Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Veiligheid lastpass en internetbankieren

Pagina: 1
Acties:

• incaz
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 15-11-2022
Bij het internetbankieren van sommige banken moet je een wachtwoord kiezen. Met dit wachtwoord kun je in principe niets doen behalve overboeken naar je eigen en vooraf goedgekeurde rekeningen, maar toch is het wel een goed idee om dit te beschermen met een sterk wachtwoord.

Alleen: hoe veilig is het om dit sterke wachtwoord op te slaan via een password manager zoals LastPass? En hoe veilig is dat als je vanaf een publieke computer of mobiel inlogt op je vault? Zijn er manieren om ervoor te zorgen dat je bankenwachtwoord niet meteen meekomt als je publiek alleen je wachtwoord voor een forum wilt terugvinden?

Oftewel, kun je een gelaagde toegang instellen waarbij het meeste gewoon rechtstreeks toegankelijk is, maar die paar belangrijke accounts niet?

Of zie ik andere praktische manieren om een sterk wachtwoord eenvoudig te gebruiken over het hoofd? (Het gebruiken van een sterk wachtwoord dat ik kan onthouden is geen optie meer... ik heb mijn voorraad uitgeput.)

Never explain with stupidity where malice is a better explanation

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Wat volgens mij een beetje in de buurt komt van wat jij bedoelt: in je vault kan je bij een entry opgeven "require password reprompt".

i5-14600K | 32GB DDR5-6000 | RTX 5070 - MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512

• incaz
Spone, weet je ook wat dat cryptografisch gezien inhoudt?

Ik zou dat bv vooral inschatten als beveiliging tegen iemand die aan mijn pc zit en zo niet van mijn settings gebruik kan maken. Maar is dat ook voldoende beveiliging voor het gebruik op de pc van iemand anders bv? Ik weet niet precies hoe ik dat in moet schatten. En in de handleiding van LastPass kon ik het ook niet echt terugvinden.

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
In algemene zin moet je sowieso geen gevoelige dingen/geheime wachtwoorden gebruiken op machines die je niet vertrouwt. Het gebruik van lastpass gaat je daar niet bij helpen.

De cryptografie van lastpass kan ik niks zinnigs over zeggen. Ik verwacht dat aan de hand van je master password de encryptiekey wordt vrijgegeven om de vault vrij te geven.

i5-14600K | 32GB DDR5-6000 | RTX 5070 - MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512

• Freezerator
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13:54
Hij bedoelt dat je voor bepaalde passwords altijd je master password moet invullen voordat deze gebruikt kan worden. Eventueel kan je een yubikey aanschaffen voor een 2 factor authentication. Zo kan degene alleen het gebruiken als hij ook de fysieke usb sleutel (yubikey) bij zich heeft.

• incaz
Spone, snap ik, maar bv mijn inloggegevens voor andere fora zijn niet zo gevoelig - inloggen op tweakers durf ik bv best te doen vanaf veel meer pc's - alleen omdat daar ook een wachtwoord op staat wat ik niet kan onthouden staat die wel in LastPass. Is er dan een manier dat ik wel mijn forumwachtwoord elders kan opvragen zonder de veiligheid van mijn bankenwachtwoord in gevaar te brengen?

Yubikey zou ik nog even uit willen stellen. Maar stel dat ik er ooit een aanschaf - kun je dat dan instellen om alleen voor bepaalde entry's die yubikey te verplichten, maar niet voor alle? Dus ook daar: dat je wel makkelijk bij je 'gewone' wachtwoorden komt maar niet bij de gevoelige? Yubikey namelijk stelselmatig meenemen gaat mij toch niet lukken :)

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:57
Op een publieke computer moet je natuurlijk nooit je vault gaan openen. Dat is regel nummer 1. Ik weet niet of lastpass een mobiele app heeft maar ikzelf gebruik keepass en heb daar een app voor op mijn telefoon zodat ik al mijn wachtwoorden altijd bij me heb. Dat lijkt me veel veiliger dan je vault openen op een publieke computer.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

• incaz
Ramon, er is dus geen mogelijkheid om bepaalde wachtwoorden wel beschikbaar te maken dat ze wel op een publieke computer geopend kunnen worden, en andere dus standaard niet?

Telefoon zou wifi vereisen (heb geen internetabo) of offline storage (wat weer niet heel jofel voelt als de telefoon gejat wordt.)

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Persoonlijk heb ik de instelling dat ik helemaal niets van dergelijke diensten echt vertrouw. Even min als clouddiensten e.d. waarin je je wachtwoorden op b.v. een notepadbestandje bewaart. Ik vergelijk zoiets met het hilarische "sleutel ligt onder de deurmat". Wachtwoorden maak ik uiteraard sowieso moeilijk te raden (geen namen van vrouw of kinderen en geen bestaande woorden). Ik verzin gewoon zelf een manier om ze te onthouden, tot nu toe heb ik daar geen moeite mee. Voor mij is de waarde van zulke handigheden nihil. En ik vind ze bovendien onnodig.

Op vreemde computers ben ik sowieso terughoudend om ergens in te loggen met mijn wachtwoorden. Tenzij het echt niet anders kan, tot nu toe nog nooit gehad, laat ik dat helemaal achterwege.

