Gamelaptop advies

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGHtrAidEr
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-09 08:12
Na een paar dagen rondzoeken op GoT en diverse websites ga ik toch mijn vraag hier maar eens leerleggen :-)

Ik ben erover aan het nadenken om mijn huidige "Game PC" (Intel Q9650 Quad-core, 8GB DDR2, GTX275) weg te doen en te vervangen door een laptop.

De games die ik momenteel speel zijn niet zo veeleisend (CS:GO, Shootmania, L4D2, TF2, FIFA 14, GRID2).
Als ik iets nieuws aanschaf moet dit wel aardig voorbereid zijn op de toekomst (alles op ultrahigh is geen vereiste voor mij, fps zijn het meest belangrijk).

Ik zie veel game laptops van tegenwoordig uitgerust met een GTX765M videokaart die volgens mij ruim aan mijn prestatie-eisen zou moeten voldoen. Misschien is dit zelfs wel teveel voor mijn wensen.

Mocht ik iets nieuws gaan aanschaffen dan zijn dit mijn wensen:
- budget: € 1000,- - € 1400 (liefst dichter richting de 1000)
- scherm resolutie 1920x1080
- intel core i5 of i7 cpu (had al gelezen dat i7 eigenlijk overkill is voor games)
- goede videokaart (future-proof)
- minimaal 8GB ram (liefst 1 bankje zodat ik later nog een bankje van 8 erbij kan plaatsen)
- 120/128GB SSD puur voor windows en wat programma's
- 500GB - 1TB hybride schijf (dus met SSD cache) voor data en games
- hdmi of displayport uit voor aansluiten op externe monitor (standaard volgens mij)
- geen windows of office nodig

Ik zal een keuze moeten maken tussen de "gerenommeerde merken" zoals Asus, MSI, Lenovo, Dell, Medion etc. of moeten kijken naar bijvoorbeeld de "Clevo-gebaseerde merken" zoals BTO, Xnotebooks, XMG, Alternate?.

Hier op GoT zie ik wisselende berichten over de Clevo laptops, de bouwkwaliteit, koeling, accuduur zou slecht zijn. Op andere momenten is er echter niets mis met deze laptops en is men zeer te spreken hierover.
Het grote voordeel van een Clevo-based zou voor mij zijn dat deze vaak te configureren is zoals gewenst, terwijl je bij een regulier merk waarschijnlijk toch concessies moet doen mbt hardware.

Nu zou ik hier graag van jullie experts wat advies over krijgen ;)
Mijn concrete vragen:

-is de GTX765M een beetje future-proof? (of is dit overkill en kan het zelfs minder?)
-is de i5-4200M een waardige cpu? (kom deze vaak tegen, of toch naar een i7 kijken?)
-ik twijfel nog tussen een 15.6" en 17.3" scherm (ik twijfel of ik een vast scherm zal aansluiten of alleen de laptop zal gebruiken... neig meer naar 17.3")
-hebben jullie suggesties voor de laptop die ik aan zou moeten/kunnen schaffen? (merk/type, clevo of niet)

Uit de reguliere laptops heb ik 3 kandidaten gevonden:
MSI GE70 2OE-015NL (€ 1033,- en kan daar nog een mSata SSD bijplaatsen)
MSI GE70 2OE-012NL
Medion Erazer X7819 (momenteel € 1179,- op de Medion site en deze heeft een GTX670MX die ietsje minder zou moeten zijn dan de GTX765)
Zag bij Alternate ook nog een interessante optie:
ALTERNATE 17M55 (dit is volgens mij een Clevo die BTO, XNB etc. ook kunnen leveren)

Als ik (bijvoorbeeld) op de XMG site een laptop samenstel komt dit volgens mij aardig in de buurt van mijn wensen voor € 1152,- inclusief verzendkosten:

XMG A723 17.3" Advanced Gaming Notebook:
Display: 17.3" (43.9cm) Full-HD 1920x1080 Matte
Graphics Card: NVIDIA GeForce GTX 765M 2048MB GDDR5
Processor: Intel Core i5-4200M Dual Core - 2.5 - 3.1 GHz 3MB 37W
Memory: 8GB (1x8192) SO-DIMM DDR3 RAM 1600MHz Crucial
Hard Drive: 1000GB SATA-III 7200rpm HGST Travelstar 7K1000 (HTS721010A9E630)
Hard Drive 2: 120GB SATA-III SSD Samsung 840 EVO Series (MZ-7TE120BW)
Optical Drive: DVD-RW
WIFI Card: Qualcomm Atheros Killer Wireless-N 1202 (with Bluetooth)
Keyboard: Keyboard US INTERNATIONAL

Gewicht/lompheid maakt me niet zo veel uit.
De laptop zal 99% van de tijd op dezelfde plek (aan netstroom) staan.
Lawaai van een fan is niet zo erg, ik game met een headset op.
Lampjes en tierelantijntjes zijn niet nodig, back-lit toetsenbord mag maar hoeft niet.
Tijdens gamen zal ik een extern toetsenbord en muis aansluiten dus het toetsenbord en touchpad zullen niet bijzonder zwaar belast worden.

Alvast bedankt voor de info en adviezen!

