AHCI/UEFI met Windows XP

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakingSTFU
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 25-05-2023
Ik ben van plan een nieuwe Pc samen te stellen, hiervoor kies ik voor een 2011 type moederbord.
Ik wil hier ook windows XP op kunnen draaien, nu zijn voor de meeste moederborden gewoon drivers te vinden, maar hoe zit het nou precies met AHCI.
Op mijn huidige moederord Asus P5KPL-AM draai ik ook XP in AHCI mode en heb hier nooit drivers voor moeten installeren, nu lees ik hier en daar dat ze wel nodig zijn, hoe zit dat precies.
Nu lijkt het dat er op sommige moederborden voor de 64bit XP versie wel Intel Raid/AHCI drivers zijn, dus dat kan een optie zijn maar het gaat me nu even om 32bit versie.
Ook staan er bij sommige moederborden control drivers & F6 Floppy versies van Sata drivers, er staat geen AHCI bij, maar daar is het toch voor? Het gaat hier dus om de drivers van de niet Intel poorten.
Benchmarks van IDE vs AHCI laten zien dat het enige echte verschil in performance zit in de "4K 64Thr", waar je als ik het goed begrijp normaal bijna niks van merkt tenzij je echt met heel veel IOPS tegelijk bezig bent, of zie ik dit verkeerd.

Dan nog Bios/UEfi kwestie.
UEFI is Bios 2.0 met custom jasjes, maar er staan moederborden met enkel UEFI tussen waar toch alle XP drivers voor beschikbaar zijn terwijl ik lees dat XP niet zou werken in UEFI?

Ik wil bepaalde dingen dus even zeker weten voor dat ik een mijn aankopen doe.

1. Hoe kan dat ik nu gewoon XP in AHCI gebruiken zonder drivers en dat het lijkt alsof je ze wel nodig heb.
2. De drivers die er wel zijn: F6 + sata controller versie, heb ik daar wat aan? Hebben ze dezelfe functie intel AHCI.
3. Wat als ik IDE zou gebruiken, afgezien van Trim, etc. wat voor een preformance verschil in MB's & in welke situatie's kan ik verwachten. Als de genoemde benchmarks kloppen in welke real life situatie zou ik last kunnen hebben van "4K 64Thr".
4. UEFI & XP ja/nee > Als dit dus gewoon kan, heeft het dan nog voordelen om voor een Bios,UEFI combo te gaan in plaats van enkel UEFI.

jajaja..ik weet het XP oud, oud ,oud ,ik ken de nadelen van XP:
- veiligheid risico
- slecht voor gaming
- geen trim = SSD flashgeheugen "eerder" op.
- 32bit > 4GB RAM + 2TB HDD
- genoeg andere dingen die onder de moterkap verbetert zijn
+ ik ben niet van plan om Raid te gebruiken alleen de AHCI mogelijkheid is genoeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

FreakingSTFU schreef op woensdag 22 januari 2014 @ 22:47:
Op mijn huidige moederord Asus P5KPL-AM draai ik ook XP in AHCI mode en heb hier nooit drivers voor moeten installeren, nu lees ik hier en daar dat ze wel nodig zijn, hoe zit dat precies.
Heb je misschien 'chipset drivers' geïnstalleerd? Daar zitten ook de storage drivers tussen. Je kunt dat zien met AS SSD, die laat zien pciide / msahci of bijvoorbeeld amdsat (amd) of iastor (Intel). Dat is de driver van de controller van een opslagvolume (hardeschijf of SSD).
Benchmarks van IDE vs AHCI laten zien dat het enige echte verschil in performance zit in de "4K 64Thr", waar je als ik het goed begrijp normaal bijna niks van merkt tenzij je echt met heel veel IOPS tegelijk bezig bent, of zie ik dit verkeerd.
Het is ongeveer zoals een enkele CPU core versus 8 cores. Je merkt het zeker niet gelijk als je van 8 teruggaat naar 1, en soms kun je er ook maar maximaal 1 gebruiken (single threaded applicatie). Maar als je alle 8 kunt gebruiken gaat dat wel lekker vlot. Een SSD is wel zo snel dat sneller niet meer zoveel invloed heeft. Dus je hebt best gelijk dat je ook prima IDE kunt draaien als het zoveel problemen is om AHCI te draaien.
Dan nog Bios/UEfi kwestie.
XP heeft volgens mij heel brakke UEFI/GPT support. Houd het gewoon op MBR partities en gebruik bij voorkeur geen GPT. Weet ook dat XP foute partities aanmaakt met 'verkeerde' alignment (controleren kan met AS SSD) en dat je bij voorkeur de partitie door Windows7+ wilt laten maken, of MagicParted/Linux livecd ofzo.
2. De drivers die er wel zijn: F6 + sata controller versie, heb ik daar wat aan? Hebben ze dezelfe functie intel AHCI.
Als het goed is wel ja. Je kunt controleren met AS SSD.
[qoute]3. Wat als ik IDE zou gebruiken, afgezien van Trim, etc. wat voor een preformance verschil in MB's & in welke situatie's kan ik verwachten. Als de genoemde benchmarks kloppen in welke real life situatie zou ik last kunnen hebben van "4K 64Thr".[/quote]
Heel erg afhankelijk van de situatie, maar voor normaal desktopwerk geldt dat je eigenlijk weinig invloed meer merkt van de SSD zelf. De 4K multiqueue resultaten zijn wel belangrijk voor databases, virtual machines, p2p met veel bestanden, sommige games en wellicht een paar applicaties.