[ Voor 13% gewijzigd door Techneut op 24-01-2014 16:42 ]

• Ramon
incaz schreef op woensdag 22 januari 2014 @ 19:13:
Ramon, er is dus geen mogelijkheid om bepaalde wachtwoorden wel beschikbaar te maken dat ze wel op een publieke computer geopend kunnen worden, en andere dus standaard niet?

Telefoon zou wifi vereisen (heb geen internetabo) of offline storage (wat weer niet heel jofel voelt als de telefoon gejat wordt.)
Je zou een aparte vault kunnen maken misschien?
Techneut schreef op vrijdag 24 januari 2014 @ 14:36:
Persoonlijk heb ik de instelling dat ik helemaal niets van dergelijke diensten echt vertrouw. Even min als clouddiensten e.d. waarin je je wachtwoorden op b.v. een notepadbestandje bewaart. Ik vergelijk zoiets met het hilarische "sleutel ligt onder de deurmat". Wachtwoorden maak ik uiteraard sowieso moeilijk te raden (geen namen van vrouw of kinderen en geen bestaande woorden). Ik verzin gewoon zelf een manier om ze te onthouden, tot nu toe heb ik daar geen moeite mee. Voor mij is de waarde van zulke handigheden nihil. En ik vind ze bovendien onnodig.
Ik weet niet hoeveel verschillende wachtwoorden jij hebt en hoe je ze varieert, maar ik merkte bij mezelf dat ik eigenlijk één basiswachtwoord had met wat variaties in nummers/leestekens die erachter stonden. Ook toen ik besloot om mijn wachtwoord te veranderen had ik bij de ene site dát wachtwoord en bij de andere site dit wachtwoord, dus veel gedoe met onthouden welke waar enzo, en ook vaak password resets aanvragen.

Sinds ik een wachtwoord management tool gebruik heb ik op iedere site een compleet uniek, random wachtwoord, bestaande uit nummers, letter en waar mogelijk leestekens wat de max gebruikt van wat ingesteld kan worden als wachtwoord door de site, dus minstens vaak 16 tot 24 tekens. Dit betekent dus dat er geen risico meer is dat er één site gehackt wordt, mijn password gebruikt wordt om bij mijn mail in te loggen, bijvoorbeeld. Bovendien is een sterk random wachtwoord van 24 tekens altijd een van de laatste die gekraakt wordt dus daar hoef ik me ook geen zorgen over te maken. Mijn wachtwoordendatabase is geencrypt en staat op OneDrive.

Overigens denk ik dat een txt-bestand met [verschillende] wachtwoorden op een cloudservice zoals OneDrive of Dropbox opslaan veiliger is dan op iedere site waar je een account hebt hetzelfde wachtwoord gebruiken aangezien je het zwaktepunt dan op één plek hebt in plaats van op tig-honderd sites die jouw accountgegevens hebben. Plus, áls er dan een site gehackt wordt, hoef je niet te stressen om je wachtwoord op andere sites te veranderen, want al je wachtwoorden zijn anders.

Interessante materie: http://arstechnica.com/search/?query=password
Op vreemde computers ben ik sowieso terughoudend om ergens in te loggen met mijn wachtwoorden. Tenzij het echt niet anders kan, tot nu toe nog nooit gehad, laat ik dat helemaal achterwege.
Mee eens.

[ Voor 4% gewijzigd door Ramon op 18-02-2014 09:01 ]

Verwijderd

Ramon schreef op dinsdag 18 februari 2014 @ 08:56:
Overigens denk ik dat een txt-bestand met [verschillende] wachtwoorden op een cloudservice zoals OneDrive of Dropbox opslaan veiliger is dan op iedere site waar je een account hebt hetzelfde wachtwoord gebruiken aangezien je het zwaktepunt dan op één plek hebt in plaats van op tig-honderd sites die jouw accountgegevens hebben. Plus, áls er dan een site gehackt wordt, hoef je niet te stressen om je wachtwoord op andere sites te veranderen, want al je wachtwoorden zijn anders.
Echter als je cloudservice wachtwoord gekraakt is hebben ze alles.

• Ramon
Uiteraard, het was ook meer om twee uitersten aan te geven. Zet je de wachtwoorden in een encrypted file, wat je beveiligt met een password en een keyfile, dan ben je echt wel meer secure.

• incaz
Ramon schreef op dinsdag 18 februari 2014 @ 08:56:
[...]

Je zou een aparte vault kunnen maken misschien?
Ik dacht eerst: dat gaat toch niet werken want dan heb je een extra wachtwoord nodig. Maar op zich is het natuurlijk wel een optie om dat met (bijna) hetzelfde masterpassword te doen en dan een andere gebruikersnaam. Maar daarvan vraag ik me weer af of het dan niet net zo eenvoudig is om gewoon mijn account (bijna) hetzelfde wachtwoord te geven.
Al kan ik op die nieuwe vault natuurlijk wel weer 2-factor auth aanzetten.

Hmmm... Ik denk dat dat de beste optie is. Thanks!

Pagina: 1