Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StecaGrid
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 15:12
Mijn vrouw ontvangt voor woon-werk-verkeer 19 cent/km. Dit wordt standaard maandelijks overgemaakt. Over de overige km's die zij rijdt, wordt 38 cent/km uitbetaald. Hiervan zijn 19 cent onbelast en de overige 19 cent wel belast.
Nu las ik dat het gedeelte km-vergoeding boven de 19 cent, ook ondergebracht kan worden in de vrije ruimte waar 'eindheffing' op toegepast wordt. Dit kan zolang de vrije ruimte niet meer is dan 1,4% van het jaar-inkomen. Wie de vrije ruimte van 1,4 procent overschrijdt, betaalt een eindheffing van 80 procent over het bedrag dat de 1,4 procent van de totale loonsom te boven gaat.

Mijn vraag:
Kan het interessant zijn om de werkgever te vragen de teveel betaalde km-vergoeding in de vrije ruimte onder te brengen?
Gaat dit ten koste van het bedrijf, m.a.w., moet het bedrijf dan meer betalen?
De jaarlijkse vergoeding is hoger dan 1,4% van haar loon. over het teveel wordt 80% eindheffing betaald. Is dit meer dan de normale loonheffing?
Heeft het weghalen van de belaste reiskosten die als loon wordt aangemerkt effect op eventuele WW of AOW-uitkeringen? Hypotheekrente-aftrek etc?

Het gaat om ongeveer. 6500 km per jaar en een bedrag van ca. € 1.250 euro wat als belaste vergoedingen op haar loonstrook staat.

Links:
http://www.belastingdiens..._berekenen/eindheffingen/
http://www.mkbservicedesk...dt-werkkostenregeling.htm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20:35
Dat kan zeker interessant zijn om te doen (doe ik bijvoorbeeld ook), maar hou inderdaad in de gaten dat je bruto loon dus minder wordt, en een eventuele WW of AOW uitkering dan ook. Tenzij je weer over een bepaald maximum komt, dan maakt het weer niet uit. Voor zover ik weet maakt het voor hypotheekrente of zo niets uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

vanaalten schreef op donderdag 23 januari 2014 @ 19:04:
maar hou inderdaad in de gaten dat je bruto loon dus minder wordt [...] Voor zover ik weet maakt het voor hypotheekrente of zo niets uit.
Als je brutoloon ergens door afneemt, heeft het automatisch ook invloed op de maximale hoogte van de hypotheekrenteaftrek. Maar tenzij je net onder een belastingschijf (bijv net geen 52% meer betalen) komt hierdoor, zal het in de praktijk wel niet heel veel schelen. Althans, ik ga er maar van uit dat de topicstarter niet de volledige ruimte aan aftrek weet op te maken :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StecaGrid
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 15:12
Ze zit (helaas) niet net op de rand naar de 52% schaal.
Ik ga ervan uit dat dit niet ten koste gaat van de pensioenpremies.

Ik vraag me af wat er bedoeld wordt met de 80% eindheffing die over het gedeelte boven die 1,4% uit komt. Wordt dan nog slechts 80% bij je loon opgeteld, Maw 20% voordeel tov de reguliere methode?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoowgii
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 07-09 16:35
Even kort door de bocht, als je gerichte vragen hebt zie ik 't wel in een reactie ;):
Allereerst 1,5% vrije ruimte is vanuit het bedrijf gezien. Indien het bedrijf de Werkkostenregeling toepast, is voorlopig pas vanaf 1-1-2015 verplicht.
1,5% ruimte over de totale fiscale loomsom (=+/- brutoloon). Hier kunnen bijvoorbeeld ook kerstpakketten e.d. ondervallen.

Wanneer je bijv. € 1000,- extra KM vergoeding krijgt (dus het deel boven 19cent) moet je eindheffing ad. 80% betalen dus 800 belasting.
Om dit te kunnen vergelijken met je brutoloon en de belasting die je hierover betaald moeten we het even omdraaien. We verdienen totaal € 1800 en we betalen 800 belasting, netto 1000 (Vanuit de werkgever gezien!, deze betaald 800!). Hoeveel % belasting betalen we van het bruto gedeelte? = 44,4%. Dus als je in de 52% schijf zit is het (voor de werkgever) voordelig.
Uiteraard indien een deel in je vrije ruimte valt (bij 100k bruto loon is dit dus € 1.500,-) betaal je geen belasting, let op dat ook kerstpakketten en dat soort zaken voor die 1,5% gelden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rik86
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 22:21
als extra aanvulling, die vrije ruimte is niet individueel, die is bedrijfsbreed en 1,5% is niet veel.

maar, 80% eindheffing is dat, zoals hoowgii uitrekent, in bepaalde situaties ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoowgii
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 07-09 16:35
Inderdaad gaf ik aan: 1,5% bedrijfsbreed (dus vanuit de werkgever gezien) over de fiscale loonsom..
Waarbij de 0,19ct p/km+ in de vrije ruimte valt of - het meerdere - in de eindheffing.
Daarnaast vroeg die hoeveel effectieve belasting. In termen van '52% loonbelasting' dus 44%.

Inderdaad tellen bijvoorbeeld kerstpakketen ook in de vrije ruimte maar zijn er ook gerichte vrijstellingen in de WKR, zoals koffie op de werkvloer, lunch tot een bepaald bedrag (2,60) etc.

Wat wilde je precies aanvullen?

[ Voor 10% gewijzigd door Hoowgii op 25-01-2014 10:54 ]

Pagina: 1