Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[LBBG] Mainstreamlaptop februari 2014

Pagina: 1
Acties:

• PiweD
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

PiweD

Redacteur
Topicstarter

[LBBG] Mainstreamlaptop februari 2014

Voor de lbbg van februari zoeken we een mainstreamlaptop die binnen het budget van 900 euro valt.

Een mainstreamlaptop valt tussen de basislaptop (~600 eu) en de multimedialaptop (~1200 eu) in. Een snelle processor is belangrijk, een leuke videokaart is mooi meegenomen en een ssd of hybride schijf is ook leuk, maar het is de vraag of het budget dat toelaat. Dingen als een blu-rayspeler of extra goede audio bewaren we liever voor de multimedialaptop.
Kandidaten
Wat valt er dan zoal te kiezen binnen het budget?

De pricewatch: HP Envy 15-j043ed is met 899 euro net te betalen. De specs zijn voor dat geld prima: Core i7 4700MQ, 8GB, 500GB hdd, GT740M en een full hd scherm. Nadeel zijn de tegenvallende kijkhoeken en de spiegeling van het scherm.

Of de pricewatch: Asus N550JV-CN270H met een lagere prijs en iets betere specs dan de HP: i7 4700HQ, 8GB, 500GB, GT750M, full hd-scherm (non-glare)

Beetje een outsider: pricewatch: Acer Aspire V5-573G-54208G50aii is voorzien van een ultrabookprocessor (i5 4200U) 8GB, full hd-scherm, 500GB schijf en GT 750M. De twee korte beoordelingen die de laptop heeft ontvangen zijn behoorlijk positief (pricewatch: Acer Aspire V5-573G-54208G50aii). Bovendien schijnt er een ips-paneel in te zitten. Drawback: het touchpad schijnt niet zo precies te zijn en de ulv-processor is minder krachtig dan de bovenstaande full power-i7's

Opties die er aantrekkelijk uitzien, maar slechte reviews hebben:

De pricewatch: MSI GP60 2OD-037NL heeft een i7, 8GB, hybride 1TB schijf, GT740M en full hd-scherm (en voor 850 eu zijn dat dus snelle specs voor je geld), maar wordt in deze productreview: MSI GP60 2OD-037NL review door Jelmerro (en de reacties eronder) afgebrand.

De pricewatch: Lenovo IdeaPad Y510p (00303NL) is ook leuk geprijsd (888eu) voor de specs die je krijgt: i7 4700MQ, full hd, GF GT755M, 8GB mem en 1TB opslag, maar blijkt net als de Lenovo Y500 met warmteproblemen te kampen.

Opmerkingen, aanvullingen? Komt u maar! :)

so·wie·so (bijwoord) - 1 hoe dan ook

• lucash
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 29-11 23:35
De lagere prijs van de N550 is volgende week weer voorbij. Is de bekende Asus N56 geen optie? Goedkoper dan de HP en N550, maar doet nauwelijks onder.

Verwijderd

De N550 heeft en een slecht wifi kaart en geen mogelijkheid om een ssd bij te plaatsen toch twee grote minpunten.

Ik zou voor de acer gaan. Goed scherm, goede accuduur, goede gpu, kan nog ssd bij en onder de 800 euro.

• timmert26
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 28-11 14:50
De acer V7-482PG valt met 917 net buiten het budget, wederom de i5 4200u, maar een zeer goede accuduur, touchpad wordt naarmate die ouder wordt wat beter en touchscreen.
pricewatch: Acer Aspire V7-482PG-54208G52tii

• Jornv
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 14-11 19:52
Maar wat is nou het echte voordeel van de V7? De V5 is aanzienlijk goedkoper en je hebt een groter scherm en gelijk gewicht. Wel heb je met de V7 een touchscreen en een cashing ssd (die je kan vervangen voor een msata ssd trouwens).
Misschien zijn de bouwkwaliteit en de koeling beter, maar dat is giswerk van mijn kant.

• timmert26
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 28-11 14:50
Jornv schreef op vrijdag 24 januari 2014 @ 15:00:
Maar wat is nou het echte voordeel van de V7? De V5 is aanzienlijk goedkoper en je hebt een groter scherm en gelijk gewicht. Wel heb je met de V7 een touchscreen en een cashing ssd (die je kan vervangen voor een msata ssd trouwens).
Misschien zijn de bouwkwaliteit en de koeling beter, maar dat is giswerk van mijn kant.
Je geeft het zelf al aan, de optie tot een SSD. Touchscreen voegt naar mijn mening overigens vrij weinig toe inderdaad. Die caching ssd werkt wel lekker, 20 seconden opstart tijd.

Verwijderd

Ik vind dat bij de laptop guides heel veel prioriteit gegeven word aan het scherm (Terwijl wanneer je thuis video kijkt of lang werkt je deze gewoon op een tv of echt beeldscherm kan aansluiten, full hd en kijkhoeken be damned).
En ik lees vrij weinig over bouwkwaliteit, of die niet te heet word wanneer je hem lang intensief gebruikt, of dat er een optie bij zit voor ssd.

Hoop dat er bij de volgende guide een basis laptop tot 600 bij zit waar daarbij wel rekening mee wordt gehouden.

• PieterBuma
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 27-11 04:15
In de Acer Aspire V5-573G zit inderdaad een ips panel en een m-sata connector. En de touchpad is naar mijn beleving redelijk precies.