[ Voor 23% gewijzigd door NiGHtrAidEr op 25-01-2014 17:42 . Reden: verhaal wat ingekort ]

There are no stupid questions, just stupid people...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGHtrAidEr
Hoe meer reviews en fora ik lees hoe minder ik geinteresseerd raak in de "zelfgebouwde" barebone laptops zoals BTO en XNotebooks...
Momenteel heb ik van de reguliere merken nog een paar "kanshebbers" over (waarvan sommigen wat boven mijn budget liggen, maar wellicht is daar met wat korting (via de zaak) nog wat van te maken):

De MSI's (zijn zoveel smaakjes van... sommigen zijn ook wat te duur maar zien er wel goed uit):
MSI GE70 2OE-015NL -> hier zit geen SSD in, zal dan nog een mSata SSD in "moeten"
MSI GE70 2OE-012NL -> heeft 2x64GB mSata SSD in RAID0 dus 128GB totaal, verder exact dezelfde specs als de 015NL hierboven
MSI Gaming Series GT70 2OC-462NL -> voordelen: 12GB RAM en GTX770M, nadeel: geen SSD (kan niet vinden of er mSata sloten inzitten)
MSI GT70 2OD-835XNL -> voordeel: GTX780M(!!!), nadeel: geen SSD (kan er wel in)
MSI Gaming Series GS70 Stealth 2OD-004NL -> voordeel: 16GB RAM, 256GB SSD

De ASUS (komt maar 1 in aanmerking en deze is eigenlijk te duur, maar schijnt wel een superding te zijn):
Asus Republic Of Gamers G750JX-T4144H -> voordelen: GTX770M en 256GB SSD, nadeel: duur :P

De "fallback" Medions:
Medion Erazer X7819 -> voordeel: 16GB RAM, nadeel: oudere CPU en GTX 670MX
Medion Erazer X7611 SLIM Gaming Laptop (30016701)

De Dell Alienware: (mooi spul, maar te duur)
Alienware 17 -> nadeel: komt met SSD en Full HD scherm op zo'n € 1750,- wat gewoon teveel is :(

Verder komen er in de Pricewatch nog wat Acers tussendoor, maar dat merk trekt mij op de 1 of andere manier helemaal niet...
Oftewel: ik ben er nog (lang) niet uit. :'(

edit: dit zijn allemaal i7's met 17.3" scherm, omdat mijn voorkeur daar toch steeds meer naar uitgaat...

[ Voor 2% gewijzigd door NiGHtrAidEr op 30-01-2014 13:40 . Reden: extra info ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Streup
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 24-09 14:15
En deze Lenovo ideapad y510P met prima CPU en GT755M in SLI voor minder dan 1000 euro. Wel 15 inch en alleen caching SSD.

Sowieso zou ik om te gamen een externe monitor aansluiten, zeker als de laptop op dezelfde plek wordt gebruikt zoals je aangeeft. Dan is een 15 inch voor die enkele keer dat je hem meeneemt toch een stuk handzamer.

[ Voor 34% gewijzigd door Streup op 30-01-2014 12:45 ]

“Most people gaze neither into the past nor the future; they explore neither truth nor lies. They gaze at the television.” - (Radiohead)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGHtrAidEr
die Lenovo heb ik naar gekeken, maar eigenlijk een beetje aan de kant geschoven vanwege het 15" scherm (neig toch steeds meer naar 17.3") en de ontbrekende SSD (er zit volgens mij ook geen mSata slot in, maar een M2 slot, zie hier).
verder kwa specs een mooi ding, dual GT755M is niet verkeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jornv
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 28-09 14:08
pricewatch: Medion Erazer X6825
Ik zou naar deze kijken, vanwege de prijs en de 680m gpu die volgens mij sneller moet zijn dan de 770m. Ook zit er al een ssd in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGHtrAidEr
Jornv schreef op donderdag 30 januari 2014 @ 12:55:
pricewatch: Medion Erazer X6825
Ik zou naar deze kijken, vanwege de prijs en de 680m gpu die volgens mij sneller moet zijn dan de 770m. Ook zit er al een ssd in.
zit me net suf te zoeken waarom ik die er niet bij gezet heb, maar zie het nu al: die heeft ook een 15.6" scherm (had mijn filter op 17.3" staan in de pricewatch). verder zeker geen verkeerde optie!

[ Voor 4% gewijzigd door NiGHtrAidEr op 30-01-2014 13:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jornv
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 28-09 14:08
Even een gekke vraag misschien, maar waarom een laptop als hij de hele tijd op dezelfde plaats blijft staan? Je hebt voor de helft van het geld volgens mij een desktop die net zo snel is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGHtrAidEr
voornamelijk omdat ik niet echt een plek meer wil inruimen (in mijn nieuwe huis) voor een volledige desktop opstelling. mijn huidige opstelling staat momenteel op zolder en die is al tijden niet meer aan geweest, ik betrap mezelf erop dat ik altijd achter mijn zakelijke craptop zit aan de eettafel.

een laptop lijkt me dan handiger omdat ik deze wel eens mee wil slepen naar m'n broertje en 2x per jaar een kleinschalige lanparty heb met 8-12 man.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGHtrAidEr
na lang wikken, wegen en vergelijken heb ik besloten dat het toch de Asus Republic Of Gamers G750JX-T4144H gaat worden (heb mijn budget dus iets opgerekt voor een betere kwaliteit laptop).

bedankt voor de hulp/info!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Streup
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 24-09 14:15
Volgens mij een monster van een laptop. Veel plezier ermee!

“Most people gaze neither into the past nor the future; they explore neither truth nor lies. They gaze at the television.” - (Radiohead)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roundlet
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 19-09 19:07
ik heb hem 2 maanden gehad, was zeker een mooi en goed apparaat. ben zelf alleen over gegaan naar een msi vanwegen de 780m , vond de 770m net te krap( wilde bf4 op ultra met aa aan kunnen spelen). maar denk dat je er zeker plezier van zult hebben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGHtrAidEr
ach alles op ultra is voor mij idd niet nodig, heb altijd meer waarde gehecht aan hoge fps (UT en CS competitief gespeeld en dan ging alles op low behalve de player textures ;-))

Pagina: 1