Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

13" met COM-poort én Windows XP ondersteuning

Pagina: 1
Acties:

• Naj_Geetsrev
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21-07 13:18
Ik werk bij een OV bedrijf in Nederland en heb de vraag vanuit de organisatie gekregen dat monteurs een laptop willen waarmee ze in de bus eenvoudige storingen kunnen oplossen.

Nou zijn er natuurlijk heel veel kleine lichte laptops te vinden, alleen de software die gebruikt wordt voor diagnose voor b.v. OV chip en telematica draaien vaak alleen nog maar op XP en moeten soms nog gewoon via serieel aangesloten worden.

Nu heb ik onze IT leverancier al opdracht gegeven om het een en ander uit te zoeken, maar waar zij mee op de proppen komen vind ik niet echt bevredigend. Daarom doe ik een oproep op de oneindige kennis van mijn mede-tweakers. _/-\o_.

Vereisten laptop:
- Klein en licht (liefst 13", maar gewicht is belangrijker)
- COM-poort
- Windows XP ondersteuning
- Liefst zakelijk segment, maar geen must

Waarmee de leverancier is gekomen:
- HP ProBook 6570b Core i5-3230m met een user harnass en XP via XP mode (groot/log/zwaar/unsupported)
- Een toughbook (die zijn per definitie zwaar)

Prijs is op dit moment geen issue.

• iMars
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14:07

iMars

Full time prutser

Is een usb-serial kabel geen optie?

Koop hier mijn P1 reader :)

• Naj_Geetsrev
iMars schreef op donderdag 23 januari 2014 @ 13:57:
Is een usb-serial kabel geen optie?
Het is untested, maar nog wel een optie.

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Een 13" laptop met compoort bestaat volgens mij niet meer, compoort is te dik voor dergelijke en hedendaagse laptops. Of je moet er een uit het P2/P3 era willen, die zijn wat logger/dikker en hebben meestal wel een compoort. En XP? Je weet dat de ondersteuning binnenkort stopt?

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• Naj_Geetsrev
Raven schreef op donderdag 23 januari 2014 @ 13:58:
Een 13" laptop met compoort bestaat volgens mij niet meer, compoort is te dik voor dergelijke laptops. Of je moet er een uit het P2/P3 era willen, die zijn wat logger/dikker en hebben meestal wel een compoort. En XP? Je weet dat de ondersteuning binnenkort stopt?
Ik weet dat de ondersteuning afloopt. Voor de kantoren wordt dat nog een aardige klus. Maar dit is software waar dit jaar in ieder geval nog geen versie van komt die niet op XP draait. If ever. Ze hangen ook niet in het netwerk of iets dergelijks. Ze zijn puur stand alone.

• iMars

iMars

Full time prutser

Misschien een optie: XP virtueel draaien, en een usb-serial direct aan virtuele omgeving koppelen?

Edit:
Bij mijn vorige klus hadden ze 15" HP's met dedicated RS232 port, maar dat waren wat dikkere en zwaardere jongens.

Een USB-serial kabel kost geen drol, zou zeggen laat je bedrijf er 1 kopen en experimenteer ermee.

[ Voor 53% gewijzigd door iMars op 23-01-2014 14:03 ]

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

With ^, dat lijkt mij de beste optie, dan hoef je niet een erg specifieke laptop zien te vinden.

In de PW staan er iig 55 met fysieke compoort: http://tweakers.net/categ...MQHRZYo6SVbSShbmhUmxtbS0A , 6 als je tot 14.1" gaat http://tweakers.net/categ...MQErKEnOUrKKVLMwNlWJra2sB

Maar als je een USB adapter neemt, dan kun je bijna elke laptop kiezen die USB-poorten heeft. Je moet dan alleen even testen of het in jouw situatie werkt om de software virtueel te draaien en de USB-adapter aan de virtuele pc te koppelen. Je hebt dan wel een CPU met VT-x en mogelijk ook VT-d nodig. De eerste is tegenwoordig wel in CPU's te vinden, de 2e (als die noodzakelijk is) helaas niet in elke.

