Bandbreedte hogging

Pagina: 1
Acties:

• 3clectic
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 29-11 00:32
Heren,

Ik zit met een probleem. We hebben thuis internet van Ziggo (60 mbit/s), en ik ben er wel tevreden over. Echter, zodra mijn lief klein zusje haar laptop aanzet gaat het gruwelijk mis. Als ik bijvoorbeeld Battlefield aan het spelen ben, zie ik dat mijn ping van gemiddeld 20 ms naar 125/180 ms gaat. Het feit dat momenteel veel servers een plugin hebben die automatisch kickt als je ping boven de 100 of 150 komt maakt het voor mij onmogelijk om te spelen.

Ik weet al zeker dat zij het probleem is, aangezien ik haar MAC adres in de router heb geblokkeerd en toen werd alles weer normaal. Dit is echter geen oplossing natuurlijk, al zou ik het graag zo laten ;) Ook als ik haar bittorrent laat afsluiten, blijft het abnormaal hoog. Met haar downloadgedrag zullen er vast wel leuke dingetjes op haar laptop staan die daarvoor zorgen.

Mijn vraag is dan ook of er een tool is waarmee ik bandbreedte kan toewijzen aan elke gebruiker op ons netwerk? Ik ben de enige die direct met een kabel is aangesloten beneden.

Ryzen 9 5900x | RTX 3080 FE | ASUS B550M PLUS | G.Skill Neo 32 GB CL16 @ 3600 MHz | Corsair 280x | Samsung 980 500 GB NVMe | Samsung 870 1 TB SSD

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:01

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Als je ping omhoog schiet is het probleem dat iemand (je zusje in dit geval) de upload plattrekt. Dat doet ze ws niet bewust, hoogstwaarschijnlijk heeft ze een torrent client op haar laptop aangesloten waar geen max upload bandbreedte ingesteld is. Ook zij heeft last van dezelfde vertraging die jij merkt, dus ze heeft er zelf alle belang bij om die limiet wel in te stellen, dan gaan haar downloads sneller en heb jij geen problemen meer met gaming.

Zorg dat je eerst weet wat de echte uploadsnelheid is van je verbinding (doe eens een speedtest als zij niet aangesloten is), neem daar de helft van en stel het in in haar torrent client. Hou er rekening mee dat speedtests in Mbps rekeken maar veel downloadprogs dat in MBps doen. Desnoods delen door 8 dus.

Oslik blyat! Oslik!

• 3clectic
Duidelijk verhaal. Bedankt!

Ryzen 9 5900x | RTX 3080 FE | ASUS B550M PLUS | G.Skill Neo 32 GB CL16 @ 3600 MHz | Corsair 280x | Samsung 980 500 GB NVMe | Samsung 870 1 TB SSD

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Als je 60 mbit hebt heb je waarschijnlijk:

60 / 6 Mbit/s

Ik zou je upload voor bittorrent beperken op maximaal 200/250 Kb/s.
Overigens kan je hem ook een stuk lager zetten op bijvoorbeeld 20 Kb/s, ik weet niet of dit verder consequenties heeft voor het downloaden maar volgens mij niet.

• 3clectic
Ik merkte zelf altijd dat als ik de upload deed beperken dat de downloadsnelheid ook omlaag ging.

Maar goed, ik heb net de laptop van haar even gepakt, en downloads die klaar waren gewoon uit de lijst verwijderd. Daarna bittorrent helemaal afgesloten. Het heeft een beetje geholpen, maar nog steeds hetzelfde probleem. Het vreemde is ook als ik haar laptop geblokkeerd heb staan, zie ik via speedtest dat ik de volle 60 download haal (63 zelfs!) en bijna de volle 6 mbit up. Zodra ik haar mac adres weer toelaat, springt deze snelheid naar 25 down, 0,5 up. Ik krijg steeds meer het gevoel dat er iets draait op haar laptop.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Viper® schreef op donderdag 23 januari 2014 @ 17:52:
Als je 60 mbit hebt heb je waarschijnlijk:

60 / 6 Mbit/s

Ik zou je upload voor bittorrent beperken op maximaal 200/250 Kb/s.
Overigens kan je hem ook een stuk lager zetten op bijvoorbeeld 20 Kb/s, ik weet niet of dit verder consequenties heeft voor het downloaden maar volgens mij niet.
250kb/s is wel erg weinig, met 6Mb/s kun je rustig 3Mb/s doen, dat is 750kB/s

Oslik blyat! Oslik!

• EricJH
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23:00
In jouw geval kan het geen kwaad ook op beesten te scannen op je zus laptop. Scan eens met de volgende kandidaten:
TDSS Killer
Hitman Pro
Malwarebytes Antimalware
Super Antispyware

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Meh, daar zou ik pas aan beginnen als bittorrent uitgesloten is. Fantastisch protocol, maar als je het niet goed instelt trekt het iedere asymmetrische verbinding plat. IMHO gelijk hoofdverdachte in geval als dit.

In geval van twijfel: even met Wireshark sniffen wat voor verkeer voorbij komt, dan weet je het zeker.

[ Voor 3% gewijzigd door dion_b op 23-01-2014 23:18 ]

Oslik blyat! Oslik!

• 3clectic
Bedankt voor de suggesties, ik ga ermee aan de slag.

• Balance
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 30-11 22:16
Ik weet niet of je zusjes laptop aan de kabel hangt of dat deze op het wifi netwerk zit, maar oude clients (802.11a en b vooral, maar ook g) kunnen het hele netwerk vertragen. Zorg dat zowel jouw PC en die van je zusje met een kabel zijn aangesloten, zet de wifi uit en test dan nog eens.
Pagina: 1