Homeplug keuze voor WIFI uitbreiding en aansluiting NAS

Pagina: 1
Acties:

• VR46
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 24-11 14:59
Hallo,

Ik speel met het idee om een set homeplugs aan te schaffen om mijn netwerk uit te breiden naar een andere kamer waar ik veel electronica heb staan (TV, PS3 e.d.) en waar ik binnenkort ook een NAS zou willen zetten. Nu is het WIFI bereik in die kamer zeer matig tot afwezig. Mijn idee is nu dus om mijn router aan een homeplug te koppelen en een homeplug in die kamer te installeren. Aan de homeplug in die kamer hang ik dan een switch met daaraan een access point voor uitbreiding van het WIFI bereik (of ik neem een homeplug met ingebouwd AP), en de PS3 en NAS sluit ik bekabeld aan op die eerder genoemde switch.

Ten eerste vraag ik me af: wat kan ik verwachten van de prestaties van de toekomstige NAS wanneer aangesloten op een homeplug? Is dat een no go of kan dat wel lekker werken? Ik woon in een relatief nieuw flatgebouw (geen enorm appartement) dus ik verwacht dat mijn stroomnetwerk voldoet.
Ten tweede: met de hoeveelheid homeplugs die worden aangeboden vind ik het moeilijk een goede keuze te maken. Belangrijkste vraag, maakt het veel uit om een gigabit of 100mbit aansluiting te hebben, of ga ik dat niet of nauwelijks merken (in het geval dat het bijv. een "500mbit" homeplug betreft, uiteraard). Als ik het verschil wel ga merken dan geef ik liever iets meer uit aan een gigabit model.

Alvast dank!

Verwijderd

Je kan het beste je NAS bekabeld aansluiten, dan weet je zeker dat er een constante doorvoersnelheid is. De devolo 650+ homeplugs zijn in dit geval het snelst, 600 Mbps en een gigabit LAN poort. Bij andere homeplugs ligt de snelheid van de LAN poort vaan op 100 Mbps waardoor de hogere snelheid zowat nutteloos is.

Er zijn verschillende uitvoeringen van die Devolo's
http://www.routershop.nl/600mbps-powerline-homeplug/cid=3322

draadloos zijn ze ook verkrijgbaar maar dat is toch minder betrouwbaar dan bekabeld vind ik altijd zelf. Je kan ook een combi nemen, een draadloze variant en daarnaast 1 adapter voor de NAS die gewoon bekabeld werkt :)

• Miyamoto
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22:30
100Mbps of 1000Mbps scheelt.... een factor 10... Of je dat moet doen? Wat mij betreft wel.
Let op dat de waarden die gegeven worden bij de homeplugs bruto zijn en best-case.

Zou in eerste instantie alles bekabeld aanleggen. Veel betrouwbaarder. Waarom moet je NAS in die andere kamer staan? Die kan toch bij de (hoofd)router? Belangrijkste probleem opgelost.

• MegaJurk
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14-09-2023

MegaJurk

NF7-S 1825@2280

Ik heb een wifi homeplug set van Sitecom en woon ook in een nieuwbouw appartement. De kwaliteit is heel wisselend, soms een paar weken prima en snelle verbinding en dan weer dagen helemaal niks.

Als het goed werkt, is het een aardige oplossing om je netwerk uit te breiden en te versnellen maar vaak werkt het niet lekker en dan heb je er helemaal niets aan. De beide homeplugs mogen echt niet te ver uit elkaar zitten want dan kun je het wel schudden.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:01

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Waarom wil je de NAS op het slechtste stuk van je netwerk zetten (nu WiFi, straks powerline) :?

Een NAS wil je zo dicht mogelijk bij het midden van je netwerk (de router) met een bedraad verbinding aangesloten worden. Die NAS ga je sowieso remote bedienen, dus dat kan prima in een (meter)kast zijn.

Los daarvan eens met alle bovenstaande, trek liever een kabel. Om je vraag te beantwoorden, mijn ervaring met powerline is dat je in het allerbeste geval misschien 80Mbps haalt, maar dat is over afstanden die zo kort zijn dat je een 1m UTP kan trekken. Realistischer is om uit te gaan van 50Mbps als je geluk hebt, 5Mbps als het wat minder is en als je echt pech hebt krijg je gewoon geen verbinding. Wat daarbij komt is dat iedere keer dat je een apparaat ergens in huis in een stopcontact steekt of eruit trekt de eigenschappen van je netwerk kunnen veranderen. Heb met redelijk leedvermaak gelezen hoe KPN IPTV-kijkers die van KPN zo'n powerline setje kregen rond kerst allemaal uitval kregen toen ze kerstverlichting erin stopten 8)7

Sowieso is Ethernetkabel goedkoper dan powerline en met beetje creativiteit kun je het zonder te boren leggen. Zo is bij ons een hele muur van de woonkamer met boekenkast bedekt, de Cat6 kabel naar boven gaat daarlangs tot aan het trapgat. Andere optie is langs of onder plint. Tegenwoordig kun je zelfs erg platte 'schoenveter' UTP krijgen die onder drempels/laminaat/vloerbedekking kan. Of het over meer dan anderhalf meter betrouwbaar is vraag ik me af, maar als je echt niet anders kan/wil is het het bekijken waard.

Oslik blyat! Oslik!

