[BBG Nov 2013] Problemen met grafische kaart

Pagina: 1
Acties:

• Rotterdammertje
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 28-03-2023
(jarig!)
Ik heb een systeem samengesteld volgens het mainstream gaming systeem van de BBG November 2013. Al vanaf het begin heb ik problemen met de grafische kaart: bij het spelen van games blijft het beeld hangen, gaat op zwart, en / of de applicatie crasht met de melding "Graphics driver stopped responding and has recovered". Dit gebeurt zowel bij oude games (Portal, Mirror's Edge, Bioshock) als nieuwe (Skyrim, Portal 2). En 1 keer zelfs toen ik inzoomde in Google Maps.

Ik heb het volgende geprobeerd:
- de laatste versie van de graphics driver schoon geinstalleerd; de problemen blijven bestaan
- de grafische kaart zwaar underclocked; de problemen blijven bestaan
- memtest gerund; geen fouten gevonden
- met OCCT de GPU en CPU flink laten zweten; dit leverde geen fouten of crashes op

De kaart is nooit idioot warm als een crash optreedt; hoger dan 38C heb ik niet gezien (behalve toen ik 'm stress-testte). Ik heb de kaart teruggebracht naar Alternate, waar ze 'm getest hebben, maar niets hebben kunnen vinden.

Mijn configuratie komt volledig overeen met de BBG, dus o.a.:

Moederbord: MSI Z87-G41 PC Mate
Voeding: Seasonic M12II 520W
Grafische kaart: Sapphire R9 280X 3GB GDDR5 OC DUAL-X

Wat zou het probleem kunnen zijn? De voeding misschien? Volgens de fabrikant is een 750W voeding nodig, maar metingen door onder andere Tom's Hardware geven aan dat de kaart zelfs bij maximale belasting niet meer dan 240W verbruikt. Ook zou ik dan verwachten dat de crash zou optreden bij de stress-test.

Iemand een idee?

main = putStr (q ++ show q); q = "main = putStr (q ++ show q); q = "

• Djampire
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 04-02 12:47
welk OS draai je?
Direct X volledig up to date?
gebruik je de laatste officiele drivers of de laatste Beta drivers?
is het moederbord goed aangesloten op de backplate van de kast?
is de pc aangseloten op geaard stopcontact?

9000 kWh Solar Array, Xiaomi Mi14, i7-14700k 32GB DDR5 RTX 3070

• Milan57
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 30-01 23:32
Je voeding zou gewoon voldoende moeten zijn, zeker bij die voeding!
Er schijnen problemen te zijn met het geheugen van sommige R9 280x kaarten.
Hier op het forum zijn er al meerdere topics over en google weet het antwoord sowieso.
Heb op het moment geen tijd, anders had ik je een linkje gestuurd.

En je kaart 38 graden onder load? Dat is denk ik een beetje te laag

• Rotterdammertje
(jarig!)
OS: Win7 Professional 64bit, met alle laatste updates. DirectX zou (dus?) up to date moeten zijn.
Ik gebruik de laatste officiele drivers van Sapphire (Jan 7, 2014).
Alle componenten zitten er goed in (behalve de grafische kaart, aangezien die nog bij Alternate ligt).
De PC is niet aangesloten op een geaard stopcontact. Kan dat uitmaken?

Ik heb al heel wat forums afgestruind, en gezien dat meer mensen vergelijkbare problemen hebben met deze kaart, maar nergens een sluitende oplossing gevonden..

Die 38 graden is niet onder zware load, maar na 10 of 20 minuten Skyrim (afhankelijk van hoe lang het duurt voor het crasht). Bij zware belasting loopt de temp op naar 50 - 60 graden.

[ Voor 13% gewijzigd door Rotterdammertje op 23-01-2014 11:08 ]

• Djampire
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 04-02 12:47
Rotterdammertje schreef op donderdag 23 januari 2014 @ 11:07:

Alle componenten zitten er goed in (behalve de grafische kaart, aangezien die nog bij Alternate ligt).
De PC is niet aangesloten op een geaard stopcontact. Kan dat uitmaken?
de meningen daarover lopen uiteen, maar ik heb zelf wel eens ervaringen gehad met computerproblemen die op onverklaarbare wijze met een geaard stopcontact niet aanwezig waren.

is er een mogelijkheid dat je de kaart kunt testen in een andere PC? (vriend, kennis) dan kun je dat in ieder geval uitsluiten.

9000 kWh Solar Array, Xiaomi Mi14, i7-14700k 32GB DDR5 RTX 3070

• Rotterdammertje
(jarig!)
Good news, everyone!

Vrijdag heb ik mijn kaart weer opgehaald bij Alternate, en in mijn systeem geprikt. Skyrim klapte er binnen een minuut uit met de "driver stopped responding" message. Ik heb toen MSI Live Update geinstalleerd om de laatste versie van de BIOS firmware te installeren. Mijn BIOS bleek helemaal up te date te zijn, maar er was wel een nieuwe versie van de Intel chipset driver, de PCI driver en de audio driver; ook bleek dat ik de Intel ME driver niet geinstalleerd had. Na alles bijgewerkt te hebben (en de graphics driver ook nog maar eens opnieuw geinstalleerd te hebben) schijnt alles nu stabiel te draaien. Tot nu toe geen crashes in Skyrim of Blender!

• MarcM88
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 25-09-2025
Geweldig. Bedankt voor de update Rotterdammer! Zulke problemen zijn vaak lastig.

D3 account

Pagina: 1