[ Voor 24% gewijzigd door Raven op 23-01-2014 14:08 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• iMars

iMars

Full time prutser

Elk willekeurig 13" laptop met Windows 7/8
- XP in een virtuele omgeving (vmware/HyperV/VirtualBox/etc)
- USB-Serial kabel via USB Pass Through direct aan de virtuele XP
- Eventueel geen internet verbinding naar de virutele XP (veiligheid ivm ondersteuning)

edit: wel een usb-serial kabel met XP ondersteuning, maar daar verwacht ik geen problemen mee.

[ Voor 15% gewijzigd door iMars op 23-01-2014 14:09 ]

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16:01

DukeBox

loves wheat smoothies

Ik zou voor een bleutooth serial conenctor gaan. Deze gebruik ik ook dagelijks.
Erg makkelijk en kan vaak ook lekker buiten de serverruimtes of krappe trapkasten aan het werk (15 tot 30 meter). Ik heb er 4 en gebruik ze soms allen tegelijk zonder problemen. Ook zelfs op mijn android telefoon als extra terminal/monitor.

De USB naar serial dingen werken ook (heb er altijd een reserve mee naast mijn legacy dock) maar hebben nogal eens de neiging om van poortnummer te wisselen en dan al je 'virtuele' poorten (t/m com 15) in gebruik te houden waardoor je af en toe deze handmatig moet verwijderen.

n.b. voor de toshiba, dell en lenovo hardened laptops is er ook een legacy epander/dock te krijgen. Dit is een kleine platte module die je onderop de laptop klikt en dan de diverse legacy poorten heeft.

[ Voor 68% gewijzigd door DukeBox op 23-01-2014 14:15 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Afgezien van de Windows XP eis zou je in de eerste instantie moeten kijken naar USB-Serial adapters.
Het probleem is niet zo zeer Windows XP draaien, want daar is altijd wel een oplossing voor te vinden, het gaat meer om een COM poort hebben.

Kijk even of je met de Prolific of FTDI chips kan werken, drivers voor elk OS, zit in de meeste USB-Serial kabels (zelfs in die van Sweex). Als je dat uitgezocht hebt kan je verder kijken naar alternatieven. Op het moment dat het niet werkt zit je dus vast aan 'echte' COM poorten, en dan is het sowieso al een heel ander verhaal.

Voor zo ver ik weet is de hardware van die OV-apparatuur vrij modern, de poortjes van Thales bijvoorbeeld draaien met vrij recente hardware, die ook met COM poorten die allen RX, TX en GND hebben werken, en die van Arriva (die lage/gebogen) lijken niet Windows maar Linux based te zijn, en werken ook met 3-pin serial, ook weer RX, TX, GND. Dus als je dat soort hardware ook in de bus hebt, kan je er bijna al van uit gaan dat een USB-Serial adapter (en misschien zelfs Bluetooth-Serial adapters! Draadloze COM poort!) gewoon gaat werken. Maar test het! Neem kabels met zowel Prolific als FTDI (meest gebruikte chips), en test ze allebei. Kijk daarna pas verder.

Lichte 13" met een USB poort zijn heel goed te vinden, en als je even goed kijkt kan je er ook een met EFI en CSM vinden zodat je XP en bijv. 7 of 8 kan dualbooten. XP in een VM wordt door veel tweakers als oplossing gegeven, maar dat is niet altijd een werkbare oplossing voor mensen in het veld. Dualbooten komt al een stuk meer in de buurt van een bruikbare setup.

