Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emiel3673
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 01-10-2024
Hallo mede-Tweakers.

Ik heb sinds twee weken een GTX 780 van Palit in mijn bezit. Deze heb ik hier bij het vraag en aanbod gedeelte van een andere Tweaker. Hij is nu 7 maanden oud. Ik had eerst twee AMD Sapphire 5850 kaarten waarvan eentje het begaf. Hierdoor kon ik met ongeveer 60 FPS gemiddeld BF4 nog op low spelen.
Je zou zeggen dat het voor zo'n kaart geen moeite zou moeten zijn om de meeste spellen op ultra of high te spelen, maar niets is minder waar.

Het concrete probleem:

Ik kreeg eerst bij veel spellen lage FPS. (oa Saint Row 3, BF3 en BF4) Ik heb toen het hele internet nagezocht om een oplossing te vinden. Ik speel vooral BF3 en 4. Nou is het mij bekend dat BF4 lage FPS kan krijgen met stuttering en dergelijke, maar op YouTube staan verscheidene mensen met gelijke PC specs die wel hoge FPS krijgen zonder stuttering. Ook variëren de prestaties heel erg per server. Soms kan ik een potje probleemloos spelen op ultra met slechts 80 FPS en soms heeft hij gemiddeld 120 FPS maar stuttert hij telkens. (allemaal low ping servers)

Ik ben op de hoogte van de pieken die er zijn tussen het GPU en CPU verbruik, maar dat is vooral bij BF4. Ook bij BF3 en andere spellen haal ik op medium, high en ultra 80 FPS. Wat ik veel te laag vind voor zo'n kaart. Het verschil in FPS tussen low, medium, high en ultra is echt miniem, wat ik ook erg raar vind.. :?

Ik ben ten einde raad. Op YouTube staan verscheidene mensen die wel stabiele en hoge FPS krijgen op ultra

Wat heb ik allemaal geprobeerd:
- Core parking uitzetten
- RAMMAP gedownload om het ongebruikte RAM vrij te maken tijdens het spelen (dit had soms en even effect, maar minimaal)
- Laatste drivers geinstalleerd (via dat bagger programma van Nvidia)
- DirectX 11.1 update van Windows geinstalleerd
- DirectX uit de folder van BF4 geinstalleerd
- Windows opnieuw geinstalleerd en het voorgenoemde nog een keer uitgevoerd

Mijn PC specificaties:

CPU: i5 2500K op stock snelheid
GPU: de GTX 780 dus
RAM: Corsair Vengeance LP 8GB
MOBO: Asrock Extreme 4 Gen 3
HDD: WD Green (5400 RPM)
SSD: 2 OCZ SSD's. Eén hiervan is een Synapse die gekoppeld is aan de HDD om de meest gebruikte programma's te versnellen. De ander is voor Windows
PSU: 750W Be Silent
Monitoren: 2 1600x960 schermen. Hiervan zit één aan de CPU. (Schermen met DVI aansluiting, waar de GTX 780 er maar één van heeft)

Ik weet dat er met Windows 8 veel mensen zijn die geen problemen meer hebben. Maar ik wil niks met W8 te maken hebben. Ik zou het ronduit belachelijk vinden om te moeten updaten voor een spel.

Elke vorm van hulp is meer dan welkom! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• two
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 10-09 03:48

two

Dual boot misschien een idee? Heb je geen 32GB USB liggen om te kijken of je vanaf daar met kale windows nergens last meer van hebt?

Signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emiel3673
mimang schreef op donderdag 23 januari 2014 @ 09:29:
Dual boot misschien een idee? Heb je geen 32GB USB liggen om te kijken of je vanaf daar met kale windows nergens last meer van hebt?
Windows 8 vind ik geen optie. Had met de vorige kaart bij BF3 nog betere prestaties dan deze, dus ik weet dat W7 het aankan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• two

two

Probeer het eens met W7 dan? Dan kan je uitsluiten of het ligt aan drivers van AMD, andere programma's etc

Signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• utbone
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15:32
Op welke manier heb je daar last van?

U heeft de melk horen klotsen maar weet niet waar de tepel hangt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02-2023
Verse win7 install lost conflicterende drivers op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• two

two

eL_Jay schreef op donderdag 23 januari 2014 @ 09:35:
Dat dacht ik nou ook... Maar je weet het niet zeker dus als je dan eerst even kijkt of het daaraan ligt kan je later altijd nog een compleet verse install doen.

YouTube: Battlefield 4 Multiplayer Gameplay GTX 780

Die haalt ook niet hoger dan 80FPS?

Signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t0mmiiiii
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 15:06
Zit je kaart in de juiste pcie slot? (met de hoogste snelheid)
Ik haal met een gtx 780 gemiddeld 87 fps (singleplayer, Fullhd, hoogste settings met AA op 2) in de eerste missie van battlefield 4.
Volgens mij zijn de fps die je opnoemt normaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w4v3g0d
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 15-08 15:32
Heb je uberhaupt je drivers wel geinstalleerd? of een update van je drivers gedaan? dat wil vaak oko voor problemen zorgen.
Ook als je een nieuwe kaart hebt drivers opnieuw installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• utbone
[b]Emiel3673 schreef op donderdag 23 januari 2014 @ 09:23:
- Core parking uitzetten
- RAMMAP gedownload om het ongebruikte RAM vrij te maken tijdens het spelen (dit had soms en even effect, maar minimaal)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• utbone
TecHHeaD schreef op donderdag 23 januari 2014 @ 09:44:
Heb je uberhaupt je drivers wel geinstalleerd? of een update van je drivers gedaan? dat wil vaak oko voor problemen zorgen.
Ook als je een nieuwe kaart hebt drivers opnieuw installeren.
[b]Emiel3673 schreef op donderdag 23 januari 2014 @ 09:23:
- Core parking uitzetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rann
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 05-09 09:27
Heb je alleen windows opnieuws geinstalleerd, of een compleet cleane install (formateren van schijf) en alles opnieuw geinstalleerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLKornolio
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 10-09 18:30

NLKornolio

BF3/BF4: NLKornolio

De frames die je kan krijgen verschilt ook per map, bij siege of shanghai krijg je gewoon de laagste FPS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emiel3673
De drivers van AMD heb ik eerst verwijderd. En na de herinstallatie van Windows ben ik er vrij zeker van dat ze er niet meer op staan.
utbone schreef op donderdag 23 januari 2014 @ 09:33:
Op welke manier heb je daar last van?
Stuttering, (te) lage FPS, volledig stroomverbruik (hij draait wel op 100%) maar daar zijn de prestaties niet naar.
Zoals in mijn eerste post staat heb ik dat al gedaan.
mimang schreef op donderdag 23 januari 2014 @ 09:36:
[...]

Dat dacht ik nou ook... Maar je weet het niet zeker dus als je dan eerst even kijkt of het daaraan ligt kan je later altijd nog een compleet verse install doen.

YouTube: Battlefield 4 Multiplayer Gameplay GTX 780

Die haalt ook niet hoger dan 80FPS?
Nee, dat klopt. Hij neemt echter wel zijn gameplay op. Dat zuigt ook zo 20-30 FPS op. Ook gebruikt hij een 1920x1080p monitor.
t0mmiiiii schreef op donderdag 23 januari 2014 @ 09:40:
Ik haal met een gtx 780 gemiddeld 87 fps (singleplayer, Fullhd, hoogste settings met AA op 2) in de eerste missie van battlefield 4.
Maar ondanks dat hij aangeeft dat hij 80 FPS geeft blijf ik last houden van microstuttering. Ook bij BF3. Zelfs al zou ik hem op low zetten haal ik nog niet meer dan 100 FPS, maar houd ik wel last van die kleine stutteringen.
t0mmiiiii schreef op donderdag 23 januari 2014 @ 09:40:
Ik heb hem in het juiste PCI-E slot zitten. Ook al een ander slot geprobeerd, zonder resultaat.
Rann schreef op donderdag 23 januari 2014 @ 09:52:
Heb je alleen windows opnieuws geinstalleerd, of een compleet cleane install (formateren van schijf) en alles opnieuw geinstalleerd?
Ik heb m'n HDD volledig geformateerd. Daarna heb ik op een nieuwe SSD Windows geinstalleerd.

[ Voor 74% gewijzigd door Emiel3673 op 23-01-2014 12:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emiel3673
Wel moet ik er bij zeggen dat ik 1 op de 10 keer geen last heb van de bovengenoemde problemen. Dus connect ik gewoon net zolang totdat ik een goede server heb gevonden. Bij spellen als NFS en Saints Row is het gewoon SP. Maar daar wel lage FPS.

