Na een paar dagen rondzoeken op GoT en diverse websites ga ik toch mijn vraag hier maar eens leerleggen :-)
Ik ben erover aan het nadenken om mijn huidige "Game PC" (Intel Q9650 Quad-core, 8GB DDR2, GTX275) weg te doen en te vervangen door een laptop.
De games die ik momenteel speel zijn niet zo veeleisend (CS:GO, Shootmania, L4D2, TF2, FIFA 14, GRID2).
Als ik iets nieuws aanschaf moet dit wel aardig voorbereid zijn op de toekomst (alles op ultrahigh is geen vereiste voor mij, fps zijn het meest belangrijk).
Ik zie veel game laptops van tegenwoordig uitgerust met een GTX765M videokaart die volgens mij ruim aan mijn prestatie-eisen zou moeten voldoen. Misschien is dit zelfs wel teveel voor mijn wensen.
Mocht ik iets nieuws gaan aanschaffen dan zijn dit mijn wensen:
- budget: € 1000,- - € 1400 (liefst dichter richting de 1000)
- scherm resolutie 1920x1080
- intel core i5 of i7 cpu (had al gelezen dat i7 eigenlijk overkill is voor games)
- goede videokaart (future-proof)
- minimaal 8GB ram (liefst 1 bankje zodat ik later nog een bankje van 8 erbij kan plaatsen)
- 120/128GB SSD puur voor windows en wat programma's
- 500GB - 1TB hybride schijf (dus met SSD cache) voor data en games
- hdmi of displayport uit voor aansluiten op externe monitor (standaard volgens mij)
- geen windows of office nodig
Ik zal een keuze moeten maken tussen de "gerenommeerde merken" zoals Asus, MSI, Lenovo, Dell, Medion etc. of moeten kijken naar bijvoorbeeld de "Clevo-gebaseerde merken" zoals BTO, Xnotebooks, XMG, Alternate?.
Hier op GoT zie ik wisselende berichten over de Clevo laptops, de bouwkwaliteit, koeling, accuduur zou slecht zijn. Op andere momenten is er echter niets mis met deze laptops en is men zeer te spreken hierover.
Het grote voordeel van een Clevo-based zou voor mij zijn dat deze vaak te configureren is zoals gewenst, terwijl je bij een regulier merk waarschijnlijk toch concessies moet doen mbt hardware.
Nu zou ik hier graag van jullie experts wat advies over krijgen
Mijn concrete vragen:
-is de GTX765M een beetje future-proof? (of is dit overkill en kan het zelfs minder?)
-is de i5-4200M een waardige cpu? (kom deze vaak tegen, of toch naar een i7 kijken?)
-ik twijfel nog tussen een 15.6" en 17.3" scherm (ik twijfel of ik een vast scherm zal aansluiten of alleen de laptop zal gebruiken... neig meer naar 17.3")
-hebben jullie suggesties voor de laptop die ik aan zou moeten/kunnen schaffen? (merk/type, clevo of niet)
Uit de reguliere laptops heb ik 3 kandidaten gevonden:
MSI GE70 2OE-015NL (€ 1033,- en kan daar nog een mSata SSD bijplaatsen)
MSI GE70 2OE-012NL
Medion Erazer X7819 (momenteel € 1179,- op de Medion site en deze heeft een GTX670MX die ietsje minder zou moeten zijn dan de GTX765)
Zag bij Alternate ook nog een interessante optie:
ALTERNATE 17M55 (dit is volgens mij een Clevo die BTO, XNB etc. ook kunnen leveren)
Als ik (bijvoorbeeld) op de XMG site een laptop samenstel komt dit volgens mij aardig in de buurt van mijn wensen voor € 1152,- inclusief verzendkosten:
XMG A723 17.3" Advanced Gaming Notebook:
Display: 17.3" (43.9cm) Full-HD 1920x1080 Matte
Graphics Card: NVIDIA GeForce GTX 765M 2048MB GDDR5
Processor: Intel Core i5-4200M Dual Core - 2.5 - 3.1 GHz 3MB 37W
Memory: 8GB (1x8192) SO-DIMM DDR3 RAM 1600MHz Crucial
Hard Drive: 1000GB SATA-III 7200rpm HGST Travelstar 7K1000 (HTS721010A9E630)
Hard Drive 2: 120GB SATA-III SSD Samsung 840 EVO Series (MZ-7TE120BW)
Optical Drive: DVD-RW
WIFI Card: Qualcomm Atheros Killer Wireless-N 1202 (with Bluetooth)
Keyboard: Keyboard US INTERNATIONAL
Gewicht/lompheid maakt me niet zo veel uit.
De laptop zal 99% van de tijd op dezelfde plek (aan netstroom) staan.
Lawaai van een fan is niet zo erg, ik game met een headset op.
Lampjes en tierelantijntjes zijn niet nodig, back-lit toetsenbord mag maar hoeft niet.
Tijdens gamen zal ik een extern toetsenbord en muis aansluiten dus het toetsenbord en touchpad zullen niet bijzonder zwaar belast worden.
Alvast bedankt voor de info en adviezen!