• skoozie
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 18:37

skoozie

SCSI

DukeBox schreef op donderdag 23 januari 2014 @ 14:08:
...
De USB naar serial dingen werken ook (heb er altijd een reserve mee naast mijn legacy dock) maar hebben nogal eens de neiging om van poortnummer te wisselen en dan al je 'virtuele' poorten (t/m com 15) in gebruik te houden waardoor je af en toe deze handmatig moet verwijderen.
...
die dingen vragen afhankelijk van welke usb poort je gebruikt een andere COM poort.
zo had ik mijn 'usb-com-poorten' maar genoemd: links onder, links boven, rechts onder, rechts boven. wat weer overeen kwam met de respectieve usb poorten.
gebruik je altijd de voorste linker poort dan zullen ze (zoals ik ze mee gemaakt heb) altijd de zelfde compoort gebruiken.

maar een 13" met een dock waar zo iets in zit zou misschien ook kunnen (wordt het wel weer logger)

Diablo 3 | pc | Z.O.Z

• Naj_Geetsrev
Bedankt voor jullie reacties.

VM had ik sowieso al afgeschoten. Vind dat voor de toepassing geen goede beheerssituatie.
Ik begin wel steeds meer te voelen voor een USB adapter. We gebruiken inderdaad Thales apparatuur (gemengd v3 en 4). Ik zelf heb niet zoveel verstand van wat er nou precies in de bus zit, ben zelf verantwoordelijk voor de kantoor automatisering. :P. Maar de tip van johnkeates ga ik sowieso meenemen.

• iMars

iMars

Full time prutser

Hulpmode: ;)
http://www.informatique.n...ar-serieel-converter.html

Werkt met:
• Windows Vista 32Bit / 64bit
• Windows 2003 32bit
Windows XP 32bit / 64bit
• Windows 2000
• MAC OS X 10.3.x / 10.4.x
• Windows 7 32bit / 64bit

Edit: Virtueel afgeschoten?
Ik ben een Apple gebruiker en moest voor een project ooit eens software gebruiken wat alleen onder Windows werkt. Ik had al zo'n kabel voor o.a. Cisco apparatuur, maar werkte ook perfect onder Virtuele Windows (ook XP ;) )

[ Voor 31% gewijzigd door iMars op 23-01-2014 14:36 ]

• Naj_Geetsrev
iMars schreef op donderdag 23 januari 2014 @ 14:33:

Edit: Virtueel afgeschoten?
Ik ben een Apple gebruiker en moest voor een project ooit eens software gebruiken wat alleen onder Windows werkt. Ik had al zo'n kabel voor o.a. Cisco apparatuur, maar werkte ook perfect onder Virtuele Windows (ook XP ;) )
Ik snap dat het wel kan en waarschijnlijk zal werken. ;). Maar het moet ook beheerd en vooral ondersteund kunnen worden door onze verschillende leveranciers.

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16:01

DukeBox

loves wheat smoothies

skoozie schreef op donderdag 23 januari 2014 @ 14:27:
die dingen vragen afhankelijk van welke usb poort je gebruikt een andere COM poort.
De ene wel, de andere niet.. heb er 1 die doet het perfect.. altijd dezelfde com poort. 1 die inderdaad (meestal) per USB poort een andere com poort krijgt toegewezen. 2 andere vreten gewoon iedere keer een comportnummer op. Als je ze door elkaar gebruikt is het helemaal feest ;)
Ik had een scriptje op mijn pc dat het register uitlas en een overzichtje maakte met reset opties en zels driver load/unload opties.. maar met mijn bleutooth adapters ben ik echt heel blij. Hoe vaak ik wel niet net die 5cm kabel te kort kwam ;)
maar een 13" met een dock waar zo iets in zit zou misschien ook kunnen (wordt het wel weer logger)
Valt wel mee.. je hebt ze ook met een extra accu, dan heb je daar ook nog voordeel bij.

@TS, windows xp mode werkt overigens prima met het doorgeven van de compoort (of uiteraard ook usb poort) Had toen 1 app die niet lekker ging onder windows 7 maar als published application werkte het perfect.

[ Voor 22% gewijzigd door DukeBox op 23-01-2014 14:57 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Pagina: 1