Advies 4-bay NAS voor media

Pagina: 1
Acties:

• Sjekk
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 05-11-2025
Hallo Tweakers,

Ik heb al het een en ander onderzocht wat betreft RAID en de mogelijkheden, maar ik wil toch graag persoonlijk advies.
Ik heb de Lenovo Iomega ix4-300d met 4 bays.
Hier moet ik nog harde schijven voor halen.
Met deze nas wil ik voornamelijk media erop zetten, en belangrijke bestanden maar ik gebruik ook een 1TB nas als back-up, plus een 1tb externe harde schijf voor belangrijke bestanden.

Mijn NAS hoeft dus niet super beveiligd te zijn, en ook geen super perfomance aangezien ik alleen ervan moet kunnen streamen.

Als ik een RAID formaat zou willen instellen, trekt RAID5 mij het meest (wordt ook ondersteund).
Voor RAID5 heb je, naar wat ik begrepen heb, 4 dezelfde harde schijven nodig.

In het kader van budget, vraag ik me af of RAID in mijn geval echt een toevoeging is, aangezien ik liever nu 2 schijven haal, en over een maand 2 schijven.

Bij voorbaat dank!

Verwijderd

Waar wil je nu precies hulp mee? Of nu 4 schijven kopen beter is dan 2 nu en 2 later? Dat zijn zaken die je echt zelf moet overwegen, ik zie niet in hoe wij jou daarmee kunnen helpen?

Je zou bijvoorbeeld twee schijven nu kunnen kopen en gewoon in RAID0 schakelen, en de andere twee eveneens. Je hebt dan geen bescherming, maar je zegt dat je dat al geregeld hebt met een 2e NAS én nog een externe hardeschijf; dus een dubbele backup als ik het goed begrijp. Dan kun je prima zonder redundancy in de meeste gevallen; mits je regelmatig backups maakt.

• Jolke
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 25-01 12:54
Verwijderd schreef op donderdag 23 januari 2014 @ 16:03:
[...]

Je zou bijvoorbeeld twee schijven nu kunnen kopen en gewoon in RAID0 schakelen, en de andere twee eveneens. Je hebt dan geen bescherming, maar je zegt dat je dat al geregeld hebt met een 2e NAS én nog een externe hardeschijf; dus een dubbele backup als ik het goed begrijp. Dan kun je prima zonder redundancy in de meeste gevallen; mits je regelmatig backups maakt.
Waarom in RAID0? Snelheid heeft TS ook niet nodig zegt hij. Dan zou ik eerder voor maximale hoeveelheid opslag.

TS, voor RAID5 heb je minimaal 3 disken nodig.

• Sjekk
Om het even wat meer samen te vatten, is een RAID opstelling echt een meerwaarde, of gaat een schijf in een NAS niet zo snel kapot en kan ik net zo goed elke keer een schijf erbij kopen als de opslag vol begint te raken.

@Jolke, thx een collega vertelde mij dat ik er minimaal 4 nodig had, waardoor ik dus niet echt wist what to do

• wagenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Gewoon lekker een JBOD maken (just a bunch of disks). Gaat een disk kapot dan is alleen de data op die disk weg. Zolang je alles netjes backupt niks aan de hand. Begin met 1 of 2 disks, toevoegen wanneer je het nodig hebt en je krijgt gewoon 1 groot volume met alle beschikbare opslag.
Wil je liever doordraaien als 1 disk kapot gaat dan kun je met 2 disks een RAID1 doen (mirror dus helft opslag is kwijt) of vanaf 3 disks een RAID5 (parity dus opslag is disks -1).
RAID0 zou ik niet doen want dan is al je data weg als er ook maar 1 disk kapot gaat.
Moet je alleen even nakijken of je met jouw NAS makkelijk kunt migreren van RAID1 naar RAID5.

edit: Deze review zegt dat er geen migration EN geen expansion beschikbaar is!
http://www.smallnetbuilde...-storage-reviewed?start=1

Klinkt mij wat raar in de oren maar dat betekend dat je je volume en dus data moet verwijderen als je een disk toevoegt. Wellicht kan iemand de review bevestigen.

[ Voor 28% gewijzigd door wagenveld op 23-01-2014 16:37 ]

• Jolke
Gezien je een dubbele backup situatie lijkt te hebben, lijkt me een RAID opstelling niet nodig en zou ik lekker voor één groot volume gaan.

Als je schijven zoekt om erin te zetten, dan kan je bijvoorbeeld naar de WD Red serie kijken - deze zijn geoptimalizeerd voor een NAS.

• Sjekk
Thanks voor het meedenken!

Ik ga denk ik voor JBOD, of in ieder geval geen RAID, die knoop heb ik doorgehakt.

En ik denk in combinatie met WD Red serie (thank Jolke) dat ik relatief veilig zit, ik zet de belangrijke bestanden er wel op, maar zoals ik eerder heb aangegeven wordt het niet mijn main-backup.

Nogmaals bedankt allen!

• Jolke
No problem, succes verder.

Welkom overigens hier op GoT :w

• Sjekk
Thanks, ik zit (zoals vele denk ik) al redelijke tijd op tweakers, maar sinds ik aan de slag ben als softwareontwikkelaar en beginnde werker ben (en dus eindelijk hardware kan aanschaffen ;) ) besloot ik maar een account aan te maken met inventaris e.d. :)
Pagina: 1