• VR46
Bedankt voor de reacties :)
Verwijderd schreef op woensdag 22 januari 2014 @ 19:39:
De devolo 650+ homeplugs zijn in dit geval het snelst, 600 Mbps en een gigabit LAN poort. Bij andere homeplugs ligt de snelheid van de LAN poort vaan op 100 Mbps waardoor de hogere snelheid zowat nutteloos is.
Die Devolo's zijn me eigenlijk iets te duur. Maar er zijn ook modellen van andere merken die een snelheid hebben van rond de 500mbps + gigabit poort voor een betere prijs.
Miyamoto schreef op woensdag 22 januari 2014 @ 21:13:
100Mbps of 1000Mbps scheelt.... een factor 10... Of je dat moet doen? Wat mij betreft wel.
Let op dat de waarden die gegeven worden bij de homeplugs bruto zijn en best-case.
Daarom de vraag: aangezien de aangegeven snelheid bruto is vraag ik me dus af of het netto verschil tussen een 500mbps homeplug met 100mbps aansluiting of een gigabit aansluiting groot genoeg is om voor het gigabit model te kiezen.
Miyamoto schreef op woensdag 22 januari 2014 @ 21:13:
Waarom moet je NAS in die andere kamer staan? Die kan toch bij de (hoofd)router?
dion_b schreef op woensdag 22 januari 2014 @ 23:03:
Waarom wil je de NAS op het slechtste stuk van je netwerk zetten (nu WiFi, straks powerline) :?
Ik snap de verontwaardiging, maar dit is om de simpele reden dat de router in mijn slaapkamer zit (beetje maffe plek, i know, is helaas niets aan te doen) en ik de NAS daar straks liever niet wil hebben staan..
Kabels trekken ben ik nou eenmaal helaas geen grote fan van en wil ik liever niet aan beginnen. Maar na je verhaal ga ik toch wel een beetje twijfelen nu.. Wellicht ga ik het proberen en als het echt tegenvalt breng ik dan de boel retour..

• Miyamoto
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22:30
cbernardini schreef op donderdag 23 januari 2014 @ 08:35:

Daarom de vraag: aangezien de aangegeven snelheid bruto is vraag ik me dus af of het netto verschil tussen een 500mbps homeplug met 100mbps aansluiting of een gigabit aansluiting groot genoeg is om voor het gigabit model te kiezen.

[...]

Ik snap de verontwaardiging, maar dit is om de simpele reden dat de router in mijn slaapkamer zit (beetje maffe plek, i know, is helaas niets aan te doen) en ik de NAS daar straks liever niet wil hebben staan..
Kabels trekken ben ik nou eenmaal helaas geen grote fan van en wil ik liever niet aan beginnen. Maar na je verhaal ga ik toch wel een beetje twijfelen nu.. Wellicht ga ik het proberen en als het echt tegenvalt breng ik dan de boel retour..
Je komt er pas achter als je het probeert, helaas. Maargoed. Als je een 100Mbit model pakt, baal je als je de 100Mbit haalt (Want misschien had je dan wel...) Als je een Gigabit haalt en maar 100Mbit haalt, heb je teveel betaald. Maar misschien haalde het 100Mbit model zelfs maar 20Mbit. Keuze, vooral financieel gebaseerd denk ik.

Je hebt het over een appartement, dan stel ik me voor dat er niet erg veel muren zijn. Je bent zo door een muur heen met een goede boor. Kabeltje erdoor, netjes afwerken en klaar. Of je moet 'm ergens in een kast kwijt kunnen?

Geen fan van zijn. Sjah, ik ben ook liever lui dan moe. Maar ik baal nog meer als ik dalijk een brak netwerk heb en ik helemaal sjaggerijnig word. Maar wel een NAS en dan niet de moeite nemen om hem fatsoenlijk aan te sluiten snap ik niet. Je wilt er toch plezier en vooral gemak van?

• VR46
Miyamoto schreef op donderdag 23 januari 2014 @ 10:59:
[...]
Geen fan van zijn. Sjah, ik ben ook liever lui dan moe. Maar ik baal nog meer als ik dalijk een brak netwerk heb en ik helemaal sjaggerijnig word. Maar wel een NAS en dan niet de moeite nemen om hem fatsoenlijk aan te sluiten snap ik niet. Je wilt er toch plezier en vooral gemak van?
Dat laatste is zeker waar. Het probleem dat in mijn overweging meespeelt is echter ook dat de muren voornamelijk uit beton bestaan, daarbij komt dat ik niet weet of ik zomaar gaten in de muur mag boren van de woningbouwcorporatie, en ten slotte zal ik daar ook niet tot in de eeuwigheid blijven wonen (kan er blijven zolang ik studeer). Voornamelijk om die redenen twijfel ik in hoeverre het de moeite waard is om kabels te gaan trekken. Uiteraard wil ik liefst een zo stabiel mogelijk netwerk maar ik denk dat dat iets is waar ik beter aan kan beginnen wanneer ik een 'serieuzere' woning zal hebben.. Vandaar dat een 'goede' powerline me wellicht een degelijke middenweg leek. Ik kan er prima mee leven als ik daar geen maximale prestaties mee haal, maar wel vind ik het belangrijk dat streamen van films en data overdracht gewoon goed genoeg gaat.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:01

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Tja, als je niet door een muur kunt, kun je er nog altijd omheen langs plint (of soms onder vloer cq boven plafond). Kan trouwens ook zijn dat er al loze leidingen in zitten, nog makkelijker.

Hou er rekening mee dat er geen gegarandeerde minimale bandbreedte is met powerline, dus zelfs streaming kun je niet garanderen. Bedenk dat een BluRay 60Mbps is, en zelfs een goede rip 16Mbps. Het is alleszinzs mogelijk dat je daar onder terechtkomt met powerline. Haal je wel hogere snelheden? Prima. Maar dan nog is Ethernet goedkoper en betrouwbaarder.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1