Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21-05 10:57
Ik heb als zelfstandige met eenmanszaak in dit jaar een auto zakelijk aangeschaft. Daarvan heb ik de BTW teruggevorderd. Omdat ik ook prive in de auto rijdt moet ik naar kmrato de BTW-teruggave op autogerelateerde kosten prive terugbetalen. Of ik betaal 2,7% van de aanschafprijs (incl. BPM en BTW).
Nu moet ik de BTW-aangifte doen, en daarop moet oa deze correctie staan, maar ik zit een beetje te worstelen met hoe ik dit boek

De auto kostte zeg maar 35000 euro incl. 5000 euro BTW. Het bedrag dat ik moet afdragen voor privegebruik is 2.7%, afgerond 1000 euro
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
jul-13  aanschaf auto   
auto                D30000      
te vorderen BTW  D5000      
Bank                        C35000  

okt-13  BTW aangifte
te vord. BTW        D5000
Belastindienst            C5000 

dec-13  omzet
Debiteur            D12100      
Afdragen BTW                C2100   
Omzet                      C10000   

jan-14  BTW aangifte
Belastingdienst          C2100      
Afdragen BTW        D2100
Belastingdienst          C1000
prive              D1000

Met die laatste boeking creeer ik een vordering op mezelf en een schuld van 1000 euro op de belastingdienst die betaald wordt (door mijn bedrijf) na de aangifte. Aangezien mijn inkomen uit mijn bedrijf komt haal ik regelmatig geld uit het bedrijf (vorderingen op mezelf) of stop ik het terug (om bijv. grote betalingen te doen) waarmee ik vorderingen weer terugbetaal.
Het lijkt mij de juiste wijze van boeken, maar ik heb het idee dat dit niet helemaal correct is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy55
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 25-04 06:47

Speedy55

www.jpl-racing.nl

Die b.t.w. kosten mag je terug naar autokosten boeken, deze hoef jij niet zelf te dragen. Ik weet dat dit vreemd klinkt.

Kan het ook wel onderbouwen. Je telt bij je inkomen het privégebruik van de auto (vb. 25 % van cat.waarde)
en daar betaal je al belasting over. Het zou dus niet reëel zijn om nog meer kosten te nemen. En bij werknemers boekt de werkgever deze kosten ook gewoon als autokosten op. De eigen bijdrage die werknemers betalen is namelijk niet deze b.t.w. maar een bijdrage in de kosten voor privégebruik.

Dus wijzig de D1000 van regel 19 in autokosten en het is prima.

JPL-Racing --- iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Als ik het op autokosten boek wordt mijn belastbaar inkomen lager en betaal ik feitelijk netto nog maar 500 euro voor die BTW-correctie (afgerond op 50% belasting)

Ik kan via de belastingsite ook niet echt duidelijk krijgen of ik inderdaad bijtelling (14% in dit geval) bij mijn inkomen moet tellen én 1000 euro BTW-correctie prive moet betalen.

http://www.belastingdiens...egebruik_auto_van_de_zaak

Maar het totaalplaatje zou dan zijn (simpel gesteld):
Omzet 100000
Autokosten privegebruik 1000
Afschrijving auto 9000
Winst 90000

bijtelling: 14% * 35000

Belastbare winst: 94900

?

edit: en als ik het op kosten boek, dan moet dan in 2013 neem ik aan. Dus dan boek ik op 31-12-2013:
D1000 autokosten
C1000 XXXXX

Die XXXX is dan een post waarop ik het saldo "parkeer" tot aan de BTW-aangifte, en bij de BTW-aangifte boek ik dan. Dat zou mijn "prive" grootboekrekening kunnen zijn (daarmee "betaal" ik tijdelijk het bedrag aan mijn bedrijf)

