Toon posts:

bios update??

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Goeie,

Ik heb een aopen AX64 moederbord (via apollo 133a). Ik heb onlangs de nieuwe bios erop gezet (1.04) en het blijkt dat de pc trager is geworden??? heb alle biossettings teruggezet naar de oude waardes die in de eerste bios.

3Dmark geeft nu 500 punten minder, ook heb ik af en toe het idee dat er iets blijft "hangen" de pc reageert dan niet meer, dit duurt ongeveer een seconde.

Ook is er opeens het regeltje "SPD Supported" in mijn opstartscherm gekomen?? iemand enig idee wat dat is??

config

Aopen AX64 (duh :) )
PIII 700 e
192 MB pc100 SDram
Geforce 256 SDR
Soundblaster Live

Kan ik gewoon de oude bios er weer op flashen of heb ik dan problemen??

4 in 1 drivers 4.22 staan erop, ook AGP 4.03 geinstalleerd.

bij voorbaat dank

Verwijderd

Topicstarter
niemand een idee???

• hilgo
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 08-09 11:24

hilgo

Clear your mind of can't.

Om 1 vraagje te beantwoorden (de rest zou ik niet weten):
Ja, je kan je bios terug flashen. (heb ik zelf ook wel eens gedaan, no problemo :) )
Enne, over dat SPD gebeuren... Had een vaag idee over dat intel serie nummer, maar ik weet niet of ik het bij het juiste eind heb... Zou je even op de site van AOpen of Intel moeten kijken, gok ik.

Discogs

• MNM(tm)
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 04-09-2025
Nope! Heeft niets met serie#-jes te maken :)
Nee, één of meerdere van je DIMM's hebben 'n aan één van de 'zij'-kanten nog 'n klein 8-pens) chippie zitten. Dat is het SPD-EEPROMmetje. Daarin heeft de fabrikant van 't DIMM de maximale bus-snelheidsklasse opgeslagen. En nu komt 't: Je BIOS heeft tijdens de POST gekeken welke waarde dat er in dat SPD-tje staat. En je BIOS heeft vervolgens gemerkt, dat er in de settings een andere waarde staat! BIOS geeft dan ook bij de melding aan, welke waarde 'ie heeft uitegelezen (staat dan tussen " ). Nu hoef je dat alleen nog maar ff in de setup aan te passen (bij chipset features setup, geloof ik). KLAAR! :)

(En vlg. mij kan dat idd te maken hebben met het feit dat 'ie nu langzamer 'lijkt')

...With a touch of magic¿

Verwijderd

Topicstarter
FF een update, gister sisoft sandra gedraait, en hij is idd langzamer. geheugen snelheid is bedroevend, iets van rond de 100 MB per seconde :( zowel op 100 als op 133 mhz :( :(

ga maar proberen mijn bios terug te flashen, toen draaide het allemaal wel goed.

Ik kan in bios de geheugensnelheid instellen, als ik em op 133 zet geeft ie inderdaad geen problemen, dus ik vermoed dat er een 133 Mhz simmetje tussen zit of ze zijn het allemaal, maar das vreemd, want ik heb 100 Mhz besteld :)

schiet allemaal niet op :(