Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madredchris
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 06-05-2024
Hallo Iedereen,

Ik ben van plan een macbook pro van 15" aan te gaan schaffen.
Ik ben Digital/interaction designer dus houdt ik mij veel bezig met het ontwerpen van websites, apps, animaties en video bewerking.

Nou vroeg ik mij af of het dan echt nodig is om daar een retina voor te kopen. Ik weet dat Photoshop e.d. nog geen retina ondersteunen en dat photoshop daardoor pixels verdubbeld (lijn van 2px word 4px etc)

Wat is jullie mening over Retina?

Groetjes Chris.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoite
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 13-09 13:33

Hoite

Goed verhaal

Voor alle designwerk lijkt mij een scherm met een zo hoog mogelijke resolutie alleen maar handiger.

Echt nodig is het natuurlijk niet. je kunt ook videobewerken op een 1440x900 MBA of MBP, of op een 1280x800 MBP.

Heb je de meerprijs van een retina ervoor over?
Zoja --> Retina
Niet --> Geen retina.

[ Voor 52% gewijzigd door Hoite op 23-01-2014 15:24 ]

Lekker kort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen797
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 10-09 12:36
Madredchris schreef op donderdag 23 januari 2014 @ 15:20:
Hallo Iedereen,

Ik ben van plan een macbook pro van 15" aan te gaan schaffen.
Volgens mij hoef je jezelf hier niet eens druk om te maken, want een 15" Macbook Pro kan je tegenwoordig alleen nog maar met Retina scherm kopen (of je moet ook naar 2de hands laptops kijken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvds
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13-09 12:39

mvds

Totally awesome!

Ik denk dat het voor een MBP altijd aan te raden is om een Retina versie aan te schaffen. Als je een nieuwe gaat kopen dan. Want je kan een retina scherm heel makkelijk terug laten schalen naar een "normale" resolutie, maar je kan een niet retina scherm nooit op laten schalen naar retina resolutie.

Tweedehands is een ander verhaal, dan ligt het er ook aan hoe diep je buidel is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madredchris
Ik wil er zelf liever niet meer dan 1400 euro aan uitgeven. 2e hands is altijd een optie.
13" vind ik te klein om op te werken dus vandaar de voorkeur voor een 15"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypho
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 13-09 14:48

Ypho

Allround Nerd

Voor 1400 ga je in ieder geval geen nieuwe retina 15 inch vinden. Over 2 weken heeft de Media Markt een BTW Weg ermee actie waarmee je zo'n 17-18% (uit m'n hoofd) korting krijgt. Het goedkoopste non-retina model (ME293N/A) komt dan op zo'n €1650.

Tweedehands durf ik zo niet te zeggen, maar daar is het vaak lastig om retina te vinden voor +/-1400 euro omdat deze nog vrij nieuw zijn.

Refurbished kun je ook naar kijken, dan kom je rond de €1500 uit voor een 2010 model (uit m'n hoofd) (linkje). Hier betaal je wel veel voor een "oud" apparaat.

[ Voor 23% gewijzigd door Ypho op 23-01-2014 15:38 ]

🃏 TCG Codex - Je volledige TCG verzameling in je broekzak ::: 🍏 TCG Codex for iOS ::: 🤖 TCG Codex for Android

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 19:58
Ypho schreef op donderdag 23 januari 2014 @ 15:35:
Voor 1400 ga je in ieder geval geen nieuwe retina 15 inch vinden. Over 2 weken heeft de Media Markt een BTW Weg ermee actie waarmee je zo'n 17-18% (uit m'n hoofd) korting krijgt. Het goedkoopste non-retina model (ME293N/A) komt dan op zo'n €1650.

Tweedehands durf ik zo niet te zeggen, maar daar is het vaak lastig om retina te vinden voor +/-1400 euro omdat deze nog vrij nieuw zijn.

Refurbished kun je ook naar kijken, dan kom je rond de €1500 uit voor een 2010 model (uit m'n hoofd) (linkje). Hier betaal je wel veel voor een "oud" apparaat.
Ik dacht ook altijd dat 13" erg klein is om aan te werken maar in de praktijk valt dat best mee. Voordeel is juist dat 13" super portable is en als je thuis met een extern scherm, toetsenbord en muis werkt heb je echt een ideale machine. Een 13" rMBP met 8GB RAM en 256GB SSD kost €1529, tijdens de BTW actie volgende week kom je uit op een mooie €1363,-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevinl
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 04-09-2022

kevinl

Yellow van

Ypho schreef op donderdag 23 januari 2014 @ 15:35:
Voor 1400 ga je in ieder geval geen nieuwe retina 15 inch vinden.
Jawel als je iemand kent die binnenkort naar hongkong gaat. Kost daar 1150 euro

Bookreview: De eeuwige verkettering van Avesi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Y.Y.Eagle
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 02-01-2022

Y.Y.Eagle

Black&White

Je moet niet alleen denken aan de hoge pixels, maar aan de kleurechtheid van het scherm. Als ontwerp pakt dit heel erg goed uit. Wat je op je scherm ziet, krijg je ook als het afgedrukt wordt. Eerder had ik al last van grote verschillen met kleuren met afdrukken. Omdat mijn TN-Paneel de kleuren misschien maar voor 50% goed lieten zien. Met mijn huidige IPS-Paneel (MacBook Pro Retina 15" Late 2013") zijn de kleuren echt geweldig. Uit de review van Tweakers blijkt ook dat het scherm de beste tot nu toe is. Niet alleen ontwerpen wordt hierdoor leuker, maar ook het kijken van een filmpje geeft meer genot doordat de kleuren zo mooi worden weergegeven.

ABSOLUUT DOEN!

