Hulp met de aanschaf van een (i)mac(book) doen of niet?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denzis
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 04-02 10:04
Beste Tweakers,

Ik ben een beetje in dubio. Ik heb op dit moment een leuke desktop en die wordt verkocht voor een leuke prijs. Nou was ik al bezig met OSX aangezien ik een dual boot op de pc had en ben toch wel gecharmeerd van het hele mac gebeuren ( ik had er eerst echt een hekel aan).

Mijn situatie is als volgt.

Op dit moment heb ik dus naast mijn stagelaptop een microsoft (sorry) surface. Mijn eerste idee was om het geld te houden en pas na augustus te kijken voor een macbook of iMac. Maar toch kriebelt het wel.

Ik heb een redelijk beperkt budget en ik zat dus ook tweedehands te kijken naar een imac 27'' met minimaal een i5. Of een soortgelijke macbook 15 of 13 inch. Ik wil namelijk ook nog één klein beetje gamen op de computer al doe ik dat tegenworodig niet meer veel.

Mijn opties zijn dus :

- Tweedehands macbook pro 13" 15" of iMac 27'' tussen de 750 en 900 euro
- stoute schoenen aantrekken en tijdens de btw actie van volgende week eentje te kopen
- Toch maar weer voor een windows laptop gaan.. (vloeken in de kerk)
- Wachten en na de zomer een recentere macbook pro retina nemen voor een redelijke prijs.

Het is een beetje een lang verhaal maar kwa techniek heb ik niet echt antwoorden nodig. het is een gevoelskwestie namelijk.

:+

https://www.youtube.com/@droommotor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentjuh1987
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 07-10 17:12
wachten kun je altijd doen... er komt altijd wel weer een betere versie dan er momenteel beschikbaar is.

denk eerst goed na of het een draagbaar device moet zijn of je ook af kunt met een vaste werkplek. (imac)
voldoet je surface nog of wil je ook deze eruit doen? want indien je kiest voor de macbook heb je 2 mobiele apparaten die je kunt gebruiken. surface verkopen en dat (icm het geld dat je overhoud aan de verkoop van je desktop) gebruiken voor een nieuwe macbook?

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denzis
Daar zat ik ook aan te denken. Maar in hoeverre is een 15 inch macbook nou bijvoorbeeld draagbaar. Ik gebruik de surface eigenlijk alleen om pdfjes te kijken en filmpjes te kijken. Indien ik de surface verkoop verhoog ik mijn budget uiteraard.

Ik ben vooral gecharmeerd van de imac dankzij het mooie scherm met de hoge resolutie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23:32
Denzis schreef op donderdag 23 januari 2014 @ 12:02:
Daar zat ik ook aan te denken. Maar in hoeverre is een 15 inch macbook nou bijvoorbeeld draagbaar. Ik gebruik de surface eigenlijk alleen om pdfjes te kijken en filmpjes te kijken. Indien ik de surface verkoop verhoog ik mijn budget uiteraard.

Ik ben vooral gecharmeerd van de imac dankzij het mooie scherm met de hoge resolutie.
Een 15" retina Macbook is prima draagbaar. Probleem is dat je met een budget van €750 - €900 niet heel ver gaat komen. Zoals je al zegt je bent vooral gecharmeerd van een iMac, waarom zou je dan een MacBook kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJ93
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 19:00

JJ93

Error 418

Denzis schreef op donderdag 23 januari 2014 @ 12:02:
Maar in hoeverre is een 15 inch macbook nou bijvoorbeeld draagbaar.
Voor draagbaarheid kan je beter voor de 13" gaan. Qua kracht lever je er wel wat op in, maar je gaat er op vooruit qua draagbaarheid en accuduur. Met de nieuwste versie heb je precies dezelfde poorten, 2 thunderbolt, 2 usb 3.0, hdmi..

Is echt een verademing in vergelijking met m'n vorige laptop, een 15.6" Asus N56VZ. Scheelt de helft qua gewicht, dikte, etc. terwijl de accuduur een factor 3 verbeterd is.

Tot slot is een 13" ook nog eens een paar 100 euro goedkoper.

EDIT: Persoonlijk gebruik ik een rMBP late 2013 met een extern scherm. Werkt perfect tijdens de les en gaat echt vrijwel de hele dag mee. Heb hem tot nu toe nog amper moeten opladen tijdens de les. Thuis hang ik hem aan de stroom en aan het externe scherm. Werkt erg goed.

Misschien de stoute schoenen aan trekken en een rMBP 13" late 2013 base model kopen voor zo'n 1100 euro tijdens de BTW actie? En dan een extern scherm er aan hangen als je thuis bent.