Je moet het zo zien. De meeste SSDs hebben 8 kanalen (zeg maar 8 cores) met elk 2 'threads' (2 dies per channel) dus 16-way interleaving. Dat betekent dat je enkelkanaals (qd=1) prestaties in theorie met een factor 16 (in de praktijk 15) vermenigvuldigd kunnen worden. De controller zou ook een bottleneck kunnen zijn. Net als multicore processor betekent dit dat je SSD tot 15 dingen tegelijk kan doen in grofweg dezelfde tijd als het 1 ding had kunnen doen. Dat is best gaaf vind ik, mooie 'gratis' extra performance.

Als je AHCI mist, dan heb je geen NCQ (command queueing) en dat betekent dat je bij random read maximaal één kanaal effectief kunt benutten; één van de 15 dus. Dit maakt dat je SSD iets trager wordt: van een ultrasnelle SSD naar een snelle SSD. Voor normaal desktop werk merk je niets tussen 5000 IOps (20MB/s) en twintigmiljard.

Laatste punt: TRIM. Dat heeft XP niet. Daarvoor kun je het beste overprovisioning toepassen; je maakt een partitie van 85% van de maximale capaciteit. Die 15% blijft ongepartitioneerd. Dit moet wel gebeuren op een nieuwe SSD; achteraf doen kan wel maar dan moet de SSD eerst helemaal gewist worden met secure erase. Dit is niet zo erg want je moet toch al door de alignment een andere manier vinden om te partitioneren. Dus pak een GParted livecd en gebruik dat om een partitie te maken met 15% overprovisioning, dus 85% van de ruimte benut. Dan heb je ook weinig last van het gebrek aan TRIM.

Succes! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakingSTFU
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 25-05-2023
Heb je misschien 'chipset drivers' geïnstalleerd? Daar zitten ook de storage drivers tussen. Je kunt dat zien met AS SSD, die laat zien pciide / msahci of bijvoorbeeld amdsat (amd) of iastor (Intel). Dat is de driver van de controller van een opslagvolume (hardeschijf of SSD).
Nee, ik heb gewoon een "blanco" versie van XP SP3 geinstalleerd, code ingevoerd, LAN, Audio & videokaart drivers geinstalleerd.
In de Bios staat er echt AHCI, als ik kijk naar AS SSD > pciide - BAD
Betekent pciide dus dat ik nu ook in IDE werk?
In apparaat beheer staat er bij SCSI-& RAID controller wel: vax347s SCSI
Weet ook dat XP foute partities aanmaakt met 'verkeerde' alignment (controleren kan met AS SSD)
Dat wist ik niet, als een een nieuwe HDD in de computer hang partitioneer in hem meestal gewoon in de Bios, zeker als het om een boot disk gaat.
Dit is dus niet goed? :( Verklaard misschien waarom AS SSD pciide - BAD + 31K - BAD weergeeft. Heb hier overigens nog nooit problemen mee gehad.
Laatste punt: TRIM. Dat heeft XP niet. Daarvoor kun je het beste overprovisioning toepassen; je maakt een partitie van 85% van de maximale capaciteit. Die 15% blijft ongepartitioneerd.
Hier had ik nog niet aangedacht ook omdat SDD's (Samsung EVO 256=250GB) al een beetje overprovisioning hebben.
Als ik de SDD in 2 partities opdeel, windows & data is die 15% dan nog steed genoeg of omdat er 2 patities zijn moet dat 30% worden.
XP heeft volgens mij heel brakke UEFI/GPT support. Houd het gewoon op MBR partities en gebruik bij voorkeur geen GPT.
Dan kan ik dus beter voor een combi gaan, kan je makkeljik aangeven welke van de twee je wil gebruiken in zo'n geval.
XP 32/64 kunnen sowieso niet met GPT boooten, 64 kan ze wel lezen geloof ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19:05
FreakingSTFU schreef op donderdag 23 januari 2014 @ 19:49:
Nee, ik heb gewoon een "blanco" versie van XP SP3 geinstalleerd, code ingevoerd, LAN, Audio & videokaart drivers geinstalleerd. In de Bios staat er echt AHCI, als ik kijk naar AS SSD > pciide - BAD
Betekent pciide dus dat ik nu ook in IDE werk?
Ja, de normale ICH7 die op je bord zit heeft een heel summiere AHCI mode die enkel werkt in combinatie met de ingebouwde AHCI driver in Vista. Met XP draai je gewoon in IDE mode, zoals AS SSD ook aangeeft.
In apparaat beheer staat er bij SCSI-& RAID controller wel: vax347s SCSI
Dat klinkt als een driver van virtuele cd software.