• jerry-c
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 28-11 14:38
lucash schreef op donderdag 23 januari 2014 @ 10:34:
De lagere prijs van de N550 is volgende week weer voorbij. Is de bekende Asus N56 geen optie? Goedkoper dan de HP en N550, maar doet nauwelijks onder.
Verwijderd schreef op donderdag 23 januari 2014 @ 22:31:
De N550 heeft en een slecht wifi kaart en geen mogelijkheid om een ssd bij te plaatsen toch twee grote minpunten.
Hoezo gaan de prijzen volgende week weer omhoog? En wat is er niet goed aan die wifi kaart, eventueel kan je er toch een andere in zetten?

Ben zelf op zoek naar een nieuwe laptop en vind dit wel een leuke machine. Of een BTO, maar voorlopig geen acer meer voor mij.

• douwefp
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 13-11 16:36
Jammer dat de Acer V5-573G niet bij de best-buy selectie zit. Voor mij dankzij 15,6 IPS-paneel, vrij mSATA slot en gewicht van 2kg toch echt de beste koop.

Touchpad is behoorlijk te tweaken met nieuwste driver.

• RekZ
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
douwefp schreef op dinsdag 04 februari 2014 @ 10:34:
Jammer dat de Acer V5-573G niet bij de best-buy selectie zit. Voor mij dankzij 15,6 IPS-paneel, vrij mSATA slot en gewicht van 2kg toch echt de beste koop.

Touchpad is behoorlijk te tweaken met nieuwste driver.
Ik heb de touchpad alleen in de winkel geprobeerd, maar vond de bouwkwaliteit van de knoppen stroef en goedkoop aanvoelen. Dat valt helaas niet te tweaken met een nieuwe driver vrees ik.

Wel jammer, want verder lijkt het me een perfecte laptop. Echter prefereer ik het gebruik van een touchpad zelfs boven dat van een muis, dus valt deze laptop af.

• Divak
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 28-11 21:53
Aan de hand van de best buy heb ik nu 3 laptops op het oog;

1. Asus-N550JV, echter versie CM068H met een 7200 rpm harde schijf
2. Acer V5-573G
3. Acer V7-482PG.

Het komt hier een beetje op neer:

Processor/videokaart:
De V7 heeft een i5 terwijl de V5 en Asus een i7 hebben.
De V5 heeft een mindere videokaart terwijl de V7 en Asus een GT750M hebben.

SSD:
V7: Caching SSD kan vervangen worden door een full-SDD.
V5: SSD kan geplaatst worden in de vrije slot.
Asus: Optische drive kan vervangen worden voor een SSD. Daarneest heeft de Asus een HDD van 7200rpm en 750GB, terwijl de Acer's het met 5400rpm 500GB moeten doen.

Overig; de V5 heeft geen touchscreen. Iets wat ik eigenlijk wel zou missen en graag zou willen hebben.

Welke laptop zou het beste zijn? Ik wil de laptop sowieso uitrusten met een SSD schijf.

Asus - 1050 euro (+extra voor SSD)
V7 - 890 euro (+extra voor SSD)
V5 - 829 euro (+extra voor SSD)

Op dit moment denk ik aan de V7, en de caching SSD dus te vervangen met een volledige. Goede keuze tussen deze drie, of zie ik misschien nog andere laptops over het hoofd? Of is de Asus het extra geld waard voor de i7?

[ Voor 109% gewijzigd door Divak op 12-02-2014 12:46 ]

• Jornv
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 14-11 19:52
Als je echt waarde aan het touchscreen hecht zou ik de V7 aanbevelen. Ik denk trouwens dat de V5 met i5 en 750M vaak een betere optie is dan de V5 met i7 en 720M.

• styno
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 29-11 22:03

styno

Koffie? Hmmm, ja, lekkerrr

De Pricewatch en diverse websites brengen me wat in verwarring voor wat betreft de Acer Aspire V5-573G serie en dan in het bijzonder de beelschermcoating (mat/glanzend):

Neem
pricewatch: Acer Aspire V5-573G-54208G50aii
En
pricewatch: Acer Aspire V5-573G-74508G50aii

Vergelijking van beide laptops:
http://tweakers.net/price.../348631;340965/categorie/

De eerste heeft volgens de Pricewatch een glanzend scherm maar volgens bijv. Alternate niet en Notebookcheck ook niet.

Ik heb de i7 niet nodig, eigenlijk is de huidige 5 jaar oude laptop qua CPU nog snel genoeg (Core2 P8600) maar die schuif ik door naar m'n huisgenoot, en de i5 is ook al bijna 2x zo snel als de P8600.

Eén van de belangrijkste reden om voor deze laptop te gaan is de kwaliteit van het scherm en de matte afwerking, dus als de i5 ook een mat scherm heeft dan heeft die de voorkeur. Kan iemand uitsluitsel geven?

Edit:
Van de i5 versie kom ik twee versienummers tegen: NX.MCCEH.001 en NX.MCCEH.009 maar de glare/non-glare specs tussen diverse leveranciers verschillen voor elk van beide versiesnummers :'(

[ Voor 8% gewijzigd door styno op 19-02-2014 14:41 ]

Climatechange is a super-wicked problem, but:
"The stone age came to an end not for lack of stones. And the oil age will come to an end not for lack of oil." -- Sheikh Yamani, Saudi oil minister
8xLG Neon MonoX 290Wp SMA SB2100TL / MY SR '22

Pagina: 1