste 742 Gig die eerst als "unallocated" was aangeschreven , ook weer te kunnen gebruiken.
Afbeeldingslocatie: http://i58.tinypic.com/atllbk.jpg

Wou jullie alle in ieder geval mega bedanken voor reakties, en hou je op de hoogte mochten er nog ontwikkelingen plaats vinden.

• Roberto538
Nou uiteindelijk mocht het niet baten.
Schijf ga weer kuren , at random partities laten verdwijnen. werd er gek van
gelukkig me data nog enigzins weten af te halen, tijdens over kopiëren viel schijf tot 3 x toe weg.

ik na alternate toe gereden verhaal voor gelegd, de persoon bij klantenservice zat me enigzins wazig aan te kijken. Schijnbaar vond hij t een beetje vreemd verhaal.
uiteindelijk wouden ze em testen, en kon em overhalen omdat de schijf net aangeschaft is dit meteen te doen.
terwijl ik in wachtruimte aan t wachten was. uiteindelijk kwam hij ook met zelfde nieuws.
schijf werkte niet naar behoren in tests...ook hun konden de partities niet benaderen.
uiteindelijk toch meteen een nieuwe schijf gekregen van Alternate, uiterst vriendelijke verkoper.
Eind goed al goed.. dus we kunne weer aan de slag ermee :)

Verwijderd

Een schijf die continu nieuwe bad sectors aanmaakt is niet meer betrouwbaar. Echter kan ik dat niet verifiëren omdat je na de failed test geen SMART informatie hebt opgevraagd. Die fix via Seagate is weinig anders dan een lange format (zero write) die sectors remapt. Dat lijkt ook gelukt te zijn, maar bad sectors komen weer terug.

Dat is een irritant probleem. Pas zodra Microsoft overstapt op ReFS ben je van dit soort gezeik af. Maar de schijf omwisselen lijkt me wel zo verstandig; ook al heb je nu geen 'bewijs' in de vorm van goede SMART tests. Je hebt denk ik de geluk dat het bij de leverancier ook mis ging; anders denk ik niet dat ze je schijf hadden omgewisseld. ;)

• Roberto538
@cipher : Ja tot die tijd maar 'aan klooien' ach heb eigenlijk nooit ellende gehad met welke hdd ook.
heb er in me leven al aardig wat versleten, Toevallig net een verkeerde gehad.
Zouden er uberhaupt nog echt slechte hdd merken zijn?
Tis dat Ssd in grote varianten voor particulier nog niet voor handen zijn. met keyword "Betaalbaar"
anders zeker op die over gestapt.

Had intussen al een Wd green schijf gekocht, en hang deze maar in me Popcorn.
die herkende waarschijnlijk door het Ext bestandsformaat em wel meteen als 3 Gig zonder toeters en bellen te hoeven instaleren.

in ieder geval reuze bedankt voor feedback en hulp !!!

• Roberto538
Nou ik word er helemaal moedeloos van nu, Had wederom problemen met me Hdd.

Had er middels een nieuwe Toshiba 3TB ingehangen, draaide 3 uurtjes goed .
En poef krijg weer dat leuke windows geluidje en me Harde schijf is nowhere to be found.
Me andere Os ssd schijf en me Wd schijf blijven gewoon netjes staan.
Maar 1 of andere manier verdwijnt telkens me 3de schijf na verloop.

Heb geprobeerd :
- Bios update
- in andere Sata poorten gedaan 3 verschillende
- andere sata kabels
- Nieuwe Marvell Sata drivers geïnstalleerd

Zodra ik de schijf die me pc niet herkend , doet in me dockinsysteem , draait het als een zonnetje.
Doe ik em in me pc verdwijnt ie na verloop....

WTF kan dit zijn..... Mobo kapot ? Voeding? ik weet het niet meer.
heb nu middels 3 Hdd schijven voor jan lul gekocht...en probleem blijft ?

PLEASE help |:( |:( |:( :-( ik weet het niet meer

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Een marvell gebruiken is zowiezo vragen om moeilijkheden.
Zet de marvell uit in de bios zodat je die in ieder geval niet meer per ongeluk gebruikt.

Maar als het telkens weer kapot gaat, zou ik toch ook eens overwegen een nieuw mobo.

