Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Beste allen,

In november 2013 heb ik een schriftelijk examen afgelegd voor de module Management van Bedrijfsprocessen, die ik via de NCOI volg. Het resultaat hiervan was een 4,3.. een cijfer wat niet overeen kwam met het gevoel dat ik hierbij had. Ik had wel een kopie van mijn antwoorden en de antwoordindicaties van NCOI, maar kon verder niet achterhalen hoe die 4,3 tot stand was gekomen.

Omdat ik zelf niet op een 4,3 uit kwam, heb ik op een gegeven moment -tegen betaling van € 12,50- een overzicht van mijn punten toebedeling opgevraagd. Dat heb ik nog eens goed bekeken en kwam tot de conclusie dat ik het niet eens was met de beoordeling van een meerdere vragen. Een herbeoordeling aanvragen dus (à € 75). Hierbij heb ik mijn antwoorden op die vragen onderbouwd met literatuurverwijzingen.

Gisteren heb ik het resultaat gekregen van de herbeoordeling: eindresultaat een 5. Wat blijkt nou? Die herbeoordelaar heeft mij grotendeels in het gelijk gesteld, waardoor ik 1,7 punt extra toegekend heb gekregen. Dat zou mijn cijfer naar een 6 hebben gebracht. Echter, deze herbeoordelaar vond ook dat ik bij een aantal andere vragen te veel punten toegekend heb gekregen, waardoor hij er een hele punt vanaf heeft getrokken! Totaal is er dus een verschil van 2,7 punt tussen de twee beoordelaars.

Mijn vrouw zit toevallig in het onderwijs en zij zegt dat ze het niet kunnen maken om punten weer af te nemen, die door een andere beoordelaar zijn toegekend. Zij mag dat in ieder geval niet doen. Ik heb geprobeerd hier iets over te vinden bij NCOI, maar op de een of andere manier verbaast het mij niet dat ze hier geen regels over hebben.

Wat vinden jullie? Vinden jullie het kloppen dat die herbeoordelaar punten heeft afgetrokken? En wat vinden jullie ervan dat de twee beoordelaars totaal 2,7 punt van mening verschillen? Ik ben erg benieuwd en probeer mij te beraden om vervolgstappen, hoewel NCOI hier geen opening voor geeft.

P.S. ik snap dat als ik nog beter had geleerd, ik deze discussie waarschijnlijk niet had hoeven starten. Echter, hier leer ik niets van en het voelt onrechtvaardig, dus dit zit mij niet lekker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een nieuwe beoordeling is een nieuwe beoordeling. Ik zou er niet zonder meer vanuit gaan dat als je daarvoor opteert, het resultaat alleen maar omhoog kan gaan. Dat jouw vrouw vanuit haar eigen onderwijservaring vindt dat dat 'niet mag' is natuurlijk niet relevant. NCOI is een particuliere instelling met eigen regels en mag haar herbeoordelingen dus zo inkleden als zij zelf wil. Je zou natuurlijk NCOI wel kunnen vragen naar de relevante voorwaarden en regels rond tentamens en herbeoordelingen (voorzover je dat nog niet hebt gedaan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seraphin
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:15

Seraphin

Meep?

Zoals Nare Man al aangeeft zal e.e.a. wel zijn bepaald in de procedures van het NCOI zelf.

Persoonlijk interpreteer ik "herbeoordeling" in deze context zo dat een andere docent het hele tentamen opnieuw nakijkt; je begint dan dus zeg maar op 0 en het eindresultaat kan dan afwijken (hoger of lager) of -al dan niet per saldo- gelijk blijven.

Take life with a grain of salt. . . . add a slice of lime and a shot of tequila.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:20
Het licht aan het toepasselijke reglement.

Als je op mijn middelbare school of universiteit punten wilde gaan sprokkelen dan waren enkele docenten daar in elk geval heel duidelijk over: dan wordt het geheel nog een keer nagekeken. (In de praktijk bij een overduidelijke nakijk- of antwoordfout viel dit wel mee, maar het hield wel de zesjeszuigers enigszins in het gareel.

Ongewoon is het dus in elk geval niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Realone
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 01:23
Veel opleidingen hanteren inderdaad de regel dat het punt achteraf enkel naar boven bijgesteld kan worden. Foutje van de bank in jouw voordeel zullen we maar zeggen. Maar dat zal inderdaad geen geschreven regel zijn en ergens is het ook wel terecht dat het volledig opnieuw beoordeeld wordt.

