Z87-based bak met random crashes, geheugen in orde

Pagina: 1
Acties:

• _Thanatos_
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23-12-2025

_Thanatos_

Ja, en kaal

Topicstarter
Ik zet het maar in de titel, want (geheel terecht) zal het bij veel lieden de eerste reactie zijn: je geheugen is stuk! Maar alles wijst erop dat het geheugen juist primavera is :)

Sinds kort heb ik hier op het werk een nieuwe computer die al sinds het begin random crashes geeft. Die crashes gebeuren 1 à 2 keer per dag tot nu toe. Ik kan er geen touw aan vast knopen wanneer het precies gebeurt. Ik heb het zien gebeuren bij veel geheugengebruik, bij veel SSD-activiteit, maar ook bij compleet idle en bijna geen geheugengebruik. Zelfs een keer bij het afsluiten.

Ik heb Memtest86+ 4.3 (BIOS-versie) en Memtest 5.0 (UEFI-versie) beide een nacht laten draaien: geen errors.

Ik kan zonder problemen een drietal zware VM's opstarten met zeker 11GB geheugengebruik zonder een crash. Ik kan ook Prime95 met 8 threads aanzetten en de CPU flink laten opwarmen, wederom zonder crashes. De temperaturen zijn dik in orde. De CPU is ongeveer 25/55 graden idle/stressed, en de GPU's houdt het rond de 32 graden.

De specs zijn als volgt:
Mobo:pricewatch: Gigabyte GA-Z87X-OC (UEFI versie F6 - de nieuwste non-beta)
Geheugen*:pricewatch: Corsair Vengeance CMZ32GX3M4X1600C10
CPU:pricewatch: Intel Core i7 4770K Tray
GPU**:2x pricewatch: EVGA GeForce GTX 760 4GB ACX Cooler
SSD:pricewatch: Samsung 840 series Pro 256GB
Voeding:pricewatch: Corsair RM850

* Het geheugen staat in het UEFI ingesteld op 1600MHz met timings 10-10-10-27. Dit geheugen staat ook in de MCL van dit mobo.
** De videokaarten zijn niet in SLI-mode geinstalleerd, omdat ik dan drie monitors kan gebruiken. Mijn primaire monitor zit op GPU1, en de andere twee op GPU2. GPU1 zit in het eerste PEG-slot (dichtst bij de CPU dus), en GPU2 zit in het derde PEG-slot.

Verder is het systeem nergens overgeklokt. Alle koelers werken, de spanningen zien er allemaal netjes uit.

Ook zijn voor alle hardwareonderdelen de nieuwste drivers geinstalleerd. De onchip-GPU is uitgeschakeld in het UEFI, dus die is dan ook niet geinstalleerd.

Geen flauw idee wat ik nu nog kan proberen...

日本!🎌

• niekslebos
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 27-01 08:32
geen virus?

• _Thanatos_

_Thanatos_

Ja, en kaal

Topicstarter
Ik had er misschien bij kunnen zeggen dat er een maagdelijke Windows 7 x64 op staat. Maar intussen ook een viruscanner, en nee: geen virussen. Niet of het een of ander, maar dat zou eigenlijk te makkelijk zijn :)

/edit
Bij GPU drivers is "de nieuwste" misschien wat te makkelijk gezegd. Om precies te zijn, staat ForceWare 332.21 erop.

[ Voor 23% gewijzigd door _Thanatos_ op 23-01-2014 14:19 ]

日本!🎌

• millman
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 05-09-2025

millman

6708Mhz @ -185c

Welke crashes krijg je, kortom een BSOD log is gewenst..

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

• _Thanatos_

_Thanatos_

Ja, en kaal

Topicstarter
Zoals ik al zei, die zijn random. Niet nuttig dus.

Maargoed, als je erop staat... U hoeft het maar te vragen :)

Datum/tijdErrorcodeBug checkDriverAdres
22-1-2014 17:54:19SYSTEM_SERVICE_EXCEPTION0x0000003brdprefmp.sysrdprefmp.sys+9415eb
21-1-2014 15:56:16PAGE_FAULT_IN_NONPAGED_AREA0x00000050serenum.sysserenum.sys+fc5d54c0
21-1-2014 15:42:49KMODE_EXCEPTION_NOT_HANDLED0x0000001entoskrnl.exentoskrnl.exe+75b90
20-1-2014 17:59:19SYSTEM_SERVICE_EXCEPTION0x0000003bdxgkrnl.sysdxgkrnl.sys+741cf
20-1-2014 14:46:52PFN_LIST_CORRUPT0x0000004eusbehci.sysusbehci.sys+b03ba67

Redelijk random toch?