• Roberto538
Oh dat kan dus ook, maar welke controller gaat ie dan gebruiken ?
Zag wel op Gigabyte site, dat er ook intell controllers voor handen waren.
maar ik dacht omdat die standaard afgeleverd was met deze Marvell dat dit dan niet werken zou .
Hou zou ik dan precies te werk moeten gaan @reepje ?

Ik dacht dus dat ze kapot waren, omdat ie steeds verdween en me pc liet vast lopen.
Maar nu heb ik een Docking systeem gekocht, en daar blijken de schijven gewoon perfect te functioneren.
heb dus 3 x een hdd gekocht voor jan met korte achternaam.

Maar blijft toch wel opmerkelijk te noemen...2 jaar gewoon mee gewerkt, en dan ineens deze probs... :o

Edit : Als ik die "On board Controller" uit zet in bios, start me pc niet meer op. blijft ie hangen bij "loading operation system"

[ Voor 17% gewijzigd door Roberto538 op 13-08-2014 15:16 ]

• albatross
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 29-12-2025
Waarom, de nerd-value ten spijt, wordt er hier zo blindgestaard op bad sectors?! Die man heeft gewoon een galle controller (heb hetzelfde gehad met mijn onboard Marvell LAN controller). Hij heeft er al zo veel andere schijven ingehangen, dan weet je toch dat het niet om bad sectors gaat?!

Gewoon een nieuw insteek-kaartje SATA controller kopen; 10:1 dat het probleem dan weg is.

i9 12900K | MSI Meg CoreLiquid S360 | ASUS ROG STRIX Z690-A GAMING WIFI D4 | G.Skill Trident Z Royal Elite 2x32GB 4266Mhz Gold | AORUS RTX 4090 MASTER | Dark Power 13 1300W | Samsung 980/860/970/990 Pro | Logitech Z-906 | Phanteks Evolv X | Dell AW3821DW

• albatross
Roberto538 schreef op woensdag 13 augustus 2014 @ 13:23:
Edit : Als ik die "On board Controller" uit zet in bios, start me pc niet meer op. blijft ie hangen bij "loading operation system"
Ja, zonder enige controller, dat gaat em natuurlijk niet worden. :P

Goede kans dat je moederboord 2 SATA controller aan boord heeft (sommige moederboorden hebben 6-8 SATA aansluitingen). Die tweede is dan wellicht geen SATA 3 (of SATA 2), maar dat mag de pret, althans voor de test, niet drukken. Met een beetje geluk doet de tweede het nog wel. Dan weet je iig waar het aan ligt.

[ Voor 6% gewijzigd door albatross op 14-08-2014 04:10 ]

i9 12900K | MSI Meg CoreLiquid S360 | ASUS ROG STRIX Z690-A GAMING WIFI D4 | G.Skill Trident Z Royal Elite 2x32GB 4266Mhz Gold | AORUS RTX 4090 MASTER | Dark Power 13 1300W | Samsung 980/860/970/990 Pro | Logitech Z-906 | Phanteks Evolv X | Dell AW3821DW

• Roberto538
albatross schreef op donderdag 14 augustus 2014 @ 04:02:
Waarom, de nerd-value ten spijt, wordt er hier zo blindgestaard op bad sectors?! Die man heeft gewoon een galle controller (heb hetzelfde gehad met mijn onboard Marvell LAN controller). Hij heeft er al zo veel andere schijven ingehangen, dan weet je toch dat het niet om bad sectors gaat?!

Gewoon een nieuw insteek-kaartje SATA controller kopen; 10:1 dat het probleem dan weg is.
Kijk zo leer ik nog eens wat , stom eigenlijk dat ik hier niet naar zocht.
maar kreeg zoveel info over me heen, ik ben wel beetje thuis in pc. maar weet natuurlijk ook niet alles .
Maar enige ervaring met een bepaald merk? link evt?
En die prik je dan in een pci slot, en daar kan je dan gewoon een Sata 600 schijf aan hangen?

Ik kon het niet uitstaan en ben eens gaan goochelen.
Maak niet uit welke poort ik neem (had er 3 over), maar zodra ik er een 3de schijf bij hang, gaat ie maf doen.