BTW-aangifte:
D1000 XXXX
C1000 belastingdienst

[ Voor 22% gewijzigd door Stefke op 23-01-2014 13:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rik86
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 21:49
De BTW-privégebruik zijn voor zover ik weet zakelijke kosten, dus kan je aftrekken van de vennootschapsbelasting. Maar hoe dat voor ZZP-ers werkt, ik heb geen idee eerlijk gezegd. Mijn inschatting is 't zelfde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Ik ben voor de belastingdienst een eenmanszaak met WUO, eigenlijk ben ik dus geen ZZper. Dat heb ik even aangepast in de OT

[ Voor 17% gewijzigd door Stefke op 23-01-2014 13:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accountant
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 16:59
Aankoop auto
Auto 30.000 (debet)
BTW 5.000 (debet)
Aan Bank 35.000 (credit)

Je 2e boeking boek je niet

Omzet
Debiteur 12.100 (debet)
aan BTW 2.100 (credit)
aan omzet 10.000 (credit)

BTW prive gebruik
Autokosten in de V en W 945 (debet)
Aan BTW 945 (credit)

Bijtelling
Prive 4.900 (debet)
Aan autokosten 4.900 (credit)

Terug ontvangen BTW (als je deze per bank binnenkrijgt)
Bank 1.955 (debet) (5.000-2.100-945)
Aan BTW 1.955 (credit) (saldo op de BTW rekening is nu 0)

Winst boekjaar:
Omzet: +10.000
BTW prive gebruik-945
Bijtelling +4.900
Winst: 13.955 (hier betaal je uiteindelijk belasting over) Je mag nog afschrijven over je auto. Dit zal iets zijn van 6.300 per volledig jaar (35.000, restwaarde 10%, 5 jaar afschrijven).
stefijn schreef op donderdag 23 januari 2014 @ 12:34:

Ik kan via de belastingsite ook niet echt duidelijk krijgen of ik inderdaad bijtelling (14% in dit geval) bij mijn inkomen moet tellen én 1000 euro BTW-correctie prive moet betalen.
Helaas is het inderdaad EN, je zult beide moeten verwerken en er IB/BTW over betalen.

[ Voor 114% gewijzigd door Accountant op 23-01-2014 16:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Houston3
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17:24

Houston3

ole

Vergeet niet dat je de auto pas in juli hebt gekocht en er dus ook naar rato btw privegebruik en bijtelling wordt gerekend. Het is dus cataloguswaarde * 2,7% / 365 * aantal dagen bezit auto.

Vergeet ook bij je winstberekening niet de zelfstandigenaftrek e.d. (indien je er recht op hebt uiteraard).

Edit: de boekingen in de post hierboven zijn overigens de juiste :)

[ Voor 10% gewijzigd door Houston3 op 23-01-2014 16:17 ]

http://www.houston3.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
@houston: ja dat klopt, dat vergeet ik telkens. Mijn BTW-gebruik zal dus ongeveer de helft van 945 zijn (over 2013, over 2014 niet).

@Accountant: Bedankt! (De auto kostte 35000 incl 5000 BTW, maar dat maakt voor het voorbeeld niet uit)

Een paar dingen: waarom die tweede boeking niet? Ik moest in oktober BTW-aangifte doen (auto in kw2 aangeschaft en ik doe aangifte per kwartaal) en heb in die maand de BTW teruggevorderd. Die boeking is al gedaan dus dat kan ik niet echt terugdraaien.
Als ik dat toen niet al had gedaan snap ik wel dat ik die BTW-vordering gemakkelijker nu had kunnen opvoeren. Maakt voor het voorbeeld denk ik ook niet uit, het verschil is dat of ik krijg (5000-2100-520) = 2380 btw terug of ik moet (2100-520 =) 2620 afdragen (bij de aangifteboeking over kw4)

Qua afschrijving heb je gelijk (en die heb ik ook al meegenomen in de V&W). Ik kan ook gebruik maken van extra aftrek (goedkeuring gehad van BD) ivm de aanschaf van 14% auto etc (MIA + Zlfstaftrek). Dat komt allemaal wel goed :)

Bij andere bronnen wordt nog aangeraden om speciaal hiervoor een BTW-grootboekrekening op te nemen ("BTW-privegebruik auto").
Hier bijv: http://hallo.kvk.nl/hallo...tie/f/144075/t/20545.aspx

De bijtelling kan ik denk ik buiten de administratie laten (en in de IB rechtstreeks opvoeren) al zal dit ook een mogelijkheid zijn.

