Toon posts:

Samsung 840 EVO in asus N56VV

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste allemaal,

Al weken vergaar ik informatie over het inbouwen van een ssd in mijn nieuwe laptop. Ik heb dit echter nog nooit gedaan en twijfel nu door mijn ervaring bij de Saturn. Hopelijk kunnen jullie duidelijkheid scheppen

Ik heb vandaag deze laptop binnen gekregen en ik wil er een SSD in zetten. De Samsung EVO 840 256g. Ik wilde er net 1 bij de Saturn kopen maar door het verhaal van de verkoper ben ik onzeker geworden of ik het wel zelf moet doen.

Hij wilde hem namelijk voor 80 (!!!) euro wel inbouwen. Toen ik vroeg waarom dat zo duur is, antwoordde hij samengevat het volgende:

- Ik moet je windows licentie overzetten
- Ik moet je hdd klonen
- Ik moet instellingen in je bios veranderen

Ik mag wel een leek zijn, maar ik ben niet helemaal achterlijk. Als ik een kopie zou maken met Magician is er niks aan de hand en dat kan ik zelf met twee klikken. Toch?
Maar hoe zit het als ik niks wil klonen en juist een clean install wil doen? Ik heb gezocht naar een serial key van windows 8, maar die is nergens op mijn laptop te vinden. Op mijn oude laptop zit namelijk wel een windows 7 serial geplakt.
En die bios instellingen, doet de ssd dat doet automatisch? Of is dat helemaal niet aan de orde? In alle guides die ik heb gezien en gelezen hoor ik daar niemand over.
Laatste vraag: als ik voorzichtig ben, behoud ik dan de fabrieksgarantie op mijn laptop? Alvast bedankt voor de informatie.

• two
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 21:00

two

Geldklopperij, dit alles klopt maar kost je hooguit 15 min werk en 30 min tijd...

http://www.samsung.com/gl...samsungssd/downloads.html

Die gebruik je om te klonen, en dan gaat je Windows licentie mee.

Settings in BIOS klopt, alleen moet je waarschijnlijk alleen de bootorder veranderen.

Ik zou iemand anders zoeken.

Signature

• TommieW
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 22:04

TommieW

Numa numa.

Dat is best wel bullshit, van die verkoper. :+
Ik ben bezig met het uitzoeken van een laptop voor m'n moeder en toevallig was ik ook van plan om een 840 EVO in een N56 te zetten! :D
Clonen is inderdaad makkelijk zelf te doen. Waar je wel rekening mee moet houden is het volgende: voor het clonen moeten beide apparaten verbonden zijn met de PC. Dus je zal het optische station moeten vervangen door een HDD Caddy, een SATA naar USB controller moeten kopen of de SSD en HDD in een andere PC moeten doen.
De serial staat bij Windows 8 in de UEFI (het 'nieuwe BIOS') gegraveerd. Maar als je cloont, hoef je je daar geen zorgen over te maken.
Je zou ook eventueel kunnen overwegen om een 840 Laptop Kit te kopen. Daar zit een CD'tje bij met de software die mimang noemt, en (het belangrijkste) een SATA naar USB adaptertje.

De garantie op je laptop houd je gewoon als je de HDD vervangt door een SSD. Je moet wel als je je laptop weer terug stuurt, de originele HDD er in doen, en de SSD er uit halen.

1700X@3,9GHZ - Asus Crosshair VI Hero - 32GB Corsair LPX - GTX 1070Ti
iPhone 17 Pro Max - Macbook Pro 16" M1 Pro

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor jullie reacties!

Wat nou als ik er voor kies om niet te clonen? De laptop is toch nieuw, ik hoef in feite niks over te zetten. En met een schone win 8.1 installatie ben ik meteen van Asus' bloatware af.

Is het altijd raadzaam om je ssd eerst te koppelen? In verband met drivers ofzo? (Misschien hele domme vraag) Of kan ik ook nu gewoon mijn hdd eruit halen, ssd erin, bootcd erin en klaar? Kan dat zo makkelijk?

• TommieW

TommieW

Numa numa.

Dat is heel goed mogelijk. 't Ligt er maar net aan hoeveel waarde je hecht aan de Asus software.
Waar je wel over na moet denken is hoe je Windows 8 weer gaat installeren. Je licentiecode is voor een zogeheten OEM licentie. Dat betekent dat je ook een OEM installatiemedium moet hebben. De ISO hiervan is vanaf verschillende plekken te downloaden. Je mag immers van Microsoft zolang je maar een geldige licentie hebt, overal je ISO (installatiemedium) vandaan halen.

• NeutraleTeun
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 24-01 12:21
Ik zou ook gewoon HDD eruit en SSD erin doen.
Installatie-cd en gaan met die banaan.
Drivers kun je naderhand van de Asus-site afhalen.
Weet alleen niet of je meteen op internet kunt, dus misschien handig/noodzakelijk om eerst de lan-drivers via een USB-stick erop te zetten.

En inderdaad je serial achterhalen van tevoren.
Of hoeft dat niet als je een andere HDD/SSD erin zet?
Blijft dat in de UEFI zitten? Ook al zou je bv flashen oid?

[ Voor 22% gewijzigd door NeutraleTeun op 23-01-2014 18:07 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb al een windows 8 cd gebrand en zit klaar met een usb-stick vol drivers. Ik ga er maar gewoon voor? En als ik Tommie mag geloven, zit de windows-licentie in de bios? We zullen het zien! Ik ga nu weer terug naar de Saturn om de ssd te halen en daarna zet ik hem erin, ik houd jullie op de hoogte. Nogmaals bedankt voor de reacties

- UPDATE -

Inmiddels ben ik een paar uur verder, maar nog maar weinig succes geboekt. Wat ik dacht dat vlot zou verlopen is veranderd in een bak ellende. Allereerst de HDD vervangen door de SSD. Vervolgens blijkt dat ik toch een product-key bij de windows 8 die ik heb gebrand hoort. SSD weer eruit, terug naar HDD om met freeware achter mijn product-key te komen. SSD weer erin, maar dit keer paste hij niet lekker. Na 20 minuten toch gelukt, maar nu blijkt de product key niet te werken. Ik denk dat het komt omdat ik een Amerikaanse windows versie heb gedownload? Ik ben nu aan het proberen een nederlandse versie te vinden. Hopelijk werkt mijn product-key dan wel, of hoef ik hem zelfs helemaal niet in te vullen.

[ Voor 51% gewijzigd door Verwijderd op 23-01-2014 23:23 ]

• TommieW

TommieW

Numa numa.

Download je wel een OEM ISO? Wat ook wel problemen schijnt te geven is een Windows 8 product key ingeven bij een Windows 8.1 ISO.
Let er ook goed op ofdat de ISO voor dezelfde "soort" is. (Dus "normaal" of "Pro".) Ik weet niet in hoeverre je licentiecode gekoppeld is aan x64/x86 en de taal.

Pagina: 1