/edit
Indien gewenst, kan ik nóg meer BSOD-detail geven, maar die zal ik dan wel ergens als losse html-file moeten uploaden... Op verzoek dus.

[ Voor 6% gewijzigd door _Thanatos_ op 23-01-2014 14:35 ]

日本!🎌

• BOogyMAn
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 05-02 22:52
Iets oudere en niet de laatste nieuwe nvidia drivers geprobeerd?

• DCG909
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 07-02 12:31
Zet C1e eens uit in de bios.
Dit gaf bij mijn z87 systeem wat rare crashes.

Verder leek bij mij het beperken van de c-states tot c 3 ook effect te hebben.

• _Thanatos_

_Thanatos_

Ja, en kaal

Topicstarter
Okay, ik heb C1E gevonden in het UEFI tussen de tachtig miljard andere opties :)
Die uitgezet, en C6/7 ook uitgezet. We gaan het zien.

Oudere drivers proberen ben ik toch stiekum wat huiverig voor, gezien er hier meer mensen met identieke hardware, dezelfde problemen, en een ander OS werken. Maar ik houd het in gedacht ;)

/edit
Ik zie in CPU-Z trouwens dat de CPU nog steeds rommelt met z'n spanning. Het wisselt nu (tijdens zo-goed-als-idle) tussen 0,712V en 0,737V. Geen idee of dat slecht of goed is, maar ik dacht te begrijpen dat je dat met C1E uitzetten niet meer hebt.

[ Voor 28% gewijzigd door _Thanatos_ op 23-01-2014 16:01 ]

日本!🎌

• _reboot_
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 29-01 13:02
Is er voor de BIOS toevallig een update beschikbaar? Als het random hardware crashes zijn (ik zie USB, kernel, DirectX) kan hier mogelijk je oplossing in zitten.

/edit;
Hoort een voeding zo te fluctueren met de spanning? Of is dit echt het gevolg van een setting in de BIOS?

[ Voor 26% gewijzigd door _reboot_ op 23-01-2014 16:13 . Reden: voedingspanning ]

• _Thanatos_

_Thanatos_

Ja, en kaal

Topicstarter
Ja, er is wel een update, maar alleen naar een beta-versie. En dat ga ik toch echt niet doen (het is niet voor niets beta). Bovendien zie ik geen boeiende dingen in de lijst met fixes staan.

Ik had em al een keer geupdate, nadat het ding letterlijk alléén maar kon crashen. Minimaal elke 5 minuten, liefst vaker. Dat kwam doordat het geheugen naar de verkeerde timings werd geforceerd, en dat probleem is nu alvast weg met de laatste update.

/edit
Nog even het geheugen op z'n flikker gegeven met real-world dingen. 4 VM's opgentrapt met ieder 3GB toegewezen, Photoshop CC met een hele berg zware PSD's, en nog wat "klein" ander spul.
Resultaat: 23GB geheugengebruik en het ding blijft stabiel. Hij is dus echt niet op z'n knieën te krijgen simpelweg door "zwaar werk" te doen.
Wel lastig om die 32GB helemaal te gebruiken :P

/edit2
Ik denk niet dat dat de voeding is die de spanning doet fluctueren... Het zou natuurlijk kunnen dat het niet zo'n goeie voeding is, maar ik dacht dat dat fluctueren gewoon is om energie te besparen.

[ Voor 41% gewijzigd door _Thanatos_ op 23-01-2014 16:36 ]

日本!🎌

• KofjeKoppie
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 03-02 19:49

KofjeKoppie

Professioneel prutser

Daar zeg je me wat, op welke timings en snelheid draait je ram?

Verstuurd vanaf mijn magnetron

• _Thanatos_

_Thanatos_

Ja, en kaal

Topicstarter
Geheugen draait op 1600MHz effectief (CPU-Z zegt 800MHz), exacte timings zijn 10-10-10-27-208-2T.

[ Voor 12% gewijzigd door _Thanatos_ op 23-01-2014 16:38 ]

日本!🎌

• DCG909
Dat voltage kan, afhankelijk van de settings, bij haswell gewoon fluctueren ;)

Bij full load met avx code (prime) zul je rond de 1.2V zien.

Verwijderd

Is er een firmware update voor de ssd?

• _Thanatos_

_Thanatos_

Ja, en kaal

Topicstarter
DCG909 schreef op donderdag 23 januari 2014 @ 16:59:
Dat voltage kan, afhankelijk van de settings, bij haswell gewoon fluctueren ;)

Bij full load met avx code (prime) zul je rond de 1.2V zien.
Je hebt gelijk. Als ik em onder stress gooi, dan sprint ie naar 1,238V.
Verwijderd schreef op donderdag 23 januari 2014 @ 20:08:
Is er een firmware update voor de ssd?
Helaas nee. Samsung Magician zegt van niet.

