Acer Aspire 7551: zwart scherm, start niet op

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkDePoema
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 13:55
Heeft iemand ervaring en misschien tips met betrekking tot het volgende probleem?

Mijn Acer Aspire 7551 start niet meer op en geeft geen enkel teken van leven. Alleen het powerledje brandt en de ventilator draait. Het hdd-ledje knippert niet en ik hoor ook geen error-beeps. Aansluiten op een externe monitor levert ook geen beeld op en ook het omwisselen van het geheugenbankje mocht niet baten.
Ik kwam hier hetzelfde probleem tegen, met een oplossing, maar die lijkt niet te werken. Kort samengevat gaat het om het creëren van een bootable usb-stick met de meest recente bios-versie. De suggestie is dat dit vaker schijnt voor te komen en dat de bios hersteld moet worden. Door de laptop op te starten met toetsen Fn+Esc ingedrukt, zou een soort emergency bios-flash gestart moeten worden, maar er gebeurt niets, behalve dat het ledje op de usb-stick even knippert, ten teken dat ie wel herkend wordt. Ik heb met de volgende zaken al rekening gehouden:
- De stick is gemaakt op een 32-bits Windows 7 systeem
- De stick is zowel als FAT als FAT32 geformatteerd
- Ik heb bovenstaande met een 4GB en een 1GB stick geprobeerd
- Tijdens de emergeny boot heb ik hdd en optische drive ontkoppeld
Ik heb zelfs via marktplaats een usb floppy drive besteld om vanaf diskette te flashen (dat werd gedaan op een forum dat dezelfde oplossing voor een ander laptopmodel voorstelde), maar die wordt schijnbaar niet herkend: het ledje blijft uit.

Ik ben een beetje door m'n opties heen en hoop dat iemand nog een idee heeft dat het proberen waard is!

[ Voor 4% gewijzigd door HenkDePoema op 23-01-2014 18:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zippy1970
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 07-03 08:40
Hoeft niet aan een corrupte BIOS te liggen. Het kan zoiets simpels zijn als een losse insteekkaart. Toevallig kreeg ik van de week ook zo'n PC van iemand. Apparaat deed helemaal niets. Zelfs geen piepje. Alleen de powerled en de ventilator ging aan. Precies zoals bij jou. Even alle kaarten "reseaten" en voila, ging weer als een speer.

Dus begin daar eens mee. Even alle insteekkaarten eruit en er weer in (blaas meteen de sockets even schoon). Hetzelfde voor alle aansluitingen op het moederbord (alle power kabels, SATA/IDE/ATA/USB/enz kabels). Geheugen kaarten heb je al gedaan dus dat hoeft niet.

Zorg er wel voor dat er geen spanning op het moederbord staat. Dus wel even de stroomkabel er af. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zippy1970
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 07-03 08:40
Ach, als je toch bezig bent... Wat veel beter is, is om eerst alle kabels te reseaten (ja reseaten, niet resetten :) ) daarna alle insteekkaarten én geheugen er uit halen (en het liefst zelfs de processor), en dan de PC opstarten. Als-ie dan opeens begint te piepen, is de kans groot dat de BIOS nog intact is.

Daarna de kaarten er weer in. Start hij dan niet op, dan heb je een kaart die kortsluiting maakt. Volgende logische stap is ze dan één voor één uit te proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkDePoema
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 13:55
Sorry voor m'n late reactie, maar tnx anyway! Morgen ga ik de laptop opendraaien en jou tips toepassen. Afgelopen dagen geen tijd voor gehad. En als hij toch open ligt, kan ik meteen een simpele CMOS reset proberen. Ik laat even weten hoe dit afloopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ritzo
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 29-04-2014
op het moederbord zit een knoopcel batterij. die kan leeg zijn. heb ik ook een keer gehad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 611855

hallo beste zippy1970 mag ik vragen wat reseaten is en hoe je dat doet want ik heb de zelfde probleem met mijn laptop allen krijg ik extern ook geen beeld start wel op fan draait ook en dat is het :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 942047

Hey, ik zie dat dit een oude topic is maar gek genoeg ervaar ik precies hetzelfde probleem met de laptop van mijn zus en ben ik toch even benieuwd naar het eind resultaat.

Ook ik kwam uiteindelijk uit op: BIOS flashen.

Was dit succesvol in jouw situatie?
Reseating van hardware had geen effect in mijn situatie.
Ook de BIOS battery bleek nog prima te zijn.

Zelf ben ik nog niet aanflashen toe gekomen, maar dit leek mij geen makkelijk proces.
Gezien ik letterlijk niets kon zien op het scherm.

Graag verneem ik een reactie :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 384420

Oude topic maar nog actueel. De oplossing om de knoopcel te vervangen was een goude tip. Twee schroefjes los en nieuwe knoopcel...in drie mnuten gerepareerd. TOP!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1192566

De mijne doet helemaal niks meer geen lampjes geen fan helemaal niks.

Heb de accu al los gehad, 30 sec o ok de aan knop gedrukt.
Wat nu iemand tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tonyberretta
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 20-11-2020
Tsja het is echt het 2032 batterijtje, blijven toch b kwaliteit laptops. zeker zoals het als in elkaar zit, meedraaiende schroefjes, afbrekend plastic. maar hij doet het weer :)
Pagina: 1