Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[Excel]Lege waarden niet meerekenen

Pagina: 1
Acties:

• hejwazzup
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 19-06-2024
Beste,

Voor school heb ik een Excel bestand gemaakt waarin ik de scores van de leerlingen kan invullen waarna Excel een beoordeling berekend.

Het lukt mij echter niet om het volgende probleem op te lossen:
Zodra er nog geen waarden ingevuld zijn, zet hij automatisch een onvoldoende neer. Op deze manier kloppen de totalen (rechts in het blauw) ook niet meer.

Zou iemand kunnen helpen met dit probleem?
Via onderstaande link kan het bestand gedownload worden:

https://www.dropbox.com/s...i/Begrijpend%20lezen.xlsx

Alvast bedankt! _/-\o_

• Oaquasis
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 14:37
Smerige maar werkbare oplossing:

De totaalwaardes van de kollomen vervangen door bijvoorbeeld
=ALS(ISGETAL(X6);ALS(ISGETAL(Y6);ALS(ISGETAL(Z6);ALS(ISGETAL(AA6);ALS(ISGETAL(AB6);ALS(ISGETAL(AC6);ALS(ISGETAL(AD6);ALS(ISGETAL(AE6);SOM(X6:AE6);"");"");"");"");"");"");"");"")

Als er in 1 kolom dan geen getal is ingevuld, is de kolom totaal aantal punten leeg en word de totaalkolom (blauw) niet aangetast

Edit:

Dit kan ook:
=ALS(ISLEEG(X6:AE6)=0;SOM(X6:AE6);"")

Als alle cellen gevuld zijn dan de som berekenen anders leeg laten.

[ Voor 15% gewijzigd door Oaquasis op 22-01-2014 17:06 ]

• Roodey
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 22:29
https://www.dropbox.com/s...y/Begrijpend%20lezen.xlsx

Laat het me even weten als je het bestand hebt gedownload.
Verwijder ik die van mijn Dropbox.
Ik heb niet van die mooie formules zoals Oaquasis, maar werkt ook.

[ Voor 16% gewijzigd door Roodey op 22-01-2014 17:13 ]

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Ik neem aan
- dat het om een gemiddelde gaat over een aantal ingevulde toetsen met de zelfde weging

Als dan in a1 t/m e1 de cijfers komen kun je de zaak uitrekenen met:
=SUM(A1:E1)/COUNT(A1:E1)

Als je een nul invult telt het ook als een nul en haalt het het gemiddelde omlaag. als je niets invult. dan telt het gewoon niet mee in de berekening

wegwezen met de vieze if shit

[ Voor 32% gewijzigd door Fish op 22-01-2014 17:23 ]

Iperf

• Oaquasis
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 14:37
fish schreef op woensdag 22 januari 2014 @ 17:18:
Als dan in a1 t/m e1 de cijfers komen kun je de zaak uitrekenen met:
=SUM(A1:E1)/COUNT(A1:E1)
Dat werkt toch niet als alle velden leeg zijn?
wegwezen met de vieze if shit
Die eerste oplossing van mij is inderdaad wel heel smerig, die 2de is een stuk eleganter...If statements zijn niet per definitie verkeerd naar mijn mening.

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Nou ja ok 1 if dan voor de netheid, maar bovenstaand is de basis die hij nodig heeft

=IF(COUNT(A1:E1)>0,SUM(A1:E1)/COUNT(A1:E1),"iets")

waar "iets", iets is wat de ts wil zien als er niets is ingevuld

ow crap ik heb net het sheetje geopend.
het is geen gemiddelde wat die zoekt

dan zou dit beter zijn
=IF(COUNT(A1:E1)>7,SUM(A1:E1),"iets")

waar de 7 het aantal kolommen -1 moet voorstellen, de range mag je zelf fixen

[ Voor 58% gewijzigd door Fish op 22-01-2014 17:47 ]

Iperf

• hejwazzup
Oaquasis schreef op woensdag 22 januari 2014 @ 17:03:
Smerige maar werkbare oplossing:

De totaalwaardes van de kollomen vervangen door bijvoorbeeld
=ALS(ISGETAL(X6);ALS(ISGETAL(Y6);ALS(ISGETAL(Z6);ALS(ISGETAL(AA6);ALS(ISGETAL(AB6);ALS(ISGETAL(AC6);ALS(ISGETAL(AD6);ALS(ISGETAL(AE6);SOM(X6:AE6);"");"");"");"");"");"");"");"")

Als er in 1 kolom dan geen getal is ingevuld, is de kolom totaal aantal punten leeg en word de totaalkolom (blauw) niet aangetast

Edit:

Dit kan ook:
=ALS(ISLEEG(X6:AE6)=0;SOM(X6:AE6);"")

Als alle cellen gevuld zijn dan de som berekenen anders leeg laten.
Hahah inderdaad smerig, maar mocht ik geen betere oplossing vinden dan maar dirty :P Thanks iig voor de moeite.
Roodey schreef op woensdag 22 januari 2014 @ 17:13:
https://www.dropbox.com/s...y/Begrijpend%20lezen.xlsx

Laat het me even weten als je het bestand hebt gedownload.
Verwijder ik die van mijn Dropbox.
Ik heb niet van die mooie formules zoals Oaquasis, maar werkt ook.
Thanks voor de moeite! Ik zal kijken of ik het op jouw manier vorm wil geven of toch anders.
fish schreef op woensdag 22 januari 2014 @ 17:26:
Nou ja ok 1 if dan voor de netheid, maar bovenstaand is de basis die hij nodig heeft

=IF(COUNT(A1:E1)>0,SUM(A1:E1)/COUNT(A1:E1),"iets")

waar "iets", iets is wat de ts wil zien als er niets is ingevuld

ow crap ik heb net het sheetje geopend.
het is geen gemiddelde wat die zoekt

dan zou dit beter zijn
=IF(COUNT(A1:E1)>7,SUM(A1:E1),"iets")

waar de 7 het aantal kolommen -1 moet voorstellen, de range mag je zelf fixen
Ik krijg de formule niet werkend. Ik ga er vanuit dat ik de formule in de kolom moet doen waar hij alles bij elkaar optelt? Want dat lukt niet. Hij geeft een fout i.v.m. die >7,SUM . Ik weet niet zo goed wat ik fout doe.