[ Voor 10% gewijzigd door Stefke op 23-01-2014 17:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accountant
Als het goed is heb je de volgende BTW rekeningen in je boekhoudpakket, als je deze rekeningen hebt aangemaakt heb je ook snel je aangifte ingevuld:

Te betalen BTW 21% (hier boek je de te betalen BTW van je omzet op)
Te vorderen BTW 21% (hier boek je de te vorderen BTW op , in jou geval de auto)
BTW-prive gebruik (naam zegt genoeg)
Afgedragen BTW (hier boek je de daadwerkelijke betaalde/ontvangen BTW overgenomen van je bankafschrift)

Door gebruik te maken van de afgedragen BTW rekening hoef je die 2e boeking niet te maken. Jij boekt de Belastingdienst als crediteur in dat zou ik persoonlijk niet doen. Ik zou alles BTW gerelateerd op de BTW rekeningen laten staan. Dat is een keuze jouw manier is niet direct fout. Maar met name als je met meer belasting afdrachten gaat werken is het fijner deze buiten de crediteuren administratie te houden en apart per belastingsoort te rubriceren.

Ja je kunt de administratie zuiver houden en de bijtelling er buiten houden en deze in het aangfite pakket erbij tellen daar zul je ook de MIA en Zelfstandige aftrek moeten aangeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Ja inderdaad, maar dat is in het voorbeeld: in mijn boekhouding is "belastingdienst" een aparte balansrekening en boek ik niet op crediteuren (was meer om aan te geven dat ergens een schuld ontstaat), al behandel ik deze rekening wel zo.
Het punt is dat ik op het moment dat ik de aangifte doe ook daadwerkelijk registeer (wil registreren) dat ik die schuld heb. Dat is misschien iets ongebruikelijks, maar dat kan ik natuurlijk anders gaan doen.
Mijn BTW-rekeningen staan op dat moment op nul, en later als het geld binnenkomt of verdwijnt (meestal dat laatste gelukkig :) ) dan gaat mijn schuld aan de BD op nul.

Die eerste 2 heb ik, die laatste twee dus niet. Maar ik zou de rekening belastingdienst kunnen hernoemen naar Afgedragen BTW, want daar is nog niet eerder iets op geboekt volgens mij (of ik maak een nieuwe aan, dat kan natuurlijk ook).
Die "afgedragen BTW" blijft dus in de loop der tijd alsmaar oplopen (er van uitgaande dat ik elk jaar omzet draai)?

edit: deze begrijp ik niet: bij de betaling van mijn BTW-afdracht boek ik
- aan Bank (credit)
- BTW op verkopen (debet)
(hiermee neemt mijn bank af en komt mijn creditsaldo BTW op verkopen op 0).
Hoe krijg ik dat saldo dan op "Afgedragen BTW"? Of, als ik boek op Afgedragen BTW, hoe komt mijn BTW op verkopen dan op 0.
Ik zie dit ook niet in je voorbeeld terug. Of is het juist niet de bedoeling om deze allemaal op nul te zetten

En is "BTW privegebruik" een balans post aan de creditzijde?

Tot nu toe kwam de BTW aangifte probleemloos uit de administratie rollen, alleen deze auto gooit roet in het eten (het is dan ook een diesel ;) )

Zal hier eens wat mee spelen

[ Voor 58% gewijzigd door Stefke op 23-01-2014 19:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoowgii
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 23-05 04:56
Heb niet alles gelezen maar:

Bij de koop van de auto:
#210 Vervoermiddelen 30k Debet
#1800 te vorderen BTW 5k Debet
#1100 Bank 35k (Credit)

Bij de BTW aangifte zou je het ontvangen bedrag als volgt kunnen verwerken:
#1800 te vorderen BTW 5k credit
1100 Bank 5k debet
of op een aparte rekening #1805 te betalen omzetbelasting oid. Op het eind van het jaar saldeer je de rekeningen (via memoriaal of via de beginbalans zet je het gesaldeerde saldo op #1805 te betalen, wanneer je december betaald loopt de rekening af) en komt hier alshet goed is de te betalen omzetbelasting december(+/- suppletie) uit.