Afbeeldingslocatie: http://i57.tinypic.com/15rlftg.jpg

Heb uit ellende maar ff zo gedaan. Me nieuwe 3 TB erin. En me 2 schijven die ik voor jan lul heb gekocht
voor de time being maar in deze dock gestoken.
Zal wel niet 100% werken ondanks het op Usb 3.0 werkt. maar goed nu kan ik ze uberhaupt gebruiken :+

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
Is je 12V rail spanning niet te laag waardoor er zich een spindown voordoet?
Pak eens een multimeter, en meet is wat er tussen de gele en zwarte draden voor een spanning staat.
Dat mag minstens 11.3 en maximaal 12.6 Volt zijn.

• Roberto538
Heb er een 550 Watt Voeding in zitten, zou toch genoeg moeten zijn .
Heb er niet al te dikke Graf kaart in zitten. en het weg vallen gebeurde als ik iets ging downloaden met newsleecher. Zodra die dus ging wegschrijven... poef hdd weg.
Dus niet eens met zwaar belasten of wat ook .
Daarnaast heb ik geen Multimeter in huis

• -Venom-
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online
550 Watt zegt niks! meten is weten of testen met een andere voeding.

(ps vaak kun je in de bios ook de voltages 's zien)

[ Voor 28% gewijzigd door -Venom- op 14-08-2014 19:56 ]

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
Ik had een 500 Watt voeding, maar met 4 schijven kon hij niet opstarten.

Tip: furmark, dat gebruikt de gpu 100% power en heeft dus grote impact op je voeding. Als je dit tegelijk met Prime95 draait kun je zien of je voeding het piekverbruik aankan.

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Het is juist dat een harde schijf bij het opstarten een vrij hoog piek verbruik heeft. Als dan 4 harde schijven tegelijkertijd opstarten, kan dat teveel voor een voeding blijken.

bij grote systemen worden daarom de schijven ook wel 1 voor 1 opgestart. Maar een goede voeding (dus niet een voeding met veel watts, maar een goede voeding) moet dat wel makkelijk aankunnen.

• rikadoo
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
Schrijven verdelen over 2 lijnen 2 op de ene lijn en 2 op de andere? Of gaat dat niet.

AMD Ryzen 7 5900x | Custom WC | ASUS ROG Strix X570-E Gaming | 32GB Corsair DDR4-3600MHz | Samsung 970 nvme 1TB | Samsung 860 EVO 2TB | AMD RX 6900XT 16GB | 1x Asus RoG XG27AQDMG | 1x LG UltraGear 27GL850

• Spekkie88
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 18-01 19:21
Verwijderd schreef op maandag 03 februari 2014 @ 18:36:
UDMA CRC Error Count = kabelfouten
Current Pending Sector = Actieve bad sectors; zeer gevaarlijk
Reallocated Sector Count = Passieve bad sectors die zijn omgewisseld; na het omwisselen zijn ze ongevaarlijk omdat ze niet meer gebruikt worden.
Maar de Reallocated Sector Count zou toch wel moeten verhogen als je bad sectors zijn verwisseld? Ondanks dat de Current Pending Sector dan wellicht 0 is zou je dan wel verschil moeten zien in Reallocated Sector Count toch? Tenzij het uBER bad sectors zijn waarschijnlijk...

FX8350 @4.8 GHz
i7 4930K @4.5 GHz

• albatross
Roberto538 schreef op woensdag 13 augustus 2014 @ 12:18:
Nou ik word er helemaal moedeloos van nu, Had wederom problemen met me Hdd.

Had er middels een nieuwe Toshiba 3TB ingehangen, draaide 3 uurtjes goed .
En poef krijg weer dat leuke windows geluidje en me Harde schijf is nowhere to be found.
Me andere Os ssd schijf en me Wd schijf blijven gewoon netjes staan.
Maar 1 of andere manier verdwijnt telkens me 3de schijf na verloop.

Heb geprobeerd :
- Bios update
- in andere Sata poorten gedaan 3 verschillende
- andere sata kabels
- Nieuwe Marvell Sata drivers geïnstalleerd

Zodra ik de schijf die me pc niet herkend , doet in me dockinsysteem , draait het als een zonnetje.
Doe ik em in me pc verdwijnt ie na verloop....

WTF kan dit zijn..... Mobo kapot ? Voeding? ik weet het niet meer.
heb nu middels 3 Hdd schijven voor jan lul gekocht...en probleem blijft ?