[ Voor 30% gewijzigd door JJ93 op 23-01-2014 13:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denzis
JJ93 schreef op donderdag 23 januari 2014 @ 13:26:
[...]

Voor draagbaarheid kan je beter voor de 13" gaan. Qua kracht lever je er wel wat op in, maar je gaat er op vooruit qua draagbaarheid en accuduur. Met de nieuwste versie heb je precies dezelfde poorten, 2 thunderbolt, 2 usb 3.0, hdmi..

Is echt een verademing in vergelijking met m'n vorige laptop, een 15.6" Asus N56VZ. Scheelt de helft qua gewicht, dikte, etc. terwijl de accuduur een factor 3 verbeterd is.

Tot slot is een 13" ook nog eens een paar 100 euro goedkoper.
Grappig ik was ook al aan het kijken voor een N serie asus laptop.

Ik kan een iMac Late 2010 27 inch i5 560 met 8GB geheugen en 1024 AMD kaart voor om en nabij 850 euro krijgen. Is dat het waard?

Anders ga ik lekker sparen en verhoog ik me budget na de zomer.

Bedankt trouwens voor de goeie reacties. Terwijl het best een stomme vraag is wat ik stel.

[ Voor 5% gewijzigd door Denzis op 23-01-2014 13:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJ93
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 19:00

JJ93

Error 418

Denzis schreef op donderdag 23 januari 2014 @ 13:34:
[...]

Grappig ik was ook al aan het kijken voor een N serie asus laptop.

Ik kan een iMac Late 2010 27 inch i5 560 met 8GB geheugen en 1024 AMD kaart voor om en nabij 850 euro krijgen. Is dat het waard?

Anders ga ik lekker sparen en verhoog ik me budget na de zomer.

Bedankt trouwens voor de goeie reacties. Terwijl het best een stomme vraag is wat ik stel.
Persoonlijk zou ik dan doorsparen. Waarschijnlijk geen SSD en een i5 560 is ook flink verouderd. Als ik iets koop dan wil ik het ook meteen goed doen.

Ik zou zeker kijken naar een ivy bridge iMac met een hybrid HDD of SSD. Misschien kan je ook nog wel kijken naar een Mac Mini met een extern scherm. Mac Mini kan je zelf ook redelijk makkelijk upgraden.

Maar een 1440p scherm kost je alsnog een hoop geld, iets onder de 500 euro voor de Dell U27HM13 ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kamerplant
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
JJ93 schreef op donderdag 23 januari 2014 @ 15:36:
[...]

Persoonlijk zou ik dan doorsparen. Waarschijnlijk geen SSD en een i5 560 is ook flink verouderd. Als ik iets koop dan wil ik het ook meteen goed doen.
Als je een nieuwe iMac 27" koopt zit er standaard ook geen SSD bij. Als custom build kun je Fusion Drive aanschaffen, minimale prijs is dan €2000,--. Dan is wel meer dan dan "iets" doorsparen :P.

Tsja.. wat wil je ermee?
Een mooie mobiele laptop met behoorlijke power: Macbook Air.
Laptop met meer power en beter scherm: (Retina) Macbook Pro
Een desktop: iMac

Tweedehands kan best de moeite waard zijn. Je krijgt dan wel minder performance, maar dat kost je dan ook een stuk minder. Keuzes :P

🌞🍃

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denzis
Haha ja dat is het mooie. Ondanks dat de line up redelijk beperkt is van Apple. Zijn de keuze heel moeilijk.

Ik was net wezen kijken naar de rmb 15 en 13.. Allemachtig wat zien die dingen er strak en dun uit. Maarja dan sta je weer voor 27 inch Imac en dan ben je weer flink onder de indruk van het gigantische scherm. Ik weet het even niet meer!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentjuh1987
anders rMB kopen en sparen voor een apple cinema display?
dat bij elkaar is helemaal.....

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denzis
koentjuh1987 schreef op donderdag 23 januari 2014 @ 16:13:
Het is wel bijna het beste van twee werelden ja.

Ik weet iedergeval zeker dat het een mac product wordt. Nu of over een aantal maanden.

Overigens heb ik zelf nog een SSD liggen die evt in een tweedehands macbook of imac kan.

Dus 850 voor een 27'' imac i5 uit 2010 is een nogo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23:32
€850 is geen verkeerde prijs voor een i5 27" iMac uit 2010 mits in goede staat. Uiteraard wel een risico om een tweedeehands product te kopen ivm garantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mizgala28
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 07-10 16:49
Gewoon tot de BTW actie wachten, scheelt veel geld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kamerplant
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
koentjuh1987 schreef op donderdag 23 januari 2014 @ 16:13:
Dan heb je het wel over hele andere bedragen dan €850 :P

Je kunt ook een Macbook én een iMac kopen :P

🌞🍃

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denzis
Ik denk dat ik al weet wat ik doe.