Misschien zit ik er wel naast, en haalt zo'n kaart standaar 80 FPS met microstuttering bij BF3 en 4, maar dat zou betekenen dat deze kaart meteen de deur uit gaat en ik weer overstap op AMD. De volle pond betalen voor zulke prestaties... :/

[ Voor 33% gewijzigd door Emiel3673 op 23-01-2014 13:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• utbone
En wat zijn de temps en fanspeeds van de 780?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emiel3673
utbone schreef op donderdag 23 januari 2014 @ 14:09:
En wat zijn de temps en fanspeeds van de 780?
Die zijn voor mijn gevoel redelijk hoog. Onder load ligt het zo rond de 80C. Opzicht niet zorgelijk, maar ik speel dan op medium. Wat de fan speeds zijn weet ik eerlijk gezegd niet.
Ik kom vandaag laat thuis, maar zal proberen een aantal screenshotjes te sturen van MSI afterburner onder load en idle.
In ieder geval alvast bedankt voor de hulp :)

[ Voor 5% gewijzigd door Emiel3673 op 23-01-2014 15:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emiel3673
Ik heb het heel erg druk gehad de laatste dagen met school, maar heb toch een gaatje kunnen vinden om dit te plaatsen.

Hier onder idle
http://i1142.photobucket.com/albums/n619/Emiel3673/2.png

Hier onder load (in dit geval BF4. Dit leek me in dit geval beter dan een burn in test)
http://i1142.photobucket.com/albums/n619/Emiel3673/3.png (kijk rechtbovenin ;) 8)7 )
MSI Combuster geeft die apparte waarden aan omdat de game net voorbij was.

Hier de GPU en CPU pieken tijdens spelen:
http://i1142.photobucket....2014-01-2423-15-04-24.png
http://i1142.photobucket....2014-01-2423-13-46-50.png

Ook in deze partij met ongeveer 50 spelers haal in 50-90 FPS. Met extreem veel stuttering. De meesten hebben juist wel hoge FPS en last van microstuttering. Ik heb er allebei last van :/
Dit dus op een redelijk lage resolutie. (1680x1050)

[ Voor 58% gewijzigd door Emiel3673 op 24-01-2014 23:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OMD
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15:01

OMD

Emiel3673 schreef op donderdag 23 januari 2014 @ 12:06:

[...]

Nee, dat klopt. Hij neemt echter wel zijn gameplay op. Dat zuigt ook zo 20-30 FPS op. Ook gebruikt hij een 1920x1080p monitor.
Even een kanttekening hierbij.

Wanneer hij Shadowplay gebruikt eet dit geen 20-30fps op.
Dit zorgt voor een klein verschil voor zover ik weet.

R7 5800X3D // Dark Rock rock 4 // MSI B450 Tomahawk Max // 32Gb Corsair Vengeance // BeQuiet Pure Base 500FX // MSI RTX3080 Suprim X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emiel3673
OMD schreef op vrijdag 24 januari 2014 @ 23:40:
[...]

Even een kanttekening hierbij.

Wanneer hij Shadowplay gebruikt eet dit geen 20-30fps op.
Dit zorgt voor een klein verschil voor zover ik weet.
Ah ok, ik wist niet dat die wat zuiniger was. Ik herinnerde met dat filmpje en die persoon had het daar over. Misschien dat hij een third party programma gebruikte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emiel3673
Na hulp van de buurjongen die al wat langer ervaring heeft met Nvidia kaarten een goed werkende oplossing gevonden. De PhysX van Nvidia stonden zo ingesteld dat zowel de GPU als CPU deze taak deden. Na dit uitgeschakeld te hebben heb ik enorm veel betere FPS en minder microstuttering. Ook bij andere spellen als BF4 merk ik duidelijk het verschil.
Niet alle problemen zijn weg, maar ik ga er dan ook vanuit dat het iets eigen is van BF4. (Ben inmiddels bezig om m'n geld terug te eisen voor BF4, de volle pond betalen bij de release om Alpha tester te zijn :/ )

Iedereen die mij geholpen heeft in dit topic erg bedankt voor de moeite. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10-09 20:22

Termy

valt er nog wat te fragge?

Wat voor FPS haal je dan nu als ik vragen mag? Ik heb zelf ook een 780 en zak in BF4 ook behoorlijk in op wat drukkere servers. Ook bij mij is er amper verschil tussen low en ultra (behalve met AA en AO) wat vrij frustrerend is.

Vanavond kijken hoe physx bij mij staat. De juiste instelling is GPU only, gok ik?

Ik heb gisteren gekeken en bij mij stond hij in de drivers op auto select. Ik heb hem geforceerd op de GPU gezet maar dat maakte geen merkbaar verschil. Behalve auto select zag ik overigens geen optie voor CPU+GPU.

[ Voor 25% gewijzigd door Termy op 29-01-2014 08:52 ]

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychoclown
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 09-03 09:26

psychoclown

Back in black

Gezien het een vraag/probleem betreft, verplaatst naar Spielerij - Problemen & Vragen

WoT Profile | Noobmeter - kyozu | Youtube channel | Livestream

Pagina: 1