PLEASE help |:( |:( |:( :-( ik weet het niet meer
Even een paar dingen nog.

1) Eigenlijk moet je *nooit* low-level format tools gebruiken, tenzij het 100% duidelijk is dat je echt bad sectors hebt. Je bent er over het algemeen direct je garantie mee kwijt (als de winkelier/fabrikant moeilijk doet), en je doet vaak meer schade dan goed (zeker op een schijf die eigenlijk niet stuk is). Adviezen richting jou om dan maar meteen met zulke tools aan de slag te gaan, wel... ik had ze niet gegeven. :)

2) Het 'derde schijf erbij' probleem kan verschillende oorzaken hebben. Ik zag dat je een Gigabyte moederbordje hebt (welke?); bepaal eerst eens aan welke SATA controller die derde schijf precies hangt. En verwissel zonodig de SATA stekkertjes op je moederbord, en kijk dan of wellicht een van de andere schijven moeilijk gaat doen.

3) Ook zag ik, dat je SATA 3 wil. Eigenlijk gaat SATA 3 opmerkelijk vaak de mist in met het 'establishen' van de SATA 3 link speed (waarbij de schijf soms wel/soms niet herkend wordt bij het opstarten).

Ook voor de test weer, schakel de SATA controller speed voor de grap eens terug naar SATA 2 (heb je ergens, in je BIOS, een 'storage configuration' optie of iets dergelijks?). Vaak heet de SATA 2 speed 'Gen2'. En kijk dan nog eens hoe het gaat.

• Spekkie88
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 18-01 19:21
albatross schreef op vrijdag 15 augustus 2014 @ 10:21:

1) Eigenlijk moet je *nooit* low-level format tools gebruiken, tenzij het 100% duidelijk is dat je echt bad sectors hebt. Je bent er over het algemeen direct je garantie mee kwijt (als de winkelier/fabrikant moeilijk doet), en je doet vaak meer schade dan goed (zeker op een schijf die eigenlijk niet stuk is). Adviezen richting jou om dan maar meteen met zulke tools aan de slag te gaan, wel... ik had ze niet gegeven. :)
Ik mag toch hopen dat als je low-level format software van de fabrikant gebruikt ze er toch echt niet moeilijk over mogen doen... Ze leveren het tenslotte zelf... Dat een low-level format soms meer kwaad doet dan goed ben ik wel met je eens...

FX8350 @4.8 GHz
i7 4930K @4.5 GHz

• albatross
Spekkie88 schreef op vrijdag 15 augustus 2014 @ 11:13:
[...]

Ik mag toch hopen dat als je low-level format software van de fabrikant gebruikt ze er toch echt niet moeilijk over mogen doen... Ze leveren het tenslotte zelf... Dat een low-level format soms meer kwaad doet dan goed ben ik wel met je eens...
Je hoort daar verschillende verhalen over. Zelf zou ik het iig niet doen voordat ik contact opgenomen had met de fabrikant.

Overigens, ik weet niet precies hoe zijn caddy gevoed wordt, maar als die een externe voeding heeft (en niet zijn power via USB haalt), en zijn hard disken werken daarin wel, dan zou inderdaad ook een voedingsprobleem hem parten kunnen spelen (want de hard disken in de caddy trekken dan geen stroom van zijn PC).

Voorloping hou ik het echter nog op een controller/speed issue. Maar, only one way to find out, zogezegd, en dat is door eliminatie-testen oorzaken uitsluiten.

Verwijderd

Low-level format bestaat niet meer. De term wordt nu veelal incorrect gebruikt als een zero-write op het gehele LBA-oppervlakte. In het verleden was een low-level format datgene wat de ruwe oppervlakte verdeelde in sectoren (LBA) waarna de hardeschijf als block-level storage dienst kon doen.

Een goed voorbeeld van een low-level format is de oude diskette. Deze had 2.00MB ruwe opslagruimte; totdat je het formatteerde en er 1.44MB aan LBA block-level storage overbleef. Dat was een echte low-level format. Tijdens de low-level format bepaal je ook de grootte van de sectoren. Bij moderne hardeschijven (boven de 200 megabyte) kun je geen low-level format meer doen.