Aan de andere kant is het wel de verantwoordelijkheid van de betreffende docent om jouw fouten in eerste instantie al op te merken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MSalters
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-09 00:05
Zelfs de regel is dat het punt alleen naar boven bijgesteld wordt zou hier niet voldoende zijn: het resultaat is met 0.7 omhoog bijsteld. De TS wil een regel dat álle deelresultaten alleen naar boven bijgesteld mogen worden.

Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Ik vindt het heel redelijk dat gewoon het hele examen opnieuw beoordeeld wordt. Ik zou er meer problemen mee hebben dat er € 12,50 + € 75,- in rekening gebracht wordt omdat er aan hun kan een fout in de beoordeling gemaakt is.

Dat ze een dergelijk tarief hanteren zodat ze niet bezig blijven met opnieuw beoordelen snap ik, maar als er blijkbaar ook echt een fout gemaakt is lijkt het mij niet meer dan logisch dat de kosten daarvoor door het NCOI gedragen worden.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mythio
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 27-09 18:24
Wat ik gevonden heb op Tros Radar:

@Studiebol: Vervelend dat u dit gevoel heeft. Ik wil graag aangeven dat de gevraagde vergoeding niet gefactureerd wordt indien de herbeoordeling/het bezwaar gegrond is verklaart. De vergoeding is een tegemoetkoming in de kosten van een dergelijke procedure. Daar wordt niet op verdiend.

Als u hierover vragen heeft dan kunt u met mij contact opnemen. Ik bespreek graag welke mogelijkheden er voor u zijn. U kunt mij bereiken op: 035 – 6400 411.

Met vriendelijke groet,
Jose Smit
NCOI Opleidingsgroep
Teamleider Examenbureau

Bron: https://forum.www.trosrad...iewtopic.php?f=84&t=91060

Het lijkt mij dus dat er hier sprake is van een gegrond bezwaar aangezien de beoordeling is veranderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
@Mythio: Dat lijkt mij inderdaad redelijk, maar kan ik niet opmaken uit de post van de TS

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentjuh1987
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 30-09 16:49
als ik het heel zwart wit bekijk heb je gevraagd om een herbeoordeling. daarbij weet je dat alle vragen en antwoorden worden nagelopen. als dan blijkt dat je alsnog op een andere vraag een verkeerd antwoord hebt gegeven is dit verrekend. mijn inziens is er dus niks verkeerd gegaan. of heb je expliciet alleen gevraagd voor een herbeoordeling van de vragen waar je je bedenkingen over had?

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dinictus208
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

Dinictus208

Tele romeo

Je wilt gewoon een voldoende en doet alles om te beargumenteren dat je die verdient. Wel de lusten niet de lasten. Mag ik dat zeggen?

I could feel at the time There was no way of knowing Fallen leaves in the night Who can say where they're blowing As free as the wind And hopefully learning Why the sea on the tide Has no way of turning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M617573
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 19:27
Heb een soortgelijke situatie meegemaakt bij de NCOI. In plaats van een herbeoordeling aanvragen heb ik een klacht bij de examencommissie ingediend. Mijn zorgen mbt de beoordeling werden bevestigd doorde NCOI, die zelf een herbeoordeling hebben uitgevoerd. Uiteindelijk van een 4 naar een 6,7 gegaan, zonder een cent te betalen (terecht!). Helpt de TS niet meer, maar voor de volgende keer, als je denkt dat de beoordeling niet fris is, een klacht indienen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

The Realone schreef op donderdag 23 januari 2014 @ 09:22:

Aan de andere kant is het wel de verantwoordelijkheid van de betreffende docent om jouw fouten in eerste instantie al op te merken.
Maar aan de nog andere kant is het ook de verantwoordelijkheid van elke opleiding om diploma's te geven die ook iets waard zijn. Dat verdraagt zich weer slecht met het idee dat fouten die de eerste keer niet opgemerkt zijn, de tweede keer vergeven worden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mythio
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 27-09 18:24
Daarnaast gaat het erom een eerlijk cijfer te krijgen. Dat krijg je alleen als echte fouten ook fout worden geteld, en wat goed is ook echt goed. De situatie opzich vind ik ook niet zo vreemd. Ervoor moeten betalen omdat zij niet goed nakijken...tja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ph4ge
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 00:12
Hoe zou jij het vinden als medestudenten op deze manier het diploma ook gingen halen? Dat maakt jouw papier minder waard, vraag dat maar aan mensen met bepaalde InHolland diploma's. Bovendien neem ik aan dat je zo'n studie doet om er daadwerkelijk wijzer van te worden, blijkbaar is dat nog niet voldoende gelukt dus dan haal jij zelf je doel toch ook niet?

toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"

Pagina: 1