[ Voor 23% gewijzigd door _Thanatos_ op 24-01-2014 09:47 ]

日本!🎌

• papmetklonten
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 05-02 16:49
Destijds ook problemen gehad met random crashes. Oplossing wa voor mij destijds om het geheugen meer sap te geven. HIj kreeg niet genoeg meer nadat ik het geheugen geupgrade had.

• Vicros
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 23-11-2025
papmetklonten schreef op vrijdag 24 januari 2014 @ 10:52:
Destijds ook problemen gehad met random crashes. Oplossing wa voor mij destijds om het geheugen meer sap te geven. HIj kreeg niet genoeg meer nadat ik het geheugen geupgrade had.
Dit dus.
Heb voorheen soortgelijke crashes gehad met random BSOD's , beetje extra power loste het toen ook op. Ik had (en heb) overigens wel een flinke overclock draaien die het e.e.a. ook zou kunnen beïnvloeden.

• HengelNL
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 08-01 22:18
verschilt het voltage tussen een 4670 en een 4770 op full load zonder overklock zoveel?

ik had ook crashes met me nieuwe geheugen. even voltage op 1.6 gezet, en het profiel geladen wat die aanbood in de uefi, daarna geen bsod meer gehad

[ Voor 46% gewijzigd door HengelNL op 24-01-2014 11:51 ]

8700K @ 5.2 1080 @ 2180 full custom loop

• TheDeeGee
  • Registratie: Oktober 2005
  • Niet online
Ik heb hetzelfde Moederbord alleen met Beta BIOS F7e.

Ik had de laatste weken last van Black/Grey schermen in combinatie met Internal Timer Errors van de CPU. Ik ben terug gegaan van 331.65 naar 327.23 en ik heb nu al een maand geen problemen meer.

Misschien het proberen waard.

----------------------------------------

Verder kan ik je nog verwijzen naar de volgende topics over Overlock.net:

http://www.overclock.net/...wners-discussion-fan-club
http://www.overclock.net/...ell-overclocking-oc-guide

Post je probleem daar ook eens.

Wat CPU-Z betreft en Idle Voltages, dat klopt allemaal. Ik geloof dat alleen CPU-Z 1.64 de juiste readings heeft op Haswell moederborden.

Verder zou je je RING Voltage nog op 1.1 kunnen zetten en de Uncore op 35x.

• _Thanatos_

_Thanatos_

Ja, en kaal

Topicstarter
Tot nu toe geen crashes gehad :P
Niet te vroeg juichen, want het kan ook toeval zijn.

Onze sysadmin had nog wat stekkers naar de videokaarten anders aangesloten. Het was geloof ik de tweede videokaarten waarvan het "recommended" was om die op een apart kabeltje aan de voeding te hangen ipv met een splitter. Op zich zou het raar zijn als de tweede videokaart toch zoveel prik nodig heeft, want als ik iets als FurMark aanzet, zie ik echt alleen nummer 1 heet worden. Gevolg van het ontbreken van SLI, denk ik dan.

Anyway, nu weet ik alleen nog niet wat het probleem nou heeft verholpen: het beperken van de C-states, of het omkabelen van de videokaarten. Eerst maar es kijken hoe lang ik nu zonder crashes kan blijven.

Wat ik wél nog af en toe heb (zeg, zo'n 1x per dag) is dat het DWM proces crasht. Dat is gelukkig een non-fatale crash, en het enige dat je merkt is dat het beeld heel even knippert...

日本!🎌

• DCG909
Als je wilt experimenteren, zet C1e dan maar aan XD
Als het "goed" is zie je het binnen één dag ;)

Maar iig goed om te horen dat het nu (lijkt) te werken :)

• _Thanatos_

_Thanatos_

Ja, en kaal

Topicstarter
Aiiii, net een freeze meegemaakt. Computer was niets aan het doen. Idlen in het lockscreen van Windows. Geen crash, maar echt een keiharde freeze. Lang geleden dat ik dat heb gezien.

/edit
ForceWare versie 327.23 maar es geinstalleerd. Kijken of dat wat wordt.

/edit2
En vervolgens komt WUP gelijk met een update :+
"nVidia - Graphics Adapter WDDM1.1, Graphics Adapter WDDM1.2, Graphics Adapter WDDM1.3, Other hardware - NVIDIA GeForce GTX 760"
Dat zal dan wel een nieuwere zijn. Zal ik die maar even negeren? Ik denk het wel :)

[ Voor 53% gewijzigd door _Thanatos_ op 28-01-2014 13:42 ]

日本!🎌

• TheDeeGee
  • Niet online
_Thanatos_ schreef op dinsdag 28 januari 2014 @ 13:18:
Aiiii, net een freeze meegemaakt. Computer was niets aan het doen. Idlen in het lockscreen van Windows. Geen crash, maar echt een keiharde freeze. Lang geleden dat ik dat heb gezien.

