• Teun_2
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 19-01 22:29
Ik heb een samyang 7,5mm f/3,5 met een helaas behoorlijk beschadigd eerste element. Zeker in het midden van het frame met wat tegenlicht zijn de foto's helaas heel erg soft geworden.

Ik heb de lens in een franse webshop gekocht. Ik heb de importeur voor samyang in belgië en nederland (Disnet B.V.) gecontacteerd, maar ze willen de lens niet aannemen en willen ook niet zeggen hoeveel een dergelijke reparatie kost.

Dan heb ik de webshop (missnumerique.fr) gecontacteerd, maar die konden me in eerste instantie enkel zeggen dat ik eerst de lens moet opsturen. Na wat aandringen (want de diagnose en dus kost lijken me duidelijk) hebben ze de verdeler van frankrijk (Digit’Access) gecontaceerd. Die let weten dat ze de lens ook maar naar de fabrikant opstuurden en dus ook geen schatting konden geven. Samyang (http://samyang-europe.com/) zelf reageert niet.

Voordat ik de lens opstuur naar frankrijk zou ik wel graag willen weten of het de moeite en de kosten loont voor een uiteindelijk niet zo heel dure lens. Ik wil niet €75 aan diagnosekosten verzendingskosten kwijt zijn om dan te horen dat het helemaal niet loont om de lens te repareren.

Kan er iemand me een (zeer) ruwe schatting geven wat zo'n reparatie ongeveer kan kosten en of het de moeite zou kunnen zijn? Het gaat dus om het plaatsen van een nieuw eerste element.

• Daan_
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 06:31

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Denk dat niemand je dat kan geven op basis van je omschrijving ;-) Neem eens contact op met rofa repair of tech repair.

MTB24.nl plekje op het web voor filmpjes :)

• Teun_2
Superdaantje schreef op donderdag 23 januari 2014 @ 22:40:
Denk dat niemand je dat kan geven op basis van je omschrijving ;-) Neem eens contact op met rofa repair of tech repair.
Er moeten toch mensen ervaringen hebben met reparaties van frontelementen? Ik kan het gewoon echt niet inschatten. gaat dat over €50 of €250? Zoiets. Ik heb net nog contact gehad met de websjop, en als de reparatiekost te duur zou uitvallen, moet ik of €30 betalen en krijg ik de lens terug, of niets en dan krijg ik de lens ook niet terug. Dus toch maar opgestuurd. We zien wel. Of reparatie, of een nieuwe, want het is zo'n leuk lensje O+

• y2kbug
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-09-2022
Ik heb ooit iemand eens 100 euro als prijs horen noemen voor een nieuw frontelement voor de canon 24-105 F4. Of dat klopt durf ik niet te zeggen. Het was namelijk in de context van een discussie over uv filters, hij zag ze niet zitten gezien een frontelement voor die lens net zo duur zou zijn als een filter in die maat.

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22-01 23:26
Het hangt van best wel wat factoren af wat dat vervangen kost: hoeveel tijd kost het (wel of niet simpel los te halen), is het heel speciaal glas (lage dispersie) of is het speciaal geslepen? Dus het ene frontelement is niet het andere.

[ Voor 10% gewijzigd door Universal Creations op 24-01-2014 10:19 ]

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 15:04

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

y2kbug schreef op vrijdag 24 januari 2014 @ 07:42:
Ik heb ooit iemand eens 100 euro als prijs horen noemen voor een nieuw frontelement voor de canon 24-105 F4. Of dat klopt durf ik niet te zeggen. Het was namelijk in de context van een discussie over uv filters, hij zag ze niet zitten gezien een frontelement voor die lens net zo duur zou zijn als een filter in die maat.
Getuige eerdere reparaties die ik heb gehad kan ik me niet voorstellen dat een frontelement vervangen 100 euro kost. Reparaties duren minimaal een uur (kortere sessies hebben ze niet lijkt het) en uurloon ligt vaak rond de 80 ex btw. Ik denk dat je minimaal aan het dubbele zit voor het vervangen van een frontelement.

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

• tobiasvs
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

tobiasvs

Tobias

En dan gaat het hier ook nog om het frontelement van een fisheye, wat volgens mij sowieso al moeilijker te maken is dan een plat element. Denk dus dat 't wel iets meer dan €100 gaat worden.

Canon | Fujifilm | www.tobiasvanstijn.nl

• mvh
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 12:20

mvh

State Governor

Tja, ik heb recent bijna 350 euro uitgegeven bij DSP voor de vervanging van het frontelement van mijn 24-105L. Dat was inclusief een reiniging van de camera, maar dat was niet het grootste deel van de kosten. Aan materiaal en arbeid zit je dus gauw aan 250-300 euro te denken.

Aan de andere kant zou het kunnen zijn dat Samyang goedkoper glas gebruikt (lees: minder overvraagt :))

Als je rechts ingehaald kon worden had je ook rechts kunnen rijden | A thousand years ago and a thousand years from now we will always be together

• y2kbug
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-09-2022
Nomad schreef op vrijdag 24 januari 2014 @ 12:18:
[...]

Getuige eerdere reparaties die ik heb gehad kan ik me niet voorstellen dat een frontelement vervangen 100 euro kost. Reparaties duren minimaal een uur (kortere sessies hebben ze niet lijkt het) en uurloon ligt vaak rond de 80 ex btw. Ik denk dat je minimaal aan het dubbele zit voor het vervangen van een frontelement.
Dat klinkt mij ook een stuk waarschijnlijker. Vond de 100 euro toen ook al erg weinig.

• Teun_2
Voor de volledigheid: de kosten zouden 182,40 inclusief btw zijn. Ik heb een nieuwe besteld bij eglobalcentral.eu voor 179,99 inclusief verzending en van de reparatie afgezien. Was binnen drie dagen geleverd.

[ Voor 5% gewijzigd door Teun_2 op 14-02-2014 12:13 ]

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 14:42

vhal

ಠ_ಠ

Ter info, het vervangen van een frontelement voor mijn oude Sigma 30mm f1.4 Art kostte mij ongeveer 90€ bij Sigma zelf. Het is maar net welke lens het is.

Strava

Pagina: 1