Ik ben van plan vanmiddag een tweedehands mbp i5 met ssd late 2011 13 inch te kopen. Ik mag de laptop voor 600 euro overnemen. Er zitten een paar krasjes op de onderkant en twee op de klep.

Hier ga ik dan dit jaar mee overbruggen en dan van de zomer doe ik hem weg en neem ik iets van imac of rmbp.

Ik was aan het twijfelen over een nieuwe. Maar het feit dat het nog niet binnen in mijn budget valt zegt al genoeg. Ik heb zo'n idee dat die macbook mits hij heel blijft in 6 maanden tijd niet zo erg in waarde zakt.

Lijkt me een goed plan toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denzis
Mizgala28 schreef op vrijdag 24 januari 2014 @ 08:08:
Gewoon tot de BTW actie wachten, scheelt veel geld
Zelfs met de btw acties kom ik niet op mijn budget :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister9
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 07-10 11:44
Denzis schreef op vrijdag 24 januari 2014 @ 12:15:
Ik denk dat ik al weet wat ik doe.

Ik ben van plan vanmiddag een tweedehands mbp i5 met ssd late 2011 13 inch te kopen. Ik mag de laptop voor 600 euro overnemen. Er zitten een paar krasjes op de onderkant en twee op de klep.

Hier ga ik dan dit jaar mee overbruggen en dan van de zomer doe ik hem weg en neem ik iets van imac of rmbp.

Ik was aan het twijfelen over een nieuwe. Maar het feit dat het nog niet binnen in mijn budget valt zegt al genoeg. Ik heb zo'n idee dat die macbook mits hij heel blijft in 6 maanden tijd niet zo erg in waarde zakt.

Lijkt me een goed plan toch?
Zou het zonde van de 600 euro vinden. Kun je niet nog ff doorsparen tot je een nieuwe kunt betalen? Beter dan nu 600 euro uit te geven aan iets om te overbruggen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denzis
Maar een nieuwe kost minimaal 1380 euro. Dat is meer dan het dubbele.

Is het, het echt zo waard?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentjuh1987
apple producten zijn wel redelijk waarde vast tov de windows laptops...
maar of je nu 600 euro moet investeren in een macbook die 3 jaar oud is... geen garantie etc...

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denzis
Nou weet ik het echt niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentjuh1987
je gaf in je openinspost aan dat een optie is:

- stoute schoenen aantrekken en tijdens de btw actie van volgende week eentje te kopen

lijkt mij nog steeds je juiste optie...

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GforceNL
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 10-10 09:57

GforceNL

Out of memory....

die macbook van 600 is over een jaar ook nog wel rond de 500 waard, die dingen houden in tegenstelling tot andere laptops redelijk hun waarde vast.

<Zinloze tekst hier>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 18:48
Koop bij de MM een mooie Apple 13" en betaal het in 10 keer. Dan heb je het geld wel op tijd voor elkaar (tenzij je 12 jaar bent en €5 zakgeld krijgt per week).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denzis
Nou ben een 22 jarige student. Ik ga nog even goed kijken naar mijn opties. En geen overhaaste keuze maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik had dit probleem ook. Ben nu in het bezit van 13 inch MBP en die gaat over op mijn vrouw of deze ga ik verkopen (en het geld weer inversteren).
Bij de MM koop ik deze week een 15inch rMBP om later, als de cinema display is vernieuwd deze voor thuis aan te schaffen.
Ik wil als ik thuis zit graag werken op een groot scherm, maar tegelijk ook mobiel ermee kunnen werken. Dus deze keuze is voor mij de beste optie. Ik hoop dat je hier iets aan hebt. Want uit jouw berichten lees ik dat je rMBP handig vindt, maar ook 'valt' voor het mooie grote scherm van de iMac.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denzis
De kogel is door de kerk. Morgen staat de afspraak voor een paar weken oude mbp 13 inch van de wehkamp. Hoogstens 5 keer gebruikt. Incl garantie en alles voor een prijs van 790.

De reden waarom ik voor een mbp en geen retina is als volgt. Het feit dat ik de mogelijkheid heb met een bay me ssd erin te doen en de harde schijf te verplaatsen. De ir reciever.. De leuke ledjes aan de zijkant. En bovenal de prijs.

Betreft de i5 2013 versie

Pagina: 1