/edit
ForceWare versie 327.23 maar es geinstalleerd. Kijken of dat wat wordt.

/edit2
En vervolgens komt WUP gelijk met een update :+
"nVidia - Graphics Adapter WDDM1.1, Graphics Adapter WDDM1.2, Graphics Adapter WDDM1.3, Other hardware - NVIDIA GeForce GTX 760"
Dat zal dan wel een nieuwere zijn. Zal ik die maar even negeren? Ik denk het wel :)
Mja, nooit Videokaart Drivers via Windows Update installeren. Gewoon ff rechts klikken en verbergen die handel.

Ik hoop dat 327.23 werkt.

Ik heb zelf heeeeeeeel lang geen problemen gehad met NVIDIA Drivers maar de 331 Serie werkt voor mij niet helemaal lekker. Kan dus in jou geval ook zo zijn.

Verwijderd

Een GTX 760 kan 4 monitors aansturen (http://www.geforce.com/ha...ce-gtx-760/specifications) dus ik begrijp niet helemaal waarom je er 2 gebruikt.

C-states zouden ook gewoon moeten werken met een stock cpu. Bovendien verlies je volledige Turbo Boost als je C3/C6 uitzet.

Die foutmeldingen zijn idd nogal random maar die PAGE_FAULT_IN_NONPAGED_AREA doet me toch aan het ram denken: http://technet.microsoft.com/en-us/library/cc957625.aspx. Ik zou dus nog eens testen met liefst ander ram of anders 1 stickje tegelijk. HCI memtest is ook een goede test. Mogelijk heeft de imc ook wat extra voltage nodig met 32GB.

Als dat niet helpt denk ik dat de enige manier om er achter te komen wat er scheelt is door alle hardware een voor een uit te wisselen met een ander systeem dat wel goed werkt.

• TheDeeGee
  • Niet online
Bios F7 is nu officieel uit, kun je ook nog proberen mocht je nog problemen hebben.

• DCG909
Verwijderd schreef op maandag 10 februari 2014 @ 18:32:
C-states zouden ook gewoon moeten werken met een stock cpu. Bovendien verlies je volledige Turbo Boost als je C3/C6 uitzet.
En bij mij werkt turbo boost toch echt als ik mijn systeem beperk tot C3...

Verwijderd

DCG909 schreef op maandag 10 februari 2014 @ 20:18:
[...]

En bij mij werkt turbo boost toch echt als ik mijn systeem beperk tot C3...
Ik zeg ook C3 en C6. Het gaat specifiek om de niet 4 thread turbo bins, de 4 thread turbo werkt ook zonder C3/C6.

• YVG
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 04-03-2020

YVG

Ik weet niet hoe het bij Gigabyte zit maar ik heb een ASUS z87 en heb ook veel crashes.
Bij ASUS dien jet het geheugen in de BIOS op XMP profile te zetten.

Ik weet niet of dit bij Gigabyte ook een optie is ?

[ Voor 54% gewijzigd door YVG op 11-02-2014 20:06 ]

• _Thanatos_

_Thanatos_

Ja, en kaal

Topicstarter
Veel crashes zou ik niet zeggen. De laatste was bij mij van 11-2, en de voorlaatste van 04-2. Dus het valt mee, maar elke crash is er natuurlijk een teveel.

Onze sysadmin heeft trouwens nog een optie gevonden. De videokaarten schijnen een bepaalde stroom van de voeding te kunnen trekken en op momenten dat ze dat doen, zou de voeding te weinig kunnen leveren, waardoor spanningen elders wellicht onstabiel worden en de boel op z'n plaat gaat.

Hij heeft een nieuwe voeding besteld die plenty stroom kan leveren op de 12V rails voor de videokaarten, dus we wachten even af of dat het misschien oplost.

日本!🎌

• DCG909
Mwa, weet niet of dat echt gaat helpen...
Ik heb weleens waar 2x 7970's draaien in mijn systeem, maar ik heb een cooler master V1000 voeding, wat eigenlijk overkill is.
Ik had dezelfde problemen zo nu en dan.

Maar wat voor voeding heb je nu dan?

• _Thanatos_

_Thanatos_

Ja, en kaal

Topicstarter
Zie TS :)

Voeding verwisselen kan denk ik geen kwaad. Gewoon alles uitsluiten wat ook maar enigsins het probleem zou kunnen zijn.

[ Voor 87% gewijzigd door _Thanatos_ op 13-02-2014 20:11 ]

日本!🎌

Pagina: 1