Ik ben erover aan het nadenken om mijn huidige "Game PC" (Intel Q9650 Quad-core, 8GB DDR2, GTX275) weg te doen en te vervangen door een laptop.
De games die ik momenteel speel zijn niet zo veeleisend (CS:GO, Shootmania, L4D2, TF2, FIFA 14, GRID2).
Als ik iets nieuws aanschaf moet dit wel aardig voorbereid zijn op de toekomst (alles op ultrahigh is geen vereiste voor mij, fps zijn het meest belangrijk).
Ik zie veel game laptops van tegenwoordig uitgerust met een GTX765M videokaart die volgens mij ruim aan mijn prestatie-eisen zou moeten voldoen. Misschien is dit zelfs wel teveel voor mijn wensen.
Mocht ik iets nieuws gaan aanschaffen dan zijn dit mijn wensen:
- budget: € 1000,- - € 1400 (liefst dichter richting de 1000)
- scherm resolutie 1920x1080
- intel core i5 of i7 cpu (had al gelezen dat i7 eigenlijk overkill is voor games)
- goede videokaart (future-proof)
- minimaal 8GB ram (liefst 1 bankje zodat ik later nog een bankje van 8 erbij kan plaatsen)
- 120/128GB SSD puur voor windows en wat programma's
- 500GB - 1TB hybride schijf (dus met SSD cache) voor data en games
- hdmi of displayport uit voor aansluiten op externe monitor (standaard volgens mij)
- geen windows of office nodig
Ik zal een keuze moeten maken tussen de "gerenommeerde merken" zoals Asus, MSI, Lenovo, Dell, Medion etc. of moeten kijken naar bijvoorbeeld de "Clevo-gebaseerde merken" zoals BTO, Xnotebooks, XMG, Alternate?.
Hier op GoT zie ik wisselende berichten over de Clevo laptops, de bouwkwaliteit, koeling, accuduur zou slecht zijn. Op andere momenten is er echter niets mis met deze laptops en is men zeer te spreken hierover.
Het grote voordeel van een Clevo-based zou voor mij zijn dat deze vaak te configureren is zoals gewenst, terwijl je bij een regulier merk waarschijnlijk toch concessies moet doen mbt hardware.
Nu zou ik hier graag van jullie experts wat advies over krijgen
Mijn concrete vragen:
-is de GTX765M een beetje future-proof? (of is dit overkill en kan het zelfs minder?)
-is de i5-4200M een waardige cpu? (kom deze vaak tegen, of toch naar een i7 kijken?)
-ik twijfel nog tussen een 15.6" en 17.3" scherm (ik twijfel of ik een vast scherm zal aansluiten of alleen de laptop zal gebruiken... neig meer naar 17.3")
-hebben jullie suggesties voor de laptop die ik aan zou moeten/kunnen schaffen? (merk/type, clevo of niet)
Uit de reguliere laptops heb ik 3 kandidaten gevonden:
MSI GE70 2OE-015NL (€ 1033,- en kan daar nog een mSata SSD bijplaatsen)
MSI GE70 2OE-012NL
Medion Erazer X7819 (momenteel € 1179,- op de Medion site en deze heeft een GTX670MX die ietsje minder zou moeten zijn dan de GTX765)
Zag bij Alternate ook nog een interessante optie:
ALTERNATE 17M55 (dit is volgens mij een Clevo die BTO, XNB etc. ook kunnen leveren)
Als ik (bijvoorbeeld) op de XMG site een laptop samenstel komt dit volgens mij aardig in de buurt van mijn wensen voor € 1152,- inclusief verzendkosten:
XMG A723 17.3" Advanced Gaming Notebook:
Display: 17.3" (43.9cm) Full-HD 1920x1080 Matte
Graphics Card: NVIDIA GeForce GTX 765M 2048MB GDDR5
Processor: Intel Core i5-4200M Dual Core - 2.5 - 3.1 GHz 3MB 37W
Memory: 8GB (1x8192) SO-DIMM DDR3 RAM 1600MHz Crucial
Hard Drive: 1000GB SATA-III 7200rpm HGST Travelstar 7K1000 (HTS721010A9E630)
Hard Drive 2: 120GB SATA-III SSD Samsung 840 EVO Series (MZ-7TE120BW)
Optical Drive: DVD-RW
WIFI Card: Qualcomm Atheros Killer Wireless-N 1202 (with Bluetooth)
Keyboard: Keyboard US INTERNATIONAL
Gewicht/lompheid maakt me niet zo veel uit.
De laptop zal 99% van de tijd op dezelfde plek (aan netstroom) staan.
Lawaai van een fan is niet zo erg, ik game met een headset op.
Lampjes en tierelantijntjes zijn niet nodig, back-lit toetsenbord mag maar hoeft niet.
Tijdens gamen zal ik een extern toetsenbord en muis aansluiten dus het toetsenbord en touchpad zullen niet bijzonder zwaar belast worden.
Alvast bedankt voor de info en adviezen!
[ Voor 23% gewijzigd door NiGHtrAidEr op 25-01-2014 17:42 . Reden: verhaal wat ingekort ]
There are no stupid questions, just stupid people...