EVEN TER VERDUIDELIJKING:

Per toets worden altijd alle 8 onderdelen gescoord. Het gaat mij er meer om dat als ik nog geen enkel onderdeel ingevuld heb, Excel toch een 0 scoort.

[ Voor 4% gewijzigd door hejwazzup op 22-01-2014 18:09 ]

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Ik denk dat je een nederlande versie hebt.

Oh nee het gaat fout op je seperator, mischien moet bij jou een punt-komma, ipv een komma

dus voor het eerste veld linksboven
=IF(COUNT(B5:I5)>7;SUM(B5:I5);"iets")

[ Voor 74% gewijzigd door Fish op 22-01-2014 18:30 ]

Iperf

• Lustucru
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

hejwazzup schreef op woensdag 22 januari 2014 @ 16:51:
Zou iemand kunnen helpen met dit probleem?
Via onderstaande link kan het bestand gedownload worden:

https://www.dropbox.com/s/31c8zt5t8uhgyoi/Begrijpend

Niet tof.

Ten eerste wil niet iedereen zomaar een Excel openen uit onbekende bron en ten tweede is het hele topic loos als je het bestand weer weghaalt.

Kortom: zet een volgende keer de situatie gewoon uiteen in je startpost en knip/plak de gebruikte formules gewoon in je tekst.

[ Voor 26% gewijzigd door Lustucru op 22-01-2014 22:27 ]

De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland

• hejwazzup
fish schreef op woensdag 22 januari 2014 @ 18:25:

Oh nee het gaat fout op je seperator, mischien moet bij jou een punt-komma, ipv een komma

Thanks! Ik zal het zo direct even proberen.
Lustucru schreef op woensdag 22 januari 2014 @ 20:02:
[...]
[mbr]
Niet tof.

Ten eerste wil niet iedereen zomaar een Excel openen uit onbekende bron en ten tweede is het hele topic loos als je het bestand weer weghaalt.

Kortom: zet een volgende keer de situatie gewoon uiteen in je startpost en knip/plak de gebruikte formules gewoon in je tekst.[/mbr]
Waarom de link het in een keer niet doet snap ik niet, want het bestand staat nog gewoon in dezelfde dropboxmap als voorheen:

https://www.dropbox.com/s...i/Begrijpend%20lezen.xlsx

En ik heb het bestand online gezet, zodat duidelijk zichtbaar is wat het probleem is.
Mensen die niet willen helpen, omdat ze het bestand niet vertrouwen hebben dat goed recht.

[ Voor 8% gewijzigd door hejwazzup op 23-01-2014 08:06 ]

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

offtopic:
Punt is ook dat het forum er niet alleen is voor hier en nu, we zien graag dat een topic ook een halfjaar later nog nuttig is als een ander ongeveer dezelfde vraag heeft. Die kan er niets mee als tegen die tijd het doc is verwijderd.

In tekst het probleem: er zijn 8 kolommen met deelcijfers, de som ervan is het 'rapportcijfer' 0-10. Je wilt pas voldoende/onvoldoende tonen als alle 8 deelcijfers zijn ingevuld. Dat kan inderdaad met =COUNT(O5:V5) waar je pas een cijfer toont als die count precies 8 is. (Of groter dan 7, zoals fish doet). =IF(COUNT(AI5:AP5)=8;SUM(AI5:AP5);"") dus.

Dan zijn er vier blokken (die elk een cijfer 0-10) opleveren, waar het gemiddelde per blok resulteert in een eindcijfer. Dat gaat nu vanzelf goed, aangezien "" niet meetelt in gemiddelden. Tenminste, zolang je met de hand nog wel checkt dat uiteindelijk alle vier de blokken zijn gescoord. Wat natuurlijk ook prima is te automatiseren door een extra hulpkolom.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• hejwazzup
fish schreef op woensdag 22 januari 2014 @ 18:25:

Gelukt! Thanks! _/-\o_
F_J_K schreef op donderdag 23 januari 2014 @ 10:50:
offtopic:
Punt is ook dat het forum er niet alleen is voor hier en nu, we zien graag dat een topic ook een halfjaar later nog nuttig is als een ander ongeveer dezelfde vraag heeft. Die kan er niets mee als tegen die tijd het doc is verwijderd.

In tekst het probleem: er zijn 8 kolommen met deelcijfers, de som ervan is het 'rapportcijfer' 0-10. Je wilt pas voldoende/onvoldoende tonen als alle 8 deelcijfers zijn ingevuld. Dat kan inderdaad met =COUNT(O5:V5) waar je pas een cijfer toont als die count precies 8 is. (Of groter dan 7, zoals fish doet). =IF(COUNT(AI5:AP5)=8;SUM(AI5:AP5);"") dus.

Dan zijn er vier blokken (die elk een cijfer 0-10) opleveren, waar het gemiddelde per blok resulteert in een eindcijfer. Dat gaat nu vanzelf goed, aangezien "" niet meetelt in gemiddelden. Tenminste, zolang je met de hand nog wel checkt dat uiteindelijk alle vier de blokken zijn gescoord. Wat natuurlijk ook prima is te automatiseren door een extra hulpkolom.
Thanks voor de beschrijving!
Pagina: 1