[ Voor 6% gewijzigd door Y.Y.Eagle op 23-01-2014 15:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madredchris
Y.Y.Eagle schreef op donderdag 23 januari 2014 @ 15:57:
Je moet niet alleen denken aan de hoge pixels, maar aan de kleurechtheid van het scherm. Als ontwerp pakt dit heel erg goed uit. Wat je op je scherm ziet, krijg je ook als het afgedrukt wordt. Eerder had ik al last van grote verschillen met kleuren met afdrukken. Omdat mijn TN-Paneel de kleuren misschien maar voor 50% goed lieten zien. Met mijn huidige IPS-Paneel (MacBook Pro Retina 15" Late 2013") zijn de kleuren echt geweldig. Uit de review van Tweakers blijkt ook dat het scherm de beste tot nu toe is. Niet alleen ontwerpen wordt hierdoor leuker, maar ook het kijken van een filmpje geeft meer genot doordat de kleuren zo mooi worden weergegeven.

ABSOLUUT DOEN!
Madredchris schreef op donderdag 23 januari 2014 @ 15:20:

Ik ben Digital/interaction designer dus houdt ik mij veel bezig met het ontwerpen van websites, apps, animaties en video bewerking.
Goh, fijn, wilde net mijn animatie gaan uitprinten....

Anyways.. aangezien ultra HD in de maak is;

Is het niet slimmer om nu een goedkopere non-retina te kopen en dan over een x aantal maanden/jaar en dan gewoon doorgaan werken totdat ultra HD voor de consumenten betaalbaar is.

Hoe lang is de levensduur ongeveer voor een macbook bij intensief gebruik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jctjepkema
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 11-09 13:39
Tot dat ultra HD betaalbaar zal zijn in een laptop van 1400,- duurt het nog wel even denk ik.

Ik zou gaan voor die 13" mbpr Echt een top machine! lekker mobiel en lekker vlot + de hoge resolutie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigg Balls
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 13-09 16:53

Bigg Balls

Screw you guys, I'm going

Doen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Misha
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 13-09 06:40
Ik zou zelf ook gaan voor een 15" Retina. Ik heb een thuis een 13" en hier op kantoor een 15". De 13" pak ik af en toe als ik ergens anders buiten huis even moet werken. Het is dan handig dat hij wat kleiner, lichter en makkelijker mee te nemen is, maar zodra ik aan het werk ben in Sketch/Illustrator/Axure RP, dan mis ik die 2" echt enorm. Mijn volgende Macbook voor thuis wordt ook de 15". Dat hij wat zwaarder en groter is neem ik voor lief

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnMartijn
  • Laatst online: 18:27
Ik deed mijn 15'' Retina (2012) weg voor een MacBook Air. Vanaf dag een spijt. Sinds 2 weken weer een Retina 15'' zou echt niet anders willen.

Als ik jou was zou ik nog even lekker doorsparen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentjuh1987
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 13-09 09:44
mag ik dan vragen waarom je je 15"retina weg hebt gedaan voor een air?

voor gewicht en mobiliteit? of andere redenen

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnMartijn
  • Laatst online: 18:27
Precies die redenen. Ik was al een tijdje 'verliefd' op het uiterlijk van de Air 11 inch. Qua prestatie's viel hij zeker niet tegen. Ook stop je hem altijd in je tas en merk je vervolgens niet meer dat je hem bij je hebt. Alleen het scherm.. Ik kan gewoon niet meer wennen. Heb uiteindelijk mijn iMac weggedaan, tezamen met de Air. Zit nu weer achter de Retina. Ga sowieso nooit meer terug naar een non retina. De eerste dagen was het wel even wennen zo'n groot scherm (15'' vs 11'') maar na een week ben je er zo aangewend. Goede keuze tot nu toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m.van.vliet
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 30-05 16:40
Zelf een MBP 15'' Retina (2012) en zou niet meer zonder konen. ben zo gewend geraakt aan het hoge resolutie. voor me werk dit ik nog wel eens achter een Dell 21" LED scherm(zeker geen slecht model) maar zodra ik me MBP er naast leg merk ik toch dat dit fijner aanvoelt en een beter kleur verhouding. kwam resolutie ligt het eraan wat je er mee gaat doen ga je alleen een beetje op internet zitten en af en toe een film kijken dat kan je best zonder maar zodra je grafisch aan de slag gaat dan merk ik zelf veel verschil tussen niet Retina en wel Retina. en zal me voorkeur altijd uit gaan naar een Retina scherm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nickster076
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 20-10-2020
Ik leg me iphone 5s echt onder een hoek van bijna 90 graden ten opzichte van me ogen ( plat op bed met me hoofd op een dun kussentje )en kan echt perfect netflix kijken zonder me er aan te storen. Ik dacht toen huh is retina ips ofzo en toen kwam ik er pas achter hahaha. Retina is zeker geen miskoop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denzis
  • Laatst online: 04-02 10:04
Ik heb bewust gekozen voor de non retina vanwege de upgrade ablity.

https://www.youtube.com/@droommotor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iAR
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

iAR

Lijkt me sowieso handig om te weten welke software geschikt voor retina is. Niet alle software is zo ver volgens mij.
Voor mij is het momenteel de meerprijs niet waard (heb nog een MBP 15" early '11) maar nu de 15" niet meer zonder retina is kan ik (met SSD) nog wel even vooruit met deze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Satch
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Sinds een paar dagen in het bezit van een 13" Macbook Pro Retina en ik kan nu al zeggen dat ik niet meer terug zou willen. De super hoge resolutie en het IPS type paneel maken het gewoon echt een prachtig scherm om naar te kijken. Een wereld van verschil met een non retina TN Macbook (Pro) in mijn ogen. :)
Pagina: 1