• albatross
Verwijderd schreef op vrijdag 15 augustus 2014 @ 11:41:
Low-level format bestaat niet meer. De term wordt nu veelal incorrect gebruikt als een zero-write op het gehele LBA-oppervlakte. In het verleden was een low-level format datgene wat de ruwe oppervlakte verdeelde in sectoren (LBA) waarna de hardeschijf als block-level storage dienst kon doen.

Een goed voorbeeld van een low-level format is de oude diskette. Deze had 2.00MB ruwe opslagruimte; totdat je het formatteerde en er 1.44MB aan LBA block-level storage overbleef. Dat was een echte low-level format. Tijdens de low-level format bepaal je ook de grootte van de sectoren. Bij moderne hardeschijven (boven de 200 megabyte) kun je geen low-level format meer doen.
De term 'low-level format' wordt echter nog steeds (en eigenlijk idd ten onrechte) gebruikt. De echte 1:1 relatie tussen fysieke sectoren, en wat je 'denkt' dat de hard disk heeft, ging eigenlijk al verloren met de komst van IDE, dat er, als het ware, een virtualisatie-laag tussenlegde.

• Roberto538
Die format tools had ik gebruikt om me voorgaande schijf, die dus errors gaf .
Had van Alternate wel een nieuwe gekregen, en die hang nu vrolijk in me Popcorn.
Daarna nog 2 Western digital schijven gekocht, en dan nu van de week die Toshiba.
Eigenlijk ook wel beetje eigen wijs en stom, dat ik klakkeloos schijven ga zitten aan schaffen.
maar meerdere Computer zaken , vertelde mij dat dit daar aan lag. dus tja...misschien naief .

Afbeeldingslocatie: http://i61.tinypic.com/vr7k9x.jpg

Maar deze mobo draait dus op Marvell controller. weet niet of deze dit doen op alle Sata poorten .
aangezien ze niet allemaal Sata600 zijn nl. 3x SATA-300, 4x SATA-600.

Maar betref die piek spanning...zit ook wel logica in...
Hij start op en zie me schijf in me verkenner, Zodra ik newsleecher aan klik en die schijf staat in gesteld als me download schijf. Doet het even binnen halen...dan hoor ik een soort tik vanuit die schijf.
Dan is het even stil...zie ik dat Newsleecer niks meer binnen haalt en blijft steken.
Vervolgens hoor ik Windows toontje... en poef Schijf verdwijnt van me Verkenner .

Nu heb ik me nieuwe Toshiba 3 Tb schijf erin laten zitten , als download schijf. En me andere Data in die docking gepropt, die weer verbonden is op me Usb 3.0 poort.
Zodat ik ze iig nog kan gebruiken en me pc tenminste weer normaal op start :+

[ Voor 10% gewijzigd door Roberto538 op 15-08-2014 18:41 ]

• albatross
Roberto538 schreef op vrijdag 15 augustus 2014 @ 18:37:

Maar deze mobo draait dus op Marvell controller. weet niet of deze dit doen op alle Sata poorten .
aangezien ze niet allemaal Sata600 zijn nl. 3x SATA-300, 4x SATA-600.

Maar betref die piek spanning...zit ook wel logica in...
Hij start op en zie me schijf in me verkenner, Zodra ik newsleecher aan klik en die schijf staat in gesteld als me download schijf. Doet het even binnen halen...dan hoor ik een soort tik vanuit die schijf.
Dan is het even stil...zie ik dat Newsleecer niks meer binnen haalt en blijft steken.
Vervolgens hoor ik Windows toontje... en poef Schijf verdwijnt van me Verkenner .

Nu heb ik me nieuwe Toshiba 3 Tb schijf erin laten zitten , als download schijf. En me andere Data in die docking gepropt, die weer verbonden is op me Usb 3.0 poort.
Zodat ik ze iig nog kan gebruiken en me pc tenminste weer normaal op start :+
Ik zou toch wat systematischer gaan testen nu. Is 'me schijf' je data disk? Koppel de rest dan eens af (behalve je boot schijf, uiteraard), en ga 'me schijf' eens hangen aan een SATA 2 port; en dan aan de andere SATA 2 poorten; en dan aan de SATA 3 poorten. Doet ie het op allemaal, ga dan 1 voor 1 de rest van de schijven er weer aanhangen (wel bij alles tussendoor testen, natuurlijk).