Je moet inderdaad, als je privé rijdt, 2,7% (bij een nieuwe auto) corrigeren.
De boeking is dan:
#1804 BTW privé gebruik € 550 (credit) (denk aan de tijds toerekening /365 dagen x dagen gebruik ;))
#4480 BTW privé gebruik € 550 (debet)

Bij betaling kun je die 550 wederom van #1804 af boeken of van #1805 te betalen BTW. (zie hierboven)

Ps:
En vergeet bij de belasting die KIA/MIA idd niet :p Eventueel willekeurig afschrijven ;).en de 'gewone' bijtelling ad 14%. Afschrijven afhankelijk van de schijf waar je in valt en volgend jaar in denkt te komen. succes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accountant
stefijn schreef op donderdag 23 januari 2014 @ 17:18:
edit: deze begrijp ik niet: bij de betaling van mijn BTW-afdracht boek ik
- aan Bank (credit)
- BTW op verkopen (debet)
(hiermee neemt mijn bank af en komt mijn creditsaldo BTW op verkopen op 0).
Hoe krijg ik dat saldo dan op "Afgedragen BTW"? Of, als ik boek op Afgedragen BTW, hoe komt mijn BTW op verkopen dan op 0.
Ik zie dit ook niet in je voorbeeld terug. Of is het juist niet de bedoeling om deze allemaal op nul te zetten

En is "BTW privegebruik" een balans post aan de creditzijde?

Tot nu toe kwam de BTW aangifte probleemloos uit de administratie rollen, alleen deze auto gooit roet in het eten (het is dan ook een diesel ;) )

Zal hier eens wat mee spelen
Zoals eerder gezegd gebruik je gedurende het jaar deze rekeningen:
Te betalen BTW 21%
Te vorderen BTW 21%
BTW- privé gebruik
Afgedragen BTW

Bij de overgang van het boekjaar. Ik prefereer in periode 0 van het volgend jaar. Boek je het saldo van de 3 bovenste rekeningen naar 0 naar de afgedragen BTW rekening. Door deze boeking begin je in je nieuwe jaar weer met schone BTW rekeningen. Je feitelijke BTW schuld aan de Belastingdienst komt nu tot uiting op de afgedragen BTW rekening ( je BTW schuld per ultimo boekjaar bestaat normaal gesproken uit je laatste aangifte + een eventuele suppletie). Dit zogenaamde tegenboeken van de beginbalans dien je te boeken in het MEMORIAAL DAGBOEK dit gaat buiten de gebruikelijke dagboeken om.

BTW privé gebruik moet je als onderdeel van je totale BTW/schuld vordering zien. Ik ken je boekhoudpakket niet. Maar normaal gesproken groepeer je al je BTW rekeningen in een rubriek BTW (je kunt dus niet specifiek zeggen of dit aan de credit zijde thuis hoort).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
BTW privegebruik is een schuld dus ik zou zeggen credit? Maar misschien denk ik daar te simpel over. Ik ben natuurlijk geen accountant.
edit: ja oke...uiteindelijk volgt het misschien uit of je credit of debet boekt. Op "bank" boek je debet als je geld ontvangt, dus het saldo is als het goed is plus, en áls het saldo positief is hoort ie aan de debetzijde op de balans. Boek je echter negatief en komt het saldo negatief uit, dan heb je feitelijk ook een schuld en zou ie aan de creditzijde komen, right?

En blijft "Afgedragen BTW" als post op de balans dus elk jaar oplopen (er van uitgaande dat ik jaarlijks meer BTW afdraag dan terugvorder). MIsschien moet ik even zien wat het effect precies is.