En had je de SATA 3 link speed al eens terug gezet? (voor de test). Gewoon 1 voor 1 systematisch testen. :)

• Roberto538
@albatross nee had de speed nog niet terug gezet, nog niet echt gelegenheid voor gehad..
ik weet hoe ik ook ben, als ik dan eenmaal weer ga klooie. ben ik zo weer uren verder hehe
Maar "mijn schijf / 3de schijf " is inderdaad alleen een data schijf tbv newsleecher. ed .
daar komt verder niks anders op, op me andere schijven staan me muziek , fotos, etc.
En me Ssd is me OS only zeg maar..

Maak niet uit welke poort ik ze prik..maar zodra ik er een 3de schijf bij zet. dan is het bonus.
Heb alleen nog niet geprobeerd me data schijf op een van die andere poorten te prikken verder.
Aangezien die natuurlijk met die 2 werkte, die kabels niet verder gewisseld.
alleen dus de poorten die over waren, in dit geval 5 stuks.

Maar iemand had eerder over zo Sata in steek controller. zag geloof ff snel dat die maar rond de 10/15 euro waren. Als dat de oplossing is evt, hoef ik verder niet te klooien toch.
Of zie ik dat verkeerd ... kan ik wel gaan klooien met settings en dan evt de boel knijpen.
maar dan kan ik alsnog de schijf niet benutten als dat zou werken.
Dan toch beter die insteek kaart en klaar? Of kan dan nog dat spannings verhaal ook nog spelen dan?

Maar begrijp wel dat ik weer iets uniek heb, had dit ook al voorgelegd op Forum van Gigabyte zelf.
maar ook die wisten even 123 geen oplossing , hun reactie was :

"Beste Roberto,

Ik heb je probleem voorgelegd bij onze technische dienst.

Ze vragen het volgende kan je mij dit laten weten?
Please let the user check if he updated the current Firmware of the Samsung

Groetjes,

Bernice Slot
"

• albatross
@Roberto538: zo'n SATA kaartje heb al voor ca. 7,50 euro; wel gewoon crappy SATA I, uiteraard, maar een goedkoop genoege test, dunkt me, om een-en-ander uit te sluiten. Blijkt het dat te wezen, dan koop je gewoon een echte SATA II controller (ook niet zo duur, overigens: ca. 20-40 euro).

Verwijderd

Er zijn geen 'echte' SATA/300 controllers. Je hebt dan een Silicon Image/Marvell/Promise gevalletje. Met Windows drivers die geen TRIM-ondersteuning hebben. Bovendien beperkt door PCI-express. Zo kan de Silicon Image-chip maar 125MB/s doen over 6 poorten = 60MB/s per poort. Maar het is wel SATA/300.

Een goede addon AHCI-controller voor een SSD bestaat simpelweg niet. De chipset-controller is het beste wat je kunt krijgen.

• albatross
Verwijderd schreef op vrijdag 15 augustus 2014 @ 23:51:
Er zijn geen 'echte' SATA/300 controllers. Je hebt dan een Silicon Image/Marvell/Promise gevalletje. Met Windows drivers die geen TRIM-ondersteuning hebben. Bovendien beperkt door PCI-express. Zo kan de Silicon Image-chip maar 125MB/s doen over 6 poorten = 60MB/s per poort. Maar het is wel SATA/300.

Een goede addon AHCI-controller voor een SSD bestaat simpelweg niet. De chipset-controller is het beste wat je kunt krijgen.
Hij zal er toch achter moeten komen waar het nou aan ligt. Desnoods dan maar een nieuw moederbordje (mocht het echt die Marvell onboard SATA controller van hem wezen).

• Roberto538
Nu ik dit verhaal zo lees, lijkt me dat idd beste alternatief.
nog een keer alles uit sluiten, kreeg ook nog ff als tip 1 x proberen de dvd brander los te trekken ofzo.
iets over irq of zoiets ???
Want als zo controller 'beperkt werkt , kan ik ze net zo goed via die docking doen voor de time being.
en dan door sparen voor een nieuwe mobo.
in ieder geval weer hartstikke bedankt voor de tips en meedenken .
ik weet weer wat ik kan doen van de week, hou jullie op de hoogte .
Pagina: 1