Maar goed, volgens mij kom ik er nu wel uit: ik heb het rekeningschema aangepast en met bovenstaande boekingen zie ik de verschuldigde BTW privegebruik nu op mijn BTW-overzicht alsook in de V&W-rekening.
Ik zal ook de boekingen naar "belastingdienst" niet meer maken, al behandel ik deze eigenlijk als de "af te dragen BTW" die jullie noemen. Ik zal hem hernoemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accountant
stefijn schreef op maandag 27 januari 2014 @ 09:20:
En blijft "Afgedragen BTW" als post op de balans dus elk jaar oplopen (er van uitgaande dat ik jaarlijks meer BTW afdraag dan terugvorder). MIsschien moet ik even zien wat het effect precies is.
Nee blijft niet oplopen, je moet het zo zien:

Het saldo van al je BTW rekeningen t/m 31-12-2013 zou gelijk moeten zijn aan het bedrag dat je betaalt of ontvangt van de Belastingdienst in 2014 en dat is weer gelijk aan je laatste BTW aangifte.

Dus:
Als jij begin 2014 het jaar 2013 afsluit en alle openstaande BTW rekeningen naar afgedragen BTW boekt dan komt daar bijvoorbeeld een bedrag van 100 credit uit. Dit betekent dat je per 31-12-2013 een btw schuld had van 100 euro. Als het goed is heb je die 100 euro ook als BTW aangifte over het vierde kwartaal ingediend bij de Belastingdienst. Zodra jij die 100 gaat betalen per bank krijg je de boeking:

Afgedragen BTW 100 (debet)
Aan bank 100 credit

Je begin saldo van de afgedragen BTW rekening bedroeg 100 credit, door bovenstaande boeking komt er 100 debet bij. Het saldo zal dus 0 zijn dus je saldo zal niet oplopen op deze manier.

Beetje duidelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Denk t :) het is wat lastig om het zo te volgen, ik bedoel het effect op de balans en zo, maar ik zal het vanavond even uitproberen in een lege administratie met het juiste rekeningschema, dan zie ik beter wat er gebeurd.

edit: oke, dus als ik per kwartaal boek dan boek in bij de aangifte per kwartaal (even puur alleen om de BTW-rekeningen):
-----
Omzet kw1:
8000 aan omzet 100
1500 aan af te dragen BTW 21
1300 debiteuren 121

Aangifte in kw2:
bij BTW aangifte kwartaal:
1501 af te dragen BTW 21
1000 aan Bank 21
------
Omzet kw4:
8000 aan omzet 1000
1500 aan af te dragen BTW 210
1300 debiteuren 1210

En bij het nieuwe jaar boek ik:
Afsluiting (31-12):
1501 af te dragen BTW 210
1505 aan afgedragen BTW 210

Aangifte kw1 in nieuwe jaar (bij betaling)
1505 afgedragen BTW 210
1000 aan Bank 210

Dit is dus anders dan wat ik deed (ik boekte na elk kwartaal, ook bij begin boekjaar, alle BTW-rekeningen naar een saldo op mijn "schuld" aan de belastingdienst. Dat saldo boekte ik op 0 bij de betaling/ontvangst. Vergelijkbaar met "afgedragen BTW" denk ik, alleen deed ik dat elk kwartaal.

Het verhaal van de auto is me inmiddels helemaal duidelijk!

edit: wel een vraag over de daadwerkelijke aangifte m.b.t privegebruik: stel mijn privegebruik voor de auto is 500 euro. Op het digitale invulformulier staan bij "privegebruik" twee velden: resp [ omzet ] en [ btw ]
Ik weet het omzetbedrag hierbij natuurlijk niet (die 500 euro is niet echt omzet gerelateerd). Ik neem aan dat ik omzet gewoon leeg kan laten?

[ Voor 100% gewijzigd door Stefke op 27-01-2014 22:23 ]

Pagina: 1